karnaval.ir

مهسا محرابی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

نوروز تمام شد و اتفاقات آن به خاطره ای در ذهن مردم تبدیل گشت. هر کس به نوعی این جشن باستانی را برگزار کرد و در شادی آن سهیم شد تا این فرهنگ کهن را پاس بدارد. در این تعطیلات شاهد بازار داغ مسافرت ها و بازدید مردم از گوشه و کنار کشور بودیم. بسیاری کوله بار بستند و برای دیدن جاذبه های کشورمان راهی سفر شدند. برخی طبیعت را برای گذراندن اوقات فراغتشان انتخاب کردند و برخی دیگر ترجیح دادند با تاریخ کهن سرزمینشان آشنا شوند و به سراغ متاطق تاریخی بروند. پیش از این تصاویری را از بازدید از تخت جمشید، یکی از شکوهمندترین آثار تاریخی ایران برایتان به نمایش درآوردیم و مهمان نوازی این بنای چشم نواز را به نظاره نشستیم:

تصاویری از تخت جمشید در نوروز ۹۶ | عید دیدنی از میراث ایران

اما ماجرای بازدیدهای نوروزی مردم از آثار تاریخی، به تخت جمشید ختم نمی شود. این سرزمین کهن در هر گوشه اش اثری خاص را به نمایش گذاشته که همگان را محو تماشا می کند و وسوسه ی سفر را به جانشان می اندازد. این بار می خواهیم به کرمان برویم و تصاویری از حال و هوای نوروزی ارگ تاریخی بم را با هم مرور کنیم. تصاویری که علاقه ی مردم به این اثر حیرت انگیز را نشان می دهد و نگاه های مشتاقشان را به میراث سرزمینشان به نمایش می گذارد.

ارگ تاریخی بم نمونه ای از یک شهر مستحکم قرون وسطایی است که با لایه های گلی ساخته شده و از شواهد اولیه ی وجود کاریز در ایران به شمار می رود. این شهر بیش از 180 هزار متر مربع مساحت دارد و از دو بخش مردم نشين و حاكم نشين تشكيل شده است. زلزله پنجم دی سال 1382 بیش از 80 درصد این اثر ارزشمند را تخریب کرد و باعث شد بخش هایی از آن به طور کامل نابود شود.

پیش از این بخش عامه نشین شهر شامل دروازه ورودي، بناي سردروازه، راسته بازار، مسجد جامع، بناي زورخانه (مقبره)، ساباط و خانه جهودا، ميدان تكيه، مسجد پيامبر، حمام، مدرسه (خانقاه)، اصطبل، بناي ميراخور و محله هاي مسكوني مورد بازدید عموم قرار داشت اما بخش حاکم نشین پس از زلزله  نتوانست پذیرای گردشگران و علاقه مندان باشد.

نوروز 96 با خودش خبرهای خوشی آورد و درهای بخش حاکم نشین پس از 14 سال به روی مردم گشوده شد تا بتوانند به طور کامل از مجموعه بازدید نمایند. بخش حاكم نشين در شمال ارگ قرار دارد و قسمت هایی همچون برج اصلي، چهارفصل، خانه حاكم، چاه آب، حمام، خانه رییس سرباز خانه (ساختمان معروف به آسياب بادي)، سرباز خانه، دروازه (ساساني) و برج و بارو را در خود جای داده است.

اعلام خبر بازگشایی بخش حاکم نشین شهر باعث شد تا مسافران زیادی راهی ارگ تاریخی بم شوند و از این میراث تاریخی به طور کامل بازدید نمایند. در ادامه تصاویری از حضور مردم در این مجموعه را به نمایش می گذاریم که توسط ابوذر احمدیزاده ثبت گردیده و در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است.

با کارناوال همراه باشید...

ارگ بم در نوروز 96

1- مردمی که می روند تا از یکی از آثار تاریخی با ارزش کشور دیدن کنند

ارگ بم در نوروز 96
ارگ بم در نوروز 96

2- قدم زدن و بازدید مردم در کوچه و پس کوچه های بخش حاکم نشین ارگ بم

ارگ بم در نوروز 96
ارگ بم در نوروز 96
ارگ بم در نوروز 96

3- چشم اندازی زیبای بم از فراز ارگ بم

ارگ بم در نوروز 96
ارگ بم در نوروز 96

4- بازدید مردم از بخش های مختلف بخش حاکم نشین ارگ بم در نوروز 96

ارگ بم در نوروز 96
ارگ بم در نوروز 96
ارگ بم در نوروز 96
ارگ بم در نوروز 96

سخن آخر

در نوروز 96 به کدام شهر سفر کردید؟

مسافر بم بودید؟

از بخش حاکم نشین ارگ بم در نوروز 96 دیدن کردید؟

خاطرات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردم که در دنیای گردشگری و سفر فعالیت کنم؛ برای کسی که در دبیرستان ریاضی و در دانشگاه آی‌تی خوانده کار و پیشه، خشک‌تر از این‌ها معنی می‌شود؛ اما اتفاقی‌تر از چیزی که فکرش را بکنم وارد دنیای سفر شدم.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بسیار زیبا بود من نوروز سال ۹۶ مسافر کرمان بودم😍

انتشار:11 بهمن 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.