karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

09 تیر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هر روز هزاران نفر در این کره ی خاکی به دنیا می آیند و هزاران و بلکه میلیون ها نفر نیز با زندگی خداحافظی می کنند. هر یک از این انسان ها عقاید و دیدگاه های خاصی داشته اند بنابراین باید بیاموزیم که با صلح و آرامش در کنار یکدیگر به حیاتمان ادامه دهیم. این موضوع در سفر بیشتر خودنمایی می کند، وقتی وارد مکانی با آداب و رسوم و سنن متفاوت می شویم، مطمئنا با همه ی عقاید و نظرات ساکنان سرزمین مقصد موافق نیستیم.

هر قوم و ملیتی زبان، فرهنگ، دین و آداب خاصی دارد و باید از دیدن و آشنایی با آن ها لذت ببریم. یکی از موضوعاتی که اغلب باعث مشکلاتی بین گردشگران و بومیان می شود مساله ی عقاید دینی است. اینبار قصد داریم به یکی از مناطق مسیحی نشین سفر کنیم که در کلیسایی خاص و کاملا منحصر به فرد عبادت می کنند؛ این کلیسا داخل یک درخت تنومند قرار دارد.

کارناوال به کلیسای شِن شاپِل در کشور فرانسه خواهد رفت، جایی که عبادت رنگ و بویی متفاوت دارد. می خواهیم به دور از هر گونه قضاوت از تماشای عبادت مردمان این دیار لذت ببریم و راز این کلیسای درختی جالب را کشف کنیم.

با کارناوال همراه بمانید.

کلیسای شن شاپل فرانسه

چرا بازدید از کلیسا شن شاپل؟


- این کلیسا کاملا داخل یک درخت بلوط ساخته شده است.

- می گویند به اذن و خواست الهی این مکان به وجود آمده است.

- با بازدید از این مکان با دو کلیسای مختلف که بر فراز یک درخت کهنسال به وجود آمده اند، دیدن می کنید.

- درختی که این کلیساها روی آن ها بنا شده اند، از کهن ترین درخت های فرانسه به حساب می آیند.

نمای داخلی و خارجی کلیسا شن شاپل

آشنایی با کلیسای شن شاپل | Chêne chapelle

فرانسه کشوری با دیدنی هایی بسیار متعدد است اما تا نام جاذبه های گردشگری این کشور به میان می آید سریع ذهن ها به سوی برج ایفل یا خیابان شانزلیزه می رود. ولی در این سرزمین زیبا دیدنی های فوق العاده ی زیادی وجود دارند که اصلا شناخته شده نیستند اما به سفر لذتی غیر قابل توصیف می بخشند. کلیسای درختی که امروز به دیدارش آمده ایم هم از همین دست مکان هاست.

ساکنان فرانسه اغلب پیروی دین مسیحیت هستند به همین دلیل کلیساهای گوناگون و متنوعی هم در این کشور وجود دارد. از جذاب ترین عبادتگاه های فرانسه شن شاپل (Chêne chapelle) می باشد. این کلیسا که در تنه ی یک درخت بلوط ساخته شده در شهرستان سن ماریتیم (Seine-Maritime) و بخش الویویل-بلفاس (Allouville-Bellefosse) قرار دارد. با مراجعه به الویویل با درختی عجیب و غریب مواجه خواهید شد؛ درختی که بین 800 تا 1200 سال سن دارد و از کهن ترین گیاهان منطقه است.

بلندای این درخت بلوط کهنسال حدودا 15 متر و قطر قسمت پایینی آن تقریبا 16 متر می باشد، درختی غول پیکر و کاملا تو خالی. در سال 1669 میلادی کلیسایی با نام های (Notre Dame de la Paix) به معنای بانوی صلح بر فراط این درخت تنومند ساختند، برای ورود به این کلیسا علاقمندان باید از پلکان مارپیچی که دور تا دور درخت ساخته بودند بالا رفته و داخل کلیسا می شدند.

چند سال پس از وجود کلیسا بر فراز این درخت بلوط، کلیسای دیگری هم به نام (the Chambre de l'Ermite) به معنای کلیسای مخفی در قسمت پایینی همین درخت بنا کردند.

اما داستان ساخت این کلیساها درون درخت چیست؟

ماجرا از این قرار است که وقتی این درخت تنها حدود 500 سال (احتمالا 470 سال) داشت، یعنی سال 1600 میلادی، در منطقه طوفانی رخ داده و رعد و برق عظیمی به درخت بلوط اصابت می کند. رعد و برق باعث سوختن داخل درخت می شود، آتش سوزی به گونه ای بوده که سطح بیرونی درخت آسیبی جدی ندید اما قسمت داخلی آن کاملا از بین می رود. همین موضوع آغازی بود برای ایده ی ساخت کلیسا درون درخت بلوط تو خالی. در ادامه بیشتر با سرنوشت کلیسای درختی فرانسه آشنا می شویم.

نمای خارجی کلیسای شن شاپل

کلیسای شن شاپل

کلیسای درختی زیبای فرانسه را در ویدئو تماشا کنید

 

از یک درخت تا تبدیل شدن به یک کلیسا

درخت بلوط منحصر به فرد فرانسه هم روزی درختی تنومند و قوی بود تا این که رعد و برق خانمان سوزی شهرستان سن ماریتیم را درآغوش کشید. طی این رعد و برق عظیم درخت بلوط کهنسال تا حدود زیادی از بین رفت و تا زمانی که روستائیان آتش را خاموش کنند تقریبا همه ی سطح داخلی و شاخه های اصلی آن سوخته بود.

این حادثه باعث شد که کشیش روستا که پدر دو کرسو (Du Cerceau) نام داشت، ادعا کند که این درخت از سوی پروردگار انتخاب شده و مکانی کاملا مقدس است. از آن پس درخت بلوط 500 ساله به مکانی مقدس و قابل احترام تبدیل شد. کشیش روستا پس از مدتی بر بالاترین نقطه ی این درخت کلیسایی ساخت و برای دسترسی به آن پلکانی مارپیچ قرار داد که هنوز هم باقی است.

وضعیت کلیسای درختی فرانسه به همین منوال ادامه داشت تا در این کشور انقلابی بزرگ به نام انقلاب فرانسه رخ داد. انقلاب کبیر فرانسه از بزرگترین انقلاب های طول تاریخ بود که در نهایت منجر به تغییر نظام سلطنتی به جمهوری امپریالیستی شد. پس از این انقلاب، مردم فرانسه و بخصوص شهرستان سن ماریتیم به وجود این کلیسا اعتراض کرده و آن را نمادی از سیستم سیاسی گذشته می دانستند. آن ها با پافشاری زیاد قصد ویرانی کلیسا و بریدن درخت را داشتند.

در همین گیر و دار فکر جالب به ذهن کشیش هوشمند این کلیسای درختی خطور کرد. او برای جلوگیری از قطع درخت نام کلیسا را به "عبادتگاه تفکر" یا عبادتگاه عقل (Temple of Reason) تغییر داد و کلیسا را نمادی از تغییر طرز تفکر و روی آوردن به روشنفکری خواند و این چنین توانست از تخریب این درخت کهن و زیبا جلوگیری کند. پس از این ماجرا نه تنها درخت قطع نشد بلکه همه ساله مرمت نیز می شود و تا به امروز سرافراز باقی مانده است.

کلیسای قدیمی شن شاپل

کلیسای قدیمی شن شاپل

کلیسای شن شاپل از نگاهی نزدیک

امروزه درخت بلوط کلیسای شن شاپل قدیمی ترین درخت کشور فرانسه است و همین موضوع هم بر جذابیت آن افزوده، گردشگران اغلب به دیدار این کلیسا می روند تا درختی که در طول عمرش لوئی چهاردهم (امپراطور فرانسه) و حادثه ی انقلاب کبیر را دیده از نزدیک مشاهده نماید تا شاید کشف کنند که چگونه این درخت کهنسال بعد از گذشت حدود 1200 سال هنوز پا برجاست. اگر واقعا محققان درست حساب کرده باشند این درخت باید قدیمی ترین درخت دنیا باشد.

ما هم به دیدار کلیسای درختی فرانسه آمده ایم تا از نزدیک بیشتر با این مکان جذاب آشنا شویم. برای دیدن این کلیسای درختی به روستای کوچک الویویل-بلفاس آمده ایم، روستایی بسیار زیبا که مردمانش اغلب کشاورز هستند. 

از نزدیک کاملا مشخص است که این درخت عمری طولانی داشته، محلیان می گویند که این درخت در دوران سلطنت شارلمانی یا کارلوس ماگنوس (Carolus Magnus) یکی از امپراطوران ژرمن کاشته شده است، یعنی حدود سال 1035 میلادی. البته خیلی ها هم می گویند این موضوع شایعه ای بیش نیست و درخت تنها 800 سال دارد به هرحال حتی اگر از نزدیک هم نظاره گر کلیسای درختی فرانسه باشید بازهم مشخص نمی شود که واقعا چند سال دارد. اما در هر صورت این درخت بلوط تنومند قدیمی ترین درخت کشور فرانسه می باشد.

از جمله مهم ترین ویژگی های درخت کهنسال فرانسه، زنجیرهایی چوبی است که برای جلوگیری از پوسیدگی و فروریختن درخت در اطراف آن قرار داده اند و در تصاویر به وضوح مشخص هستند.

کلیسا درختی شن شاپل فرانسه

نمای نزدیک بدنه کلیسا شن شاپل

داخل کلیسای شن شاپل

وقتی قدم به داخل کلیسای شن شاپل بگذارید با اتاقی کوچک با دیوارهایی چوبی به رنگ روشن مواجه می شوید. این روزها با بالاتر رفتن سن درخت مجبور شده اند داخل درخت را با داربست های آهنین محکم کنند به همین خاطر همه جا این داربست های فلزی را خواهید دید.

وقتی وارد این کلیسا می شوید به وضوح خواهید دید که بخش هایی از درخت کاملا از بین رفته و با تخته های چوبی و لایه های محافظ پوشانده شده اند. ارتفاع این گیاه در بعضی نقاط به 33 فوت (حدود 10 متر) می رسد. درون این درخت آن قدر کوچک است که تازه واردان را یاد خانه ی آدم کوتوله ها در افسانه ی زیبای خفته می اندازد اما این مکان اصلا خیالی نیست بلکه از مهم ترین مکان های زیارتی و مذهبی کشور فرانسه نیز محسوب می شود.

از دیگر نکاتی که به محض ورود خود نمایی می کند صلیب بزرگ و چوبی زیبایی است که رو به روی درب ورودی قرار گرفته و واردان را به دعا و نیایش و استغفار دعوت می کند.

داخل کلیسای شن شاپل فرانسه

داخل کلیسای شن شاپل فرانسه

داخل کلیسای شن شاپل فرانسه

نمای سقف کلیسای شن شاپل

راز استواری کلیسای درختی تا به امروز

درختی به تنومندی کلیسای درختی فرانسه قاعدتا از دیگر گیاهان توانایی بیشتری برای سالم ماندن دارد اما با احتساب این که درخت بلوط یک بار تقریبا کامل سوخته است پس مقاوت کمتری دارد.

به دلیل این که کلیسای درختی فرانسه از لحاظ مذهبی نیز مهم است برای سالم نگهداشتن آن تلاش های متعددی انجام می شود. برای مثال هر سال در روز 15 ماه آگوست (24 مرداد) در کنار این درخت جشنی برپا می شود و در آن برای سلامتی درخت دعا می کنند، در برخی از سالها با صلاح دید کشیشان کلیسا چند بار (اغلب دو بار) این جشن برپا می گردد. مسیحیان این روستا اعتقاد دارند که دعاهای آنان باعث استحکام درخت بلوط کهنسال شده است. نام مراسمی که برای استحکام و دعا برای درخت بلوط و... در این مکان برگزار می شود شن شاپل (Chêne Chapelle) است به همین خاطر امروزه این کلیسا نیز با نام شن شاپل شناخته می شود.

علاوه بر دعاها باید بدانید که همه ساله داخل این درخت با انواع پوست حیوانات، چوب و... مرمت و بازسازی می شود تا پوسیدگی های درخت بیشتر نشده و درخت بلوط سالم بماند.

نمای خارجی کلیسای شن شاپل

حقایقی جالب درباره کلیسا درختی فرانسه

با همه ی تفاصیلی که بیان شد باز هم در این قسمت به چند نکته ی جالب درباره ی این کلیسای درختی دیدنی می پردازیم:

1- مردم محل روستای سن ماریتیم قسم می خورند که ویلیام یکم (اولین پادشاه نورمن ها) پیش از رفتن به جنگ یکبار زیر این درخت دعا خواند.

2- با این که درخت بلوط کهنسال فرانسه سن بالایی دارد اما هنوز هم در هنگام  بهار جوانه زده و پذیرای پرندگان بهاری است.

3- احتمال می رود که کشیشان خودشان اجازه داده باشند تا رعد و برق همه ی داخل درخت را بسوزاند زیرا رعد و برقی که از آن صحبت می شود آن چنان که درباره اش اغراق می شود بزرگ و سهمگین نبوده است.

4- پیش از این که نام شن شاپل بر این درخت گذاشته شود آن را با نام (the Chapel Oak) به معنای درخت بلوط می شناختند.

5- در ابتدا فقط یک کلیسا بر فراز درخت وجود داشت و کلیسای بعدی مدت ها بعد به این درخت اضافه شد.

6- افراد زیادی دلیل سالم ماندن درخت را رعد و برقی می دانند که به آن اصابت کرد اما حقیقت این است که اگر رعد و برق مقدس هم نبود باز این درخت به همین سن می رسید.

7- در هر سال عبادت کنندگان حتما حداقل دوبار در این کلیسای درختی جمع شده و دعا می کنند.

8- برای این که رعد و برق بتواند چنین درخت تنومندی را این چنین سوراخ کند باید 30000 درجه ی سانتیگراد حرارت داشته باشد.

9- اولین کلیسا در تنه ی درخت و دومین کلیسا بر فراز درخت بلوط ساخته شد.

کلیسای شن شاپل در زمان های قدیم

ورودی کلیسای شن شاپل

هزینه و دسترسی

همانطور که چندبار اشاره داشتیم برای دیدن این کلیسای درختی جالب باید به فرانسه و شهرستان زیبای سن ماریتیم بروید. اگر برنامه ریزی دقیقی برای سفرتان داشته باشید از مرکز این شهرستان تا رسیدن به کلیسای درختی فرانسه حدود 1 ساعت و 30 دقیقه زمان لازم خواهید داشت.

بهترین راه برای بازدید از این کلیسا استفاده از تورهای گردشگری است زیرا اتوبوس و خط مترو برای رسیدن به این کلیسا وجود ندارد و باید از تاکسی استفاده نمایید.

هزینه:

بازدید رایگان است.

آدرس: فرانسه، الویویل-بلفاس.

.Address: D34, 76190 Allouville-Bellefosse, France

کلیسای درختی شن شاپل را در نقشه کارناوال بیابید

ورودی کلیسای شن شاپل فرانسه

دیدنی های اطراف

در سفرتان برای دیدن کلیسای درختی فرانسه پیشنهاد می کنیم از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه نیز دیدن نمایید، جاهایی مثل:

  • شهر روان | Rouen: در شمال نورماندی.
  • منطقه اترتا | Étretat
  • گشت و گذار در روستای سن ماریتیم | Seine Maritime

شهر روان

شهر روان

منطقه ساحلی اترتا

منطقه ساحلی اترتا

سن ماریتیم

فرانسه

توصیه کارناوال

اگر به کشور زیبای فرانسه می روید حتما از این جاذبه های دیدنی نیز لذت ببرید:

دره قدیسان فرانسه | گردهمایی دوستانه پاکیزگان

برنادت سوبیرو | جسد سالم قدیسه فرانسوی

برج ایفل پاریس | نماد آهنین فرانسه

در سفر برای دیدن این کلیسا سعی کنید پیش از حرکت کمی با آداب و سنن مردمان این دیار و حتی پیروان مسیحیت آشنا باشید تا ناخواسته کسی را آزار ندهید.

کلیسا شن شاپل

سخن آخر

از نظر شما چگونه درختی با این قدمت تا به امروز سالم مانده؟

به نظر شما وجود چنین درختی به راستی یک معجزه بوده است؟

نظرات و دیدگاه هایتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.