karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

03 اردیبهشت 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، بر اساس گفته های مردم بیل‌ مکانیکی در محل مقبره تخریب شده رضاشاه، به طور اتفاقی به جنازه‌ای برخورد کرده که گویا مومیایی‌ شده است. 

در پی انتشار اخباری مبنی بر پیدا شدن یک جسد مومیایی در حوالی حرم حضرت عبدالعظیم، به نقل از یکی از اعضای روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم، اعلام شد که از یک شنبه، دوم اردیبهشت حفاری‌ها را متوقف کرده اند و ما نمی‌دانیم دقیقا از کدام بخش مثلا شورای تامین، امنیت ملی، اطلاعات یا بسیج، ولی افرادی در آن محل حاضر و موجب توقف عملیات شده اند.

ساعاتی بعد مصطفی آجرلو -مدیر کل روابط عمومی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)- در این زمینه گفت:

این منطقه در اطراف حرم حضرت عبدالعظیم،  قبلا قبرستان بوده است، بنابراین کشف جسد در این منطقه و در طرح توسعه‌ آستانه یک چیز طبیعی است.

او در ادامه با بیان اینکه در طرحِ در دست انجام، هیچ حفاری انجام نشده است، تاکید کرد:

فقط با توجه به اجرایی شدن طرح توسعه، بخش‌هایی از زمین کنده شده‌اند، بنابراین در این شرایط و در چنین پروژه‌هایی معمولا پیش می‌آید که با بقایای اجساد مواجه شویم.

وی بیان کرد:

جسد کشف شده نیز باقی مانده از یک جسد طبیعی است، هیچ جسد مومیایی شده ای در این منطقه به دست نیامده است، حتا چهره آن قابل تشخیص نبوده و شایعه پخش شده در خصوص بقایای این جسد صرفا ساخته شده فضای مجازی است.

اما گویا این اظهارات بیشتر در راستای حذف این شایعه بودند تا تایید یا نقض این خبر.

در ادامه محمدرضا نعمتی -مدیر اداره باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران- ضمن اظهار بی‌اطلاعی از کشف جسد مومیایی گفت:

اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعا باید نخست میراث فرهنگی استان تهران را در جریان بگذارند تا از این طریق تیم کاوش و مطالعه برای بررسی محوطه وارد عمل شود.

امیر مصیب رحیم‌زاده -مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری- نیز در این زمینه اظهار کرد:

این خبر را هنوز از منبع موثقی نشنیده است و هنوز از سوی متولیان آستان حضرت عبدالعظیم (ع) به این اداره اطلاعاتی داده نشده است.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که متولیان آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برای اجرایی کردن طرح توسعه از میراث فرهنگی استعلام گرفته‌اند، یا خیر؟ گفت:

چیزی به دست اداره میراث فرهنگی شهرری نرسیده است، اما شاید استعلام از مقاطع بالاتر انجام شده است که ما اطلاعی از آن نداریم.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شدند که خلیل‌آبادی -رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران- نه تنها از کشف مومیایی در حرم حضرت عبدالعظیم خبر داد بلکه در ادامه گفت:

این جنازه مومیایی شده در پی حفاری در قسمت غربی صحن شاه‌عبدالعظیم حسنی پیدا شده است.

وی با بیان اینکه حفاری به دلیل پیدا شدن این جنازه مومیایی متوقف شده تا مسوولان مرتبط بتوانند بررسی دقیق‌تری داشته باشند، توضیح داد:

برخی احتمال می‌دهند که جنازه متعلق به پهلوی اول باشد که به صورت مومیایی شده به تهران آورده و در حرم عبدالعظیم حسنی دفن شده است.

وی با بیان اینکه جنازه متعلق به هر کسی که باشد به دلیل اینکه مومیایی شده جنبه میراثی دارد و باید حفظ شود گفت:

البته نظر نهایی را باید کارشناسان میراث و پزشکی قانونی بدهند که ببینیم که این جنازه متعلق به چه کسی است.

بد نیست بدانید که رضا پهلوی، سال ۱۳۲۴ در تبعید در ژوهانسبورگ از دنیا رفت. گفته می‌شد که جنازه مومیایی‌ شده او چهار سال بعد، به ایران آورده شده و در مقبره بزرگی در شهرری دفن شده است تا اینکه صادق خلخالی در اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ آن را تخریب کرد. بعد از تخریب، جنازه رضاشاه پیدا نشد و شایع شد که محمدرضا، جنازه پدر را مخفیانه در هنگام خروج از ایران (دی ماه ۱۳۵۷) با خود برده است.

رضا شاه

جنازه رضاشاه

مومیایی رضاشاه

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

روحت شاد رضا خان

انتشار:19 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.