karnaval.ir

رضا قره غریبی

انتشار

01 تیر 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

انسان امروزی به دوره ای از تاریخ قدم نهاده که دیگر فاصله ای عظیم با موجودی که روزگاری بخشی از تعادل و نظم طبیعت کره زمین بود، دارد. انسانی که اکنون کار روزمره اش تخریب هارمونی طبیعت است! اما هیچ گاه نمی توان چیزی را یافت که به اصل خود بازنگردد!

انسان امروزی ، آرامش و تسلی خاطر را در طبیعت می جوید جایی که زادگاه اولیه او بوده. به حیوانات عشق می ورزد، حیواناتی که روزگاری در کنار آن ها در طبیعت می زیسته.

اکنون با شما به مکانی قدم نهادیم که ما را برای مدت کوتاهی به اصل حقیقی خودمان بازمی گرداند. چشم انداز وسیعی از طبیعت، گوزن هایی که به آرامی قدم زده و از گیاهان تغذیه می کنند، آواز بی نظیر پرندگانی که صدایشان دیگر برایمان غریبه شده و مدت کوتاهی زندگی همانند گذشتگان در دل طبیعت به دور از تکنولوژی و زندگی مدرن!

همراهان کارناوال به کمپ حافظت شده آینالو خوش آمدید...

کمپ حفاطت شده آینالو
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
آینالو

کمپ آینالو

منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو از توابع بخش خداآفرین شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقی است و در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا واقع شده است.

این منطقه به دلیل داشتن پوشش گیاهی و جنگل های مناسب برای احیای نسل مارال ( گوزن خزری ) انتخاب شد. در ابتدا بخشی از جنگل به وسعت 5.3 هکتار تور و حصار سیمی کشیده شد و سایت تحقیقاتی تاسیس گردید و 7 راس مارال از سایت حفاطتی #گلستان به این منطقه حفاظت شده انتقال داده شد. پس از افزایش جمعیت مارال ها ، وسعت این منطقه به 180 هکتار افزایش یافت و اکنون این سایت میزبان بیش از 26 راس مارال می باشد.

بخشی از این منطقه حفاظت شده برای بازدید عموم از مارال ها اختصاص داده شده و شما می توانید از نزدیک مارال های زیبا را ببنید و شب را در چادر در این کمپ بگذرانید.

در کمپ آینالو بیش ار 10 آلاچیق مخصوص پیک نیک و چادر زدن وجود دارد.

کمپ دارای آب و سرویس بهداشتی می باشد که متاسفانه سرویس های بهداشتی از نظافت و وضعیت خوبی برخوردار نمی باشند.

در هنگام بازید کارناوال ، امکان استفاده از برق وجود نداشت که این خود به نوعی مزیت برای علاقه مندان به کمپینگ می باشد.

مسیر فرعی دسترسی به کمپ
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
کمپ حفاظت شده آینالو
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

تفریحات کمپ آینالو

کمپ آینالو فاقد امکانات تفریحی و رفاهی مناسب می باشد که یکی از دلایل آن هم شرایط جغرافیایی و کارکرد منطقه است. این کمپ مناسب افراد علاقه مند به طبیعت و کمپینگ می باشد. افراد علاقه مند به عکاسی بدون شک منظره های بی نظیری را برای عکاسی خواهند دید.

همچنین اگر از مهارت های فردی لازم در مواجه با حیوانات و مسیریابی برخوردارید، می توانید با دوستانتان وارد جنگل شده و زمان خود را در دل جنگل و طبیعت بگذارنید.

طبیعت کمپ
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
طبیعت کمپ
بانویی با لباس محلی در کمپ
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

پوشش گیاهی منطقه آینالو

منطقه آینالو بخش بسیار کوچکی از جنگل های سرسبز #ارسباران می باشد و از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود.

همانند دیگر بخش های این زیست کره بزرگ ، دارای پوشش جنگلی ومرتعی فراوانی است. در این مناطق درخت های بسیار متنوعی همچون : افرا ، گیلاس ، گلابی وحشی ، بلوط ، نارون ، ارس ، زالزالک ، بارانک و . . . را می توان یافت. همچنین می توانید انواع گیاهان دارویی ، گل های خودرو و وحشی را در این منطقه بکر و زیبا مشاهده کنید.

پوشش گیاهی منطقه
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

حیات جانوری منطقه آینالو

منطقه آینالو ، درای اکوسیستم مشابهی با جنگل های ارسباران است و دارای گوناگونی جانوری زیادی می باشد. این منطقه زیستگاه پستاندارانی همچون گراز ، خرس قهوه‌ای ، قره قولاغ ، گربه جنگلی ، سمور سنگی ، خرگوش ، شغال ، روباه معمولی ، خارپشت اروپایی و... از دوزیستان تریتون تاجدار و از خزندگان معروف نیز مار قیطانی ، مارمولک چشم ماری ، لاسترمای دشتی پشت مشبک و غیره در این زیستگاه زیبا  و بزرگ زندگی می‌کنند.

اما به جرات مارال را می توان زیبا ترین و مهم ترین بخش حیات جانوری منطقه ارسباران و آینالو دانست.

خرس قهوه ای ایرانی
مارال
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

مارال

مارال نام یکی از بزرگترین انواع گوزن و بزرگترین گونه گوزن در ایران می باشد. نگرانی بابت انقراض مارال در جهان به دلیل داشتن جمعیت مناسب و زیستگاه های وسیع، وجود ندارد. اما متاسفانه با از بین رفتن و کوچک شدن بیشتر زیستگاه های این حیوان در #ایران ، اکنون تعداد کمی از این نوع گوزن زیبا در کشور باقی مانده است.

مارال ایرانی که نام علمی آن گوزن خزری می باشد دارای طول 170 سانتی متر به طور میانگین و وزنی بین 230 تا 320 کیلوگرم می باشد و ارتفاع شاخ هایشان گاه به 1.2 متر هم می رسد.

در گذشته جمعیت زیادی از مارال ها در جنگل های شمال کشور ، جنگل های ارسباران ، جنگل های بلوط زاگرس و فارس زندگی می کردند که در حدود نیم قرن پیش گونه این حیوان در جنگل های ارسباران به طور کامل منقرض شد و اکنون به صورت سخت و دقیق در منطقه حفاظت شده آینالو نگهداری می شوند.

مارال
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
مارال
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
مارال
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

چگونه به کمپ آینالو برویم؟

برای رفتن به این مکان بکر و زیبا اول باید استان #آذربایجان شرقی بروید . منطقه حفاظت شده آینالو در فاصله 50 کیلومتری از کلیبر واقع شده است ، فاصله این منطقه تا شهر تبریز 225 کیلومتر می باشد.

مسیر پیشنهادی کارناوال به شما ، حرکت به سمت آینالو از شهر #کلیبر می باشد. تابلو های آینالو را دانبال کرده ، مسیر آسفالت و گاهی دارای پیچ های تند و زیادی است. حتما مراقب تردد ماشین های سنگین و وانت بار ها باشید و از طبیعت و مناظر بی نظیر مسیر لذت ببرید.

پس از رسیدن به روستای آینالو با دیدن تابلوی منطقه حفاظت شده آینالو و پاسگاه محیط بانی وارد جاده فرعی شوید. کمتر از 5 کیلومتر تا کمپ فاصله باقی مانده است بخشی از ادامه راه آسفالت و بخشی خاکی می باشد در شرایط آب و هوایی عادی تمامی ماشین ها به راحتی قابلیت عبور از این مسیر را دارند.

مسیر کلیبر- آینالو
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
مسیر فرعی انتهایی به سمت کمپ
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

بهترین زمان سفر

منطقه آینالو یک منطقه کوهستانی و جنگلی است به همین دلیل آب و هوا در پاییز و زمستان سرد و نامناسب می باشد. بهترین زمان سفر به این کمپ در بهار و اللخصوص تابستان می باشد با این حال ممکن است شب ها کمی هوا سرد باشد و اگر برای کمپینگ به این منطقه سفر می کنید کیسه خواب یا پتوی مسافرتی مناسب را هرگز فراموش نکنید.

طبیعت آینالو در آغوش مه
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi

توصیه های کارناولی

جالب است بدانید که وجه تسمیه « روستای آینالو » از نام بنایی گرفته شده است که توسط یک تاجر ارمنی معروف دوران قاجار با نام طومانیاس سلخته شده است . این بنا که امروز تنها دیوارهای آن باقی مانده است ، سقف فلزی و آیینه مانندی داشته و به همین دلیل مردم اولین باری که آن را دیدند ، به آن آئینه لو گفتند واین گونه شد که این روستا آینالو نام گرفت . وقتی به آینالو می روید ، در نزدیکی روستای وینق بر بالای کوه این عمارت خودنمایی می کند و می تواند بخشی تاریخی سفرتان به منطقه آینالو را کامل کند.

همچنین کارناوال به دوستانی که علاقه مند به کمپینگ می باشند حداقل یک شب اقامت در این کمپ را توصیه می کند. به گفته یکی از کاربران کارناوال، در محل کمپ، جایی برای تهیه مایحتاج تان وجود دارد. همچنین شما می توانید مایحتاج وعده های غذایی خود را از کلیبر تهیه کنید.

در بین راه کلیبر، کمپ گردشگری مکیدی وجود دارد که دارای امکانات خوبی می باشد و امکان تهیه مایحتاج به صورت محدود تر از کلیبر در آن جا وجود دارد.

متاسفانه تنها نقطه سیاه و منفی این کمپ دیدن آشغال هایی است که طبیعت دوستان عزیز از خود در این کمپ به یادگار گذاشته اند. پیشنهاد کارناوال به شما طبیعت دوستان واقعی اختصاص دقایقی از وقت خود برای جمع آوری این زباله هاست. میتوانید با حفر یک گودال کوچک و آتش زدن زباله ها به حفط زیبایی طبیعت کمک کنید و حتما هنگام آتش روشن کردن مراقب درختان و خطر آتش سوزی باشید.

مارال
photo by Karnaval | Reza Ghareh Gharibi
عمارت آینالو
photo by mohammad reza mohammad khanlo

سخن آخر

آیا تاکنون یک مارال را از نزدیک دیده اید؟

آیا سفر به این کمپ و جنگل های ارسباران داشته اید؟

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

16 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

واقعاحیف به اون همه زیبایی که مردم با زباله هاشون به گند کشیدن اونجارو البته ناگفته نماند هیچ نظارتی هم وجود نداشت جاده اش هم افتضاح بود ولی خیلی قشنگ بود طبیعتش

انتشار:28 تیر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

عزیز دلم آینه لو نبوده توی زبان ترکی آینالو یعنی به سان آیینه از اول همین اسم بوده نه اینکه اول بگن آیینهلو بعد بشه آینالو ضمنا اسمش آینالی هست

انتشار:13 تیر 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

واقعا بهشت گم شده ایران همینجاست منم یبار بهش سر زدم واقعا آدمو محو میکنه قبل از شمال باید به کلیبر برید

انتشار:04 آبان 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.