karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 اسفند 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، «لوور کوچک» عنوان نمایشگاهی از گنجینه های این موزه جهانی است که امروز 14 اسفند ماه همزمان با سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران در تهران آغاز به کار کرد. باز شدن درهای این نمایشگاه پرسشی مهم را برای بازدیدکنندگان مطرح کرد؛ آیا این آثار بهترین گزینه‌های لوور برای نمایش در ایران بوده است؟

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

 از برجسته‌ترین آثاری که در این نمایشگاه به چشم می خورند می توان به این موارد اشاره کرد: تابلوهایی از «رامبراند» و مجسمه «ابولهول» ساخته شده از سنگ «بازالت» مربوط به دوره‌ «فرعون هاکور» که از بخش عتیقه‌های مصر باستان در سالن «سولی لوور» انتخاب شده است.

دو اثر متعلق به فرهنگِ ایرانی نیز در این نمایشگاه وجود دارد: «تبر کتیبه‌دار» که از کاوش‌های علمی باستان‌شناسی محوطه‌ چغازنبیل به دست آمده است و «شی برنزی از لرستان» متعلق به بورس اوراق بهادار باقی‌مانده از عصر آهن، با حدود سه‌هزار سال قدمت.

این نمایشگاه تمدن‌های باستان در غرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا از جمله تمدن‌های سومر، آشور، هیتی، مصر باستان، یونان و روم باستان و مجموعه‌ای از نقاشی، طراحی و لیتوگرافی از آثار هنرمندان اروپا مانند «اوژن دلاکروا» و «کامیل کورو» را نیز شامل می‌شود.

این آثار از ۱۴ اسفندماه به مدت سه ماه در موزه ملی ایران، قابل بازدید هستند و موزه ملی تصمیم دارد برای بازدید از این موزه موقتی، بلیت جداگانه‌ای دریافت کند.

در افتتاحیه غیررسمی موزه لوور کوچک روسای موزه لوور فرانسه و ملی ایران و جمع زیادی از خبرنگاران و عکاسان حضور داشتند و مراسم رسمی افتتاح نیز با حضور وزرای خارجه دو کشور برگزار شد. بازدیدکنندگان عادی تا ۱۸ خردادماه سال ۹۷ می توانند از این موزه کوچک بازدید کنند.

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

 آثار منتخب موزه لوور در شش سالن از طبقه نخست ساختمان موزه دوران اسلامی در مجموعه موزه ملی ایران به نمایش در آمده اند و شامل این بخش ها هستند:

«موزه زنده» و «رویای جهانی شدن» که نحوه‌ پدید آمدن این موزه را نشان می دهند.

آثار آشور و کشف دوباره تمدن های شرقی

شامپولیون و گشایش موزه آثار مصر

کشف دوباره هنرهای قرون وسطی و تمدن های اسلامی

تابلوهای عباس کیارستمی

از نکات قابل توجه این مجموعه تمیزی و سلامت آثار نمایش داده شده به ویژه تندیس ها بود که مهارت موزه لوور را در نگهدای و مرمت آثار نشان می دهد.

چیدمان آثار و رنگ‌های انتخاب شده برای پس زمینه نمایشگاه لوور نیز قابل توجه بود اما سوال‌هایی در مورد این نمایشگاه مطرح است؛ دست اندرکاران لوور با وجود قدمت و غنای گنجینه این موزه جهانی، چگونه به این انتخاب‌ها برای نمایش در تهران رسیده‌اند؟ چرا کیفیت آثار منتخب تداعی کننده موزه لوور نیست؟ آیا کسانی که به موزه لوور پاریس رفته‌اند از تماشای این آثار در موزه ملی در تهران، به همان اندازه شگفت زده می‌شوند؟!

ژان لوک مارتینس -رییس موزه لوور- به این سوال ها چنین پاسخی داد:

اینجا یک مجموعه کلی از هنر مصر و آثار دیگر کشورها از بخش‌های مختلف لوور به نمایش درآمده است. باید ببینیم مخاطب ایرانی دوست دارد کدام بخش را با جزییات بیشتر و مفصل‌تر ببیند.

او افزود:

تصمیم گرفتیم برای اشیا یک داستان تعریف کنیم؛ در بخش اول آثاری بودند که از شاهان فرانسه در دوره‌های گذشته به نمایش درآمد. در واقع آثاری که از پادشاهان فرانسه کلکسیون می‌کردند و سپس تصمیم گرفته شد که کلکسیون‌های نفیس‌تری از نقاط دیگر دنیا جمع‌آوری شود. بخش بعدی نمایشگاه به قرن ۱۹ و بخش بعدی نیز به قرون وسطی تعلق گرفت.

وی ادامه داد:

بخش پایانی نیز بخش معاصر موزه لوور است که ارتباط موزه با هنر معاصر و هنرمندانی که هنوز در قید حیات هستند را نشان می‌دهد.

مارتینس گفت:

اکنون به صورت اجمالی توانسته‌ایم یک برداشت از هنر، فرهنگ و تمدن و تمام ادوار مختلف داشته باشیم.

رییس موزه لوور برگزاری بخش آخر موزه را مانند نمایشگاه عکس آثار عباس کیارستمی دانست که ارتباط لوور با هنر معاصر را به خوبی نشان می‌دهد. وی در این باره توضیح داد:

 بنابراین از هر چیزی برای مخاطب ایرانی گلچین کرده‌ایم. مجسمه، نقاشی و تابلوهای عکاسی در کنار یکدیگر می‌توانند یک هدف اجمالی از موزه لوور برای مخاطب ایرانی داشته باشند.

نمایشگاه آثار لوور از سه شنبه ۱۵ اسفندماه تا ۱۸ خردادماه ۹۷ در ساختمان موزه دوران اسلامیِ «موزه‌ ملی ایران» واقع در تهران، خیابان امام خمینی، نبش خیابان سی‌ تیر، برپاست و مردم می توانند از آن بازدید کنند.

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

لوور در تهران

Seyyed Bahaeddin Banitaba

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

محمدm

سلام.نمایشگاه جالبیه و به همه دوستان توصیه میکنم حتما از این نمایشگاه بازدید کنید.هر چند توقع این بود که حداقل چند اثر خیلی مهمتر در این نمایشگاه حضور داشته باشند ولی بازهم بنظرم بخشی از این آثار به نمایش اومده آثار جالبین که ارزش چندبار دیدن رو هم دارند.

انتشار:20 اسفند 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.