karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 مهر 1395

به روز رسانی

10 آبان 1401

عکاسی پاییزی

 فصل هزار رنگ خزان از راه می رسد و آوای میهمانی شکوهمندی شما را به سوی خود می خواند

درختان کوچک و بزرگ صورت خود را به سرخاب می آرایند

در زیر شعاع های نوازش گر آفتاب، موی رنگین خود پریشان می کنند و دلبرانه در انتظار طبیعت به رقصی چونان شکوهمند می ایستند. 

و این بدان معناست که تازه ضیافت فریبنده رنگ ها آغاز شده

در آستانه میهمانی شکوه و رنگ های گرم خزان، کارناوال بند دوربین خود را به دور گردن می اندازد، کفش می پوشد و کوله به دوش راهی طبیعت بی نظیر ایران می شود تا این شکوه را در قاب تصویر خودش جاودانه کند.

اما از عکاسی مناظر پاییزی چه می دانید؟

تا به حال شده به قدری رنگ ها و زیبایی مادر طبیعت شما را به حیرت آورد که هر چه عکس می گیرید نه حق مطلب ادا شود و نه از آن شکوه در میان تصاویرتان اثری باشد؟

همراه با کارناوال از تکنیک های عکاسی پاییزی بیش تر بدانید، این بار متفاوت ظاهر شوید. 

عکاسی پاییزی
photo by Ondřej Tuháček
عکاسی پاییزی
photo by Amir Eslami

مقدمه ای بر عکاسی پاییزی

رنگهای باشکوه برگ های خزان طیف وسیعی را در بر می گیرند که البته هر کدام زمان رنگ بازی منحصر به خود را دارند. در برخی از مکان ها تنها در طی یک یا دو هفته برگ های سرخپوش و نارنجی پوش ریزش می کنند و در برخی دیگر از مکان ها، هفته ها میهمانی الوان پاییز و بارش رنگین برگ ها به طول می انجامد. 

هر مکان بسته به گیاهان و درخت هایش، رنگ های پاییزی مخصوص خود را دارد که البته عواملی چون آب و هوا هم بر روی این ضیافت رنگ تأثیر دارند.

در ایران، جنگل هایی چون دامنه های جنگل ابر، شهرستانک و روستای آهار از جمله مکان هایی هستند که بسیاری از عکاس های طبیعت ایرانی پاییز خود را در آن جا می گذارند. برای اطلاعات بیش تر از مقاصد دلبرانه و پاییزی در ایران می توانید مقاصدی برای تماشای طبیعت پاییزی ایران مطالعه کنید. یا می توانید بروید سراغ مناطق بکر تری از طبیعت ایران، مناطقی چون سلانه سر و طبیعت اطراف جمشید آباد.

اگر خارج از محدوده عزیز ایران زندگی می کنید، مکان هایی چون کوهستان سیرا کالیفرنیا ونوادا، تپه های نیوانگلند، باواریا آلمان، دره جیوژایگو چین، ترانسیلوانیا رومانی و کیوتو ژاپن نقاط مناسبی برای ثبت عکس های پاییزی هستند. 

خوب است پیش از آغاز سفر و ماجراجویی عکاسانه خود، تحقیقی در مورد مکان های نزدیک خود و پوشش گیاهی آن ها انجام دهید. به راحتی درخواهید یافت که زمان تغییر رنگ برگ درختان و گیاهان چه زمانی خواهد بود و بدین طریق بیش ترین زمان برای استفاده از این فرصت را در اختیار دارید. 

عکاسی پاییزی
photo by Masoud Rezania
عکاسی پاییزی
photo by Omid Mirshahi

 

موارد در خور توجه برای عکاسی پاییزی

1- آب و هوا

برای ثبت عکس های پاییزی، آب و هوا اهمیت چندانی ندارد و در هر آب و هوایی و هر گونه شرایط نوری می توانید بهترین ثبت های پاییزی خودتان را رقم بزنید. اگر این آفتاب و شعاع های دل گرم کننده اش باشد که بر شما می تابد، نور زیادی در اختیار دارید و می توانید رنگ ها را قشنگ تر ثبت کنید. اما از طرفی زاویه نور خورشید ممکن است رنگ ها را تحت تأثیر قرار دهد و یا سایه های شدیدی ایجاد کند که برای برطرف کردن اثر منفی آن می توانید زاویه خود را عوض کنید، از فیلتر پولاریزه استفاده کنید و یا زمانی را برای عکاسی انتخاب کنید که نور کم تری در آسمان وجود دارد. 

اگر آسمان سفید است، بروید سراغ عکاسی از جریئات و بی خیال عکاسی از منظره شوید. چرا که نور ملایم آسمان سفید، برای عکاسی از جزئیات و گیاهان کوچک فوق العاده است و دیگر مشکل سایه های شدید و نقاط بسیار روشن را نخواهید داشت. 

شاید عکاسی در یک روز بارانی نا امید کننده به نظر برسد، اما تحت هیچ شرایطی عکاسی در هوای بارانی را از دست ندهید. چرا که باران گیاهان را می شوید و رنگ ها به نحوی جذاب و دلپذیر به نظر می رسند. می توانید با استفاده از زمان هایی پایین تر از سرعت بارش باران، عکس هایی چشم نواز از باراش باران در میان طبیعتی خزان زده و هزار رنگ را به ثبت برسانید. برای به دست آوردن سرعت شاتری کند تر از سرعت بارش باران، تنها تجربه و چند عکس امتحانی به شما کمک خواهد کرد. پس از بارش باران نیز زمان بی نظیری برای عکاسی پیش روی شماست، خصوصا هنگامی که پرتوان دل نواز خورشید از میان برگ ها سرک می کشند و درخشش قطره های آب در میان طبیعت الوان وصف ناشدنی ست. 

برای عکاسی در زیر باران، خواندن آموزش اصول و تکنیک های عکاسی زیر باران قطعا کمک خوبی خواهد بود. 

اگر با کاهش نابگاه هوا رو به رو شدید، ممکن است شبنم هایی را بر روی برگ درختان مشاهده کنید. اگر سرمای هوا برای شما آزار دهنده نباشد و بتوانید عکاسی کنید، ترکیب بندی های متفاوتی از برگ ها و قطرات آب روی آن ها را در دست دارید.

عکاسی پاییزی
عکاسی پاییزی

2- تکنیک های خلاقانه عکاسی پاییزی

برای عکس های متفاوت پاییزی، می توانید از المان های طبیعی یا تکنیکی استفاده کنید که در ادامه با ترکیبی از چندین عوامل آشنا خواهید شد. 

نور پس زمینه 

اگر موقعیت برگ ها به گونه ای باشد که نور آفتاب از پشت به آن ها بتابد، خواهید توانست رنگ ها و جزئیات برگ ها را با ظرافت و زیبایی تمام به تصویر بکشید. همچنین اگر بتوانید بخشی از آسمان را در پس زمینه خود به جای بگذارید، تضاد رنگین دل انگیزی را پدید خواهید آورد. 

انعکاس

عکاسی از برگ ها در شرایط وزش باد، دشوار است و نیاز دارید که حساسیت به نور دوربین یا ISO را بالا ببرید و شکیبایی زیادی به خرج دهید. یک راهکار خلاقانه برای عکاسی در این زمان، دریابیدن انعکاس رنگین برگ ها بر روی آب است. آن قدر دستتان باز است که ساعت ها سرگرم شوید و عکس های متفاوتی خلق کنید. 

پرسپکتیو

برگ های رنگین و خزان زده که زمین را فرش کرده اند، پس زمینه جذابی برای عکس های طبیعت اند. روی زمین دراز بکشید، از بوی برگ های بارانی و شکوه رنگ ها مدهوش شوید و سعی کنید این بار از زاویه دید یک سنجاب و با محوریت پرسکتیو، عکسی را به ثبت برسانید.

 همین طور که دراز کشیده اید، به پشت برگردید و این بار عکسی از پایین، از قامت بلند درختان سرخ روی بگیرید. 

عکاسی پاییزی
عکاسی پاییزی
photo by Omid Mirshahi
عکاسی پاییزی
photo by Zeynab Shirazi

آبشارها و رودخانه ها

ترکیب آبشارها و رودخانه ها با زمین فرش شده چند رنگ، اتفاق بدیعی است که تنها سالی یک بار شما را به خودش می خواند. سعی کنید با استفاده از نوردهی طولانی و تکنیک های عکاسی از آبشار بر شکوه منظره سحر انگیز بیافزایید. 

نمای نزدیک یا کلوز آپ

 گاهی یک ترکیب بندی ساده، مینیمالیستی و پاییزی بسیار قدرتمند و چشمگیر تر از ترکیب بندی شلوغ و درهمی از درختان است. سعی کنید نمای نزدیک را امتحان کنید و از یک برگ رنگین پاییزی به تنهایی عکاسی کنید. برای عکس های نمای نزدیک از دیاف های گشوده و با عددهای بین f/2.8 تا f/4 استفاده کنید تا پس زمینه محو، عمق میدان و تفکیک دلپذیری میان اجزا داشته باشید. 

 مه و ابر

وجود مه و ابر خاصیتی رویایی به عکس شما می بخشد، در عین حال نیز کمی رنگ ها را ملایم نشان می دهد. پس مه را دست کم نگیرید و با امتحان زوایای مختلف، عکس بگیرید.

ارتفاع 

استفاده از ارتفاع در کنار سمفونی وسیع رنگ ها، اتفاق خارق العاده ای را در عکاسی از مناظر پاییزی می آفریند. وقتی بر فراز نقطه بلندی می ایستید، این زاویه جلوه متفاوتی به عکس شما می بخشد. به طور مثال ارتفاعی که برای شما این امکان را ایجاد کند تا بتوانید به صورت مستقیم در برابر ردیفی از درختان قرار بگیرید، ارتفاع مناسبی است. 

عکاسی پاییزی
photo by Seyed Mohammad Shamsi
عکاسی پاییزی

3- تنظیمات دوربین 

عمق میدان

به این موضوع فکر کنید که می خواهید چقدر عکس شما فوکوس باشد و در نهایت میزان گشودگی دریچه دیافراگم و عدد آن را مشخص کنید. قطعا می دانید که هر چقدر دریچه دیافراگم بازتر باشد مانند f/2.8 تا f/4، عمق میدان کم تری خواهید داشت و هر چقدر دریچه دیافراگم بسته تر باشد، عمق میدان و وضوح بیش تری در اختیار شما قرار می گیرد. انتخاب عمق میدان مناسب، بستگی به سوژه و نوع عکاسی شما دارد. برای مثال اگر بخواهید منظره ای پاییزی را به ثبت برسانید، عددهای دیافراگم f/10 تا f/13 گزینه خوبی برای شماست. 

نوردهی کم تر 

برای شدت بخشیدن به تن رنگ ها و درخشش دلپذیرشان، نوردهی را کم تر از حد لازم تنظیم کنید. برا یان کار می توانید از گزینه جبران نوردهی یا (exposure compensation (+/-) ) استفاده کنید و آن را بین  -0.5EV تا -1.0EV قرار دهید. 

تنظیم وایت بالانس یا نور سفید

اگر می خواهید در طی ساعات طلایی روز یعنی به هنگام طلوع و غروب خورشید عکاسی کنید، احتیاجی به تنظیم خودکار وایت بالانس ندارید. چرا که تنظیم خودکار نور نارنجی و قرمز غروب را می زداید. پس بهتر است وایت بالانس را روی نور روز بگذارید تا نور و رنگ گرم خورشید را حفظ کند. در هر حال سعی کنید تنظیمات مختلف را امحتحان کنید تا بتوانید در نهایت بهترین نتیجه ممکن در تعادل رنگ را به دست آورید.

خوب است بدانید اگر در فرمت جی پگ (JPEG) عکاسی می کنید، اهمیت وایت بالانس بیش تر است، ولی اگر در فرمت خام (RAW) عکاسی می کنید، می توانید تعادل و تنظیم نور سفید و رنگ ها را در قسمت ویرایش عکس جبران کنید. 

عکاسی پاییزی

4- ترکیب بندی

وقتی در محیطی رنگین، پاییزی و دلربا قرار می گیرید، احتمال آن که در میان رنگ ها و زیبایی غرق شوید و هر چیز دیگری را فراموش کنید، زیاد است. یادتان باشد که هزار رنگ دلفریب پاییزی یک عکس خوب به شما نمی دهد و این ترکیب بندی درست و خلاقانه است که عکس شما را می سازد. اگر یک ترکیب بندی درست انتخاب شود، عکسی سیاه و سفید از یک تنه خالی درخت نیز بسیار قابل توجه است. پس اصول اساسی عکس منظره را به خاطر بیاورید: ایجاد یک نقطه اصلی و کانونی، استفاده از خطوط، اشکال و فرم برای ایجاد هارمونی و تعادل.

برای ثبت عکس منحصر به فرد و بی نظیر، ترکیب بندی را هدفمند انجام دهید و از امتحان زوایای مختلف نترسید.

عکسی از منظره پاییزی جنگل سنگده، استان مازندران

عکاسی پاییزی
photo by Nima Tadjeddin

سخن آخر

تا به حال تجربه عکاسی از منظره های پاییزی داشته اید؟

به نظر شما نکات گفته شده چقدر کاربردی، جدید و قابل توجه بود؟

شما چطور؟ چه تجربه  و راهکاری برای عکاسی از مناظر و هزار رنگ فریبا پاییزی دارید؟

نظرات، تجارب وعکس های پاییزی خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

نگين

سلام ميشه در مورد عكاسي از انسان تو پاييز توضيح بدين البته به صورت كاملا مبتدي بگين 
مثلا جايي مثل قلعه رودخان
امكانش هس اگه ج دادين ب ايميلم بفرستين يا حداقل ي جوري باشه بفهمم ج دادين

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

عکاسی پرتره در پاییز، از لحاظ اصولی فرق چندانی با عکاسی پرتره در سایر فصل ها ندارد. در واقع این ایده ها و نوآوری های شماست که می تواند عکاسی پرتره پاییزی شما را متفاوت کند. برای این کار می توانید از عناصر و المان های پاییز مانند برگ های رنگی، انعکاس آدم ها بر روی سطوح خیس، درختان رنگی و پاییزی و ... استفاده کنید. برای آن که بهتر با این موضوع اشنا شوید، توصیه می کنم عکس هایی از بهترین عکاسان دنیا را دنبال کنید تا برای شما الهام بخش باشند. البته توجه داشته باشید که آموزش و الهام از آثار برترین عکاسان تنها در طی یک یا دو روز به دست نمی آید و لازم است تا مدت ها این کار را ادامه دهید. در غیر این صورت، عکس های شما تنها گرته برداری و کپی کاری ضعیفی از بهترین آثار خواهد بود. اما وقتی این کار را در روزهای متمادی تکرار کنید، به زودی خواهید دید که چیزهایی که یاد گرفته اید را می توانید در شکل جدید و به سبک خودتان به تصویر بکشید.

با آرزوی موفقیت برای شما

20 دی 1396

انتشار:17 آبان 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حمید

باسلام وآرزوی توفیق بیشتردرزمینه ارائه اطلاعات به استفاده کنندگان مبتدی,ازمطالعه مواردارائه شده چندگانه ,لذت فراوانی برده ومیبرم.روزی نیست که چندین باربه سایت شماسرنزنم .اگرچه افزایش دانش نظری به گفته خودتان تنها یک درصد موفقیت مارا بدنبال داردامابه اعتقادبنده بخش اعظم موفقیت درگروافزایش دانش تئوریست (همانندفردبیسوادوباسواددرخواندن نامه).درنهایت اززحماتی که تا کنون متقبل شده اید بی نهایت تشکرمیکنم.

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

بسیار خوشحالیم که دوستانی چون شما را در جمع خود می بینیم.

درست است که دانش نظری بخش مهمی از بخش یادگیری یک حرفه و فن می باشد، اما در مهارت هایی چون عکاسی که کاملا عملی است، تا هنگامی که از دانش نظری استفاده نشود، این داشته ها کاملا بلااستفاده باقی می ماند. 

سپاس از همراهی گرم شما 

 

21 تیر 1396

انتشار:20 تیر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.