karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

باتومی، شهر بندری و ساحلی زیبایی است که به سبب موقعیت جغرافیایی و فضای شهری به روز، ساختمان های مختلفش و تفریحات آبی متنوعش بسیار مورد توجه گردشگران اروپایی و البته ایرانی است. گرچه باتومی شهر چندان بزرگ نیست، اما برخلاف تصور تمام امکانات یک شهر مدرن را داراست و به حق توانسته عنوان پایتخت گردشگری کشور گرجستان را از آن خود کند. سالانه بسیاری از هموطنان در فصل تابستان قصد سفر به باتومی می کنند و راهی گرجستان و سواحل دریای سیاه می شوند.

پیش تر همراه کارناوال به سراغ این شهر کوچک و زیبا رفتیم و جاذبه های شهری آن، مانند اماکن تاریخی، بهترین رستوران های شهر، بهترین اقامتگاه ها و پارک ها و باغ های آن را معرفی کردیم. حتی به صورت مفصل تفریحات آبی باتومی را به شما معرفی کردیم و دیدیم چگونه می توان در باتومی یک خوش گذرانی آبی داشت.

امروز بار دیگر یار ما باشید، به شهر باتومی بیایید تا به نوعی به سراغ جاذبه های اصل کاری و امروزی شهر برویم و ببینم مردم در باتومی چگونه تفریح می کنند. 

برای آشنایی بیش تر با شهر باتومی و دیگر جاذبه هایش بخوانید:

هزینه های سفر به باتومی | گرجستان

معرفی شهر باتومی گرجستان | دانستنی های قبل از سفر

جاذبه های باتومی گرجستان | تفریحات آبی شهر

دیدنی های باتومی گرجستان | فضاهای سبز شهری

همراه ما گردشی متفاوت را در شهر ساحلی باتومی رقم بزنید.

جاذبه های مدرن باتومی

1- مجسمه علی و نینو | Monument Ali and Nino

یکی از جذاب ترین دیدنی های شهر باتومی، مجسمه های چرخان علی و نینو است که ارتفاعی 8 متری دارند و درست در ساحل و کنار دریای سیاه قرار گرفته اند. با مشاهده این تندیس های فلزی، داستانی عاشقانه را به تماشا خواهید نشست. دو تندیس، یکی مربوط به علی، پسری مسلمان و دیگری شاهدختی گرجی به نام نینو بوده و در واقع شکل مجسمی از دو شخصیت یک رمان عاشقانه معروف به همین نام می باشند. این داستان عاشقانه به شرح عاشقی علی و نیو می پردازد که در نهایت با فروپاشی جمهوری شوروی باعث جدایی دو دلباخته می شود. 

نام مجسمه های علی و نینو را می توان در میان لیست عاشقانه ترین مجسمه های دنیا دید.

این تندیس ها هر روز از ساعت 7 صبح شروع به حرکت می کنند. در ابتدا مجسمه ها در آغوش هم بوده و پس از خداحافظی از یک دیگر فاصله می گیرند. در مجموع در 10 دقیقه می توانید حرکت دو تندیس علی و نینو را ببینید. 

آدرس: گرجستان، باتومی

Address: Batumi, Georgia

جاذبه های مدرن باتومی
photo by Vahan Abrahamyan
جاذبه های مدرن باتومی
جاذبه های مدرن باتومی

2- تله کابین آرگو | Argo Cable Car

یکی از تفریحات مورد توجه گردشگران و البته ساکنین شهر باتومی، بدون شک تله کابین آرگو است که با استفاده از آن می توانید تا ارتفاع 250 متری از سطح دریا فاصله بگیرید و شهر زیبای باتومی و پهنه آبی دریا را در زیر پای خود به تماشا بنشینید. همچنین در این ارتفاع در مرکز تفریحات آرگو، یک رستوران، کافه و فروشگاهی زنجیره ای به چشم می خورد که هر کدام انگیزه ای برای استفاده از تله کابین هستند.

هزینه: 

بزرگسالان: 15 لاری (حدود 24 هزار تومان)

کودکان: 2 لاری (حدود 3 هزار تومان)

ساعات بازدید:

تابستان: 11 تا 1 بامداد

زمستان: 11 تا 22

آدرس: گرجستان، باتومی، بندر باتومی

Address: Batumi Port, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های مدرن باتومی | گرجستان
photo by Mamuka Gotsiridze
جاذبه های مدرن باتومی | گرجستان
جاذبه های مدرن باتومی

3- میدان پیازا | Piazza Square

اگر صحبت از زیباترین نقاط شهر باتومی شود، بدون شک میدان پیازا از نخستین جواب های ممکن است. میدانی متفاوت و با معماری خارق العاده که در مرکز شهر قرار دارد و با پا گذاشتن به درونش ساختمان هایی به سبک معماری ایتالیایی توجهت را جلب می کند.

مساحت میدان پیازا در حدود 5700 متر است و در اطراف آن مجموعه پیازا، هتل و چندین رستوران و کافه به چشم می خورد. معماری ساختمان ها که از موزائیک و شیشه است، زیبایی محیط را دو چندان کرده و اتفاقاتی چون برگزاری موسیقی زنده در کافه های میدان و کنسرت های مشهور، میدان پیازا را به مکانی دوست داشتنی و محبوب بدل می کند.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان مپه پارناواز 25

Address: 25, Parnavaz Mepe ST, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های مدرن باتومی
جاذبه های مدرن باتومی
photo by Mike Luchinovskiy
جاذبه های مدرن باتومی

4- برج الفبا | Alphabetic Tower

الفبتیک یا الفبا برجی 130 متری و مشهور در باتومی است که سازه ای نمادین از خاص بودن الفبا و و مردم گرجستان محسوب می شود. اگر به سازه برج دقت کنید، می بینیند که برج الفبا با شکل DNA شباهت بسیاری دارد و بر روی نوارهای آن، حروف الفبا گرجی به چشم می خورد. 

شاید جالب باشد بدانید که ساخت این برج در سال 2010 آغاز شد و در نهایت با هزینه 65 میلیون دلار در دسامبر 2011 به پایان رسید. امروزه برج الفبا از معروف ترین نقاط و نمادهای شهر کوچک باتومی محسوب می شود و می توانید با استفاده از آسانسور برج به بالاترین بخش آن بروید، در رستوران گردان غذا بخورید و از منظره فوق العاده شهر باتومی و دریای سیاه لذت ببرید.

برج الفبا درون پارک کوچک و زیبای میرکل (معجزه) قرار گرفته و اگر بخواهید از این برج دیدن کنید، می توانید گردشی سبز را هم درون پارک برای خودتان رقم بزنید. برای آشنایی بیشتر با پارک های باتومی، مطلب زیر را بخوانید:

دیدنی های باتومی گرجستان | باغ ها و پارک ها

آدرس: گرجستان، باتومی، پارک میرکل

Address: Miracles Park, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی
photo by Levan Tataradze
جاذبه های باتومی

5- ساعت ستاره شناسی | Astronomical Clock

ساعت ستاره شناسی باتومی یادآوری از نمونه های تاریخی خود در شهرهای پراگ و ونیز است که به تازگی شهر باتومی را به وجود خود مزین کرده و بر بالای برجی تاریخی و ساختمان سابق بانک ملی گرجستان قرار گرفته است.

با استفاده از این ساعت می توانید از وقت دقیق محلی آگاه شوید. هنگامی که صدای آهنگین سنج را شنیدید، یعنی یک ساعت دیگر گذشته و اگر تنها صدای یک تک ملودی به گوش تان رسید، یعنی نصف ساعت زمان سپری شده است.

با استفاده از ساعت ستاره شناسی باتومی همچنین اطلاعاتی تخصصی تر چون محل قرار گیری خورشید و ماه، فاز ماه، موقعیت نصف النهار و افق را می توانید بدانید.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان گامساخوردیا 44

Address: 44, K. Gamsakhurdia St., Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
photo by Enes Uygun
اماکن تاریخی شهر باتومی
photo by tahsin yigit
جاذبه های باتومی
photo by Addik Zwiers

6- سالن تئاتر باتومی |  Batumi Drama Theater

شاید گمان نکنید، اما سالن تئاتر باتومی، قدیمی ترین مرکز فرهنگی و هنری شهر باتومی محسوب می شود که در سال 1952 میلادی ساخته شده است. در این سالن زیبا، طیفی از نمایش های مختلف با ژانرهای متنوع کمدی، درام، وحشت و البته نمایش های کودک و نوجوان اجرا می شود. البته تمامی نمایش ها به زبان گرجی برگزار می شود، اما پیش از شروع، خلاصه ای از نمایش به زبان انگلیسی، روسی و یا ترکی در اختیار گردشگران قرار داده می شود. سالن تئاتر باتومی گنجایشی 500 نفره دارد و درست در مرکز این شهر کوچک قرار گرفته است.

هزینه: بین 8-10 لاری (10 تا 13 هزار تومان)

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان روستاولی 1

Address: Rustaveli St., 1, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

7- کالنید | Colonnade

در معماری سنتی و یونانی، کالنید به ردیفی از ستون های بلند می گویند که اغلب در قسمت ورودی بنا قرار می گیرند. کالنید باتومی نیز ردیفی از ستون های سفید رنگ و جالب توجه اند که در قسمت ورودی ساحل شهر قرار داده شده اند. ایده ساخت چنین ستون هایی را دکتری محلی به نام اییوان ماچلیدزه در دهه 1930 داد که به تازگی به ایتالیا سفر کرده بود و از ستون های تاریخی شهر سورنتو بسیار خوشش آمده بود. 

البته در طی 80 سال گذشته دریا به طرز قابل توجهی عقب نشینی کرده و امروزه این ستون های سفید رنگ فاصله زیادی با کناره دریا دارند. البته اخیرا کالنید های مشابهی در قسمت ورودی پارک 6 می نیز ساخته اند.

آدرس: گرجستان، باتومی، ساحل بولوار باتومی

Address: Seaside Boulevard, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

8- کلیسا کاتولیک باتومی | Batumi Catholic Church

کلیسا کاتولیک باتومی جدیدترین کلیسای شهر است که از معماری و بنایی چشمگیر و مدرن برخوردار می باشد و آن را با نام کلیسای جامع تثلیث نیز می شناسند. 

جالب است بدانید که این کلیسای کاتولیک به تازگی و در اواخر قرن بیستم ساخته شده است. همچنین این کلیسا در سال 2000 میلادی و توسط اسقف جوزپه پاسوتو تجهیز و وقف شد. جالب است بدانید که سفیر واتیکان به هنگام بازدید از گرجستان، اغلب از این کلیسا دیدن می کند. 

اگر از شهر تفلیس به سوی باتومی می روید، آن را در نزدیکی بندرگاه و در سمت چپ جاده خواهید دید. 

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان زویاد گامساخوردیا شماره 25

Address: Zviad Gamsakhurdia St., 25, Batumi, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

9- برج ساعت چاچا | Chacha Clock Tower

برج چاچا که در نزدیکی ساحل دریای سیاه قرار دارد، ساخته دست معماری فرانسوی است و ارتفاعی نزدیک 25 متری دارد. جالب است بدانید که در ساخت برج ساعت چاچا به صورت ترکیبی از معماری عثمانی و نئوکلاسیک استفاده شده و نامش نیز از نوعی نوشیدنی گرجی گرفته شده است. 

برج ساعت چاچا در اطراف با چهار حوض و آبنما احاطه شده است که معمولا هر روز در اتفاقی جالب، در ساعت 19 و به مدت 10 تا 15 دقیقه از آبنمای آن به جای آب، نوشیدنی چاچا فوران می کند. 

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان گوگباشویلی

Address: Gogebashvili St., Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

10- آبنمای رقصان | Dancing Fountains

آبنمای رقصان باتومی، یکی از جاذبه های دوست داشتنی این شهر کوچک است که برای ساعاتی شما را سرگرم می کند.

در کنار حوض که بنشینید، نوای خوشایند موسیقی است و هماهنگی و انعطاف خوشایند فواره های آب. 

حتی می توانید دقایقی طولانی را در کنار این فواره های زیبا پیاده روی کنید و از هوای خوشایند بعدارظهرهای باتومی لذت ببرید. 

همچنین یک نمایش نوری در کنار این آبنما اجرا می شود که به روایت تاریخ باتومی و گرجستان می پردازد.

خوب است بدانید که اجرای آبنمای رقصان باتومی، معمولا هر روز پس از غروب آفتاب آغاز می شود.

هزینه: رایگان 

ساعات کار: 20 تا 24

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان خیمشیاشویلی 9

Address: 9 Sh. Khimshiashvili street , Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
photo by Laimonas Ciūnys
جاذبه های باتومی
photo by Sergii Fradkov

11- چرخ و فلک باتومی | Panoramic Wheel

قطعا یکی از جاذبه های هیجانی شهر کوچک باتومی، چرخ و فلک پانورامایی آن است که اتفاقا یکی از نمادهای شهر هم محسوب می شود و در پارک میرکل قرار دارد. این چرخ و فلک درست در کنار تندیس علی و نینو قرار گرفته و به دو برج چاچا و الفبا نیز بسیار نزدیک است. 

یک دور کامل این چرخ و فلک 10 دقیقه طول می کشد و شما را تا ارتفاع 55 متری بالا می برد، که می توانید از آن بالا نمای زیبایی از شهر باتومی را ببنید. به همین دلیل است که نامش را چرخ و فلک پانورامایی گذاشته اند. 

شاید جالب باشد بدانید که این چرخ و فلک را شرکتی ایتالیایی ساخته و برای 250 نفر گنجایش دارد. 

ساعات کار: 10 تا 20

هزینه: 3 لاری (حدود 5 هزار تومان)

آدرس: گرجستان، باتومی، بلوار سی ساید، پارک میرکل

Address: Miracle Park | Seaside Blvd., Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
سفر به باتومی

12- سینما آپولو | Cinema Apollo

در اوایل قرن بیستم بود که یکی از خیابان های قدمی باتومی، به سینمای مدرن و به روزی مجهز شد. این سینما مدتی در حال فعالیت بود و پس از چندی به مدت سالیان سال تعطیل شد تا آن که در سال 2011 گشایش یافت. پیش از بازگشایی، معماری ساختمان مورد ساخت و ساز تعمیر قرار گرفت که با نام سینما، یعنی آپولو همخوانی داشت.

امروزه تنها سالن سینمای باتومی، سینما آپولو می باشد و جالب است بدانید که اغلب فیلم ها به زبان روسی پخش می شوند. 

در این سینما امکاناتی چون وایفای رایگان، سرویس بهداشتی، نمایشگاه و کافه به چشم می خورد و تمام کارکنان سینما به سه زبان روسی، انگلیسی و گرجی مسلط هستند.

ساعات کار: 12 تا 24

هزینه: 6 تا 10 لاری (حدود 8-13 هزار تومان)

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان آباشیدزه

Address: 17 M. Abashidze street, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

13- بندر باتومی | Batumi Sea Port

با مراجعه به بندر باتومی می توانید از قایق های تفریحی این بندر استفاده کنید و یا در کنار دریای زیبا و آبی رنگ به پیاده روی بپردازید و در نهایت در کافه ها و رستوران هایش دقایق خوشمزه ای را تجربه کنید. 

برای آشنایی با تفریحات آبی و قایق های موجود در بندر و البته حدود هزینه های هر یک بخوانید:

جاذبه های باتومی گرجستان | تفریحات آبی شهر

اگر به بندر باتومی رفتید، می توانید به بازدید موزه صنعت باتومی هم بروید.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان گوگباشویلی 3

Address: Gogebashvili st., 3, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

14- سیرک باتومی | BATUMI CIRCUS

در شهر باتومی، سیرکی کوچک درست از سال 1908 مشغول به کار است. سال های سال است که این سیرک، محل مورد علاقه شهروندان و مسافران باتومی بوده و بسیاری را برای ساعاتی چند سرگرم کرده است. 

امروزه این سیرک قدیمی نه تنها تعطیل نشده، بلکه مکانی برای میزبانی گروه های مختلف سیرک از کشورهای مختلف دنیاست. 

در این سیرک امکاناتی چون سرویس بهداشتی به چشم می خورد و کارکنان سیرک به سه زبان انگلیسی، روسی و گرجی مکالمه می کنند.

می توانید بلیت های این سیرک را با تخفیف تهیه کنید.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان باراتاشویلی 6

Address: 6 Baratashvili street, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

15- گردش در خیابان های باتومی

اگر به شهر باتومی سفر کردید، خودتان را تنها به بلوار و میدان اروپای شهر محدود نکنید و حتما به سراغ دیگر خیابان های شهر بروید. یکی از آن خیابان های قدیمی و دوست داشتنی، خیابان کوتایسی است که با پا گذاشتن به درون آن، انگار به شهری تُرکی وارد شده اید. 

بسیاری از جاذبه های شهر در این خیابان قرار دارند؛ مسجد قدیمی شهر، رستوران های ترکی، مغازه ها و فروشگاه های معروف و البته بهترین رستوران های گرجی را در این خیابان پیدا خواهید کرد.

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان کوتایسی

Address: Kutaisi Street, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

16- کلوب اسب سواری | BATUMI RIDING CLUB

یکی از تفریحات دیگری که می توانید در شهر باتومی به سراغش بروید، اسب سواری است. برای اسب سواری باید کمی از شهر باتومی فاصله بگیرید و به نزدیکی فرودگاه باتومی بروید. 

از جمله مزایای این کلوب اسب سواری، توانایی کارکنان آن در مکالمه به چهار زبان روسی، انگلیسی، ترکی و گرجی است.

هزینه: هر نیم ساعت 30 لاری (حدود 40 هزار تومان)

ساعات کار: 10 تا 21

آدرس: گرجستان، باتومی، بزرگراه فرودگاه 153

Address: Airport highway 153 , Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

17- آبنمای نپتون | Fountain Of Neptun

 آبنمای نپتون نمونه مشابهی از آبنمای معروف نپتون در شهر بولونیا ایتالیا است که در سال 2010 ساخته شد و امروزه در مقابل سالن تئاتر شهر باتومی قرار گرفته است. 

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان روستاولی 1

Address: Rustaveli St., 1, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

18- تندیس یادبود ایلیا چاوچاوادزه | Monument Of Ilia Chavchavadze

ایلیا چاوچاوادزه، از سوی مردمان این دیار پدر ملت گرجستان نامیده می شود و از مهم ترین چهره های گرجستان می باشد. چاوچاوادزه حقوقدان، شاعر، فیلسوف و رهبر جنبش آزادی‌بخش گرجستان در برابر روسیه بود. جالب است بدانید که او در طی سال های 1987 و از سوی کلیسای کاتولیک به درجه قدیسی نائل شد.

یکی از جملات معروف چاوچاوادزه این است:

سرزمین مادری، زبان و ایمان، پیشه معنوی و مأموریت مردمان گرجستان است.

به همین دلیل بی راه نیست که تندیسی از این مرد بزرگ گرجی در خیابان روستاولی باتومی و درست در نزدیکی سالن تئاتر شهر ببینید. 

آدرس: گرجستان، باتومی، خیابان روستاولی 1

Address: Rustaveli st. 1, Batumi 6010, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

19- تندیس مدئا | statue of Medea

درست در وسط میدان اروپا، تندیسی به چشم می خورد که در سال 2007 به میدان اضافه شد و با نام تندیس مدئا می شناسندش. مدئا در واقع نمادی از ارتباط و اتصال فرهنگی گرجستان و کشورهای اروپایی است و از همین رو در وسط این میدان تندیسی از او را قرار داده اند.

خوب است بدانید تندیسی بلند و آبی رنگ خواهید دید که از روی یکی از شخصیت های اساطیری یونان به نام مدئا ساخته شده است. مدئا شاهزاده ای گرجی و یکی از برترین ساحره های جهان بود. 

آدرس: گرجستان، باتومی

Address: Batumi, Georgia

جاذبه های باتومی
جاذبه های باتومی

سخن آخر

با هم دیدیم و خواندیم از بهترین جاذبه های مدرن شهر باتومی.

همان طور که گفتیم باتومی شهر بسیار کوچکی است و جاذبه های بسیار زیادی ندارد و این لیست، ترکیبی از بهترین سازه های مدرن و فعالیت های جذاب بود.

برای آشنایی بیش تر با جاذبه های گردشگری باتومی و سایر اطلاعات مفید شهر بخوانید:

هزینه های سفر به باتومی | گرجستان

بهترین رستوران های باتومی گرجستان

معرفی شهر باتومی گرجستان | دانستنی های قبل از سفر

سفر به باتومی | بندر رویایی گرجستان | ویدیو HD

شما تا به حال به باتومی سفر کرده اید؟

بازدید از کدام بخش های شهر برای شما جذاب و خاطره انگیز بود؟

خاطرات و نظرات خود را با ما در میان بگذراید.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

هانیه

شهر بسیار زیبایی بود پیشنهاد میکنم حتما سفری به گرجستان و شهر باتومی داشته باشید.

انتشار:19 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مسعود

خیلی عالی بود ممنون از زحمات همگی 

انتشار:10 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.