karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تک تک اجزای طبیعت برای همه ی انسان های زمین گنجینه هایی بسیار ارزشمند محسوب می شوند و حفاظت از آن ها وظیفه ی همه ی ماست. بارها و بارها درباره ی سفرهای مسئولانه و جلوگیری از تخریب محیط زیبای پیرامونمان صحبت کرده ایم اما متاسفانه هنوز هم شاهد ویرانی طبیعت، قطع درختان، نابودی جنگل ها، خشکی دریاچه ها و... هستیم.

نابودی طبیعت تا جایی پیشرفت کرده است که دانشمندان و محققان نیز برای حمایت از این طبیعت زیبا و خارق العاده دست به کار شده اند و همه ساله شاهد به کارگیری تکنولوژی در حفاظت از این منبع مهم هستیم. کارناوال امروز می خواهد شما را با یکی از اختراعات مهم و به روز دانشمندان آشنا کند. نام این محصول جدید، اکوکپسول است.

علاقمندان به سفر و گردشگری می توانند اکوکپسول را تهیه و با آن در طبیعت به بهترین وجه ممکن اتراق نمایند. اکوکپسول ها خانه هایی متحرک اند که در آن ها همه ی وسایل برای اقامت دو نفر فراهم آمده است.

از همه بهتر این که در اکوکپسول برای گرم کردن، غذا پختن، خنک شدن و هر کار دیگری از انرژی برق یا انرژی های فسیلی استفاده نمی شود اما با این حال از تکنولوژی هایی برخوردار است که اقامتی لوکس و راحت را در اختیار مالکانش قرار می دهد و به طبیعت هیچ آسیبی وارد نمی کند.  

حالا با این سوالات رو به رو می شویم که این خانه های متحرک سوخت خود را چگونه تهیه می کنند؟ جنس آن ها چیست و اصلا چه ویژگی هایی دارد؟ برای پاسخ گویی به این سوالات به داخل یکی از اکوکپسول ها می رویم و با همه ی خصوصیاتش آشنا می شویم.

با کارناوال همراه باشید تا در دامان طبیعت اقامتی مدرن را تجربه کنیم.

اکوکپسول
اکوکپسول
اکوکپسول

چرا اقامت در اکوکپسول؟


- همه ی امکانات اقامتی راحت و مفرح در این اقامتگاه ها فراهم آمده است.

- این اقامتگاه های متحرک کاملا مطابق با سلامت طبیعت عمل می کنند.

- از پیشرفته ترین خانه های متحرک ساخته شده در جهان هستند.

اکوکپسول
اکوکپسولاکوکپسول
اکوکپسول

نگاهی به اکوکپسول | ecocapsule

وظیفه ی اکوکپسول ها فراهم آوردن مکانی مناسب برای اقامت در طبیعت و مکان های مختلف است. بعضی ها ترجیح می دهند حتما در طبیعت اتراق کنند اما همیشه در این مواقع با مشکلاتی مواجه می شوند.

اکوکپسول ها وظیفه ی برآورده کردن اقامتی کامل و لوکس را در هر نقطه ای از جهان بر عهده دارند. شکل ظاهری این اکوکپسول ها شبیه به تخم مرغی بزرگ است که رویش صفحاتی عجیب نصب کرده اند. این صفحه ها نور و انرژی خورشید را جذب کرده و نیروی لازم برای انجام امور روزانه ی ساکنان را تهیه می کنند و همین صفحه ها هستند که سبب شدند تا اکوکپسول ها از انرژی برق و فسیلی بی نیاز شوند و برای گرم شدن محیط داخلی نیز از سیستم گررمایش کف استفاده شده تا با استفاده از نیروی کمتر بخش بیشتری از محیط گرم شود.

همچنین پوشش بیرونی و صفحات بالایی این اکوکپسول به گونه ای طراحی شده که آب باران را جمع و تصفیه می نماید و برای مصرف روزانه ی ساکنانش آماده می کند. توانایی این خانه ها برای ذخیره ی آب باران 550 لیتر می باشد که این میزان آب می تواند برای 3 هفته زندگی دو نفر کافی باشد.

همچنین جنس بدنه ی این اکوکپسول ها پلی کربنات و آلومینیوم هستند که رویشان با لایه ای از آئروژل (موادی نانو با چگالی پایین) پوشانده شده تا هم سبک و هم بسیار مقاوم شوند. به صورت کلی اکوکپسول ها خانه ای کامل اما به شکل فشرده و در ابعاد کوچک هستند و همه ی اجزای این خانه ی تخمه مرغی متحرک با فکر و اندیشه ی زیاد تهیه شده اند.

از روش های دیگری هم برای بهینه سازی انرژی و سازگاری با محیط زیست در اکوکپسول ها استفاده شده که به مرور بیشتر با آن ها و اثرات مفیدشان آشنا خواهیم شد اما پیش از آشنایی بیشتر با این خانه های مدرن نگاهی داریم به خلاصه ای از اعداد و ارقام به کار رفته در اکوکپسول ها.

نگاهی خلاصه وار به ابعاد و اعداد و ارقام اکوکپسول ها:

_ وزن 1200 کیلوگرم در زمانی که خالی است، 1900 کیلوگرم در زمانی که تانکر آب پر می باشد.

_ اوج نیروی تامین شده از باد 750 وات، انرژی تامین شده از خورشید 600 وات.

_ مساحت قابل استفاده 6.3 متر مربع.

_ قدرت باتری: 10 کیلووات بر ساعت.

_ نورپردازی: لامپ های 12 ولت ال ای دی.

اکوکپسول
اکوکپسول

اکوکپسول ها | خانه های پیشرفته ی آینده را در ویدئو تماشا نمایید

 

فضای داخلی اکوکپسول

به خانه های تخم مرغی اکوکپسولی که نزدیک تر می شویم اتاقکی سفید رنگ پیش چشمانمان ظاهر می شود که مساحت داخلیش حدودا 4.5 متر و ار تفاعش 2.4 متر و عرضی حدودا 2,5 متر دارد و وزن این خانه های جذاب با همه متعلقات داخلش 1.7 تن است. با این مشخصات، این اکوکپسول توانایی سرپناه بودن برای 2 نفر را دارد و درونش کاملا شبیه به خانه ای کوچک می باشد یک آشپزخانه ی تمام عیار، یک دوش حمام، یک فضای نشیمن برای دو نفر، یک اتاق خواب با تخت تاشو و مکانی برای ذخیره و تولید نیرو از آفتاب هم اجزای داخلی این اکوکپسول ها هستند که همگی به صورت تجملی و لوکس طراحی و ساخته شده اند تا حس اقامت در هتلی مدرن را به ساکنان القا کنند.

دکوراسیون و رنگ ابزار و وسایل داخل این خانه های تخم مرغی هم عمدتا سفید، کرم و بلوطی می باشد که به دلیل روشن بودن فضا را وسیع تر نشان می دهد. مبلمان را از پنل هایی مشبک ساخته اند تا وزن کمتری داشته باشد اما در عین حال حس آرامش و راحتی را نیز به ساکنان القا کنند. همه ی مبلمان به کار رفته در این اکوکپسول ها شامل یک میز، کابینت، تخت تاشو (به ابعاد 2 در 1.45 متر) و قفسه ی چمدان می باشند.

شاید برایتان این سوال مطرح شود که سرویس بهداشتی این اکوکپسول ها چگونه اند؟ در حال حاضر فضولات خشک و تر از یکدیگر جداسازی می شود و زباله ی تر در طبیعت رها می گردد و خشک در فواصل زمانی مختلف نیاز به تخلیه دارد البته این موضوع تنها در 50 مدل آزمایشی فعلی انجام شده و در آینده حتما ایده های بهتری در این رابطه مطرح و اجرایی می شود.

اما آیا این خانه های زیبا و کوچک حقیقتا از طبیعت و منابع زیست محیطی حفاظت می کنند؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه این کار را انجام می دهند؟

در ادامه نگاهی داریم به اثرات زیست محیطی اکوکپسول ها. 

اکوکپسول
اکوکپسول

اثرات زیست محیطی اکوکپسول ها

اکوکپسول ها از نظر محیط زیستی در مقایسه با روش های دیگر کمپ مزایای بسیار زیادی دارند که مهم ترین آن ها استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین نیروی مورد نیاز است. قبل تر اشاره کردیم که انرژی مورد نیاز این خانه ها از خورشید تامین می شود اما استفاده از این نیرو با مشکلی بزرگ همراه است این که اگر آفتاب نباشد چه می شود؟ آیا در زمان نبود آفتاب این خانه ها از برق و نیروهای این چنینی بهره می گیرند؟

از نکات عالی و شاخص درباره ی اکوکپسول ها دقیقا همین نکته است؛ طراحان این سازه همه ی تلاش خود را به کار برده اند تا در هر شرایطی این کپسول ها کاملا سازگار با محیط زیست بوده و هیچ زیانی به آن نرسانند. در مواقعی که آسمان ابری است، نیروی مورد نیاز این خانه ها از باد تامین می شود. اگر کمی دقیق تر به تصاویر دقت کنید متوجه خواهید شد که یک توربین بادی نیز روی سطح کپسول ها وجود دارد که به وسیله ی آن انرژی باد دریافت و استفاده می شود. توربین بادی توانایی تولید 750 وات نیرو و صفحات خورشیدی 600 وات نیرو را دارند. در ضمن اکوکپسول ها مجهز به باتری بسیار قوی با قدرت 9744 وات در ساعت هستند که این امکان را به وجود آورده که نیروی تولید شده تا 5 روز ذخیره شده و مورد استفاده قرار گیرد.

البته با استفاده از پمپ های دستی هم در صورت لزوم، دارندگان این کپسول ها توانایی تولید برق را خواهند داشت و از نظر تولید برق مشکلی پیش رویشان نمی باشد.

اما نکات مثبت و مفید این اختراع نوین به همین جا ختم نمی شود، لازم به ذکر است که تغییرات دمای اطراف نیز نمی تواند هیچ آسیبی به بدنه یا وسایل و تجهیزات این کپسول ها برساند زیرا آن ها طوری طراحی شده اند که به خوبی می توانند در دمای 25 - تا 40 درجه ی سانتیگراد به خوبی عمل کنند. بنابراین هیچ نگرانی خاصی هم در این زمینه وجود ندارد و خانه های تخم مرغی ویران نشده و به محیط زیست آسیب نمی رسانند.

اینجا همه چیز حساب شده است؛ خانه های مدرن تخم مرغی به سیستم تهویه ی مدرنی مجهز هستند که درجه حرارت داخلی را در سطح خاصی نگه می دارد و مبدل حرارتی پیشرفته ای دارد که از هدر رفتن هوای گرم داخل جلوگیری می نماید و فقط به اندازه ی نیاز هوای تازه ی خارجی را به درون هدایت می کند.

همچنین ساکنان این خانه ها این امکان را دارند که دمای آب را نیز در طیف گسترده ای در کنترل خود داشته باشند. آن ها می توانند آب را از 13 درجه تا 104 درجه ی فارنهایت تغییر دهند. همین موضوع هم اثر زیادی در حفاظت از محیط زیست دارد و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

همانطور که در ابتدای کلام اشاره کردیم آب مصرفی این کپسول ها از باران تهیه می شود؛ به این صورت که آب باران از یک فیلتر سرامیکی عبور کرده و وارد مخزنی 145 لیتری می شود. سپس با عبور دادن آب از یک فیلتر خاص، کاملا آب پاکیزه می شود. در این فیلتر از خاک نیز استفاده می شود تا اضافات آب گرفته شود، همچنین در همین جاست که توسط مواد ضدعفونی کننده باکتری های موجود در باران نیز از بین می روند.

گذشته از همه ی این موارد شکل کروی این محصول هم نقش مهمی در بهینه سازی مصرف انرژی دارد. بدنه ی کروی شکل اکوکپسول ها با لایه های فایبر گلاس، چوب و آلومینیوم پوشیده شده اند که از اتلاف انرژی جلوگیری می کنند و همچنین اجازه ی ورود رطوبت از بیرون به داخل را نمی دهند.

جالب است بدانید که مخترعان این محصول در ابتدا قصد داشتند با سوزاندن زباله انرژی مورد نیاز اکوکپسول ها را تامین کنند اما این طرح با چالش های زیادی مواجه شد، به همین دلیل هنوز اجرایی نشده است. در صورت وجود چنین طرحی حتی زباله ها نیز در طبیعت رها نمی شوند و سوخت نیز از این روش تامین می گردد. همانطور که مشاهده می کنید در کوچکترین موارد هم تلاش شده تا هیچ گونه آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

اکوکپسول
اکوکپسول

اکوکپسول چگونه کنترل می شود؟

مطمئنا اگر همه ی امور مثل تولید نیرو، تامین آب گرم، نظارت بر درجه ی حرارت داخلی و خارجی و... به صورت دستی انجام می شد زندگی در اکوکپسول ها نه تنها لذتبخش نبود بلکه به کاری طاقت فرسا تبدیل می شد. بنابراین برای کنترل امور این نوع خانه ها یک کامپیوتر مرکزی طراحی شده است که بر همه ی کارهای خانه نظارت می کند، این کامپیوتر اموری از قبیل درجه حرارت همه ی شیرهای آب، دمای خانه، میزان آب موجود و میزان مصرف روزانه، پیشبینی آب و هوای خارجی در طی چند هفته و امروی از این قبیل را کنترل می نماید.

گذشته از همه ی کارهای مفیدی که این کامپوتر مرکزی انجام می دهد جالب تر این است که می توان با یک گوشی موبایل یا تبلت از راه دور به امور کامپیوتر مرکزی نظارت داشته و یا آن را کنترل نمایید. بنابر تفاصیل بیان شده زندگی در اکوکپسول ها بسیار آسان و دقیق خواهد بود.

اکوکپسول

حمل و نقل اکوکپسل چگونه است؟

در ساخت اکوکپسول ها سعی بر استفاده از سبکترین ابزارآلات و جمع آوری آن ها در محیطی کوچک اما زیبا بوده است اما با همه ی تلاش ها باز هم وزن این کپسول ها به بیش از یک تن رسیده که این موضوع کمی حمل و نقلش را دشوار می کند.

وجود وزن زیاد سازندگان را از هدف اصلی خود یعنی امکان جابه جایی و اتراق در هر مکانی دور می کند به همین منظور برای آسان تر شدن حمل و نقل این جسم سنگین در قسمت زیرینش چرخ هایی قرار داده اند تا در صورت لزوم مالکان این خانه های تخم مرغی بتوانند آن را به اتومبیلشان وصل کرده و به این سو و آن سو ببرند.

البته با توجه به وسایل اضافی که هر فرد با خود به درون خانه می آورد گاهی این کار دشوار می شود و لازم است اکوکپسول ها توسط کامیون حمل شوند ممکن است درباره ی این موضوع در بروزرسانی های بعدی اکوکپسول ها تدابیر جدیدی اتخاذ شود.

اکوکپسول

ساخت اکوکپسول

ساخت و بهره برداری از اکوکپسول ها حدودا 6 سال طول کشید و نهایتا در 28 می سال 2015 میلادی در وین ساختش به پایان رسید و در ژانویه ی همین سال نمایشگاهی برپا شد و این اختراع در معرض دید عموم قرار گرفت.

در ماه آگوست 2015 میلادی معماران اکوکپسول ها اعلام کردند که نمونه های اولیه ی این کالا به تعداد 50 عدد ساخته شده اند و از اواخر سال برای پیش خرید در اختیار علاقمندان قرار می گیرند و نهایتا در ماه ژوئیه ی سال 2016 میلادی به خریداران تحویل داده می شوند.

هزینه ی خرید اکوکپسول ها:

در حال حاضر هزینه ی خرید این اکوکپسول ها 90,000 دلار (معادل 360 میلیون تومان) می باشد.

اگر علاقمند به تهیه ی این اکوکپسول ها هستید همین الان روی لینک مقابل کلیک نمایید: لینک

اکوکپسول
اکوکپسول
اکوکپسول

مزایای حیرت انگیز اکوکپسول ها

قاعدتا برای تهیه ی خانه هایی شبیه به اکوکپسول باید دلایلق قابل توجه و قانع کننده ای ارائه شود تا خریداران راغب به تهیه ی چنین محصولی شوند در این بخش به شاخص ترین ویژگی های اکوکپسول ها اشاره می کنیم:

- هزینه ی بسیار به صرفه ای دارد.

- اگر در آن زندگی کنید نیاز به کسب اجازه ی اقامت نخواهید داشت و هر جایی که اراده کنید می توانید زندگی نمایید.

- همه ی نیروهای مورد نیاز این خانه از انرژی های تجدید پذیر و در دسترس تامین شده و دیگر نیاز به پرداخت قبض نخواهید داشت.

- بدنه ی این محصول کاملا محکم است و در حمل و نقل هیچ گونه آسیبی نخواهد دید در صورت بروز هرگونه مشکل هم این کپسول ها دارای گارانتی هستند.

- مواد تشکیل دهنده ی این خانه های تخمه مرغی از باکیفیت ترین محصولات موجود در بازارهای جهان تهیه شده است.

- از هر گوشه ی دنیا می توانید این محصول را سفارش دهید.

- همه ی وسایل موجود در این خانه ها دارای دفترچه ی راهنمای مخصوص به خود هستند و کار با آن ها بسیار آسان است.

- برای سفارش ساخت این کالا منحصر برای خود شما تنها لازم است 5 درصد قیمت کالا را پرداخت نمایید.

- حمل و نقل اکوکپسول ها آسات است و کافی است آن را به اتومبیل خورد وصل کرده و یا درون کامیون قرار دهید.

- همه چیز در اکوکپسول ها کم مصرف است بنابراین از هدر رفتن انرژی جلوگیری می شود.

اکوکپسول
اکوکپسول

آشنایی با سازندگان اکوکپسول ها 

ساخت اکوکپسول ها این پدیده ی نوین و مدرن کار شرکتی در اسلواکی است و توسط سه مهندس به نام های توماس زاجک (Tomas Zacek) و برادش ایگور (Igor) و سونا پولووا (Sona Pohlova) ساخته شد. آن ها به ترتیب 36، 34 و 31 سال دارند و در زمینه ی طراحی های تجسمی بسیار توانا هستند.

آن ها عقید دارند که افراد زیادی زندگی در خانه های کوچک و این چنینی را نمی پسندند و حتی افرادی از زندگی در مکان های کوچک متنفرند اما این حقیقتی است که فرار از آن غیر ممکن می باشد و آن ها جزئی از آینده ی بشریت هستند.

سازندگان این سازه بیان می کنند که در حال حاضر در حال رقابت با شرکت های آمریکایی هستند و در بالا بردن کیفیت و کارایی های محصولات خود همه ی تلاششان را می کنند. در سال 2017 از ورژن دوم خانه های کپسولی پرده برداری می شود که از تکنولوژی های دیگری از قبیل تلفن برخوردار خواهند بود.

آن ها درباره ی اختراعشان می گویند:

در اروپا ما به میزان مصرف انرژی اهمیت زیادی می دهیم و مهندسان امروزی در تلاش هستند که در خانه و ساختمان ها انرژی هدر نرود. این موضوع به رقابتی میان معماران تبدیل شده و ما هم از سال 2011 میلادی تا کنون روی این بخش از پروژه تمرکزکرده ایم و با قرار دادن توربین بادی، صفحات خورشیدی و عایق های حرارتی از اتلاف انرژی جلوگیری می کنیم.

طول عمر باتری هایی که در اکوکپسول بکار رفته حدودا 7 سال است و البته به موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی که کپسول در آن قرار می گیرد هم بستگی دارد و امیدواریم با گذر زمان در زمینه ی بهینه سازی مصرف انرزی گام های استوارتری برداریم.

مخترعین اکوکپسول ها از پیشرف این محصول در آینده خبر می دهند و بیان کرده اند که در حال بررسی روش های دیگر بهینه سازی انرژی در این خانه های کوچک هستند و در آینده احتمالا محصولاتی بهینه تر، پشیرفته تر و با تولید انبوه و هزینه ی پایین تر تولید خواهند کرد.

سازندگان اکوکپسول

سخن آخر

زندگی در اکوکپسول ها می تواند بسیار جذاب باشد و بر خلاف آن چه شاید تصور کنید شما برای حفظ و نگهداری از این خانه ها لازم نیست هیچ کار اضافی را انجم دهید، کاملا همه چیز همچون خانه ی شما خواهد بود مثلا کارهایی مثل تعویض فیلتر آب از جمله معدود کارهایی است که هر چند وقت یکبار باید انجام دهید.

آیا شما علاقمند به خریداری اکوکپسول هستید؟

آیا روش زندگی در طبیعت را می پسندید؟

از نظر شما چه قیمتی برای این محصول منصفانه است؟

نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.