karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 مرداد 1397

به روز رسانی

23 دی 1398

گرجستان به سبب نزدیکی جغرافیایی به کشورمان، در چند سال اخیر توانست توجه بسیاری از گردشگران ایرانی را به خودش جلب کند. نداشتن ویزا و هزینه های مناسب به نسبت کشورهای اروپایی نیز از دیگر دلایلی شد تا ایرانی ها به راحتی برای سفر به این دیار برنامه بریزند. در این بین سفر به شهرهای باتومی و تفلیس بیش از باقی طرفدار دارد. پیشتر بارها به سراغ تفلیس رفتیم و نکات مختلف پیش از سفرش را بررسی کردیم. حال نوبت باتومی است. 

باتومی، شهری با پس زمینه ای از تپه های پیچیده در مه است که با عنوان پایتخت تفریحی و گردشگری گرجستان، برای مسافران دلبری می کند. در میان این شهر کوچک، سازه های جذاب و چهره مدرن شهری، شما را غافلگیر می کند و نمی توانید تصور کنید چه چیزهایی در انتظار شماست. یکی از نکات جذاب این شهر، پیشرفت خارق العاده آن در طی یک قرن اخیر است، به طوری که تصویری اروپایی از یک شهر گرجستانی را پیش روی شما می گذارد. از همین رو بر آن شدیم تا به سراغ باتومی برویم و ببینیم چگونه آشنایی با دانستنی هایش، ما را برای سفر به این شهر زیبا و ساحلی آماده می کند. 

همراه کارناوال باشید تا سفری مجازی به باتومی داشته باشیم... 

معرفی شهر باتومی

چرا باتومی؟


  • شهری ساحلی با امکاناتی مدرن و جذاب است.
  • طبیعت این شهر کوچک بسیار دلرباست.
  • دسترسی خوبی از پایتخت گرجستان دارد.
  • باتومی دومین شهر بزرگ کشور گرجستان است.
  • آب و هوای خوب و تفریحات شهری متنوع، از جمله دلایل سفر به باتومی هستند.

شهر باتومی

شهر باتومی را بیشتر بشناسید

شهر باتومی دومین شهر بزرگ کشور گرجستان است که به سبب امکانات فوق العاده و مجللش، عنوان پایتخت توریستی گرجستان را از آن خود کرده است. باتومی از طرفی در کناره دریای سیاه و جنوب غربی کشور قرار دارد و از طرفی دیگر در دامنه رشته کوه های قفقاز واقع شده است. قرارگیری در چنین موقعیت جغرافیایی باعث شده این شهر آب و هوای معتدلی داشته باشد. از همین رو نیز در شهر باتومی پوشش گیاهی متنوعی از گل ها و گیاهان و درختان به چشم می خورد. یکی از دلایل محبوبیت این شهر نیز آب و هوای دلپذیر و متغیرش است، به طوری که در طی فصول گرم سال، اقامتگاه های ساحلی آن پر از گردشگر است و در طی فصول سرد سال و هوای برفی نیز از تعداد مسافرانش کاسته نمی شود. 

یکی از جالب توجه ترین بخش های شهر باتومی، پیشرفت سریع و رشد قابل توجه در معماری شهری‌ست. به گونه ای که در طی چند سال، سازه های چشمگیر و تغییرات بسیاری در این شهر به وجود آمد. البته تغییرات شهری باتومی تنها به ساخت سازه های مدرن محدود نمی شود و در بخش باستانی شهر نیز بازسازی هایی صورت گرفته است. 
ورود به صفحه اختصاصی هزینه های سفر به باتومی

معرفی شهر باتومی

معرفی شهر باتومی

معرفی شهر باتومی

معرفی بهترین جاذبه های شهر باتومی

باتومی در مقایسه با تفلیس شهر کوچکی است؛ اما با این حال هنوز هم جاذبه های مخصوص به خود را دارد که در این جا اشاره مختصری به مهم ترین ها داریم:

1- باغ گیاهشناسی باتومی | Batumi Botanical Garden: یکی از بایدهای باتومی، بازدید از این باغ زیباست. این باغ که در 9 کیلومتری مرکز شهر باتومی قرار دارد، مجموعه ای جذاب و چشم نواز از انواع گل ها و گیاهان است که وسعتی برابر با 107 هکتار دارد.

2- قلعه گونیو | Gonio Fortress: قلعه گونیو از استحکامات رومی کشور گرجستان که در نزدیکی دریای سیاه ساخته شده و قدمتی حداقل ۲ هزار ساله دارد. گونیو به دست رومیان ساخته شد، بعدها به دست امپراتوران

بیزانس و روم شرقی افتاد و سپس حاکمان عثمانی آن را تصاحب کردند، تا آن که روسیه و جماهیر شوروی بر کشور گرجستان تسلط یافتند. برای رسیدن به این قلعه باید به 15 کیلومتری جنوبی باتومی بروید.

3- دلفیناریوم باتومی | Dolphinarium: اگر عاشق دلفین ها، این موجودات باهوش و جذاب هستید حتما سری به دلفیناریوم باتومی بزنید. در این دلفیناریوم جدا از نمایش دلفین ها، می توانید در کنار این پستانداران در آب شنا کنید و در انتها نیز سری به آکواریوم مجموعه بزنید.

4- بلوار باتومی | Batumi Boulevard: شاید بتوان بلوار باتومی را قدیمی ترین و مهم ترین جاذبه پایتخت توریستی گرجستان دانست. ساخت این بلوار در سال ۱۸۸۱ با هدف ساخت باغی بزرگ در ساحل شهر قدیمی باتومی، آغاز شد. امروزه بلوار باتومی وسعتی در حدود ۷ کیلومتر دارد و تقریبا می توان آن را به دو بخش جدید و قدیم تقسیم کرد. پارک اصلی و زیبای بلوار هنوز هم پا برجاست به علاوه آن که مجسمه ها، نیمکت ها و آبنماهای جدید به بلوار باتومی اضافه شده اند. همچنین در بخش شمالی بلوار یک چرخ و فلک بزرگ خواهید دید.

5- تله کابین آرگو | Argo Cable Car: تله کابین آرگو یکی از محبوب ترین جاذبه های باتومی است که سفری هوایی را به شما هدیه می دهد و امکانات جذابی را در اختیارتان می گذارد.

6- مجسمه علی و نینو | Monument Ali and Nino: مجسمه های چرخان علی و نینو یکی از جذاب ترین دیدنی های شهر باتومی است که ارتفاعی ۸ متری دارد و درست در ساحل و کنار دریای سیاه و در نزدیکی بلوار باتومی قرار گرفته است.

باغ گیاهشناسی باتومی

معرفی شهر باتومی

بلوار باتومی

ویدیویی جذاب از شهر باتومی ببینید و باتومی تنها در چند دقیقه بشناسید:

دانستنی های کاربردی از باتومی

از جمله نکاتی که دانستن‌شان پیش از سفر به شهر باتومی به کار شما می آید، می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

جمعیت باتومی: برابر با 121,806 نفر در سال 2018

اختلاف ساعت با ایران: 30 دقیقه از ایران عقب تر

سطح قیمت: در برخی موارد کمتر و در برخی موارد بیشتر

پول رایج در باتومی: لاری گرجی (GEL)، هر 1 لاری گرجستان (16,550 تومان) است. سکه های رایج گرجستان «تتری» هستند و هر 1 لاری برابر با 100 تتری است. 

زبان رسمی: گرجی

دین مردم: متاسفانه آمار دقیقی از جمعیت مذهبی مردم شهر باتومی وجود ندارد؛ اما می توان گفت اغلب مردم این منطقه پیروی کلیسای ارتدوکس شرقی هستند. 

سوغات شهر: کانتاسی (جام نوشیدنی ساخته شده از شاخ)، چاقوهای دست ساز، پاپاکی (نوعی کلاه های پشمی بزرگ و منسوجات دست باف)، رومیزی های نقاشی شده، روسری های ابریشمین، جواهرات دست ساز، انواع ظروف سرامیکی و ...

وضعیت بهداشت: باتومی شهری گردشگرپذیر و پرطرفدار است و بنابراین طبیعی است که وضعیت بهداشتی آب و غذای این شهر قابل قبول باشد. البته توجه کنید که امکانات بهداشتی و پزشکی در خارج از شهرهای باتومی و تفلیس با کمبود بسیاری رو به روست.

ورود به صفحه اختصاصی هزینه های سفر به باتومی

شهر باتومی در گرجستان

در سفر به باتومی بدانید

دانستن شماره تلفن های ضروری و عبارات کاربردی، آمادگی شما را در موقعیت های مختلف سفر افزایش می دهد.

شماره های ضروری:

کد شماره گیری کشور

995+

کد شهر

222

پلیس

022

آمبولانس

033

آتش‌نشانی

011

راهنمای فرودگاه

100 532 422

کلمات و عبارات گرجی:

با دانستن این عبارات می توانید روی ارتباط کلامی هر چند ساده ای حساب باز کنید.

فارسی

تلفظ

گرجی

سلام

ga-mar-jo-ba

Gamarjoba

خداحافظ

na-khvam-dis

Nakhvamdis

لطفا

tu she-id-zle-ba

Tu Sheidzleba

متشکرم

mad-lo-ba

Madloba

بله

Ki

Ki

خیر

ara

Ara

ببخشید

u-kats-ra-vad

Ukatsravad

متوجه نشدم

ver ga-vi-ge

Ver Gavige

قیمتش چقدره

ra girs

Ra girs

خیلی گران است

dza-li-an dzvi-ri-a

Dzalian dzviria

می توانید انگلیسی حرف بزنید؟

inglisuri itsit

inglisuri itsit

در صورتی که درباره برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش های کاربردی زیر را از دست ندهید. 

ورود به صفحه راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

شهر باتومی گرجستان

امنیت در باتومی

کشور گرجستان از لحاظ شاخص های جهانی امنیت در رده 85 دنیا قرار گرفته و می توان گفت امنیت بالایی دارد. همچنین جالب است بدانید که این کشور در این رده بندی بالاتر از کشورهایی چون سوئیس، اردن، آمریکا و ایران قرار دارد. جالب آن که نرخ جرم هایی چون: دزدی، کیف قاپی، پخش مواد مخدر و ... نیز در شهر باتومی بسیار پایین است. همچنین طبق آمار و ارقام، امنیت پیاده روی در روز و شب در این شهر بالاست.

بنابراین می توانید با خیال راحت باتومی را برای سفر انتخاب کنید و سفر امنی را برای خود متصور شوید.

امنیت در باتومی

جشنواره ها و تعطیلات رسمی باتومی

دانستن زمان دقیق تعطیلات رسمی و جشنواره ها، می تواند بسیار کارآمد باشد، چرا که به شما اجازه می دهد تا مطابق با رویدادهای مقصد، یک برنامه ریزی درست داشته باشید. در نظر گرفتن این مناسبت ها می تواند در سفر شما تاثیرگذار باشد، به طوری که می توانید برای شرکت در جشنواره ها برنامه ریزی کنید و یا از تعطیلاتی که شهر را از حالت عادی خارج می کند، با خبر شوید.

جشنواره های شهر باتومی

از جمله جشنواره های معروف و بین المللی باتومی می توان به جشنواره هایی که در ادامه آمده است، اشاره کنیم:

  • جشنواره تابستانه باتومی | Summer Festival: هر سال باتومی در نیمه اول ماه ژوئن (از اواسط خرداد) میزبان جشنواره تابستانه ای در ساحل شهر است. رقابت های ورزشی و هیجانی متفاوت با خوراکی هایی در کافه های ساحلی، از جمله جذابیت های این جشنواره تابستانی هستند. 
  • جشنواره بین المللی موسیقی جاز دریای سیاه | International Black Sea Jazz Festival: این جشنواره معروف هر ساله در ماه جولای (تیر) در شهر باتومی برگزار می شود و طرفداران بسیاری دارد. سالانه بسیاری از خوانندگان و گروه های جاز برای شرکت در جشنواره جاز به باتومی می روند و چند روزی در کنار هم جشنی عمومی به پا می کنند. 
  • جشنواره بین المللی فیلم باتومی | Batumi international art-house film festival: جشنواره معتبری است که هر ساله در همین شهر و در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار می شود و بسیاری از کشورها همچون کشور ما در این جشنواره شرکت می کنند.
  • جشنواره باتومی میوزیک فست | Batumi MusicFest: جشنواره موسیقی کلاسیک و موسیقی فولکلور گرجی است که هر ساله برگزار می شود. زمان برگزاری این جشنواره در سال 2018،  بین 11 تا 21 شهریور است.
  • جشنواره بین المللی پرنده باتومی | The Batumi International Bird Festival: رویداد مهمی ست که هر ساله در ماه مارس (اسفند) در باتومی برگزار می شود و مسافران خارجی بسیاری برای پرنده نگری به این منطقه می آیند. 

جشنواره های شهر باتومی

تعطیلات رسمی گرجستان در سال 2020

تعطیلات رسمی گرجستان باعث تعطیلی بسیاری از مغازه ها، بانک ها، مراکز تجاری و دیگر خدمات شهر باتومی می شود.

1 و 2 ژانویه (11 و 12 دی 1398): تعطیلات سال نوی میلادی

7 ژانویه (17 دی): روز کریسمس ارتدکس ها

19 ژانویه (29 دی): جشن خاج شویان

3 مارس (13 اسفند): روز مادر

8 مارس (18 اسفند): روز جهانی زن

9 آپریل (21 فروردین 1399): روز اتحاد ملی

17 آپریل (29 فروردین): آدینه نیک ارتدکس شرقی

18 آپریل (30 فروردین): شنبه مقدس

19 آپریل (31 فروردین): عید پاک مسیحیان ارتدکس

20 آپریل (1 اردیبهشت): روز پس از عید پاک 

9 می (19 اردیبهشت): روز پیروزی بر فاشیسم

12 می (23 اردیبهشت): روز اندریاس مقدس

26 می (6 خرداد): روز استقلال

28 آگوست (7 شهریور): روز سنت مری (روز عروج مریم مقدس به اعتقاد مسیحیان ارتدکس)

14 اکتبر (23 مهر): فستیوال ارتدکس گرجستان 

23 نوامبر (3 آذر): روز سنت جرج 

شب سال نو در باتومی

آب و هوای شهر باتومی

آب و هوای شهر باتومی شرجی و نیمه گرمسیری است که به شدت تحت تاثیر جریان های دریایی قرار می گیرد، به همین سبب بارش باران در این منطقه بسیار قابل توجه است و می توان گفت باتومی پر باران ترین شهر در کل کشور گرجستان و منطقه قفقاز است. دمای متوسط سالانه باتومی در حدود 14 درجه سانتی‌گراد است.

بهار: دمای هوای باتومی در این فصل بسیار دلپذیر است و متوسط دما بین 16 تا 20 سانتی‌گراد جا به جا می شود. 

تابستان: در این فصل نیز متوسط دمای هوای باتومی نه تنها بالا نیست، بلکه دلپذیر و دوست داشتنی است. همچنین تفاوت دمای تابستان با بهار بسیار زیاد نیست.

پاییز: دمای هوای باتومی در طی فصل پاییز ملایم است و متوسط دما در حدود 10 تا 16 درجه سانتی‌گراد است.

زمستان: در زمستان، باتومی آب و هوایی سرد و برفی را تجربه می کند و میزان بارش باران در طی این فصل به طرز چشمگیری افزایش می یابد. 

بنابراین بهترین فصل سفر به باتومی بسته به روحیه و علایق شما و برای هر شخصی متفاوت است. با این حال تابستان ها، باتومی بیشتر مقصدی برای تفریحات آبی و دریایی در نظر گرفته می شود و به هنگام زمستان نیز مسافران زیادی به باتومی می روند تا طیف متنوعی از تفریحات زمستانی را تجربه کنند. 

آب و هوای شهر باتومی

دسترسی هوایی به باتومی

فرودگاه بین المللی شهر باتومی، تنها پایانه هوایی باتومی است که در 2 کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. این فرودگاه که 20 کیلومتر با شهر هوپا در ترکیه فاصله دارد، نه تنها یکی از فرودگاه‌های مهم گرجستان است که یکی از مهم‌ترین ها در منطقه شمال شرقی ترکیه محسوب می شود. همچنین خوب است بدانید فرودگاه باتومی یکی از سه فرودگاه بین المللی گرجستان است و مساحتی 4,256 متر مربعی دارد. این فرودگاه قابلیت جا به جایی 600,000 مسافر را در سال دارد و اغلب اوقات در فصل تابستان نیز پذیرای پروازهای فصلی ایرانی است.

از این فرودگاه نه تنها پروازهای داخلی صورت می گیرد، بلکه به مقصد شهرهایی چون استانبول و به دو فرودگاه آتاتورک و صبیحا گوکن، مینسک (پایتخت بلاروس)، مسکو، کیف و ... نیز پرواز انجام می شود. 

سفر هوایی به باتومی: توجه داشته باشید که متاسفانه از ایران پروازی دایمی به مقصد باتومی وجود ندارد و تنها برخی از خطوط هوایی، در فصل تابستان پروازهای موقتی را برای تورهای گردشگری راه می اندازند. اما اگر اصرار دارید سفرتان به باتومی با هواپیما انجام شود، می توانید دو پرواز جداگانه داشته باشید. ابتدا با یک پرواز خودتان را به تفلیس برسانید و سپس بلیت هواپیماهای تفلیس به باتومی را تهیه کنید. البته توجه داشته باشید در حال حاضر تنها دو پرواز در هفته به مقصد باتومی انجام می شود و هزینه ای در حدود 64 دلار (3,367,040 تومان) دارد. 

آدرس: گرجستان، باتومی

Address: Batumi, Georgia

فرودگاه بین المللی باتومی

سایر راه های سفر به شهر باتومی

 همان طور که در بخش فرودگاه باتومی توضیح دادیم، متاسفانه مسیر مستقیمی برای دسترسی به این شهر ساحلی وجود ندارد. در ادامه با انواع راه های دسترسی به باتومی آشنا می شویم:

1- مسیر هوایی: برای این کار می توانید از پروازهای فصلی تهران باتومی استفاده کنید و یا دو پرواز جداگانه تهران - تفلیس و تفلیس - باتومی را بخرید.
2- مسیر زمینی: در مسیر زمینی چند انتخاب متفاوت پیش روی شماست:

  • 1- اتوبوس: انواعی از اتوبوس ها در مسیر تفلیس - باتومی در رفت و آمدند که ساعت حرکتشان از صبح تا شب متفاوت است. خوب است بدانید بسته به نوع اتوبوس بین ۶ تا ۱۰ ساعت در راه خواهید بود و هزینه آن ها برابر 35 لاری گرجستان (579,251 تومان) است.
  • 2- قطار: با قطار حدود 5 تا 6 ساعت در راه خواهید بود و بسته به نوع قطار هزینه ای در حدود 17 لاری گرجستان (281,351 تومان) تا 40 لاری گرجستان (662,001 تومان) خواهید پرداخت.
  • 3- مینی بوس: با پرداخت تنها 5 لاری گرجستان (82,750 تومان) می توانید خودتان را از تفلیس به باتومی برسانید. 

برای آشنایی بیشتر با ریز هزینه های سفر به باتومی بخوانید:

ورود به صفحه هزینه های سفر به باتومی

دسترسی به شهر باتومی

دسترسی به شهر باتومی

حمل و نقل عمومی در باتومی

چندین گزینه حمل و نقل در شهر باتومی وجود دارد که از آن جمله تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و دوچرخه است. 

1) پیاده

می توانید کل باتومی را در طی 45 دقیقه پیاده طی کنید! همان طور که قبل تر گفتیم باتومی شهر کوچکیست و از ابتدا و تا انتهای آن را می توان در کمتر از یک ساعت زیر پا گذاشت. 

2) تاکسی 

سریع ترین و راحت ترین وسیله نقلیه عمومی است که در 24 ساعت قابلیت استفاده دارد. از تاکسی هایی استفاده کنید که تاکسی متر دارند. 

3) اتوبوس و مینی بوس

شهر باتومی چندین خط اتوبوس مدرن و تمیز دارد که مسیرهای متفاوتی در شهر را طی می کنند. هزینه بلیت اتوبوس ها تنها 1 لاری گرجستان (16,550 تومان) است که می توانید آن را از خود راننده اتوبوس تهیه کنید. با استفاده از خطوط 9 و 10 اتوبوس می توانید تا فرودگاه باتومی بروید. 

مینی بوس های شهر مسیرهای بیشتری را طی می کنند و اگر شما دست تکان دهید، برای شما می ایستند. هزینه مینی بوس ها 40 تا 60 تتری (سکه های گرجی) بوده و به هنگام خروج از وسیله پرداخت می شود. برای اطلاع بیشتر از مسیرهای اتوبوس و مینی بوس می توانید به مرکز اطلاعات گردشگران در نزدیکی فواره اصلی شهر مراجعه کنید. البته راه آسان تر پرسیدن از شهروندان و مردم باتومی است. 

4) دوچرخه

یک شبکه از مسیر دوچرخه سواری در درون شهر باتومی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید به نقاط مهم شهر دست یابید و یا در کناره دریا و در طی ساحل به ورزش بپردازید. مسیر دوچرخه سواری باتومی با خطی قرمز مشخص شده اند. می توانید دوچرخه ها را از باتوم ولو (BatumVelo) اجاره کنید. منتها برای استفاده از دوچرخه ها نیاز به کارت باتوم ولو دارید که آن را باید از مرکز اطلاعات گردشگران در کنار فواره اصلی شهر تهیه کنید. هزینه این کارت ها برابر با 20 لاری گرجستان (331,001 تومان)  است و اعتباری 12 ماهه دارند.

حمل و نقل عمومی باتومی

حمل و نقل عمومی باتومی

حمل و نقل عمومی باتومی

آشنایی با فرهنگ غذایی گرجستان

فرهنگ غذایی گرجستان در واقع سبکی از طبخ غذاست که از گرجی های پیشین و باستانی، مردم قفقاز، اروپایی ها و خاورمیانه تاثیر پذیرفته است. می توان گفت غذاهای گرجی ترکیبی از غذای کشورها و تمدن هایی است که به هنگام تجارت به این شهر رفت و آمد می کردند. با این حال به هر یک از شهرهای گرجستان که بروید، با غذاهای شاخص و خاص آن جا رو به رو خواهید شد. گرجی ها در فرهنگ غذایی خود گوشت زیاد دارند؛ اما با این حال طیف متنوعی از غذاهای گیاهی نیز در این سرزمین به چشم می خورد. وقتی نگاه دقیق تری به خوشمزه های گرجی بیندازید، با لیست جذابی از انواع پیش غذاها، خورشت ها، سوپ ها و ... حتا انواع نان و پنیرها رو به رو می شوید. 

شهر باتومی بدون غذای خاچاپوری، غیر قابل تصور است، علاوه بر شکل وسوسه آورش، طعمی فوق العاده دارد. از دیگر غذاهای معروف گرجی می توان به بورانو (پنیر ذوب شده در کره)، چیربولی (نوعی صبحانه به همراه تخم مرغ و گردو) و سینوری (غذایی با خمیر و کشک محلی) اشاره کرد. همچنین در گرجستان طیفی از انواع شیرینی جات پیش روی شماست، که از آن جمله باقلوا و شاکرالاما هستند. 

برای آشنایی با انواع خوشمزه های گرجی بر روی نوار سبز زیر کلیک کنید:

ورود به صفحه اختصاصی خوشمزه های گرجستان

فرهنگ غذایی گرجستان

فرهنگ غذایی گرجستان

تاریخچه شهر باتومی

یکی از قدیمی ترین شهرهای گرجستان، باتومی است که قدمت آن به پیش از میلاد مسیح بر می گردد. نام ابتدایی این شهر یعنی «باتوس» در منابع متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد به چشم می خورد. کلمه باتوس احتمالا از زبان یونانی گرفته شده که به معنای عمیق است.

مردمان باستانی این منطقه، روزگار خود را از طریق تجارت با دیگر کشورها و حکومت ها می گذراندند و روابط بسیاری با دیگر مناطق و فرهنگ ها داشتند. شهر باتومی در طی تاریخ همواره به سبب آب و هوای مناسب و موقعیت استراتژیکش شناخته شده بود و به همین سبب مورد طمع حاکمان مختلف قرار می گرفت. ابتدا در دوره امپراتوری روم، به شهری با استحکامات بسیار بدل شد، سپس به دست روم شرقی افتاد. در قرن پانزدهم میلادی با ظهور امپراتوری عثمانی، باتومی و مناطق اطرافش ابتدا به دست این حکومت فتح شد اما آن ها پس از مدتی منطقه را ترک کردند. کمتر از یک قرن بعد عثمانی ها دوباره به سوی باتومی برگشتند و پس از یک جنگ کوبنده، نیروهای گرجی را شکست دادند و باتومی را به دست آوردند. البته این پایان داستان نبود، جنگجویان گرجی چندین بار این شهر را از تُرک ها پس گرفتند و این کشمکش در طی قرن ها ادامه یافت. در قرن هجدهم میلادی، عثمانی ها شهر باتومی را پس گرفتند اما این جنگ ها با ورود روس ها خاتمه پیدا کرد و پس از جنگ بین ترک ها و روس ها در قرن نوزدهم و پیمان صلح سن استفانو، باتومی بار دیگر به گرجستان بازگشت. البته اداره و کنترل باتومی به عهده روس ها بود و در همین زمان باتومی را تا 10 سال آینده، به عنوان منطقه آزاد شناختند. همچنین پیشرفت های بعدی شهر باتومی را رقم زدند. از آن جمله راه اندازی خط ریلی میان باتومی-تفلیس- باکو، بازسازی بندر شهر و لوله کشی به شهر باکو بود که باعث شد باتومی مهم ترین بندر نفتی روسیه در دریای سیاه شود. از طرفی با پیشرفت های شهر باتومی، طبیعی بود که جمعیت این شهر نیز رشد قابل توجهی داشته باشد؛ به طوری که تنها در طی 20 سال، تعداد ساکنان آن دوبرابر شد. 

با شکل گرفتن جماهیر شوروی و بسته شدن معاهده صلحی در سال 1918، فرمانروایان روس، باتومی را به سلاطین عثمانی دادند. در طی جنگ جهانی اول در همان سال، ابتدا پای سربازان ترک و سپس انگلیسی نیز به باتومی باز شد. اما دو سال بعد آتاتورک باتومی را به بلشویک ها داد و تا سال ها تحت نظر روس ها قرار داشت. در نهایت با فروپاشی جماهیر شوروی، باتومی به دست گرجی ها بازگشت. پس از فروپاشی بود که باتومی سرمایه گذاران بین المللی را به خودش جذب کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. در طی سال های 2009 و 2010 چندین ساختمان و هتل شکیل در شهر ساخته شد و به این ترتیب باتومی به وضعیت درخشان کنونی دست یافت.

تاریخچه شهر باتومی

تاریخچه شهر باتومی

سخن آخر

بازدیدی داشتیم از شهر ساحلی باتومی و اطلاعات جالبی از این شهر به دست آوردیم. آب و هوای شهر، عبارات کاربردی و شماره های ضروری را دانستیم و دیدیم برای گشت و گذار در شهر چه وسایلی پیش روی ماست.

شما تا به حال به باتومی سفر کرده اید؟ تجربه شما از سفر به این شهر چگونه بود؟

دیدگاه ها و خاطره های خود را سفر به شهر باتومی با ما در میان بگذارید و اگر علاقه دارید تا سفرنامه ها و عکس های‌تان در کارناوال منتشر شود، روی نوار سبز رنگ زیر کلیک کنید:

ورود به صفحه کارناوالی شـــــو

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

17 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

سلام ممنون از اطلاعات شما می خوام بدونم الان که در اواخر سال 98 هستیم قیمت خانه ای ویلایی در باتومی چقدره؟؟ممنون

انتشار:17 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

هانیه

باتومی شهر بسیاااااااااااار جذاب و بسیار زیبا وبی نظیره بارها سفرکردیم به این کشور و به این شهر تا اینکه تصمیم نهایی به این شد که سرمایه گذاری کنیم و اقامت بگیریم و کلا بریم وموفبم شدیم بیست فروردین واسه همیشه میریم 

انتشار:14 آذر 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

محسن

سلامـ ممنوع از راهنمایتان
بنده تولید کننده ادویه هستم میخواستم بدونم در گرجستان میتونم تولیدی بزنم

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

شروع کسب و کار، یعنی به نوعی شما مهاجرت کاری را به این کشور آغاز کرده اید. بله این امکان وجود دارد اما باید روال قانونی خودش را طی کند. برای اطلاعات بیشتر از این نوع مهاجرت بخوانید: راهنمای مهاجرت به گرجستان

با سپاس از همراهی شما

01 مهر 1397

انتشار:31 شهریور 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.