karnaval.ir

واحد تبلیغات

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 اسفند 1400

به روز رسانی

28 تیر 1402

انواع گل رز، پادشاهانی محبوب در قالب گل. خیلی از ماها با اسامی تمامی انواع گل رز آشنا نیستیم و از خیلی از آنها فقط طراوت و زیبایی را می‌بینیم؛ در حالی که شاید با بسیاری از آنها آشنایی کامل نداشته باشیم. گل رز را به جرات می توان معروف‌ترین گل دانست که تقریباً همه آن را می‌شناسند. گل سرسبد همه باغبان‌ها است که تقریباً در همه جای دنیا وجود دارد و بومی یک نقطۀ خاصی نیست.

فهرست کردن اسامی همۀ گل‌های رز چندان ساده نیست. لذا در این مطلب می‌خواهیم تا شما را با معروف‌ترین گلهای رز که در بازار کشورمان می‌توانید هم به صورت شاخه و هم به انواع گل خانگی خریداری کنید، آشنا کنیم. 

به این نکته توجه داشته باشید که پرورش گل رز تابع قوانین و چارچوب‌های حرفه‌ای خاصی است که اگر رعایت نشوند، جز بوته‌ای پژمرده چیزی عاید شما نخواهد شد و از خرید و دل‌بستگی خودتان به آن گل رز روز اول پشیمان خواهید شد. پس ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید:

انواع گل رز

معرفی انواع گل رز طبیعی جذاب و متفاوت

آشنایی با اسامی انواع گل های رز قطعا موضوع جذابی خواهد بود زیرا عموم مردم تمامی نژاد های این گل را فقط با نام خود رز می شناسند، اما با مطالعه این مطلب به صورت کامل با تمامی اسامی این کل ها آشنا می شوید.

 

در نگهداری گل رز حواستان به نکات زیر باشد

 

مکان مناسبی را برای قرار دادن آنها در نظر بگیرید

به درستی کود دهی کنید

گل ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید

در صورت نیاز هرس کنید

گلدان مناسب را انتخاب کنید

هر چند سال یکبار گلدان و خاک گلدان را تعویض کنید

در خاک خوب بکارید

به آفات و بیماری ها رسیدگی کنید

به درستی گیاه را آبیاری کنید

در زمستان حواستان به یخ نزدن گل باشد

انواع گل رز

1.رز هیبریدی چای

این نوع گل رُز یکی از جذاب‌ترین و دوست داشتنی‌ترین گونه‌های گل رز است که گل‌های آن می‌توانند بین ۳۰ تا ۵۰ گل‌برگ داشته باشند. این گل بر روی ساقه‌های بلند شکوفا می‌شود و جذابیت بسیار بالایی دارد. رز هیبریدی چای دارای انواع بسیار زیادی است و گونه‌های آن مدام در حال به روزرسانی و جایگزین شدن با گل‌های قدیمی‌تر می‌باشد.

رز هیبریدی چای

2. گل رز گراندی فلورا

گراندی فلورا را می‌توان یکی از انواع گل رز هیبریدی چای برشمرد که معمولاً قد بلند و گل‌هایی بر روی یک ساقه دارد. گل‌های گراندی فلورا به صورت مجتمع و خوشه‌ای رشد می‌کنند و جذابیت آنها به صورت گروهی به چشم می‌آید.

گل رز گراندی فلورا

3. گل رز فلوریبوندا

این نوع گل رز نیز مثل دو نوع قبلی به صورت خوشه‌ای شکوفا می‌شود؛ ولی برخلاف دو گونه‌ای که در بالا اشاره شد، از یک دورۀ زمانی شش تا هفت هفته‌ای برخوردار است. رز فلوریبوندا پیوسته گل می‌دهد و شرایط نگه‌داری آن ساده‌تر از دو نوع بالا است. 

گل رز فلوریبوندا

4. گل رُز مینیاتوری

همان طور که از نام این نوع گل رز نیز مشخص است، از جثۀ بسیار کوچکی برخوردار می‌باشد و بوتۀ آن می‌تواند بیشتر از ۳۰ تا ۷۰ سانتی‌متر رشد کند. رُز مینیاتوری برای تراس‌های کوچک و خانه‌هایی که فضای زیادی برای کشاورزی ندارند، گزینۀ خوبی است.

گل رُز مینیاتوری

5. گل رز پولیانتا

رز پولیانتا شباهت زیادی به فلوریبوندا دارد؛ با این تفاوت که گل‌های کوچک‌تری شکوفا می‌کند.

گل رز پولیانتا

6. رز گل بوته

رز بوته‌ای که به آن رُزبوته هم گفته می‌شود، بین 1/5 تا 4/5 متر رشد می‌کند و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر سرما از خود نشان می‌دهد و روند گل‌دهی زیادی که دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است.

گل رز بوته

7. رز چینی

این گل رز کوچک، قرن‌ها است که در شرق دور به صورت وحشی رشد کرده است. هر چند گل رُز چینی در مقایسه با گونه‌های دیگر گل رز رایحۀ کم‌تری دارد، اما رنگ برجسته و تیرۀ آن باعث تمایز خوب آن با سایر گونه‌های گل رز شده است.

رز چینی

8. رز بالا رونده 

گل رز بالا رونده، ساقه‌های بلند با رشد بسیار زیاد دارد که می‌توانند از دیوار یا فنس بالا بروند. البته رز بالا رونده می‌تواند از هر گونه رز باشد. نکته جالب توجه در مورد رز بالا رونده این است که برخلاف گل یاس که خود به خود از دیوار راست بالا می‌رود، گل رز بالا رونده نیاز به قیّم و تکیه‌گاه دارد؛ در غیر این صورت به شکل نامرتب و وحشی رشد می‌کند. 

رز بالا رونده

9. رز دمشقی یا گل محمدی

این رُز رایحه‌ای بسیار خوش‌بو دارد که برخی از آنها یک بار در سال و برخی دیگر تا دو بار در سال گل می‌دهند.

رز دمشقی یا گل محمدی

10.گل رز ایرانی

گل رز ایرانی یا پرسیکا یا گل ورک به صورت درختچه‌ای با ارتفاع ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است که گل‌های آن در مرکز به رنگ عنابی و در گل‌برگ‌های اطراف به رنگ زرد هستند.

گل رز ایرانی

11. گل رز اِبوت فیس

رُز اِبوت فیس از خانوادۀ رُز گراندی فلورا است که گل‌برگ‌های دو رنگ و برگ‌هایی با رنگ سبز تیره و ساقه‌های بلند و کشیده دارند. اِبوت فیس از مقاومت بالایی در برابر بیماری‌های مختلف برخوردار است و عطر بسیار خوبی دارد که شبیه به رایحۀ سیب است. گل‌های اِبوت فیس حدود  ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر قد می‌کشند.

گل رز اِبوت فیس

12. گل رز بونیکا

گل رز بونیکا در زمرۀ رزهای بوته‌‌ای است که گل‌هایی به رنگ صورتی کم‌رنگ دارد. این گل معطر است و از بهار تا پاییز شکوفا می‌شود. رز بونیکا ۵ تا ۸ سانتی‌متر قد می‌کشد و هر چقدر اقلیم آن خنک‌تر باشد، گل‌های بزرگ‌تری می‌دهد.

گل رز بونیکا

13. گل رز یادبود پرنس موناکو

یکی از رزهای فلوریبوندا است که پارافیت گیلاسی هم نامیده می‌شود. گل‌برگ‌های آن دو رنگ دارند که داخل آنها سفید و لبۀ آنها سرخ گیلاسی است. این رز برگ‌هایی به رنگ سبز تیره دارد و تقریباً به صورت بوته‌ای می‌باشد.

گل رز یادبود پرنس موناکو

14. گل رز انگلیسی

رُز انگلیسی جزء رزهای بوته‌ای است. این رز معمولاً به رنگ زرد هستند و گل‌هایی به شکل فنجانی و خوشه‌ای با اندازۀ ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر باز می‌کند. عطر این گل قابل رقابت با عطر گل محمدی است و مقاومت بالایی در برابر بیماری‌ها دارد.

گل رز انگلیسی

15. گل رز فالستاف

از اعضای رزهای بوته‌ای است که گل‌هایی به اندازۀ ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر با رنگ صورتی دارد. فالستاف پیوسته گل می‌دهد و از عطر خوبی برخوردار است. 

گل رز فالستاف

16. گل رز اِله

یکی از رُزهای خانوادۀ هیبریدی چای است که برای کسانی که به دنبال یک گل متوسط با رنگ صورتی و سفید دل‌نشین هستند، مناسب است. گل رز الِه در مقایسه با انواع دیگر رزهای هیبریدی پیوسته گل می‌دهد و گل‌هایی به اندازه ۱۰ تا ۱۳ سانتی‌متر شکوفا می‌کند که معطر هستند. 

گل رز اِله

17. گل رز فرانکلی اسکارلت

این گل رز که از گل‌دهی زیادی هم برخوردار است، برگ‌هایی به رنگ سبز تیره دارد و عضو گروه فلوریبونداها است. بوته این گیاه قد کوتاهی دارد و گل‌هایی در حدود ۵ تا ۸ سانتی‌متر با رایحۀ دل‌نشین و تند شکوفا می‌کند. 

گل رز فرانکلی اسکارلت

18. گل رُز یاندر آبی

یاندر آبی را باید شبیه به گروه گراندیفلورا دانست که گل‌های کبود رنگ یا آبی که هر چه گل‌برگ‌های آن به مرکز نزدیک‌تر باشند، تیره‌تر هستند. گل‌های این رز با اندازه‌های ۵ تا ۸ سانتی‌متر به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند. رایحۀ یاندر آبی قوی و از طیف رایحۀ مرکبات است.

گل رُز یاندر آبی

سخن پایانی

استفاده از لیست اسامی انواع گل ها (Flower names) با حروف الفبا در بازی اسم و فامیل یک برگ برنده برای شما محسوب میشود.اسامی بعضی از گل های معروف که دائما به گوش میرسد را میتوان موقع خرید گل در گلفروشی ها پیدا کرد. اما قصه از جایی شروع می شود که تعداد اسامی انواع گل طبیعی بسیار زیاد تر چیزی ست که فکرش را کنید.

آن‌چه که در مورد گل‌های رز شنیدید، صرفاً جهت آشنایی شما با پایه‌های مختلف و متنوع گل‌های رُز بود. گل‌های رز خانواده بسیار مفصل و گوناگونی هستند که هیچ گاه نمی‌توان فهرست کاملی از اسامی آنها را ثبت نمود. این نوع گل نیز مثل تمامی گل‌های دیگر نیاز به مراقبت ویژه دارد. بنابراین، در زمان خرید گلدان رز ابتدا با دستورالعمل مراقبت از انواع گل رز آشنا شوید. به شما توصیه می‌کنیم با روش‌های تکثیر و نگهداری گل رز به خوبی آشنا شوید تا خودتان بتوانید اقدام به تکثیر آن در گلخانه یا باغ خود نمایید. 

بسیاری از گل‌های رز به لحاظ پیشینه تاریخی بومی اقلیم کشور ما نیستند و از سایر نقاط جهان وارد فلات ایران شده‌اند. اما به دلیل سازگارپذیری با اقلیم ایران، با آن به هم‌زیستی رسیده‌اند. 

چنان‌چه قصد خرید گل رز را دارید، پیش از هر اقدامی با کارشناسان کشاورزی و مبارزه با آفات ما هماهنگ کنید و با توجه به فضایی از ساختمان خود که قصد کاشتن گل رز را دارید، اقدام به یک خرید گل رز نمایید. در صورت بروز هرگونه مشکل و ایجاد شدن هرگونه سوال، در قسمت نظرات برای ما نظر خود و سوال خود را ثبت کنید تا جواب خود را به بهترین شکل ممکن دریافت کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.