karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 مرداد 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری تسنیم، فریدون اللهیاری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، از کشف در سنگی تاریخی به سرقت رفته مقبره آستراخاتون در شهر تاریخی پیربکران خبر داد.

وی در این باره گفت:

 در سنگی زیارتگاه "سارح بت آشر" در مجموعه تاریخی آستراخاتون شهر پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان که دارای کتیبه‌ای نفیس به‌خط عبری است، در زمستان سال 1394 متأسفانه به‌دست سارقان میراث فرهنگی، به‌سرقت رفت.

او افزود:

پس از این اقدام با توجه به اینکه این مجموعه در اختیار انجمن کلیمیان استان اصفهان است، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای را در سطح ملی و بین‌المللی در راستای جلوگیری از نقل و انتقال این اثر منحصر‌به‌فرد تاریخی از استان و کشور به‌عمل آوردند.

اللهیاری اظهار داشت:

با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با فرماندهی انتظامی استان و با هوشیاری و درایت کارآگاهان نیروی انتظامی، در یک عملیات پایش و مراقبت که به‌مدت یک ماه صورت پذیرفت، سارقان شناسایی شدند و پس از کشف محل نگهداری این در تاریخی، در یک عملیات پلیسی با تلاش‌های ارزشمند نیروی انتظامی، سارقان دستگیر شدند و در ارزشمند تاریخی بازپس گرفته شد و پس از طی تشریفات قانونی تحویل اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان خواهد شد.

وی در ادامه گفت:

با توجه به اینکه مجموعه تاریخی آستراخاتون و گورستان تاریخی آن متعلق به هم‌وطنان کلیمی بوده و در اختیار انجمن کلیمیان اصفهان است، برنامه‌ریزی‌های لازم برای ثبت ملی این اثر تاریخی انجام شده و این مجموعه تاریخی هم‌اکنون در انتظار دریافت شماره ثبت ملی است.

شایان ذکر است که استراخاتون که با نام های سارا خاتون، ستاره خاتون یا سارا بت آشتر نیز شناخته می شود نام بنایی مذهبی متعلق به قوم یهود است که طبق مستندات تاریخی به مقبره سوشاندخت یا دخت یزدگرد نیز شهرت دارد و قدمت آن به هزار و چهارصد و اندی سال قبل بازمی‌گردد. سنگ قبر یافته‌شده از این بنا که به‌زبان عبری نوشته شده است،  تاریخ 1200 سال قبل را نمایش می‌دهد.

سارح بت آشر

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

شاهین

خوبه اینجا رو سالم گذاشتند بمونه

انتشار:24 مرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.