karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 خرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

فرودگاه های بین المللی اصلی ترین مکان ها برای جا به جایی میان کشورها و هدایت مسافران در نقاط مختلف دنیا هستند. روزانه میلیون ها آدم از کشوری به کشور دیگر می روند و سفر و ماجراجویی تازه ای را رقم می زنند. اما قطعا در این میان، بسیاری از آن ها اولین بار است که پا به کشور مقصد می گذارند و برای این کار هیجان و استرسی مضاعف دارند. برنامه ریزی و هماهنگی برای داشتن سفری خارجی به قدری وقت گیر و دشوار است که هر مسئله کوچکی در طی این مسیر می تواند دشواری آن را بزرگ تر نشان دهد. تصور کنید در حال خروج از هواپیما هستید و ابتدایی ترین لحظه های سفرتان رقم می خورد. با خوشحالی تمام در صف ایستاده اید و نوبت به بازرسی رسیده است. مأمور فرودگاه کیف شما را می گردد و به نظر بیش تر از زمان معمولیِ یک گشتن ساده طول کشیده. وسیله ممنوعه ای داشتید؟! مگر تمام وسایل تان را به هنگام خروج از فرودگاه ایران چک نکرده بودند؟!

باید بدانید که هر کشور قوانین ورود و خروج مخصوص به خودش را دارد و گاه یک قرص کدئین ساده که داشتنش در ایران برای شما مشکلی پیش نمی آورد، ممکن است باعث به زندان رفتن شما در ابتدای سفر خارجیتان بشود!

همراه کارناوال باشید و تمام آن چه را که باید، از قوانین فرودگاهی جمهوری آذربایجان بدانید.

قوانین فرودگاهی کشور آذربایجان

دانستنی هایی از کشور آذربایجان

پیش از سفر به هر کشوری، نکاتی هست که دانستن آن ها برای شما در طی سفر به آن کشور مفید خواهد بود. 

پایتخت: باکو

زبان رایج: زبان رسمی مردم کشور آذربایجان، آذری است که به زبان و لهجه ترکی آذری زبان های ایرانی شباهت بسیاری دارد. 

زبان دوم: جالب است بدانید که زبان دوم مردم آذربایجان و شهروندان باکو، زبان روسی است که به صورت گسترده ای در شهر کاربرد دارد. با این حال زبان انگلیسی نیز در برخی از شهرهای باکو توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

پول رایج: منات | هر منات حدود 2.000 تومان است.

اختلاف ساعت با تهران: اختلاف ساعت رسمی ایران با آذربایجان تنها ۳۰ دقیقه است که ساعت آذربایجان ۳۰ دقیقه جلوتر است.

دین رسمی: 98% مردم آذربایجان مسلمان هستند که در این بین 92% آن ها شیعه و 6% سنی مذهب می باشند. 

کد کشور: 994+

کد شهر باکو: 12

سوغات: از جمله سوغاتی های شهر باکو و آذربایجان می توان به فرش و قالیچه، مگنت هایی با تصاویری از برج های شعله، آبنما و برج میدین اشاره کرد. همچنین روسری، کیف، کیف پول، انواع ظروف مسی و فلزی و نقاشی رنگ و روغن از جمله صنایع دستی و سنتی آذربایجان است.

قوانین فرودگاهی کشور آذربایجان

مقررات ورود به کشور آذربایجان

این اشیا و مقررات مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی می باشد و می تواند توسط هر فرد 16 سال به بالا وارد خاک آذربایجان شود:

اشیاء مجاز:

600 نخ سیگار

3 لیتر نوشیدنی الکلی

مقداری منطقی عطر و ادکلن برای مصرف شخصی

اشیائی با حداکثر ارزش 1500 دلار برای استفاده شخصی (اگر فرد کم تر از 16 سال باشد این سقف تا حداکثر 500 دلار می باشد)

حداکثر 20 گرم طلا و نیم قیراط الماس ثابت در جواهرات؛ سایر جواهرات و سنگ های قیمتی: تا حداکثر 1500 دلار 

حداکثر تا 10 کیلوگرم غذا و 125 گرم خاویار 

موارد ممنوعه:

عکس و تمام موارد چاپی که محتوایی علیه جمهوری آذربایجان دارد.

حیوانات زنده (به غیر از موارد خاص)

سلاح نظامی و مهمات

مواد مخدر (تریاک، حشیش و ...)

میوه و سبزیجات

توجه داشته باشید که اظهارنامه گمرکی را باید به هنگام خروج ارائه دهید.

قوانین فرودگاهی آذربایجان

مقررات خروج از کشور آذربایجان

 نمی توانید وسایل و اشیاء زیر را با خود از کشور آذربایجان خارج کنید:

وسایل ممنوعه:

سلاح و مهمات

فلزات گرانبها (طلا، نقره و ...) و اشیائی با جنس آن ها

جواهرات با سنگ های گرانقیمت (مروارید، الماس و ...)

آثار باستانی و اشیاء هنری (مگر آن که اجازه لازم و مخصوص را از وزارت فرهنگ دریافت کرده باشد.)

خز و پشم

+ البته باید بدانید در صورتی که هر یک از این اقلام به هنگام ورود به خاک آذربایجان همراه شما بوده (مانند جواهرات شخصی) و در هنگام ورود به ثبت رسیده است، خروج آن ها مانعی ندارد. 

قوانین فرودگاهی کشور آذربایجان

قوانین ارزی کشور آذربایجان

قوانین ارزی به هنگام ورود و خروج به از آذربایجان عبارت اند از:

قوانین واردات ارز

1- برای مسافران خارجی

می توانید تا حداکثر 10 هزار دلار یا معادل ارزی آن را به کشور آذربایجان وارد کنید. برای مقادیری بیش از این باید میزان ارز همراه خود را به ثبت برسانید. برای این کار به بانک مستقر در مرز یا فرودگاه مراجعه کنید و با پر کردن اظهارنامه مالیاتی، میزان ارز ورودی خود را ثبت کنید.

2- برای شهروندان آذربایجان

- ارز رسمی کشور آذربایجان را در صورتی بدون مشکل می توانید وارد کشور آذربایجان کنید که مقدار ارز مورد نظر را در هنگام خروج از این کشور ثبت کرده باشید. 

- ارز خارجی: می توانید تا حداکثر 10 هزار دلار یا معادل ارزی آن را به کشور آذربایجان وارد کنید. برای مقادیری بیش از این باید میزان ارز همراه خود را در بدو ورود و در بانک فرودگاه به ثبت رسانده باشید. 

 قوانین خروج ارز

1- برای مسافران خارجی

در صورتی که به هنگام ورود به خاک آذربایجان میزان ارز ورودی خود را در بانک فرودگاه به ثبت رسانده باشید، به هنگام بازگشت با ارائه مدرک آن، می توانید تا حداکثر مبلغی که همراه خود داشتید را از کشور آذربایجان خارج کنید. در غیر این صورت تنها می توانید 1000 دلار از کشور آذربایجان همراه خود ببرید.

2- برای شهروندان آذربایجان:

- ارز رسمی و منات: در صورتی که میزان ارزِ همراه در هنگام خروج ثبت شده باشد، هیچ محدودیتی در مقدار منات خروجی وجود ندارد.

- ارز خارجی: تا حداکثر 10 هزار دلار یا معادل ارزی آن. باید بدانید تمام مقادیر بیش از 1000 دلار شامل پرداخت 1% مالیات خواهد شد. برای خروج مقادیری بیش از 10 هزار دلار نیز احتیاج به تائیدیه بانک مرکزی آذربایجان دارید.

قوانین فرودگاهی کشور آذربایجان

قوانین مربوط به حیوانات خانگی

برای ورود حیوانات خانگی چون سگ، گربه و پرنده ها (به استثناء کبوترها) به کشور آذربایجان، باید گواهی سلامت دامپزشکی را برای حیوان خانگی خود بگیرید. این گواهی همچنین باید مهر هیئت محلی سلامت را داشته باشد و تاریخ آن نباید قدیمی تر از 10 روز قبل از ورود به آذربایجان باشد. 

همچنین باید بدانید ورود کبوتر به خاک آذربایجان ممنوع است و حیوانات خانگی به همراه وسایل مسافران وارد و بررسی می شوند.

این را هم بدانید که اغلب هتل ها مانع ورود حیوانات خانگی می شوند، بنابراین حتما قوانین هتل خود را در این مورد بررسی کنید.

قوانین چک و ترخیص کالا

تمام بار و وسایل های شما در نخستین فرودگاهی که در آن وارد آذربایجان می شوید، پس از کنترل و بررسی ترخیص خواهد شد.

 استثناء: چمدان و وسایل مسافرانی که تنها از کشور آذربایجان عبور می کنند، از این قانون مستثنی می باشد. 

قوانین مالیات ورود فرودگاهی

احتیاجی نیست مالیاتی برای ورود به فرودگاه بپردازید. 

++ قوانین کارکنان هواپیما: قوانین ورود کارکنان و خدمه هواپیما نیز همانند قوانین دیگر مسافرین می باشد.

قوانین فرودگاهی کشور آذربایجان

سخن آخر

تا به حال به کشور آذربایجان سفر کرده اید؟

خاطرات و تجربیات خود را با ما و دیگر دوستان کارناوالی خود به اشتراک بگذارید و در صورتی که می خواهید به تازگی به این کشور سفر کنید، خواندن مقاله های زیر را از دست ندهید:

راه ها و هزینه های سفر به باکو | آذربایجان

سفارت آذربایجان و مراحل اخذ ویزای این کشور

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ناشناس

شما که  از زبان شناسی سررشته دارین میشه فرقشو بگین من لهجه هارو نمیگم ولی اگه کلی زبان معیار قرار بدیم اصلا باهم فرقی نداره.

انتشار:06 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

اولا زبان کشور آزربایجان با ترکهای ایران شبیه نیست بلکه یکی هست لطفا در درج مطالب بیشتر دقت کنید 

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز

گرچه زبان جمهوری آذربایجان و مردمان ترک غیور و شریف ایرانی هر دو «آذری» است، اما اگر به زبان هر یک از این دو آشنایی داشته باشید، خواهید دانست که تفاوت هایی میان این دو زبان و گویش وجود دارد.

 

حسین

من خودم ترک هستم و دقیقا همین طور می باشد
ترکی آذربایجانی یه جورایی ترکیب ترکی ایرانی و استانبولی هست میشه گفت 50 50 هستن البته بعضا در تلفض یکی هستن و در نوشتار فرق دارن endrim به معنی تخفیف در آذربایجان و indirm به معنی تخفیف در ترکیه می باشد البته قضیه 50 50 نظر خودم هست و این رو طبق برخودهای که با مردم آذربایجان داشتم برداشت کردم همچنین ترکی ایرانی باز با ترکی استانبولی کم و بیش شبیه هست و از فارسی هم کلمه های فراوانی دارد مثل کلمه بازم به معنی دوباره از فارسی یا در ترکی ایرانی اسکی به کهنه گفته میشود به معنی پوشاک بچه کهنه به درد نخور  اما در استانبولی به چیز های با قیمت اسکی یا کهنه گفته میشود ، فقط تفاوت ترکی ایرانی و استانبولی در کلمه های مشابه این هست که موارد استفاده فرق داره اما در اصل معنی یکی می باشد

14 تیر 1396

27 خرداد 1396

انتشار:26 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.