karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 بهمن 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پس از 175 سال قرار است اتریشی ها به ایران بیایند تا سالگرد صعود به قله دماوند توسط کوه نوردان اتریشی را جشن بگیرند. 

به نقل از ایسنا، کریستف گراب مایر -رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران- که خود از علاقه مندان گردشگری در کوهستان است؛ به تازگی هیاتی از کشورش را برای سرمایه گذاری در حوزه کوه نوردی به ایران هدایت کرده است، از برگزاری این جشن خبر داد و گفت: 

۱۷۵ سال پیش کوه نوردی اتریشی موفق شد دماوند را فتح کند، قرار است در سالگرد این صعود و برای گرامیداشت آن، دو کوه نورد خانم و نابینا از اتریش با همراهی یکی از کوه نوردان ایرانی که صعودهای ۸ هزار متری داشته اند، به قله دماوند بروند.

بر اساس گفته های گراب مایر، نخستین بار کوه نوردی اتریشی در اوایل تابستان 175 سال پیش به قله 5610 متری دماوند صعود کرد. سال آینده (سال 97) نیز قرار است همزمان با این تاریخ (تابستان) صعودی ویژه به بلندای دماوند انجام شود. 

در تاریخچه نخستین صعودهایی که به قله دماوند انجام شده آمده است که «ابودلف» (Abu Dolaf)  جغرافی دان عرب نخستین شخصی بوده که تلاش کرده دماوند را فتح کند. وی در حدود هزار سال پیش در سال 341 ه.ق (331 ه.ش) موفق شد بخشی از دماوند را زیر پا بگذارد. در سفرنامه «ناصرخسرو» هم چنین آمده است که "گویند بر سر دماوند چاهی است که نوشادر و کبریت (گوگرد) از آن گیرند."

در فاصله سالهای ۱۷۹۳ تا ۱۷۹۸ میلادی (1117 تا 1176 ه.ش) اروپایی ها  سعی کردند تا به بلندای دماوند برسند. «الیوی» استاد علوم طبیعی و اهل فرانسه از دولت این کشور ماموریت گرفت تا به دماوند صعود کند. او به ایران آمد و در سال ۱۷۹۸ تنها توانست از یک سوم این کوه بالا برود. 

بالاخره در سال 1837 میلادی (1215 ه.ش) نخستین صعود مستند و موفق به کوه دماوند به نام «تیلور تامسون» دیپلمات و کاردار دولت انگلیس ثبت شد. گفته می شود که ایرانی ها نیز در این راه به وی کمک بسیاری کردند. او اولین نفری بود که بر روی قله دماوند شب نشینی انجام داد. نخستین گروه ایرانی ها هم در سال 1857 میلادی (1235 ه.ش) با رهبری سرهنگ «محمد صادق‌خان قاجار» توانستند به بالای این قله برسند. آنها ارتفاع دماوند را ۶۶۱۳ ذرع تخمین زدند. اولین گروهی هم که یک شب را بر روی قله دماوند به صبح رساند گروه «کربلایی اسدالله» در بیش از ۱۳۰ سال پیش است. 

 «ژاک دو مورگان» باستان شناس و محقق فرانسوی هم نخستین شخصی ست که در زمستان به دماوند صعود کرد. او با هدف فعالیت های باستان شناسی از سوی دولت فرانسه به ایران سفر کرده بود و در زمستان سال ۱۸۸۹ موفق شد تا ارتفاع ۵۳۰۰ متری این قله مشهور را زیر پا بگذارد. تلاش دو مورگان و ارتفاع صعود وی در زمستان در تاریخ کوه نوردی ایران اهمیت زیادی دارد.

ورود به صفحه خبر سرمایه گذاری اتریشی ها در ایران

صعود اتریشی ها به دماوند

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.