karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

22 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از نشنال جئوگرافیک، در سفر یک هیات پژوهشی به جزیره ای در کانادا عکاس گروه به خرس قطبی قحطی زده ای برخورد می کند که تنها چند ساعت تا مرگ فاصله دارد. 

این بلایی‌ست که تغییرات آب و هوایی بر سر زمین و محیط زیست آن آورده است. گرمای شدید و بی سابقه سال های اخیر کره زمین، دامن سرزمین های یخی را نیز گرفته و جانواران ساکن قطب های شمال و سرزمین های همیشه پوشیده از برف و یخ را در معرض نابودی و انقراض قرار داده است. 

خرس قطبی قحطی زده ای که در این زمان از سال باید در غاری خواب زمستانی خود را بگذراند، اکنون در جزیره ای بی یخ و برف به دنبال غذاست. 

این خرس به طور ناگهانی به وسیله یکی از عکاسان نشنال جئوگرافیک، پائول نیکلن (Paul Nicklen) در سفری به جزیره بنفین (Baffin Island) در کشور کانادا مشاهده شد. جانور قحطی زده و گرسنه، برای پیداکردن غذا بی هیچ انرژی برای ادامه حیات مجبور است تا به محدوده زندگی انسان ها نزدیک شود و به دنبال هر نوع منبع غذایی حتی در زباله ها باشد. نیکل می گوید تا به حال به خاطر شغل خود سفرهای زیادی به شمال کانادا داشته اما تا کنون هیچگاه با چنین منظره ای رو به رو نشده است. این عکاس در مصاحبه ای اعلام کرد که تمام حاضران در آن صحنه با دیدن خرس قطبی به گریه افتادند. 

غذا دادن به خرس های قطبی در کانادا غیرقانونی‌ست و این خرس قطبی که نتوانسته چیز مفیدی برای خوردن پیدا کند تنها چندساعت با مرگ خود فاصله دارد. نیکل حتا تصمیم داشته به این خرس قطبی کمک کند اما به گفته خود بدون تفنگ حاوی آرام بخش یا گوشتی با چربی زیاد نمی توانستند کاری کنند. برای همین تصمیم گرفتند تا از مرگ تدریجی آن فیلم برداری کنند تا حداقل مطمئن شوند مرگش بیهوده نبوده است. 

نیکل می گوید: 

می‌خواستم مردم ببینند وقتی دانشمندان می‌گویند خرس‌های قطبی به دلیل گرمایش جهانی در حال انقراض هستند، به چه معناست. خرس‌ها از گرسنگی در حال مردن هستند. این تصویر یک خرس گرسنه است.

خرس های نیم تنی برای پیدا کردن غذای خود (فوک های دریایی) از یخ های شناور بر روی آب کمک می گیرند ولی امروزه با تغییر دمای کره زمین و آب شدن یخ ها، تهیه غذا برای آن ها غیر ممکن است. در مطالعه ای نشان داده شد که خرس های قطبی برای پیدا کردن شکار به شدت به حس بویایی خود وابسته هستند و برای این کار نیاز دارند تا در جهت باد حرکت کنند. تغییرات آب و هوایی اما سرعت وزش باد را افزایش داده و یافتن غذا برای خرس ها بسیار سخت شده است. 

این سرنوشتی‌ست که بسیاری دیگر از جانوران مناطق قطبی نیز با آن رو به رو هستند. گرمتر شدن زمین در سال های آینده، ذوب شدن یخ و بالا آمدن آب اقیانوس ها و دریاها وضعیت را به زودی برای گونه های جانوری و گیاهی بسیاری در سرتاسر این کره خاکی به مرز هشدار می رساند. چرخه محیط زیستی بر هم خورده است و دیر یا زود گریبان انسان، مسبب اصلی این دشواری را نیز می گیرد.

هشدارها و پیش بینی ها طی سال های گذشته حاکی از آن بوده که بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا به ویژه شهرهای ساحلی با بالا آمدن آب اقیانوس ها و دریاها به زیر آب خواهند رفت و زمین و ساکنان آن طعم تلخ نابودی را خواهند چشید. ممکن است بسیاری از سران دنیا و مردم این واقعیت را که در برابر چشمان‌شان در حال رخ دادن است نادیده بگیرند اما این موضوع از حقیقت چیزی که در آینده ای نزدیک به وقوع خواهد پیوست کم نمی کند. هشیار باشیم. 

ویدیویی بسیار دردناک و تلخ از مرگ تدریجی یک خرس قطبی قحطی زده 

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.