karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

04 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

آبشار نیاگارا

مقصد امروزمان بسیار خاص دوست داشتنی و با طراوت است، قطرات درخشان آب اینجا غوغا کرده اند...

انعکاس نور خورشید در آبشاری میان طبیعتی بکر و بی نظیر...

جایی که باید پیش از مرگ حتما ببینیم...

می خواهیم به آمریکا و مرز بین کانادا و نیویورک سفر کنیم و یکی از معروف ترین آبشارهای دنیا را از نزدیک لمس کنیم.

نیاگارا... آبریزی که به اشتباه در اذهان عمومی به عنوان بلندترین آبشار جهان شناخته شده است، در حالی که مرتفع ترین آبشار در دنیا آنجل یا فرشتگان می باشد. کارناوال در گذشته به ونزوئلا سفر کرد و این پدیده ی زیبا و خیره کننده را کاملا برای شما عزیزان شرح داد.

اما نیاگارا با همه ی آبشارهایی که تا به حال دیده و یا شنیده اید فرق می کند و بدون شک دلایلی وجود دارد که تا این حد در دنیا پر آوازه شده است، برای مثال یکی از رموز نیاگارا که کمتر کسی می داند این است که نیاگارا شامل سه آبشار است و به مجموع این سه آبشار نیاگارا می گویند.

برای کشف دیگر اسرار این پدیده ی طبیعی منحصر به فرد با کارناوال همراه شوید.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا
photo by Harrison Koch

چرا آبشار نیاگارا؟


1- منظره ی بکر و بی نظیری دارد.

2- از معروف ترین آبشارهای دنیا است.

3- یکی از بلندترین آبشارهای جهان می باشد.

4- بالاترین سرعت جریان آب آبشار در دنیا را دارد.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

معرفی آبشار نیاگارا

با یکی از معروف و با شکوه ترین آبشارهای دنیا رو به رو هستیم، جایی که می گویند غرش صدای سقوط آب های خروشانش تا فرسخ ها دورتر به گوش می رسد، اَبَر آبشاری که آوازه اش در سراسر این کره ی خاکی پیچیده است. 

شاید تا به حال نمی دانستید نیمی از آبشار نیاگارا ( Niagara Falls ) در کانادا و نیم دیگر آن در نیویورک قرار گرفته است. آب آبشار نیاگارا از دریاچه ی ایری ( Erie ) تامین و به دریاچه ی انتاریو Ontario ) می ریزد.

این پدیده حاصل در کنار هم قرار گرفتن سه آبشار به نام های نقاب عروس ( Bridal Veil Falls )، نعل اسب ( Horseshoe ) و آمریکایی ( American Falls ) می باشد که کوچکترین آن ها نقاب عروس و بزرگ ترینشان نعل اسب می باشد.

آبشار نقاب عروس و آمریکایی در سمت آمریکا و نیویورک و آبشار نعل اسب متعلق به کانادا است.

فرسایش خاک در ناحیه ی نیاگارا بسیار شدید می باشد به همین دلیل مرزی که در سال 1819 میلادی به صورت کاملا رسمی این آبشار را بین دو کشور آمریکا و کانادا تقسیم کرد تا حد زیادی تغییر کرده است و در حال حاضر بر سر مالکیت آبشار نعلی و حدود مالکیت کانادا مناقشات زیادی وجود دارد.

آبشار نیاگارا بر روی رودی به همین نام پدید آمده است. از خصوصیات بارز و مهم آبشار نیاگارا سرعت بالای جریان آب در آن و ارتفاع 53 متریش می باشد. این آبریز به عنوان قوی ترین آبریز در آمریکای شمالی هم شناخته می شود زیرا حدود 110هزار الی 168 هزار مترمکعب در ثانیه آب در این آبشار جریان می یابد که این میزان طبعا با تغییر فصل تغییر می کند.

به دلیل موقیعیت زمین شناسی مختلفی که هر یک از آبشار های تشکیل دهنده ی نیاگارا دارند، ارتفاع و شکل ظاهری هرکدام با هم تفاوت دارد که می خواهیم به صورت جزئی تر به آن ها بپردازیم:

آبشار نعل اسب در بالاترین قسمت ارتفاعی حدود 53 الی 57 متر دارد و عجیب این است که با نظاره کردن این آبشار و آبشار آمریکایی آن ها را در یک سطح می بینیم اما می دانیم که آبشار آمریکایی در بالاترین قسمتش 30 متر است. راز این اختلاف در تخت سنگ غول پیکری ایست که در قسمت پایینی آبشار آمریکایی به صورت طبیعی قرار گرفته است.

عرض و پهنای این آبشار ها هم با یکدیگر متفاوت هستند آبشار نعل اسب حدودا 790 متر و آبشار آمریکایی 320 متر گسترده شده اند و به صورت کلی عرض آبشار نیاگارا را 1039 متر ندازه گیری کرده اند.

میزان آب جاری در آبشار نیاگارا ارتباط مستقیمی با میزان آب دریاچه ی ایری دارد که در فصول بهار و تابستان به اوج خود می رسد که البته مقدار زیادی از آن در آبشار نعل اسب به جریان در میاید.

در طول فصل زمستان که این آبشار کمترین میزان آب را دارد حدودا 1400 متر مکعب در ثانیه آب در آن در جریان می باشد، اما اگر ترجیح می دهید نیاگارا در حالت پر آبش ببینید باید بدانید که در تابستان 6400 متر مکعب در ثانیه هم عبور آب در آن اندازه گیری شده است.

از زیبایی های دیگر نیاگارا که مورد توجه گردشگران قرار می گیرد پل رنگین کمان یا رین بو می باشد که بازدید کنندگان می توانند روی آن قدم بزنند و از زیبایی های آبشار لذت ببرند، البته این پل ماشین رو می باشد، تصویر این پل را در زیر می بینید.

آبشار نیاگارا
photo by Mike Bons
آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

منظره ی باور نکردنی آبشار نیاگارا را از زاویه ی بالا بنگرید.

بخش های مختلف آبشار نیاگارا

همانطور که اشاره کردیم نیاگارا شامل سه آبشار می باشد که در ادامه به طور کامل با آن ها آشنا خواهیم شد:

1- آبشار نعل اسبی | Horseshoe

آبشار نعل اسبی که با نام آبشار کانادایی هم شناخته می شود، قسمت اعظم آن در کشور کانادا ( استان انتاریو ) قرار گرفته است. حدودا 90 درصد آب این آبشار از سمت کانادا و 10 درصد آن از آمریکا تامین می شود. فرسایش خاک در بخش نعل اسبی شدت زیادی دارد و از سال 1980 میلادی تا به امروز حدود 120 متر از زیربنای این آبشار از بین رفته است.

در سال 2014 میلادی نقشه ای منتشر شد که نشان می داد یک سوم آبشار نعلی شکل در آمریکا و دو سوم در کانادا قرار گرفته است، زمین شناسان معتقدند فرسایش زمین در ناحیه ی آبشار نیاگارا و بخصوص در بخش آبشار نعل اسبی همچنان ادامه خواهد داشت و همین دلیلی شده تا نیاگارا به یکی از پر چالش ترین مرزهای دنیا تبدیل شود.

طول آبشار در این قسمت  792.4 متر و ارتفاعش 50.9 متر می باشد و حجم آب جاری در آبشار نعل اسبی 600،000 گالن یا 2،271،247 لیتر در ثانیه می باشد که با تغییر فصل کمی میزان حجم آب متفاوت می شود.

آبشار نیاگارا

2- آبشار آمریکایی

برخلاف آبشار نعل اسبی که تقریبا به طور کامل در کانادا قرار گرفته آبشار آمریکایی کاملا در آمریکا قرار دارد و جزو ایالت نیویورک به حساب می آید. عرض آبشار در این قسمت حدود 250 متر است و ارتفاع آن در قسمت های مختلف فرق دارد اما در کوتاه ترین قسمت 21 متر و در بلندترین ناحیه 34 متر است.

شکل ظاهری آبشار در این قسمت شبیه به حرف W انگلیسی شده که از ساییده شدن سنگ ها طی 150 سال گذشته حاصل گردیده است. نسبت به سال 1954 میلادی تاکنون می توان گفت که کاملا ضلع شمالی این آبشار از بین رفته است. برای جلوگیری از تخریب این آبشار زیبا در سال 1969 میلادی گروهی از مهندسین ارتش ایالت متحده ی آمریکا گرد هم آمدند و به بررسی روش های جلوگیری از تخریب این آبشار پرداختند زیرا نیاگارا از مهم ترین منابع گردشگری این قاره محسوب می شود این تحقیقات ادامه داشت تا در سال 1970 میلادی با تغییر دادن برخی نواحی آبریز نیاگارا توانستند روند فرسایش خاک را کاهش دهند.

حجم آب این آبشار 150000 گالن یا 567811 ایتر در ثانیه می باشد البته باید در نظر داشته باشید که میزان آب در فصول مختلف متفاوت است.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

3- نقاب عروس

نقاب عروس که کوچک ترین قسمت آبشار نیاگاراست در سمت آمریکا یا همان ایالت نیویورک قرار گرفته است، آب این آبشار حدودا 24 متر کاملا عمودی به پایین سقوط می کند و به سنگ هایی که به سنگ های تالوس معروف اند برخورد کرده و به درون دریاچه می ریزد.

جالب است بدانید که در گذشته این آبشار با نام های لونا و آیریس هم شناخته می شد.

آبشار نیاگارا نقاب عروس

چگونه آبشارهای مختلف نیاگارا را از هم تشخیص دهیم؟

حال سوال پیش می آید که اگر تمامی این سه آبشار باهم نیاگارا نامیده می شوند، جداکردن آن ها از هم چه سودی دارد؟ و اصلا چگونه می شود که سه آب شار را از هم تشخیص دهیم و جدا کنیم؟

علت اصلی جدا کردن آبشار ها، در آمد و سرمایه ی مالی حاصل از توریست های منطقه است. این آبشار دقیقا روی مرز دو کشور قرار دارد بنابراین میزان دقیق مالکیت هر سرزمین از این پدیده ی طبیعی شاخص به معضلی تبدیل شده و مساله ای هم هست که اهمیت زیادی دارد.

اما چگونه؟

هریک این سه آبشار با جزیره ای از یکدیگر جدا شده اند، دو جزیره مابین این سه آبشار واقع شده اند که با نام های جزیره ی گوت ( Goat Island )، به معنای بز و جزیره ی لونا ( Luna Island ) شناخته می شوند و سبب شدند بتوانیم به راحتی سه آبشار را از هم متمایز کنیم.

آبشار نیاگارا

آشنایی با جزایر نیاگارا 

در ادامه به معرفی جزایر نیاگارا خواهیم پرداخت:

جزیره ی گوت ( بز ): 

این جزیره خشکی کوچکی است در میان رود نیاگارا که آبشار نعل اسب و نقاب عروس را از یکدیگر جدا می کند، این جزیره در سمت جنوب غربی شهرستان نیاگارا فالز در ایالت نیویورک واقع شده است. این جزیره یکی از جزایر خالی از سکنه ی جهان است اما سالانه توریست های زیادی را به سوی خود می کشاند و از اماکن محبوب برای افرادی ایست که برای دیدن آبشار نیاگارا از سمت آمریکا اقدام می کنند.

در این جزیره دو پل وجود دارد یکی به جزیره ای کوچکتر به نام لونا و دیگری به سوی مرکز شهر کشیده شده است. از نکات قابل توجه و مهم در جزیره ی گوت یا بز مجسمه ی زیبای نیکولا تسلا Nikola Tesla ) صربی تبار ساکن آمریکا می باشد. وی از مخترعات به نام و مهندسین برق و مکانیک مشهور آمریکا بود. نیکولا از سال 1856 میلادی تا 1943 میلادی زندگی کرد و این مجسمه برای یاد آوری خدمات او در این مکان ساخته شده است که بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

جزیره لونا:

این جزیره بین آبشار های آمریکایی و نقاب عروس قرار گرفته است. مساحت کمی حدود 40 متر در 110 متر دارد و تا چند سال پیش تنها با یک پل چوبی به جزیره ی گوت متصل می شد اما امروزه پل فلزی زیبایی دارد که گردشگران می توانند روی آن قدم بزنند و هر دو آبشار را ببینند.

جزیره گوت

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

جزیره لونا

جزیره لونا

تفریحات آبشار نیاگارا

دیدنی های آبشار نیاگارا نیاز به توصیف و تحسین ندارند، بوی نم... طراوت گیاهان... آب های خروشان... نوای دل انگیز و گاه هولناک آب روان...

اینا جایی است که به عنوان یکی از برترین مقاصد ماه عسل دنیا شناخته شده حتما بسیار دیدنی است، آبشاری رمانتیک در عین حال خشن و خروشان...

اما این آبشار جذابیت هایی دیگر هم برای گردشگران دارد که شاید از آن ها بی خبر باشید. گردشگران هم در روز و هم شب به بازدید آبشار نیاگارا می روند، شاید فکر کنید که در شب دیدن نیاگارا لطفی ندارد اما گردشگران با تجربه تر شب را برای تماشای این پدیده زیبا انتخاب می کنند. آبشار نیاگارا از سمت کشور کانادا با پروژکتور و نورافکن های قوی روشن و نورپردازی می شود. بر طبق آمارهای ارائه شده در سال 2007 میلادی حدود 20 میلیون نفر از این آبشار دیدن کردند که این آمار در سال 2009 میلادی به 28 میلیون افزایش یافت و همچنان هم بر این تعداد افزوده می شود.

لازم به ذکر است که تفریحات بی شماری در اطراف آبشار نیاگارا وجود دارد و کارناوال حتما در آینده به معرفی همه ی آنها در مطلبی جداگانه خواهد پرداخت، در اینجا تنها به تفریحات اصلی و مرتبط با نیاگارا خواهیم پرداخت.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

1) قدم زدن در محوطه آبشار

پیاده روی و قدم زدن در آبشار نیاگارا یکی از پرطرفدارترین تفریحات در این منطقه است، البته برای این کار باید تورهای مخصوصش را تهیه نمایید. گردشگران می توانند توسط قایق ها به میانه ی آبشار بروند، آن ها همگی لباس های ضد آب و یا پوششی پلاستیکی به تن می کنند زیرا هنگامی که به زیر آبشار برسند کاملا با قطرات آب خیس می شوند. به توریست ها اجازه داده می شود تا در زیر این آبشار عظیم قدم بزنند و از طراوت و زیبایی این ناحیه لذت ببرند.

حدودا هزینه ی این تورها 287 هزار تومان می باشد، شما از طریق این لینک می توانید تور پیاده روی زیر آبشار نیاگارا را تهیه نمایید.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

2 ) قدم زدن زیر آبشار

بازدیدکنندگان می توانند با کمک تورهای گردشگری و ثبت نام در این تورها که اغلب حدود 4 ساعت طول می کشد، به کاوش در زیر آبشار نیاگارا بپردازند. این گردش شامل تفریحات دیگری علاوه بر کاوش در زیر نیاگارا هم می شود و تورهای گردشگری بیشتر چند تفریح مانند قایق سواری، غار نوردی، قدم زدن زیر آبشار و... را همراه باهم ارائه می دهند.

آبشار نیاگارا

3 ) قایق سواری

دیدن این آبشار عظیم از همه ی زوایا کار بسیار سختی است و تنها با کمک قایق می توان از نیاگارا بازدید کرد. قایق سواری هم از تفریحات محبوب این مکان است که اکثر گردشگرانی که برای بازدید این منطقه می آیند قایق سواری را امتحان می کنند.

آبشار نیاگارا

قایق سواری در آبشار نیاگارا را با ویدئوی زیر تجربه کنید

4 ) عکاسی

مگر می شود به بازدید نیاگارا، از برترین آبشارها و نقاط گردشگری جهان رفت و عکس نگرفت. عکاسی و ثبت خاطرات خوش در آبشار نیاگارا کاری است که هر توریستی در این منطقه انجام می دهد، البته باید در نظر داشته باشید که عکاسان حرفه ای هم به قصد عکس برداری از مناظر بکر و دیدنی نیاگار بسیار به کانادا و آمریکا سفر می کنند.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

5 ) خوردنی های خوشمزه

در آبشار نیاگارا کافه رستوران های گوناگونی وجود دارد که یکی از معروف ترین آن ها هارد راک ( Hard Rock Cafe ) نام دارد که گردشگران می توانند با تورهای گردشگری و یا به تنهایی به آنجا بروند و از غذاهای خوشمزه و نوشیدنی های خوش طعمش لذت ببرند، که نوش جان کردن نهار و شام در منظره ای ناب و تکرار نشدنی هم از تفریحات گردشگران آبشار نیاگارا محسوب می شود.

ساعت بازدید:

11 صبح تا 12 شب

وعده های غذایی:

صبحانه، نهار، شام، شام دیر وقت.

حدود قیمت:

این رستوران گران قیمت است، یک وعده ی غذایی برای یک نفر در این رستوران حدودا 60 الی 90 هزار تومان هزینه دارد.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

6 ) شنا

در قسمت زیرین آبشار نیاگارا همان محلی که آب ها جمع شده و برای استفاده در نیروگاه ها تقسیم می شوند، در اماکن محافظت شده اش امکان شنا کردن وجود دارد. شنا در محلی که در دنیا هیچ نظیری ندارد باید احساس جالبی داشته باشد به همین دلیل شنا هم به یکی از تفریحات محبوب آبشار نیاگارا تبدیل گشته است.

برای شنا و لذت بردن از آب های سرزنده و خروشان نیاگارا حتما باید به اسکله و مناطق حفاظت شده بروید و قاعدتا در محل های پر خطر اجازه ی شنا نخواهید داشت.

آبشار نیاگارا

7 ) گشت و گذار در اطراف آبشار

به دلیل اهمیت بالای آبشار نیاگارا در درآمد زایی و صنعت دو کشور ابر قدرت جهان نیاگارا، به محلی برای نبرد قدرت ها تبدیل شده است و هر دو کشور در تلاش اند توریست بیشتری را به سوی خود بکشانند، به همین علت در اطراف این آبشار اماکنی برای تفریح توریست ها تدارک دیده شده از جمله موزه ی تاریخی آبشار نیاگارا، آکواریوم نیاگارا، پل های زیبا، گشت در طبیعت اطراف آبشار، انواع بازی و تفریحات ورزشی در رود نیاگارا، بازدید از گرداب های اطراف، موزه ی علمی نیاگارا، باغ پروانه و ... 

بازدید از هریک از این جذابیت ها از دیگر تفریحات آبشار نیاگارا است.

آبشار نیاگارا

8 ) هلیکوپتر سواری

از 50 سال پیش تاکنون در منطقه ی آبشار نیاگارا امکان سوار شدن بر هلیکوپتر وجود دارد. این هلیکوپتر ها علاقمندان را بر فراز آبشار می برند تا این پدیده ی زیبا را از بالا و به صورت عمود تماشا کنند و لذت ببرند. بدون شک پرواز برفراز نیاگارا تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود.

آبشار نیاگارا

9 ) تماشای رنگین کمان

به دلیل قطرات زیاد آب معلق در هوا و همچنین تابش نور خورشید به آن ها رنگین کمان های بسیار زیبا و خیره کننده ای بر روی آبشار نیاگارا نقش می بندند که تماشای آن ها از برترین جذابیت های این آبشار محسوب می شود.

آبشار نیاگارا

10) شب گردی

دیدار آبشار نیاگارا در شب نیز تجربه ی بسیار جالبی است. تمامی آبشار نورپردازی شده و با رنگ های مختلف به نمایش در می آید و نگاه بازدیدکنندگان را محو تماشای خود می کند. در زمان هایی که مناسبت های خاصی هم وجود دارد در این آبشار نمایش های آتش بازی هم برپا می شود که از تفریحات جذاب این آبشار به شمار می آید.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا را در در شب همراه با آتش بازی در فیلم نظاره کنید

11 ) زیپ لاین

از تفریحات مورد علاقه ی ماجراجویان و افراد اهل هیجان زیپ لاین در آبشار نیاگاراست که گردشگران را به سفری پر از شور و آدرنالین می برد؛ تماشای منظره ی آبشار از بالا و همراه با ترس و وحشت ...

افراد بالای 5 سال حق سوار شدن بر زیپ لاین را دارند.

هزینه زیپ لاین:

157 هزار تومان

زیب لاین آبشار نیاگارا
زیب لاین آبشار نیاگارا

موقعیت زمین شناسی آبشار نیاگارا

تحقیقات زمین شناسی نشان می دهد که آبشار نیاگارا بر اثر تغیر و تحولات زمین و صخره ها در عصر یخبندان که حدود 10000 سال قبل رخ داده، ایجاد شده است. اگر آبشار نیاگارا را از بالا و به صورت عمود ( مانند نقشه های ماهواره ای ) نگاه کنید کانادا در سمت غرب و آمریکا در سمت شمال شرقی آن قرار می گیرد. عقیده بر این است که در عصر یخبندان با ذوب شدن یخ ها در مناطق بالادست و مرتفع تر آبشار نیاگارا، آب های آن به سوی آبشار نیاگارا که مکانی شبیه به دره داشت سرازیر شد و سبب ساییده شدن سنگ ها و فرسایش خاک شد.

اغلب سنگ ها در این ناحیه سنگ آهک هستند و یا لااقل امروزه آن چه از صخره های نیاگارا باقی مانده، سنگ های آهکی است که البته باید در نظر داشته باشیم که فسیل های زیادی هم در لا به لای این صخره ها پیدا شده اند.

موقعیت زمین شناسی در شکل گیری آبشار نیاگارا نقش بسیار زیادی داشته و دارد؛ این موضوع را زمانی می توانید بهتر درک کنید که بدانید حدود 10900 سال پیش نیاگارای امروزی منطقه ای مابین کوئین استون Queenston ) در انتاریو و لوئی استون Lewiston ) در نیویورک قرار داشت، که به مرور زمان فرسایش خاک باعث شد تا حدودا این منطقه 10 کیلومتر به سمت جنوب عقب نشینی کند.

آبشار نعل اسب هم نام خود را مدیون شکل زمین شناسی و ظاهری خود است که فرسایش و ساییده شدن سنگ ها به هم آن را شبیه به حرف V انگلیسی و به عبارتی دیگر نعل اسب در آورده است.

آبشار نیاگارا
Geology
آبشار نیاگارا

دیدنی های اطراف آبشار 

علاوه بر تفریحاتی که در بالا اشاره کردیم و با توجه به این که تمامی تفریحات این آبشار در آینده به صورت مفصل توضیح داده می شود، تصمیم گرفتیم در این قسمت به برخی از اماکن دیدنی آبشار اشاره کنیم که به شرح زیر هستند:

دیدار از مه میان آبشار

دیدار از جزیره گوت ( بز )

بازدید از غار ویندز ( Winds )

بازدید از گرداب ریپیدز ( Whirlpool Rapids )

بازدید از پارک نیاگارا

آکواریوم نیاگارا

بازدید از موزه هنر دانشگاه نیاگارا

بازدید از موزه وکس ( Wax )

و... 

بازدید از موزه هنر دانشگاه نیاگارا

نیاگارا
آبشار نیاگارا

علت نام گذاری

تئوری های مختلفی در رابطه با علت و تاریخچه ی نام گذاری این آبشار وجود دارد؛ یک نظریه می گوید که این نام برگرفته از کلمه ی Niagagarega ) در زمان محلی بوده که به مرور زمان به کلمه ی نیاگارا اختصار یافته است.

نظریه ی دیگری حاصل از برگرفتن نام ( Ongniaahra ) به معنای برش صخره ای زمین می باشد که این نام گذاری به سده ی 17 میلادی باز می گردد و بر اساس نظریه ی محقق خانم کر ( Mrs. Kerr ) نام نیاگارا اسمی مرموز و آمیخته با سحر است و به معنی گردن باریک و بلند می باشد و در حقیقت نیاگارا را به گردن باریک زمین تشبیه کرده است. کاوشگر دیگری به نام جورج ریپی استوارت اعتقاد دارد که این نام از شهر کوچکی به نام اونگنیاهرا گرفته شده است که معنی آن جایی است که زمین به دو نیم تقسیم می گردد.

آبشار نیاگارا

تاریخچه و شکل گیری آبشار نیاگارا

حدود 18,000 سال پیش جنوب استان انتاریو Ontario ) کانادا با ورقه های یخ غول آسا که 2 الی 3 کیلومتر ضخامت داشتند پوشیده شده بود، که به مرور زمان به دلیل فعل و انفعالات زمین شناسی یخ ها به سمت جنوب حرکت کردند و کم کم آب شدند. با آب شدنشان منبع عظیمی از آب های فسیلی fossil water ) شدند. این موضوع سبب به وجود آمدن 5 انشعاب در منطقه و دریاچه ی اری ( Erie ) و جاری شدن رودخانه ی نیاگارا و دریاچه ی انتاریو ( Ontario ) شد.

جالب است بدانید یک پنجم آب هایی که در جهان به صورت تازه و از آب شدن یخ تولید می شود در نهایت در آبشار نیاگارا جاری می گردد؛ در سال 1848 میلادی تمامی آب های آبشار نیاگارا به علت سرمای شدید یخ زدند و حدود 30 الی 40 روز تمامی توربین های این آبشار از کار افتاد و بسیاری از کارخانه ها تعطیل شدند، البته مسئولین آبشار منطقه سعی کرده بودند از حجم آب آبشار هم بکاهند تا روند فرسایش آبشار هم کند شود.

پس از جنگ جهانی اول به آبشار نیاگارا به عنوان قطب گردشگری بیش از پیش توجه شد و همه ساله بر تعداد توریست هایی که به منظور دیدن این آبشار به آمریکا می رفتند افزوده شد، اما متاسفانه در قرن بیستم به دلیل ساخت توربین های زیاد و تجمع زیاد گردشگران این آبشار در حال از دست دادن شکل و ظاهر طبیعی خود می باشد و نیروگاه های برق زیبایی های طبیعی این منطقه را تهدید می کنند.

البته تلاش هایی هم برای حفظ این منطقه صورت گرفته است؛ برای مثال در سال 1969 میلادی مقدار زیادی از جریان آب را به سمت کانادا منحرف کردند تا حجم زیاد آب کمتر به شکل ظاهری آبشار صدمه وارد کند و یا در سال 1980 میلادی مهندسان ارتش ایالت متحده آمریکا سد های دیگری را برای انحراف آب و کم کردن حجم آب این منطقه ساختند.

آبشار نیاگارا

تصویر آنی ادسون تیلور اولین زنی که از آبشار پایین پرید

آنی ادسون تیلور

تاثیر آبشار نیاگارا بر صنعت و تجارت

آبشار نیاگارا علاوه بر صنعت توریست تاثیرات دیگری هم بر اقتصاد آمریکا و کانادا داشته است، از مهم ترین آن ها می توان به نقش پر رنگ آن در تامین نیرو و حمل و نقل اشاره نمود.

1) تامین نیرو:

مدت زیادی است که از آبشار نیاگارا به عنوان منبع انرژی بالقوه ی طبیعی یاد می شود، اولین تلاش برای بهره برداری از نیروی این آبشار به سال 1759 میلادی باز می گردد، زمانی که دنیل جانکر ( Daniel Joncaire ) کانال آبی از این آبشار برای تامین نیروی کارخانه اش کشید.

در سال 1805 میلادی از این آبشار به منظور تامین نیروی آسیاب های زمین های کاشت غلات و همچنین کارخانه ی چرم سازی استفاده شد.

 در سال 1853 میلادی از نیروی نیاگارا برای تامین انرژی هیدرولیکی کارخانه و معادن استفاده شد و در سال 1881 میلادی به رهبری ژاکوب اف ( Jacob F ) اولین نیروگاه تولید برق ساخته شد. از برق این نیروگاه برای تامین برق برخی از روستاهای اطراف استقاده شد.

در سال 1890 میلادی کمیسیونی از پنج نفر از بهترین دانشمندان زمان تشکیل شد تا ظرفیت تولید برق از آب آبشار نیاگارا را بررسی کنند و بهترین روش های پیشنهادیشان را برای بهره برداری از این نیرو ارائه دهند که در نهایت 17 پیشنهاد توسط این کمیسیون ارائه گشت.

در سال 1893 میلادی شرکت وستینگ هاوس Westinghouse ) ماموریت یافت تا بهترین سیستم را برای استفاده از نیروی آبشار نیاگارا طراحی کند. در سال 1896 میلادی توربین های این آبشار می توانستند بیش از 75 مگا وات برق تولید کنند و برق منطقه را تا شهر بوفالو که 32 کیلومتر با آبشار نیاگارا فاصله دارد را تامین نمایند.

در این زمان شرکت های سویئسی ( Faesch ) و پیکارت هم با قرار دادن 5000 چرخ آبی در رود نیاگارا به تولید برق کمک بسزایی کردند. کم کم شرکت های خصوصی در کانادا به فکر احداث نیروگاه در نیاگارا می افتند و در سال 1906 میلادی دولت این کشور اجازه ی فعالیت بخش خصوصی را در این طمینه صادر می کند و همین سبب ساخت چندین نیروگاه دیگر در آبشار نیاگارا می شود.

اما در سال 1956 میلادی یک فاجعه ی بزرگ رخ می دهد و بزرگ ترین نیروگاه منطقه به دلیل لغزش و فرسایش خاک به یکباره نابود و ویران می شود. این اتفاق  باعث افت ناگهانی تولید برق از نیاگارا می شود و افراد زیادی هم شغل خود را از دست می دهند.

در سال 1961 میلادی دیگر آبشار نیاگارا به بزرگ ترین تامین کننده ی نیروی برق غرب تبدیل شده بود و تا به امروز هم از مهم ترین منبع تامین کننده ی انرزی نیویورک است، در حال حاضر آب آبشار نیاگارا توسط چهار تونل بزرگ بین نیروگاه های آمریکا و کانادا سرازیر می شود.

از سال 2003 میلادی تا سال 2013 میلادی قسمت مهندسی نیروگاه انتاریو ( Ontario ) طرحی را برای افزایش نیروی برق تولید شده توسط این آبشار ارائه دادند و اجرا نمودند که موفقیت آمیز هم بود و تا به امروز هم همچنان ایده های زیادی برای چگونگی استفاده ی بهینه تر از نیروی بالقوه ی این آبشار مطرح می گرد.

Power Plant
آبشار نیاگارا

2 ) حمل و نقل

یکی از نکات جالب دیگر در رابطه با آبشار نیاگارا این است که کشتی ها می توانند از طریق آبراهی که درشهرک ولند ( Welland ) قرار داد، از نزدیکی آبشار نیاگارا عبور کنند تا مسافرانشان از فاصله ای کم آبشار را نظاره نمایند، شهرک ولند جایی است که شهرداری منطقه ی نیاگارا در آن قرار دارد.

همچنین پلی به نام رنگین کمانRainbow Bridge ) بر رود نیاگارا ساخته شده است که خودروهای غیر تجاری هم می توانند از آن عبور کنند. این پل که یکی از قدیمی ترین پل های ساخته شده در منطقه می باشد به حمل و نقل و کسب در آمد از طریق توریستها کمک زیادی کرده است.

نیاگارا
آبشار نیاگارا

تلاش برای حفظ آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا مکانی الهام بخش برای هنرمندان، نویسندگان، فیلم سازان و بازدیدکنندگان است اما به مرور زمان گردشگران متوجه می شوند که استفاده ی اقتصادی از این آبشار بسیار روند رو به رشدی پیدا کرده و میزان دسترسی آن ها به نیاگارا را محدود کرده است.

برای مثال جزیره ی بز کاملا به مکانی تجاری تبدیل شده و جلوی طبیعی خیره کننده ی قبل را ندارد، به همین دلیل کنگره ای تشکیل شد که در آن پیشنهاد ساخت یک پارک عمومی برای معرفی هرچه بهتر نیاگارا و تفریح گردشگران مطرح گردید و تلاش برای بازگردانی چهره ی کهن و ناب طبیعی این آبشار منحصر به فرد آغاز شد.

در سال 1887 میلادی برنامه ای نگاشته شد تا بافت روستایی و کهن این منطقه با در نظر گرفتن بافت تجاری و پیشرفت در این حوضه حفظ شود، در پی همین طرح فروشگاه ها، مناطقی که گردشگران اجازه ی ورود دارند و ... تماما مورد بازبینی قرار گرفت و این تلاش ها برای حفظ ظاهر طبیعی این آبشار غول آسا تا قرن 21 هم همچنان ادامه دارد.

برای مثال در سال 1909 میلادی هر دو کشور موظف شدند که تنها بتوانند 1600 متر مکعب آب در ثانیه از این آبشار برداشت و استفاده نمایند و یا در سال 2016 میلادی تلاش های بسیاری برای کنترل فرسایش خاک منطقه صورت می گیرد.

تا به حال چندین تُن بتن به قسمت زیرین آبشار تزریق شده تا مستحکم تر شود و یا مسیر آب منحرف شده تا سنگ ها لایه روبی شود. در ماه ژانویه ی 2016 میلادی اعلام شد که امکان دارد دو پل که روی نیاگارا ساخته شده اند از هم فرو بپاشند و اگر تعمیر نشوند طی چهار ماه حتما تخریب می شوند.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

مرگ هایی از جنس آبشار نیاگارا

در ورای این مکان سحر آمیز و زیبا چهره ای خشن و ترسناک هم پنهان شده است. در تحقیقاتی که بین سال های 1850 میلادی تا 2011 میلادی انجام گرفت مشخص شد که طی این سال ها 5000 نفر در این آبشار جان خود را از دست دادند که متاسفانه آمار نشان می دهد که 40 نفر در سال این آبشار را برای خودکشی انتخاب می کنند، همچنین طبق این آمار سالانه 55 الی 700 درصد خودکشی های انجام شده در این آبشار از سمت کشور کانادا انجام می گیرد.

همچنین نرخ بالایی از مرگ و میر در این مکان هم مربوط به سقوط ناگهانی ماجراجویان هنگام پرش یا بالا رفتن از صخره های نیاگارا برآورده شده است.

با هم نگاهی می اندازیم به برخی از حوادثی که نیاگارا دلیل اصلی آن بود:

_در اول اکتبر سال 1995 میلادی رابرت اوراک ( Robert Overacke ) با جت اسکی خود بر فراز آبشار نیاگارا رفته بود و قصد داشت با چتر از نیاگارا پایین بپرد اما وی نتوانست چترش را در زمان مناسبی باز کند و در نهایت سقوط کرد و نیاگارا او را بلعید، رابرت پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخته بود.

_در 22 اکتبر سال 2003 میلادی کریک جونز ( Kirk Jones ) تصمیم گرفت که بر فراز آبشار شنا کند و به پایین بپرد تا اولین نفری باشد که بدون هیچ لوازم و وسایل خاصی از نیاگارا جان سالم به در ببرد، او دوستانش را برای تماشا با خود به همراه آورده بود اما پیش از سقوط بازداشت و جریمه ی مالی شد، همچنین وی دیگر حق ورود به کانادا را ندارد و از این کشور اخراج شد.

_در 10 مارس سال 2009 میلادی یک مرد ناشناس که در رسانه ها نامی از وی برده نشده تلاش کرد با هدف خود کشی از آبشار نیاگارا به پایین بپرد. او پس از پرش لباس هایش پاره پاره شد و همچنین چند استخوانش شکست اما سرانجام جان سالم به در برد.

_ در چهار آگوست 2011 میلادی دانش آموزی ژاپنی به نام آیانو توکوماسو ( Ayano Tokumasu ) از آبشار سقوط کرد، دوربین های مدار بسته ی نگهبانان آبشار نشان می دهد که وی از نرده های اطراف آبشار بالا رفت و پاهایش سر خورد و به پایین سقوط کرد.

_ در 21 ماه می سال 2012 میلادی مردی 40 ساله بدون هیچ محافظی به داخل آبشار نعل اسبی پرید، وی جان خود را از دست نداد اما دنده هایش شکست و ریه اش آسیب جدی دید.

این قبیل حوادث مرگ بار در رابطه با آبشار نیاگارا بسیار زیاد است و همچنان هم ادامه دارد...

حوادث تلخ و ناگواری دیگری هم در این آبشار رخ داده است که کارناوال چندی پیش به این حوادث پرداخته و می توانید از طریق این لینک از این اتفاقات تلخ و ناگوار مطلع شوید.

آبشار نیاگارا

حقایقی درباره ی آبشار نیاگارا

1_ اعداد و ارقام متفاوتی از طول و ارتفاع آبشار نیاگارا اعلام می شود.

2_ دو نیروگاه برق پیش از تقسیم شدن آب بین دو کشور از آب آبشار نیاگارا استفاده می کنند و نظارتی روی میزان مصرف آن ها که قطعا تاثیر زیادی روی حجم آب آبشار دارد وجود ندارد.

3_ نیاگارا محل زندگی لاک پشت های زیادی است.

4_ یک سوم آبشار نیاگارا متعلق به کانادا می باشد، اما اختلافات زیادی روی این موضوع وجود دارد.

5_ قدمت این آبشار به سال ها پیش و عصر یخبندان می رسد.

6_ حجم بسیار بالایی از آب در نیاگارا در جریان است که اگر در زمستان میزان آب زیاد باشد و دمای هوا پایین برود روی آبشار کاملا یخ می زند و پلی کاملا یخی می سازد.

7_ برترین نظر در رابطه با نام نیاگارا این است که از کلمه ی Onguiaahra به معنای تنگه بر گرفته شد ه است.

8_ سرخپوستان به دلیل صدای مهیب این آبشار آن را به عنوان خدای رعد می شناختند.

9_ صدای آبشار از فاصله های دور شنیده می شود و به نظر برخی بسیار مهیب می باشد.

10_آبشار به رنگ سبز دیده می شود و این موضوع مربوط به سایش سنگ های این ناحیه است، در مجموع سالی 30 سانتی متر از سنگ های نواحی گوناگون نیاگارا فرسایش می یابد. 

11_ آنی ادسون تیلور اولین کسی است که از نیاگارا پایین پرید، وی زنی 63 ساله بود که در سال ۱۹۰۱ میلادی در روز تولدش تصمصم گرفت کاری عجیب انجام دهد، وی برای حفاظت از جانش درون بشکه ای رفت و خود را از بالای آبشار به پایین پرتاب کرد و جان سالم هم به در برد.

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

بهترین فصل سفر

انتخاب بهترین زمان برای سفر به آبشار نیاگارا بستگی به سلایق شما دارد، که چه زمانی را بیشتر ترجیح دهید، اما حتما همگی اتفاق نظر دارید که آبشار پر از آب باشد و منطقه از هوای خوبی بر خوردار باشد، باهم آبشار نیاگارا را در ماه های گوناگون بررسی می کنیم.

بهار: تا پایان فروردین آبشار نیاگارا همچنان درگیر برف و سرماست اما از اردیبهشت ماه کم کم هوا رو به گرما می رود.

تابستان: تیر تا شهریور: این سه ماه آبشار نیاگارا بیشترین میزان گردشگران و بازدیدکنندگان را دارد، البته اگر قصد سفر به آبشار را در این ماه ها دارید باید از چند ماه قبل اقدام کنید تا بتوانید هتل خوب رزرو نمایید.

پاییز: هزینه های بازدید در این فصل به نسبت تابستان کمتر می شود، در پایان آذر ماه امکان دارد در این آبشار برف ببارد.

زمستان: در زمستان اگر علاقمند به برف و یخبندان هستید و با هوای سرد مشکلی ندارید می توانید در این فصل هم به دیدار آبشار نیاگارا بروید

نیاگارا در بهار

آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا در تابستان

آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا در پاییز

آبشار نیاگارا

آبشار نیاگارا در زمستان

آبشار نیاگارا

هزینه و بلیط

برای رفتن و گشت و گذار در آبشار نیاگارا و استفاده از تورهای مختلف باید بلیط تهیه نمایید، این بلیط ها را هم به صورت آنلاین و هم توسط باجه های مستقر در محل می توانید خرید کنید، مطمئنا این موضوع که تورهای گردشگری را از چه شرکتی و با چه امکاناتی تهیه می کنید در قیمت تورها تاثیر گذار است ما در ادامه هزینه های را به طور میانگین بیان می کنیم.

تور هوایی

9 دقیقه هلیکوپتر سواری بر فراز آبشار : از 270 هزار تومان تا 856 هزار تومان

10 دقیقه هلیکوپتر سواری برای دیدن رنگین کمان: 300 هزار تومان تا 400 هزار تومان

20 دقیقه هلیکوپتر سواری برای دیدن آبشار و مناطق اطراف: از 598 هزار تومان تا 1 میلیون و 500 هزار تومان

اکواریوم

برای بزرگسالان 34600 هزار تومان

برای کودکان 22 هزار تومان

برای سالمندان 28 هزار تومان

باغ پرندگان

برای بزرگسالان 53 هزار تومان

برای کودکان 37 هزار تومان

برای سالمندان 47 هزار تومان

همانطور که حتما متوجه شدید در اطراف این آبشار بزرگ اماکن زیادی برای تفریح و گذراندن اوقات خوش وجود دارد و بلیط و هزینه ی هر کدام از این بخش ها و بلیط ورودی هرکدام متفاوت هستند که توضیح تمامی آن ها در این مجال نمی گنجد، شما عزیزان برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

بلیط آبشار نیاگارا
بلیط آبشار نیاگارا

بازدیدی مجازی از آبشار نیاگارا را تجربه کنید

 

دسترسی به آبشار نیاگارا

یکی از آسان و پر طرفدار ترین راه هایی که برای رسیدن به آبشار نیاگارا مورد استفاده قرار می گیرد مسیر تورنتو به آبشار است.

تورنتو 140 کیلومتر با نیاگارا فاصله دارد که با راحتی با استفاده از اتوبوس می توان به دیدار آبشار نیاگارا رفت. در مسیر رسیدن به آبشار باید از دریاچه اونتاریو که در غرب ایالت نیویورک قرار دارد گذر کنید، اگر با دقت بنگرید در سمت دیگر دریاچه می توانید دهکده ی نیاگارا را تماشا نمایید، رودی که به این دریاچه می ریزد نیمی متعلق به کانادا و نیمی متعلق به آمریکا می باشد. کم کم به شهر نیاگارا می رسید و می توانید آبشار معروف نیاگارا را از نزدیک ببینید.

اگر این راه را برای رسیدن به آبشار انتخاب کنید ابتدا با آبشار نعل اسبی مواجه می شوید، آبشاری که قبل از رسیدن به آن با صدای غرش مانندش به استقبالتان می آید، 53 متر ارتفاع برای فرو ریختن آب ارتفاع بسیار زیادی است.

آدرس: کانادا، نیاگارا.

آدرس: آمریکا، نیویورک، آبشار نیاگارا.

.Address: Niagara Falls, NY 14303

Phone: (716) 286-8579

آبشار نیاگارا
آبشار نیاگارا

موقعیت آبشار نیاگارا روی نقشه

در پایان بازدید مجازی از آبشار نیاگارا را تجربه کنید

توصیه کارناوال

بدون شک دیدن آبشار نیاگارا برای افراد زیادی آرزو است، به همین دلیل سعی کنید اگر این مکان را برای مسافرت انتخاب کردید از همه ی زمان خود برای هرچه بیشتر لذت بردن استفاده نمایید.

همچنین انتظار داشته باشید که صدای زیادی را بشنوید، صدای آب های خروشان و مرغان دریایی در همه ی منطقه ی نیاگارا به گوش می رسد.

حتما پیش از سفر به فصل سفر و دمای هوای منطقه توجه نمایید و لباس مناسب بپوشید، همچنین بدانید که از لحاض خیس شدن مشکلی برایتان پیش نمی آید و در بدو ورود به شما لباس هایی نایلونی داده می شود تا روی لباهایتان به تن کنید و خیس نشوید.

نکته ی واضح دیگر درباره ی نیاگارا که ذکر دوباره ی آن خالی از لطف نیست این است که اگر از سمت کانادا قصد وارد شدن و دیدن آبشار را داشته باشید باید پاسپورت کانادا و اگر از سمت نیویورک می خواهید آبشار را ببینید پاسپورت آمریکا را همراه داشته باشید در غیر این صورت اجازه نخواهید داشت نیمه ی دیگر آبشار را تماشا کنید.

آبشار نیاگارا

سخن آخر

آیا تا به حال به دیدار آبشار نیاگارا رفته اید؟

آیا علاقمند به دیدار این آبشار از نزدیک هستید؟

آیا با این عقیده که آبشار نیاگارا از سمت کانادایش زیباتر است موافق هستید؟

منتظر نظر و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

با سلام ببخشید با گرفتن ویزای کانادا برای دیدن آبشار نیاگارا میشه به قسمت آمریکایی آبشار هم رفت و از اونجا بازدید کرد یا باید حتما ویزای آمریکا داشته باشیم؟!

انتشار:11 مهر 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

MITRA

بسیار زیبا و دوست داشتنی آبشار نیاگارا را معرفی کردید . با اینکه در کانادا زندگی می کنم و بارها به دیدن این آبشار پر ابهت و قدرتمند و رویایی و زیبا و خاطره انگیز و دلنشین و محبوب و ... رفته ام ، همچنان از معرفی جذاب شما لذت بردم . ممنون از سایت بسیار بسیار خوب شما .

زهرا میرزایی

سلام دوست کارناوالی عزیز خوشحالیم که این مطلب باب میل شما بود، اگر پیشنهاد دیگری برای سفرهای کارناوال دارید حتما با ما در میان گذارید. با تشکر از دیدگاه خوب شما

06 فروردین 1396

انتشار:05 فروردین 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مخدومی

معرفی بسیار خوبی و جذابی بود ، ضمن تشکر چنانچه از دیگر مناظر زیبای جهان مثل آرژانتین ، برزیل ، استرالیا و... اطلاعات دارید با قلم بسیار شیوا ومناسب شما در فضای مجازی قرار بگیرد قابل استفاده می باشد. سپاس مجدد

زهرا میرزایی

سلام دوست کارناوالی عزیز خوشحالیم که این مطلب باب میل شما بود، حتما به کشورهای پیشنهادی شما بیشتر سفر خواهیم کرد. ممنون از انرژی مثبت و به اشتراک گذاری دیدگاه خوبتان

05 آبان 1395

انتشار:05 آبان 1395

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.