karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 فروردین 1396

به روز رسانی

19 فروردین 1402

همه ی سفر یک طرف و چشیدن طعم خوش غذاهای جدید یک طرف. از جذابیت ها و نکات مهم هر سفری مساله ی خورد و خوراک است. به همین دلیل کارناوال در سفرش به شهر و کشورهای گوناگون غذاهای مهم آن ها را هم به شما عزیزان معرفی می کند تا علاوه بر آشنایی با فرهنگ غذایی سرزمین های دیگر بتوانید بنابر علاقه ی خود غذای خوبی را انتخاب کنید.

امروز به هند سفر کرده ایم؛ کشوری که در هر شهر و روستایش فرهنگ خاصی حاکم است و به طبع غذاهای مختلفی هم سرو می شود. اما بعضی از غذاهای هندی آن قدر خوش طعم و ویژه هستند که در هر نقطه ای از دنیا به عنوان غذای هندی شناخته می شوند.

شاید هر فرد عادی ایرانی در طول عمرش به طور میانگین یک یا دوبار به هند سفر کند بنابراین فرصتی برای آزمون و خطا و کشف غذای مورد علاقه در هنگام سفر نیست و با این کار شاید زمانتان را برای چشیدن خوراکی های ناب و معروف هندی از دست بدهید. ما در اینجا برخی از بهترین غذاهای هندی که پیشنهاد می شود حتما آن ها را تست کنید، معرفی خواهیم کرد تا کمی با طیف گسترده ی خوراک های هندی آشنا شوید.

بهترین و خوشمزه ترین غذاهای هند

آشنایی با فرهنگ غذایی هند

اگر بخواهیم فرهنگ غذایی هند را در یک جمله خلاصه کنیم می توان گفت خوردن غذاهای هندی مانند شیرجه رفتن در دریای ادویجات است. شاید شنیده باشید که خوراکی های هندی بسیار تند هستند اما حقیقت این است که فلفل تنها ادویه ای نیست که در این کشور زیاد استفاده می شود بلکه هندی ها عاشق استفاده از همه نوع ادویه هستند.

علاوه بر طعم دهنده ها و ادویه ها از ترشیجات نیز زیاد در غذاهای هندی استفاده می شود البته اغلب آن ها را به عنوان طعم دهنده ی خارج از غذا و یا در کنار غذا به کار می برند.

در غذاهای هندی استفاده از میخک، هل سیاه و سفید، میخک، بادیان، فلفل و برخی میوه ها مانند آلوچه امری عادی است. در این دیار هم مانند بسیاری از کشورهای آسیایی برنج و خوراکی های دریایی زیاد به کار می رود اما اگر طرفدار این غذاها نیستید جای نگرانی نیست زیرا در هند همه نوع غذایی پیدا می شود.

علاوه بر مواد غذایی موجود در غذاهای هندی مردمان هند آداب خاصی هم در خوردنشان رعایت می کنند آن ها اغلب روی زمین می نشینند و با دست غذا می خورند و همیشه سعی می کنند بیش از اندازه ی نیازشان نخورند و اگر کسی هم این کار را انجام داد آن را نشانه ی اسراف می دانند. استفاده از گوشت حیوانات بخصوص گوشت قرمز هم کاری پسندیده نیست و کمتر در خوراکی های اصیل هندی رد پایی از گوشت حیوانات می بینید.

گاهی دین هم در فرهنگ غذایی هندی ها دخیل می شود زیرا بیشتر مرمان ساکن در هند پیرو دین هندو هستند و برای تزکیه ی نفس روزها را روزه می گیرند و شب ها غذای اصلی را میل می کنند به همین دلیل شام با آب و تاب بیشتری سرو می شود.

درست است که خوراکی های هندی در سطح جهان به طعم تند شناخته شده اند اما جالب است بدانید که در هر گوشه ای از این کشور طعم خاصی غالب است و مردمانش ذائقه ی متفاوتی دارند حتی برخی از آن ها غذا را بسیار شیرین ترجیح می دهند. در هر صورت ما در این بخش تلاش کرده ایم غذاهایی که بیشتر در هند استفاده می شوند و به عنوان غذای هندی در دنیا معروف گشته اند را معرفی نماییم.

بهترین و خوشمزه ترین غذاهای هند

1- روغن جوش | Rogan josh

روغن جوش یا روگان جاش یکی از غذاهای معروف هندی است که بیشتر در کشمیر طرفدار دارد. ماده ی اصلی این غذا گوشت بره است که با رازیانه، فلفل و زردچوبه طعم دار می شود و طعم دلنشینی به خود می گیرد. برخی اعتقاد دارند که این غذا ریشه ای فارسی دارد و برخی می گویند آن را مغولان به دیار هند آورده اند اما امروزه به عنوان یکی از اصیل ترین غذاهای کشمیر شناخته می شود. این غذا بدون برنج سرو می شود و شکلی همانند خورش دارد و آن را به همراه ترشیجات یا ماست موسیر میل می کنند.

روغن جوش خلاف نامش با حرارت ملایم بر سر سفره آورده می شود و هندی ها آن را به صورتی می پسندند که با ادویه خوب قرمز رنگ شده باشد. ظاهر این غذا شبیه به خوراک گوشت ایرانی است اما پیشنهاد می کنیم که آن را در هند از دست ندهید زیرا طعم دهنده هایی که در آن به کار می رود، بسیار خارق العاده است.

2- مرغ کره ای | Butter Chicken

غذای کره مرغ یک خوراک تجملی به حساب می آید و در میهمانی ها و مراسمی که خوراک پر زرق و برق نیاز است به کار می رود. همانطور که از نام این غذا مشخص است مواد اصلی آن مرغ و کره می باشد. در این غذا آن قدر از کره ی آب شده و ادویجات استفاده می کنند که مرغ طعم اصلی خود را از دست می دهد.

اغلب در کنار این غذا ترشی و سبزی هم سرو می گردد تا غذا خوش خوراک تر گردد، همچنین گاها دیده می شود که کره مرغ را روی برنج قرار داده و نوش جان می کنند. جالب است بدانید که کره مرغ در دهلی از غذاهای محبوب به حساب می آید و طرفداران زیادی دارد.

روغن جوش

مرغ کره ای

3- باپا اولو | Bhapaa Aloo

اگر در جستجوی یک وعده غذای کاملا هندی هستید این غذا را از دست ندهید. ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی این خوراکی سیب زمینی است اما آن چنان طعم دار می شود که تقریبا ماهیت اصلی خود را از دست می دهد.

در باپا اولو بیشتر از سیب زمینی های محلی استفاده می کنند و آن را با انواع و اقسام موادی چون سرکه، سس خردل، کشک، رب نارگیل، نمک و آب آهک دار مزه دار می نمایند. بعضی ها برای این که باپا اولو را از سادگی خارج کنند به آن ماهی هم اضافه می کنند اما این غذا را اگر از رستوران ها تهیه کنید اغلب بدون ماهی است.

4- بنجاری گوشت | Banjari Gosht

اگر گوشت قرمز می پسندید حتما این غذا را هم دوست خواهید داشت. در بنجاری گوشت قرمز کاملا آبدار تهیه و سرو می شود و آن را با ماست طبخ می کنند. روش تهیه ی این غذا به صورت اختصاری این چنین است:

در روغن داغ، پیازهای ریز شده ریخته می شود تا قهوه ای کم رنگ شوند سپس سس زنجبیل و سیر را به آن می افزایند و فلفل، نمک، زردچوبه و پودر گشنیز را هم به پیازها اضافه می کنند، در نهایت هم گوشت خوابانده شده در ماست را به ترکیب تهیه شده می افزایند و اجازه می دهند خوب پخته شود.

در این غذا طعم فلفل بسیار محسوس است و همین موضوع رنگ و بویی هندی به آن می بخشد، اگر طرفدار گوشت قرمز هستید این خوراک خوشمزه را در هند فراموش نکنید.

باپا اولو

بنجاری گوشت

5- خورش مرغ و اپام | Chicken Stew and Appam

می توان گفت اپام نوعی پنکیک است، آن را با خمیر برنج و آب نارگیل درست می کنند و طعمی شیرین دارد. اپام را در وعده ی صبحانه بیشتر می توانید مشاهده نمایید اما در خورش مرغ شاهدیم که از آن در یک وعده کامل استفاده می شود.

خورش مرغ و اپام بیشتر در بمبئی یافت می شود و برای تهیه ی آن مرغ به مدت 3 دقیقه در روغن به همراه سیر، پیاز و انواع فلفل سرخ می گردد، سپس به این مخلوط گوجه فرنگی و سیب زمینی اضافه می کنند و مقدار زیادی آب نارگیل داخل مواد تهیه شده می ریزند و به مدت 45 دقیقه اجازه می دهند خوب مرغ ها بپزد. گفتنی است که این غذا کاملا آب دار است و در آن از انواع طعم دهنده ها نظیر تخم گشنیز و آب لیمو نیز استفاده می کنند.

6- کاکوری کباب | Kakori

کباب کاکوری از معروف ترین کباب های هندی است. در آن از گوشت بره استفاده می کنند که بسیار خوش خوراک و لذیذ می باشد. در این کباب از موادی چون تخم مرغ، رب و پیاز نیز استفاده می کنند تا طعم بی نظیری پیدا کند.

پیش از این که شروع به طبخ این کباب کنند ابتدا خوب اجاق را گرم می کنند تا زمانی که کباب ها را روی آن قرار دادند به سرعت رویشان برشته شود. در سال های اخیر این کباب را در تابه و در روغن هم زیاد درست می کنند که کمی چرب تر از کاکوری کباب شده است. تهیه کردن این غذا حدودا 15 الی 20 دقیقه طول می کشد.

کاکوری کباب

خورش مرغ و اپام

7- بریانی حیدرابادی | Hyderabadi Biryani

این غذا به افرادی پیشنهاد می شود که ترجیح می دهند برنج را با انواع طعم دهنده ها میل کنند. در بریانی حیدرابادی برنج خوب پخته و با قطعات گوشت یا مرغ مخلوط می شود. قطعات گوشت را ریز می کنند تا زیاد زیر دندان احساس نشود.

این غذا طعم نعنا نیز می دهد زیرا برای کم کردن بوی گوشت از نعنا و پیاز استفاده می کنند تا هم مزه ی متفاوتی به خود بگیرد و هم بوی خوشایندی ساطع کند. این بریانی از غذاهایی است که کاملا رنگ آسیایی دارد.

8- سالی بوتی | Sali Boti

خوراک سالی بوتی نمونه ی بارزی از یک غذای ایده آل آسیایی است، طعمی شیرین و گرم دارد و مزه ی تک تک اجزای آن به خوبی احساس می شود. ماده ی اصلی سالی باتی، گوشت، گوجه فرنگی، پیاز و شکر است که در کنار هم تجربه ای شگفت انگیز را به مخاطبشان عرضه می کنند.

این غذا را با اسنک های کوچک سرو یا آن را با سبزیجات تزئین می کنند. می توان این غذا را به کوفته هایی شیرین تشبیه کرد. پیشنهاد می کنیم این غذا را هم از دست ندهید زیرا در هند به بهترین روش طبخ و آماده سازی می شود.

سالی بوتی

بریانی حیدر آبادی

9-  ایدلی و سمبر | Idli and Sambhar

شاید نام غذاهای هندی که به گوشتان می خورد علاوه بر طعم تندشان به یاد سادگی و بی آلایشی آن ها هم بیفتید اما تا به حال هر خوراکی را که معرفی کردیم پر زرق و برق بوده است به همین دلیل ایدلی و سمبار را برگزیدیم تا کمی هم مزه های ساده ی هندی را امتحان کنیم، ایدلی نان مخصوص و سمبر مخلفاتی است که در کنارش قرار می دهند.

این غذا در حقیقت تشکیل شده از نان هایی پهن، شیرین و آرد برنج است که با سامبار یا سمبار خورده می شود، ماده ی اصلی این خوراکی که بی شباهت به سوپ نیست ماهی، شکر، سبزیجات، پیاز و فلفل و انواع ادویه جات است که با نام سرو می گردد.  ایدلی و سمبر از ساده ترین خوراکی های هندی است.

10- کتی رول | Kati roll

کتی رول نوعی غذای ساده ی هندی است که شباهت زیادی به پیراشکی گوشت دارد و می توان آن را به عنوان میان وعده و یا یک وعده ی غذایی کامل سرو نمود. لازم به ذکر است کتی رول در عین سادگی از محبوب ترین خوراکی های سنتی هند می باشد و مردمان این دیار کتی رول را زیاد مصرف می کنند. برای تهیه ی این غذا از نوعی نان مسطح و نازک استفاده می کنند، آن را پهن کرده و داخلش تخم مرغ، کباب، سبزیجات، ترشیجات و انواع میوه های مغز دار، پیاز حلقه حلقه شده و گاها کاهو و ... قرار می دهند.

علاوه بر طعم خوب این غذا یکی از دلایل دیگری که کتی رول محبوب شده، راحتی طبخ آن است. مردمان هند در خیابان ها و در ترافیک ها نیز این خوراکی را مصرف می کنند.

کتی رول

ایدلی و سمبر

سخن آخر

آیا تا به حال به هند سفر کرده اید؟

چه غذا و خوراکی هایی ار در این سرزمین امتحان نموده اید؟ علاقمند هستید به معرفی غذاهای چه کشورهایی بپردازیم؟

منتظر نظرات و دیدگاه های شما خوبان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.