karnaval.ir

الهه افهامی

انتشار

27 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پدیده های طبیعی که به صورت اتفاقی به وجود آمده اند و برای بسیاری از آن ها هنوز هم دلیل قطعی و قانع کننده ای وجود ندارد در دنیا کم نیستند؛ چشمه های عظیم، غارهایی عمیق، جزایری با اشکال عجیب و ... . ما هم امروز می خواهیم به یکی از همین اماکن سفر کنیم و با پدیده ای طبیعی و عجیب آشنا شویم. به ایتالیا خواهیم رفت؛ جایی که با ساختمان ها و آثار کهنش شناخته می شود اما در حقیقت پر از دیدنی های طبیعی ناب هم هست.

مقصد ما جاده های اطراف ایالت  کاستل ساردو ( Castelsardo ) است. در جایی نه چندان دور از این ایالت و در کنار تمام زیبایی ها و جذابیت هایش صخره ای به شکل فیل ( Elephant Rocks ) وجود دارد که از دیدنی های این منطقه به حساب می آید.

این صخره کاملا شبیه فیل است و با نگاه کردن به آن نمی توان شکل ظاهریش را جز فیل به هیچ چیز دیگری نسبت داد. جالب اینجاست که انسان در پدید آمدن این صخره دخالتی نداشته و ساخت این مجسمه ی زیبا تنها به دستان قدرتمند طبیعت بوده است.

البته از این دست پدیده ها در دنیا کم نیستند مثل صخره ای به شکل فیل | ایسلند که قبلا به آن سفر کردیم.

با کارناوال همراه باشید تا به ایتالیا شهر هنر و تمدن برویم و بیشتر با صخره ی فیل شکل و معروف این سرزمین آشنا شویم.

صخره فیلی در ایتالیا

چرا صخره فیل ایتالیا؟


_شکل گیری این صخره تماما توسط عوامل طبیعی بوده است.

_با دیدنی های طبیعی ایتالیا بیشتر آشنا می شویم.

_یکی از عجیب ترین پدیده هایی است که به دست بشر ساخته نشده است.

صخره ای فیلی ایتالیا
صخره ای فیلی ایتالیا

آشنایی با صخره فیل | Elephant Rocks

می خواهیم بدانیم که داستان این صخره ی فیلی شکل چیست؟ به راستی انسان در شکل گیری این صخره نقشی نداشته؟ پس چگونه تا این اندازه شبیه به فیل شده است؟

از ایالت  کاستل ساردو که 134 کیلومتر خارج شویم، صخره ی فیلی را می بینیم. صخره فیلی توده سنگی از جنس تراکیتی ( trachyte ) است که ارتفاعش به 3 متر می رسد. از تنه و پاها تا خرطوم و صورت، این صخره فیلی شباهت های بسیاری به یک فیل غول پیکر دارد. شاید در نگاه اول با دیدن تصاویر این صخره کمی خیال بافی کنید و با خود بگویید حتما فیلی با بخت شوم و نفرین شده در زمان های گذشته تبدیل به سنگی شده است!

اما دلیل شکل گیری این صخره تنها به دست عوامل طبیعی است. منطقه  کاستل ساردو، جزء جاذبه های گردشگری ایتالیا به حساب می آید و با سفر به این منطقه می توانید از زیبایی ها و مکان های دیدنی آن بازدید نمایید، صخره فیلی هم در این منطقه جزء عجایب جالب توجه برای گردشگران است.

صخره ای فیلی ایتالیا

علت شکل گیری صخره فیلی

تنها دست هنرمند طبیعت می تواند چنین مجسمه ای غول پیکر و نمادین از یک فیل را بسازد تا توجه هر عابر و رهگذری را جلب کند. نکته ی جالب در رابطه با شکل گیری صخره فیلی ایتالیا این است که بسیار اتفاقی شبیه به فیل شده است، به عبارتی دیگر در ابتدا صخره ای بدون شکل خاص بوده اما به دلیل وزش بادهای شدید در منطقه به مرور خاک و سنگ های صخره فرسایش یافتند و به این صخره شکلی عجیب دادند. این صخره به اندازه ای شبیه به فیل است که به دشواری می توان باور کرد که انسان در شکل گیری آن هیچ دخالتی نداشته است.

تحقیقات و مطالعات باستان شناسی نشان می دهند که قدمت صخره ی فیلی شکل به دوران باستان باز می گردد و قدمتی چند هزار ساله دارد.

سنگ فیل

دالان های صخره فیل

اگر کمی با دقت تر به صخره ی فیل شکل ایتالیا بنگرید متوجه می شوید که در داخل آن دالان هایی وجود دارد که مشخصا ساخت دستان هنرمند انسان است. درست مشخص نیست که در گذشته از این اتاقک ها و دالان ها چه استفاده ای می شده است اما بیشترین نظری که در این رابطه وجود دارد این است که مکانی شبیه به معبد بوده و گذشتگان برای عبادت خدایان به داخل اتاق های صخره ی فیل می رفته اند.

در حال حاضر امکان این که از داخل فیل سنگی دیدن نمایید هم وجود دارد.

سنگ فیل ایتالیا

تاریخ منطقه و گذر روزها بر صخره فیلی

 کاستل ساردو در منطقه ای تاریخی و بسیار کهن قرار گرفته است که حضور انسان ها در آن به زمان پیش از نارژیک ( Nuragic ) بازمی گردد، نارژیک نام تمدنی است که در جزیره ی ساردینا ( Sardinia ) یکی از بزرگ ترین جزایر دریای مدیترانه می زیستند، آن ها در قرن 18 پیش از میلاد حدودا معادل با عصر برنز بودند تا در قرن دوم میلادی کاملا نابود شدند و از بین رفتند. گفته می شود که قدمت گسل کاستل ساردو و به تبع آن صخره ی فیلی هم به همین دوران باز می گردد.

قدمت صخره ی فیلی شکل را به صورت اختصاصی حدود 1800 پیش از میلاد می دانند اما هیچ کتیبه و یا مدرک نوشته شده ای تاریخ دقیق شکل گیری این صخره را بیان نمی کند.

تصویری از تمدن نارژیک

سنگ فیلی

تصویر جزیره ساردینا

صخره ای فیلی
صخره ای فیلی

آشنایی با دیگر صخره های شبیه حیوان

ساردینا ( Sardegna ) جزیره ای در دریای مدیترانه است و در سمت غربی کشور ایتالیا قرار دارد، جزیره ساردینا بعد از جزیره ی سیسیل بزرگترین جزیره ی ریای مدیترانه می باشد، حدودا طول این جزیره  ۲۷۰ کیلومتر و عرضش 120 کیلومتر می باشد.

در این جزیره بندری به نام اوستیا ( Ostia ) وجود دارد که از شهرت و آوازه ی زیادی در زمینه ی تجارت برخوردار است و این آوازه را از زمان حکومت رومیان بر این جزیره تا به امروز حفظ نموده، اما نکته ای که در اینجا برای ما حائز اهمیت است صخره های عجیبی ایست که در این جزیره وجود دارند، علاوه بر صخره ی فیلی شکل صخره ای به شکل خرسی غول پیکر و صخره هایی شبیه به اشباح نیز در این جزیره وجود دارند که می توانند برای گردشگران جویای هیجان و شگفتی مکانی شگفت انگیز باشد.

صخره ایتالیا
صخره ایتالیا

در پایان ویدئویی از این صخره ی زیبا و جالب ببینید

دسترسی و آدرس

 اگر قصد سفر به ایتالیا را دارید پیشنهاد می کنیم این صخره ی غول پیکر فیل را از نزدیک ببینید، برای این کار می توانید از تاکسی و یا اتومبیل شخصی استفاده نمایید زیرا به دلیل خارج شهر بودن صخره ی فیل وسایل حمل و نقل منظمی برای دیدن صخره ی غول وجود ندارد، اما با اتومبیل شخصی هم رسیدن به صخره فیل کار دشواری نیست و کافی است به آدرس ذکر شده مراجعه کنید.

 آدرس: ایتالیا، کاستل ساردو، 143 کیلومتری جاده Strada Statale.

.Address: Strada Statale 134 Km 19,300, 07031 Castelsardo SS, Italy

موقعیت صخره فیلی روی نقشه

 

ایتالیا
ایتالیا

توصیه کارناوال

پیشنهاد می کنیم زمانی که به کشورهایی مانند ایتالیا سفر می کنید علاوه بر مکان های تاریخی، معماری های شگفت انگیز و آشنایی با آداب و رسومان اهالی محلی به مناطق طبیعی و زیبایش هم سربزنید و آن ها را از دست نزنید، دیدار از صخره ی فیل می تواند شروع خوبی برای این کار باشد.

صخره ای فیلی

سخن آخر

آیا تا به حال به ایتالیا رفته اید؟ از چه مکان های طبیعی این کشور دیدن کرده اید؟

تجربیات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.