karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 فروردین 1396

به روز رسانی

19 فروردین 1402

انگیزه های زیادی برای سفر و گردشگر به کشورهای مختلف وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به گردش و تفریح، کسب درآمد و آشنایی با فرهنگ ملل مختلف اشاره نمود اما شاید هیچگاه به ذهن شما خطور نکند که برای چشیدن یک طعم خاص و یک غذای متفاوت، کسی به سرزمینی دیگر سفر کند.

اما برخی از کشورها هستند که به دلیل فرهنگ غذایی خاصشان گردشگران را به سوی خود جلب کرده اند. یکی از این کشورها هند است؛ سرزمینی وسیع با مردمانی خونگرم که هر یک تابع فرهنگ غذایی ویژه ای هستند و تجمع آن ها در یک کشور سبب شده تا غذاهای فوق العاده نابی در این دیار طبخ و عرضه شود.

کارناوال سعی دارد شما را بیشتر با خوراکی های لذیذ هند آشنا کند تا در سفرتان به این مکان بیشتر با خوراکی های محبوب این کشور آشنا باشید و آن ها را از دست ندهید. چندی پیش به این کشور سفر کردیم و بهترین، خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای آن را برای شما عزیزان معرفی نمودیم اما به دلیل تعداد زیاد غذاها، اینبار باز هم به هند خواهیم رفت تا دیگر غذاهای خوش طعمش را نیز بررسی کنیم. 

غذاهای هندی

آشنایی با فرهنگ غذایی هند

اگر بخواهیم فرهنگ غذایی هند را در یک جمله خلاصه کنیم می توان گفت خوردن غذاهای هندی مانند شیرجه رفتن در دریای ادویجات است. شاید شنیده باشید که خوراکی های هندی بسیار تند هستند اما حقیقت این است که فلفل تنها ادویه ای نیست که در این کشور زیاد استفاده می شود بلکه هندی ها عاشق استفاده از همه نوع ادویه هستند.

علاوه بر طعم دهنده ها و ادویه ها از ترشیجات نیز زیاد در غذاهای هندی استفاده می شود البته اغلب آن ها را به عنوان طعم دهنده ی خارج از غذا و یا در کنار غذا به کار می برند.

در غذاهای هندی استفاده از میخک، هل سیاه و سفید، میخک، بادیان، فلفل و برخی میوه ها مانند آلوچه امری عادی است. در این دیار هم مانند بسیاری از کشورهای آسیایی برنج و خوراکی های دریایی زیاد به کار می رود اما اگر طرفدار این غذاها نیستید جای نگرانی نیست زیرا در هند همه نوع غذایی پیدا می شود.

علاوه بر مواد غذایی موجود در غذاهای هندی مردمان هند آداب خاصی هم در خوردنشان رعایت می کنند آن ها اغلب روی زمین می نشینند و با دست غذا می خورند و همیشه سعی می کنند بیش از اندازه ی نیازشان نخورند و اگر کسی هم این کار را انجام داد آن را نشانه ی اسراف می دانند. استفاده از گوشت حیوانات بخصوص گوشت قرمز هم کاری پسندیده نیست و کمتر در خوراکی های اصیل هندی رد پایی از گوشت حیوانات می بینید.

گاهی دین هم در فرهنگ غذایی هندی ها دخیل می شود زیرا بیشتر مردمان ساکن در هند پیرو دین هندو هستند و برای تزکیه ی نفس روزها را روزه می گیرند و شب ها غذای اصلی را میل می کنند به همین دلیل شام با آب و تاب بیشتری سرو می شود.

درست است که خوراکی های هندی در سطح جهان به طعم تند شناخته شده اند اما جالب است بدانید که در هر گوشه ای از این کشور طعم خاصی غالب است و مردمانش ذائقه ی متفاوتی دارند حتی برخی از آن ها غذا را بسیار شیرین ترجیح می دهند. در هر صورت ما در این بخش تلاش کرده ایم غذاهایی که بیشتر در هندوستان استفاده می شوند و به عنوان غذای هندی در دنیا معروف گشته اند را معرفی نماییم.

غذاهای هندی

1- چات | Chaat

چات یک میان وعده ی کامل و خوش طعم است که در شمال هند طرفداران زیادی دارد. این غذا آن قدر لذیذ است که می تواند به عنوان یک وعده ی کامل هم به حساب بیاید. هندی ها خوردن چات را در هنگام غروب ترجیح می دهند و این غذا را به راحتی در کوچه و خیابان های هند می توانید بیابید.

شاید بتوان گفت که چات نقش تنقلات را هم در هند بازی می کند. اما این خوراکی سبک معروف از چه موادی تشکیل شده است؟ چات مخلوطی از سیب زمینی سرخ شده و ترد است که خوب با ادویجات خانگی مزه دار شده است. این خوراک خوش عطر و بو را با نان داغ، ترشی، ماست، گشنیز، پیاز و طعم دهنده های این چنینی سرو می کنند.

چات در هند از خوراکی های بسیار معروف است و پیشنهاد می کنیم آن را حتما امتحان کنید زیرا همه چیز در این غذا مزه ای خاص و متفاوت دارد.

چات

2- مرغ تنوری | Tandoori Chicken

مرغ تنوری یا تندوری غذایی است مخصوص کشور هند. شاید در نگاه اول تصور کنید که ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی این غذا تنها مرغ است و به نظرتان غذایی جذاب به نظر نرسد اما این فکر کاملا اشتباه است. مرغ توری در هند به سبکی خاص تهیه می شود، اجزای مرغ به سیخ کشیده شده و سپس در تنور طبخ می گردند به همین علت مزه ای فراموش نشدنی به خود می گیرند.

در ضمن وجود طعم دهنده های معجزه آسای هندی را هم فراموش نکنید، هندی ها پیش از پختن مرغ تنوری خوب آن را در ادویه و ماست می خوابانند تا گوشت آن خوب مزه دار شود. پس این مرغ ها با هز مرغی که تا به امروز میل کرده اید متفاوت است و پیشنهاد می کنیم در سفرتان به هند حتما آن ها را امتحان کنید.

مرغ تنوری

3- مالایی کوفتا | Malai Kofta

این غذا در هند گزینه ی خوبی برای گیاه خواران است زیرا بسیار شبیه به کوفته های گوشتی می باشد اما در آن از هیچ گونه گوشتی استفاده نشده است. این غذا را در منوی اغلب رستوران های کشور هند خواهید دید. آشپزهای این کشور نسبت به کوفته مالای احساسی میهن پرستانه دارند و آن را به بهترین شکل و با عشق تهیه می کنند.

برنج اصلی ترین جز موجود در این نوع کوفته است اما از مواد دیگری هم در آن استفاده می شود مانند سبزیجات، پنیر، خامه، سیب زمینی آب پز و پیاز. ادویه های ویژه ی هندی را هم فراموش نکنید؛ می توانید به خوبی طعم سیر، پودر گشنیز، زیره و فلفل قرمز را هم در این کوفته احساس کنید.

اگر از خوراکی های گوشتی خسته شده اید کوفته مالای در هند بهترین انتخاب برای شماست، امیدواریم از چشیدن این غذا لذت ببرید.

مالایی کوفتا

4- تدکا دال | Tadka Dal

تدکا دال از جمله غذاهای هندی است که به سرعت و با سهولت پخته می شود اما در عین حال بسیار خوش طعم و محبوب است، همه ی اعضای خانواده در هر سنی که باشند حتما از این خورک جالب لذت خواهند برد.

برنج آب پز اصلی ترین جز این غذاست اما آن قدر خوب و نوین پخته می شود که طعمی به یادماندنی را پدید می آورد. برای طبخ این غذا برنج را با میزان زیادی آب و گوجه فرنگی می پزند، سپس به آن زنجبیل، سیر، انواع رب و زردچوبه اضافه می کنند. توجه داشته باشید که تدکا دال غذایی کاملا آبدار است.

5- کباب هرا بارا | Hara Bhara Kabab

کباب هرا گزینه ی خوب برای عاشقان سبزیجات است، بر خلاف نام این غذا در آن هیچ نوع گوشتی به کار نمی رود. همچنین می تواند خوراکی خوب و محبوب برای کودکان و خردسالان باشد.

این کباب با اسفناج پخته می شود و کاملا به رنگ سبز دیده می شود و ما ایرانی ها را به یاد کوکو سبزی می اندازد اما باید بدانید که طعم این کباب کاملا با کوکو سبزی متفاوت است. از دیگر موادی که در این غذا به کار می رود می توان از نخود فرنگی و سیب زمینی نام برد. همه ی این مواد قبل از تهیه خوب ریز و پخته می شود و به مدت چند ساعت در یخچال باقی می ماند سپس با انواع طعم دهنده ها مخلوط شده و خوب سرخ می شود.

دیده شده که در این کباب از نخود یا لوبیا نیز برای بهتر شدن آن استفاده کنند. این کباب خوش مزه را با ترشی و نان سرو می نمایند.

کباب هرا بارا

تدکا دال

6- مرغ کاری | Chicken Curry

مرغ کاری در کشورهای مختلفی پخته و سرو می شود اما یکی از انواع بی نظیر آن مخصوص هند است زیرا این کشور دارای بهترین نوع ادویه ها در جهان است و قاعدتا چاشنی هایی که در مرغ کاریشان نیز به کار می برند در هیچ کجای دنیا یافت نمی شود.

آشپزان هندی اعتقاد دارند که مرغ کاری در عین ساده بودن نیاز دارد فوت و فن های خاصی در پختش به کار رود. همانطور که از نام این خوراک خوشمزه معلوم است، این غذا مرغ دارد و کاری. در هند مرغ کاری را با نان خاصی به نام چپاتیس (Chapatis) و یا نان لواش سرو و نوش جان می کنند. اگر مزه ی کاری را می پسندید مرغ کاری را در هند از دست ندهید.

7- پالک پنیر | Palak Paneer

پالک یا پالاک پنیر از جمله غذاهایی است که باید کاملا داغ سرو و خورده شود . هندی ها می گویند که این غذا از جمله سالم ترین خوراکی های هندی است و افرادی که آن را انتخاب می کنند باید به طعم پنیر علاقمند باشند.

در این غذا از کلم یا گل کلم و سیب زمینی و پنیر استفاده می کنند و همه ی مواد خوب با سیر مزه دار می شود و طعمی خارق العاده به خود می گیرد. این غذا به تنهایی سنگین و کامل است اما آن را با نان و یا برنج نیز مصرف می کنند. این غذا یک خوراک کاملا هندی است پس آن را از یاد نبرید.

مرغ کاری

پالک پنیر

8- ماهی  امریتساری | Fish Amritsari

همان گونه که در ابتدای سخنمان اشاره کردیم استفاده از ماهی و آبزیان در هند زیاد است به همین منظور در اینجا قصد داریم یک نوع بسیار محبوب از ماهی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

نام امریتساری برگرفته از شهری است که برای اولین بار این ماهی را در آن از آب گرفته و طبخ کردند، این شهر در ایالت پنجاب هند واقع شده است. این غذا بسیار ساده و اشتهاآور است و از بهترین ماهی های هند نیز به حساب می آید.

برای آماده سازی ماهی  امریتساری ماهی و قارچ را با هم میکس می کنند و پس از این که خوب با هم مخلوط شدند این مواد را به قطعات کوچک تقسیم کرده و در روغن سرخ می کنند تا رنگ طلایی به خود بگیرد. در هنگام سرو به ماهی آبلیمو هم اضافه می کنند که آن را بسیار خوش عطر و طعم می کند.

9- رجما | Rajma

رجما را بیشتر در شهرهای شمالی کشور هند خواهید یافت. می توان گفت که رجما خوراکی مملو از انرژی است زیرا در آن انواع حبوبات به کار می رود که اصلی ترین آن ها نخود و لوبیایی است که خوب مزه دار شده اند. نقش ادویجات در این غذا هم مانند اغلب خوراکی های هند قابل توجه است. از مهم ترین این ادویه ها زنجبیل، سیر، گشنیز، زیره و پودر گارام ماسالا می باشد که ترکیبشان با یکدیگر خوب از آب در آمده است. در کنار این غذا برنج، سالاد و ترشی هم قرار می دهند که راجما را بسیار خوش خوراک تر می کند.

ماهی امریتساری

رجما

10- سمبر | Sambar

این غذا نوعی خورشت یا سوپ هندی است که با تمبر هندی پخته می شود. به دلیل این که اغلب برنج با این غذا سرو نمی شود می توان آن را نوعی سوپ به حساب آورد که طعمی غلیظ دارد.

برای آماده سازی این غذا تمبر هندی را به مدن 10 دقیقه روی حرارت زیاد قرار می دهند تا آب آن بخار شود. از اصلی ترین مواد این غذا می توان عدس، سیب زمینی و برگ های کاری را نام برد. از جمله ادویه های این غا هم فلفل، نمک و انواع سبزیجات پودر و خشک شده هستند.

سمبر

سخن آخر

آیا تا به حال به هند سفر کرده اید؟

چه غذایی در این کشور چشیده اید که از نظر شما طعم دلنشینی داشته است؟

نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مریم تبریزی

غذاهایی که طعمش رو نمیشه فراموش کرد؛ بریانی ماتن وچیکن هست با اون خورشت بی نظیرش * مرچی سالا و تیکا اینها فوق العاده بودن

انتشار:20 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مریم تبریزی

سلام وممنون از شما من حدود دوسال هند بودم وواقعا از مردم و فرهنگ وغذاهاشون گاهی متحیر مبشدم والبته عاشق غذاهای هندی شدم تا حایی که میپرسیدم ودر خونه درست میکردم؛ خیلی عالین وواقعا حس خوبی میده به من غذاهای هندی وخلاصه کلی غذاهای هندی بلد شدم والان ی پیج غذاهای هندی زدم وی مدتی هم کار کردم ولی تو خونه برام سخته ولی مشترهام خیلی راضی بودن وهمشون میگفتن طعم بی نظیری داره غذاها؛ بله دیگه اینطوری

انتشار:20 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.