karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هر اقلیمی، آب و هوا و حیات وحش منحصر به فردی دارد و همین موارد اصلی ترین تفاوت های میان سرزمین ها را رقم می زند. اگرچه در برخی کشورها، این تفاوت های آب وهوایی و گونه های حیوانی و گیاهی به مراتب چشمگیرتر هستند؛ مانند استرالیا.

از آن جایی که استرالیا در نیم کره جنوبی و در دل دو اقیانوسِ آرام و هند قرار گرفته، با هیچ کشور دیگری مرز خاکی ندارد و در نتیجه دارای منابع طبیعی بسیار ویژه ای ست. مثلا حیواناتی همچون کوآلا و کانگورو و درختی مانند اُکالیپتوس، بومی استرالیا هستند و در هیچ جای دنیا چنین گسترده یافت نمی شوند؛ البته سخت گیری های شدیدی در قوانین واردات و صادرات این کشور هم، تاثیر به سزایی در حفظ ماندگاری این زیست بوم خاص داشته است. نکته جالب توجه دیگر درباره این خطه، سواحل بسیار متعدد آن است، به گونه ای که می گویند اگر بخواهید هر روز فقط به یکی از سواحل استرالیا سر بزنید، بیش از ۲۷ سال زمان می برد!

می خواهیم به کمک تصاویر، بیشتر زیست بوم خاص و شگفت انگیز استرالیا را بشناسیم، برای این آشنایی، عکس های یکی از مهمترین مسابقه های عکاسی طبیعت استرالیا را انتخاب کرده ایم. یک وب سایت استرالیایی به نام استرالین جئوگرافیک (Australian Geographic) هر ساله رقابت بزرگی درباره طبیعت و حیات وحش برگزار می کند و عکاسان سراسر جهان را برای عکسبرداری از حیات وحش و گیاهان این کشور به چالش می کشد. تمامی عکس های ارسالی به مسابقه باید در استرالیا، نیوزیلند، جنوبگان و گینه نو به ثبت رسیده باشند و در یکی از شاخه های این رقابت جای گیرند که عبارتند از: گیاه شناسی، عکس تک رنگ، اثر ما بر محیط زیست، پرتره حیوانات و ... .

در ادامه عکس های منتخب هر شاخه در سال 2017 را تماشا می کنیم و با برندگان این رقابت ها آشنا می شویم که به تازگی انتخاب شده اند. همچنین از این راه، بیشتر حیات وحش و گیاهان خاص استرالیا را می شناسیم.

کارناوال را در این گشت و گذار دیدنی همراهی کنید.

مسابقه عکاسی طبیعت استرالیا

1- کدام خرچنگ نگون بخت ناهار اختاپوس می شود؟

در پیش رو یک اختاپوس نیوزیلندی یا اختاپوس مااُری (Maori octopus) را می بینید که مشغول انتخاب طعمه اش از میان خرچنگ های عنکبوتی ست. جاستین گیلیگان (Justin Gilligan) این تصویر را حین تعقیب و گریزش با اختاپوس و دقیقا زمانی که اختاپوس نیوزیلندی شکارش را در میان انبوه خرچنگ ها انتخاب کرده به ثبت رسانده است. این عکاسی هوشمندانه، جاستین را برنده رقابت های عکس حیات وحش استرالیا کرد و جایزه ای ده هزار دلاری و سفری به قطب جنوب نصیب این عکاس هنرمند شد. 

خوبست بدانید که تصویر مقابل، در مکانی به نام گذر مریخ (Mercury Passage) میان جزایر ماریا و تاسمانی (Tasmania) عکسبرداری شده است.

استرالیا گذر مریخ میان جزایر ماریا و تاسمانی

2- نمایش عاشقانه

یک آلباتروس سلطنتی جنوبی (Southern Royal Albatross) پرهایش را گشوده و به سوی آسمان آواز سر داده است، در حالی که دو پرنده منقارشان را به منقار دیگری می کوبند.

شاید عجیب به نظر برسد اما این گونه از پرندگان کم سن که هنوز تولید مثل نکرده اند برای جلب نظر دیگر پرندگان و یافتن زوج شان این مراسم را به راه می اندازند؛ و گاهی ده ها پرنده در این تمرین یا مراسم عاشقانه شرکت می کنند.

این عکس، مقام دوم را در شاخه «رفتار حیوانات» برای عکاسش، جیسون هاسکینگ (Jason Hosking) به ارمغان آورده است.

آلباتروس سلطنتی جنوبی استرالیا

3- از تصاویر نیمه نهایی رقابت در شاخه «سکونتگاه حیوانات»

این تصویر در بارانداز ابورک (Aborek jetty)، در جزایر راجا آمپات (Raja Ampat) به ثبت رسیده است؛ جزایری که در غرب استان پاپوآی غربی ( West Papua province) در کشور اندونزی قرار دارند. خوبست بدانید نام راجا آمپات در زبان محلی به معنای «چهار پادشاه» است. 

تریسی جنینگز (Tracey Jennings)، عکاس این تصویر، گفته است:

شش ساعتی را در زیر آب بودم و این ماهی های ریز نقش را تحسین می کردم؛ تا زمانی که قایقی از اسکله فاصله گرفت، پرتو نوری به زیر آب تابید و فرصتی به چنگ آوردم که حرکت دسته جمعی ماهی ها را عکسبرداری کنم.

جزایر راجا آمپات اندونزی

Tracey Jennings

4- خفاشی با عادت های عجیب و غریب

گونه خاصی از خفاش ها به نام روباه پرنده را می بینید که برای نوشیدن آب فرود آمده است؛ به دلیل شباهت سر این پرنده به روباه، آن را چنین نامگذاری کرده اند. جالب آن که این نوع خفاش، علاقه خاصی به میوه دارد و از آن به عنوان آفت میوه ها یاد می کنند!

مورد جالب توجه دیگر درباره این پرنده، نحوه آب نوشیدنش است؛ او بر روی آب می لغزد تا سینه اش خیس شود، سپس آب را از روی سینه خود لیس می زند.

الیزابت هاول (Elizabeth Howell)، نواحی خفاش نشین کناره رود پاراماتا (Parramatta) برای سوژه عکاسیش انتخاب کرده و با ثبت این تصویر، گوی رقابت را در شاخه «عکسبرداری از جانوران در حال انقراض»، از دیگر رقیبانش دزدیده است.

رودخانه پاراماتا شهر پاراماتا ایالت نیو ساوت ولز استرالیا

Elizabeth Howell

5- مورچه خورکِ سرخوش

این تصویر در پارک ملی کوه های کرادل-دریاچه سینت کلر (Cradle Mountain-Lake St Clair National Park) به ثبت رسیده است؛ این پارک ملی در ایالت تاسمانی قرار دارد.
جیسون استفن (Jason Stephens)، عکاس این تصویر می گوید:

من منتظر غروب آفتاب بر فراز کوه ها بودم که ناگهان یک مورچه خورک یا اِکیدنا ظاهر شد؛ او با حالتی شاد و سرگردان به دنبال غذا در کوه ها گشت می زد. چه قبل و چه بعد از آن هیچ گاه مورچه خورکی را در ارتفاعی به آن بلندی ندیده ام.

خوبست بدانید که در نهایت این مورچه خورک شاد و سرخوش، عکاس را برنده رقابت ها در بخش «سکونتگاه حیوانات» کرد.

پارک ملی در ایالت تاسمانی استرالیا

Jason Stephens

6- نگاهی ساده به زیبایی ها

تصویر مه آلود پیش رو، در تالاب داک (Duck Lagoon) به ثبت رسیده است؛ این تالاب در جزیره کانگورو در جنوب استرالیا قرار دارد و گونه های مختلفی از پرندگان در این ناحیه زندگی می کنند.

جولی فلچر (Julie Fletcher)، عکاس این تصویر، درباره آن چنین گفته است:

درخت های اکالیپتوس بسیاری در این ناحیه وجود دارند اما من می خواستم از نگاه مینیمالیسم یا ساده گرایی تصویرم را به ثبت برسانم و این گونه شد که این تک شاخه درشت و آویزان را به عنوان سوژه عکسبرداری برگزیدم.

درخت اکالیپتوس تالاب داک جزیره کانگورو جنوب استرالیا

Julie Fletcher

7- آرام و باشکوه

نوع خاصی از عقاب ها را در تصویر می بینید که عقاب دم گوه ای نام دارد؛ عقاب دم گوه ای، بزرگترین پرنده شکاریِ استرالیاست.

این تصویر را نیز جولی فلچر (Julie Fletcher)، همان عکاس ساده گرای تصویر پیش، به ثبت رسانده است. خوشبختانه حضور آرام پرنده به روی تکه چوب، این فرصت را برای عکاس مهیا کرده تا از او با جزییات هر چه بیشتر عکس بگیرد و حتا ناخن های بلند عقاب نیز ضمیمه تصویر شود.

عقاب دم گوه ای استرالیا

Julie Fletcher

8- درخت اُکالیپتوس

در وهله اول، گره هایی که در بطن این شاخه درخت وجود دارند، نگاه تیزبین جولی فلچر را به خود جذب کرده و دلیل ثبت این تصویر شده اند. این گونه گیاهی کولابا اکالیپتوس (Eucalyptus coolabah) نام دارد، در امتداد تصویر دیگر درختان خشکیده اکالیپتوس نیز در دل دریاچه به چشم می خورند.

درخت کولابا اکالیپتوس استرالیا

Julie Fletcher

10- چه بر سر زیستگاه مان آورده ایم؟!

این تصویر جالب، نگاهی مفهومی بر تاثیر وجود و حضور انسان ها در طبیعت دارد و از فینالیست های شاخه عکاسی «تاثیر ما» هست.

این گونه پرنده، مارگردن استرالزی (Australasian darter) نام دارد؛ تکه ای آشغال در هم پیچیده به دور منقار این پرنده فلک زده گره خورده بوده و مانع باز شدن دهانش می شده است؛ خوشبختانه پس از چند روز که عکاس، لی اسکادان (Lea Scaddan) دوباره به زیستگاه این پرنده بازگشته، او را آزاد و رها یافته است.

مارگردن استرالزی استرالیا

Lea Scaddan

11- عقرب ماهی، گونه ای عجیب از ماهی ها

تصویر پیش روی تان از برگزیدگان شاخه پرتره حیوانات است که عقرب ماهی کوتاه بالی (Shortfin scorpionfish) را نشان می دهد.

تریسی جنینگز (Tracey Jennings)، عکاس این تصویر، توضیحات جالبی درباره این گونه خاص و عجیب ماهی داده است؛ او می گوید:

این عقرب ماهی های کوتاه بال اغلب در اعماق دریا زندگی می کنند اما به سادگی می توان آن ها را یافت. اگرچه بیشتر اوقات نادیده گرفته می شوند. این ماهی ها شکارچی های ماهری هستند، آن ها بسیار آرام و یواشکی به طعمه خود نزدیک می شوند. در پشت این گونه ماهی، تیغ های سمی وجود دارد و همین مساله بر خطرناکی این جاندار صحه می گذارد.

عقرب ماهی کوتاه بال استرالیا

Tracey Jennings

12- ژست هنرمندانه حواصیل

 در تصویر پیش رو، گونه ای پرنده به نام حواصیل کوچک را مشاهده می کنید که با جریان باد، بال و پرش آشفته شده است.

این پرنده مشغول غذا خوردن در بخش های کم عمق تر دریاچه هردزمن (Herdsman Lake) بوده و عکاس، از فرصت استفاده کرده است تا ژست هنرمندانه او را به ثبت برساند و در نهایت برنده شاخه «پرتره حیوانات» شود.

خوبست بدانید که دریاچه آب شیرین هردزمن در شش کیلومتری شمال غربی شهر پرت (Perth) قرار دارد. پِرت در غرب استرالیا واقع شده است.

حواصیل کوچک شهر پرت غرب استرالیا

Jennie Stock

13- بهترین ها را در زندگی روزمره بجوییم.

تصویری از مرحله آخر رقابت در عکاسی شاخه «گیاه شناسی» را ملاحظه می کنید.

رائول اسلاتر (Raoul Slater)، عکاس این تصویر معتقد است که بسیاری از ما، وقت، انرژی و تفکرمان را صرف جست و جوی سوژه های بزرگ و خاص برای عکاسی می کنیم در حالی که مناظر پیش روی مان به قدر کافی بی نظیر و منحصر به فرد هستند. رائول، تاکنون برای شش تصویری که از باغ خانه اش عکسبرداری کرده، به فینال مسابقات عکاسی رسیده است!

نامزد برترین تصاویر شاخه گیاه شناسی در مسابقات طبیعت استرالیا

Raoul Slater

14- خانه ای که بلعیده شد!

دو لاکپشت سبز خانه یک ستاره دریایی را نوش جان می کنند. این تصویر، اسکات پورتلی (Scott Portelli) را برنده شاخه «رفتار حیوانات» کرده است.

لاکپشت سبز و ستاره دریایی مسابقه عکس استرالیا

Scott Portelli

15- برنده شاخه عکاسی «تاثیر ما»

باز هم تصویری غم انگیز از آنچه انسان ها بر سر محیط زیست و دیگر جانداران می آورند؛ دو گونه خاص ماهی محلی استرالیا به طور اتفاقی در تور ماهی گیری گیر افتاده اند.

اگرچه در بیشتر ایالت های استرالیا، ماهیگیری تفریحی غیر قانونی ست اما در تاسمانی همچنان، این گونه ماهی گیری محدودیت قانونی ندارد و افراد اجازه ماهیگیری کمتر از شش ساعت را دارند.

دو ماهی محلی استرالیا در تور ماهی گیری

Justin Gillgan

16- جنگلی در زیر آب

در گذشته، در زیر آب های تاسمانی، جنگل های وسیعی از یک نوع جلبک دریایی خاص به نام اشنه دریایی یا کلپ وجود داشت؛ اما به خاطر گرم شدن کره زمین امروزه تنها بخشی از این جنگل های جلبک، در جریان های آب سرد جزایر اکتیون (Actaeon Islands) باقی مانده است.

این تصویر را جاستین گیلیگان عکسبرداری کرده است و از برترین های بخش رقابتی «گیاه شناسی» به حساب می آید.

جنگل اشنه دریایی یا کلپ تاسمانی استرالیا

Justin Gilligan

17- بازم هم پرنده ای دیگر، مواجه با خطر نابودی

در تصویر گونه ای از پرنده های دریایی به نام آلباتروس (Albatross) را می بینید؛ آلباتروس ها از پرندگان در معرض انقراض به شمار می روند و به همین دلیل، این تصویر به مرحله نهایی شاخه عکاسی «حیونات در حال انقراض» راه پیدا کرده است.

پرنده دریایی آلباتروس استرالیا

Trevor Penfold

18- کوه یخ تک رنگ

این بار، برنده رقابت در بخش «تصاویر تک رنگ» را مشاهده می کنید. منظره ای زیبا از فرم و بافت کوه یخی در این تصویر به چشم می خورد و حتا بخش هایی از کوه یخ در زیر آب نیز دیده می شوند؛ عکس پیش رو را برایان جونز در بندر پارادایز (Paradise Harbour) به ثبت رسانده است.

کوه یخی بندر پارادایز استرالیا

Brian Jones

19- پرنده ای که زنبور می خورد و آراسته است!

 جولی فلچر، بارها مسیر رفت و آمد زنبورخوار آراسته (Rainbow Bee Eater) را از شاخه به برکه مجاور دنبال کرده؛ تا بالاخره پرنده بر جای مناسب و مورد انتظار عکاس فرود آمده و وی، این تصویر را به ثبت رسانده است.

زنبورخوار آراسته استرالیا

Julie Fletcher

20- کوسه مهربان

کوسه نهنگ یا وال کوسه، گونه خاصی از کوسه هاست که جثه بزرگی دارد و نامی که برایش انتخاب کرده اند نیز به همین مساله اشاره می کند. غذای این نوع کوسه، موجودات کوچک دریایی مانند پلانکتون هاست و جالب آن که برای انسان ها خطر جانی به حساب نمی آید.

تریسی جنینگز (Tracey Jennings) تصویر این کوسه نهنگ را در پاپوآی غربی (West Papua)، یکی از استان های کشور اندونزی، عکسبرداری کرده و با این تصویر به به مرحله نهایی رقابت های عکاسی در شاخه «عکس تک رنگ» رسیده است.

کوسه نهنگ پاپوآی غربی اندونزی

Tracey Jennings

21- کانگورو، نماد استرالیا

و در نهایت تصویری از یکی از گونه های کانگورو، به نام کانگوروی خاکستری شرقی را در پیش رو می بینید. این عکس متعلق به شاخه «عکاسان نوجوان» است، یعنی عکاس هایی که کمتر از 18 سال سن دارند. ترس پوینر (Tess Poyner) چهارده ساله با ثبت این تصویر، به مرحله نیمه نهایی رقابت ها راه پیدا کرده؛ او این تصویر را در تالاب تانجا (Tanja Lagoon) به ثبت رسانده است.

شاید برای تان جالب باشد که گونه دیگری از کانگورو به نام کانگوروی قرمز را نماد کشور استرالیا می دانند.

کانگوروی خاکستری شرقی تالاب تانجا

Tess Poyner

سخن آخر

به کمک مسابقه عکاسی طبیعت استرالیا، گشت و گذاری در این سرزمین داشتیم و بیش تر با این زیست بوم خاص آشنا شدیم.

نظر شما در باره این رقابت عکاسی چه بود؟

تصاویر کدام بخش رقابت ها برای شما جذاب تر بود؟

آیا با نتایج نهایی این مسابقه و برنده ها موافق بودید؟

دیدگاه تان را با ما به اشتراک بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.