karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

همه ی ما تا به حال انواع متفاوتی از سفرها را تجربه کرده و به دیدن مناطق مختلفی رفته ایم. گاهی دل به طبیعت سپرده و در مناظر تماشایی آن غرق شده ایم و گاه هوس مرور تاریخ به سرمان زده و به دنبال میراث تاریخی گشته ایم. هر یک از این مقاصد رنگ و بوی خاصی دارند و هر کدامشان می توانند خاطره و تجربه ای تازه برای ما خلق کنند اما در این میان گوشه های بسیاری از سرزمینمان از چشم ها دور مانده و حتی برخی به فراموشی سپرده شده اند؛ گوشه هایی که جلوه هایی چشم نواز را در خود جای داده اند و می توانند شیرین ترین لحظات را برایمان بیافرینند.

کافیست نگاهی به تقویم ورق خورده خود بیاندازید تا متوجه شوید که روز پانزدهم مهر ماه، با عنوان روستا و عشایر نامگذاری شده تا شاید به هنگام مرور قرارهای مهم روزمان، متوجه این دیدنی های سرزمینمان نیز بشویم و برای لحظاتی به آنها فکر کنیم. تا به حال چندین بار به روستاهای کشورمان سر زده و هنگام بازدید از آنها با ذره ای از فرهنگ غنی خود آشنا شده ایم؛ اما چه قدر با عشایر کشورمان آشنا هستیم؟ اصلا تا به حال آنها را از نزدیک دیده اید یا آن که در باب آشنایی با آن ها تنها به چند عکس و شاید چند خط متن اکتفا کرده اید؟

به بهانه ی این روز می خواهیم شما را به یک گردش تصویری متفاوت ببریم و برایتان از جلوه های فراموش شده ای بگوییم که آن چنان که باید، مورد توجه قرار نگرفته اند و گاه در میان روزمرگی هایمان فراموششان کرده ایم!

در ادامه به روستاهایی سر می زنیم که آن قدر ها هم شهرت ندارند اما با دیدنی های چشم نواز خود می توانند در فهرست مقاصد بعدی ما برای سفر جای گیرند. در این میان عشایر را هم از یاد نمی بریم و گوشه هایی از زندگی آنان را برایتان به تصویر می کشیم تا کمی با این گنجینه های ناب سرزمینمان آشنا شوید.

جالب است بدانید که هر سال برنامه ها و همایش هایی در این روز برگزار می شوند. امسال هم، برای چهارمین سال متوالی، روز عشایر و روستا با شعار "نخبگان روستایی، ظرفیت پنهان توسعه پایدار روستایی" برگزار شده است. 

با کارناوال همراه باشید...

روز روستا و عشایر

Bernard Benavides

1- روستای خرانق | سرزمین خورشید

نام استان یزد را بارها و بارها شنیده اید و احتمالا نام چند مورد از آثار شاخص آن را نیز می دانید اما کمتر کسی با روستاهای زیبای این دیار آشناست؛ روستاهایی که هر کدامشان منظره ای خاص را در قلب کویر به وجود آورده و چشم ها را به خود خیره ساخته اند. خرانق یکی از همین روستاهاست که اروپایی های بسیاری را به این سرزمین کشانده و با زیبایی هایش، آنها را مسحور خود کرده است. 

ورود به صفحه اختصاصی روستای خرانق

روستای خرانق

Gianluca Rigon

روستای خرانق

2- روستای لافت | دیار غروب های حیرت انگیز

نامش لافت است و در گوشه ای از جزیره قشم و در همسایگی خلیج همیشه فارس قرار دارد. اگر از بومی های این جزیره بخواهی که آن را توصیف کنند، حتما به وصف غروب های جادویی آن پرداخته و از بادگیرهای برافراشته اش برایت سخن می گویند...

ورود به صفحه اختصاصی روستای لافت

روستای لافت

Shahram Jahansooz

3- در کوچه پس کوچه های ورکانه

ورکانه، نام روستایی در همدان است که به سبب خانه های سنگی به روستای رنسانسی ایران نیز شهرت دارد. این روستا تنها زمانی بر سر زبان ها افتاد که مجموعه ای تلویزیونی در آن ساخته شد؛ مجموعه ای که نام چشمه قل قل را بر این روستا نهاد.

ورود به صفحه اختصاصی روستای ورکانه

روستای ورکانه

Saeid Asgari

روستای ورکانه

Saeid Asgari

4- شیلاندر | ماسوله فراموش شده

همه با ماسوله آشنایی دارید؛ روستایی با معماری پلکانی که خانه هایش در دل کوه و بر روی هم ساخته شده اند. بد نیست بدانید که از این دست روستاها در سایر نقاط ایران نیز وجود دارند و شیلاندر زنجان یکی از آنهاست.

روستای شیلاندر زنجان

5- صراخیه | روستای ونیزی ایران

شاید بارها و بارها تصاویری از ونیز ایتالیا را دیده باشید و بدانید که مردم در این شهر برای رفت و آمد از قایق استفاده می کنند. در جنوب ایران نیز روستایی قرار دارد که با نام صراخیه شناخته می شود و گویی نمونه ای از همان ونیز ایتالیا است.

ورود به صفحه اختصاصی روستای صراخیه

صراخیه

6- روستای نایبند | در همسایگی نخلستان

نایبند، روستایی در استان خراسان جنوبی است که نخلستان هایش از شهرت زیادی برخوردارند.

ورود به صفحه اختصاصی روستای نایبند

روستای نایبند

Mohammad Miri

7- بر فراز پالنگان

در تصویر پیش رو نمایی از روستای پالنگان را می بینید که در استان کردستان قرار گرفته است.

ورود به صفحه اختصاصی روستای پالنگان

روستای پالنگان

Massimo Rumi

8- سرشار از صلابت

عشایر بختیاری در سال دو نوبت کوچ می کنند. آنها در بهار از نیمه فروردین تا اواخر اردیبهشت از منطقه گرمسیر (شهرهایی در استان خوزستان) راهی استان چهار محال و بختیاری و دامنه های شمالی رشته کوه زاگرس می شوند و در منطقه ای سردسیر سکنی می گزینند. با نزدیک شدن به پایان تابستان، دوباره موسم کوچ فرا می رسد و آنها از اواخر شهریور تا اواسط آبان همین مسیر را بر می‌گردند.

بختیاری ها

9- دنیای رنگین بختیاری ها

عشایر بختیاری

Mahmood Raeisi

10- عشایر شاهسون | طعم شیرین زندگی

عشق را در دستانش جاری ساخته تا شیرین ترین طعم را تقدیم عزیزانش کند. شاهسون ها یکی از ایلات ایران هستند که بیشتر در نواحی مرکزی ایران و بخش‌هایی از شمال غرب کشور روزگار می گذرانند.

عشایر شاهسون

11- عشایر قشقایی | معجون رنگ و رقص

قشقایی ها

Pascal Mannaerts

12- حاصل دسترنج من 

تصویر پیش رو از یکی از زنان ایل قشقایی ثبت شده که در حال ریسیدن نخ می باشد.

نخ ریسی

Pascal Mannaerts

13- آماده برای عروسی!

زن عشایر کرمانج، در حال آماده سازی کودکی است که می خواهد زودتر به مجلس عروسی برسد.

کرمانج ها

Vahid Khademi

سخن آخر

روز روستا و عشایر بهانه ای شد تا با هم سفری تصویری را به این جلوه های فراموش شده، تجربه کنیم و گوشه هایی از زیبایی های سرزمینمان را مرور نماییم.

آیا تا به حال تجربه سفر به روستاهای ایران را داشته اید؟

عشایر عزیز کشورمان را از نزدیک دیده اید؟

از تجربیات خود برایمان بگویید و نظراتتان را در این باره با ما به اشتراک بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.