karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

17 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ایران سرزمینی پهناور است که مامن امنی برای اقوام و گروه های مختلف به شمار می رود. مردم در چهار گوشه ی این سرزمین در نهایت صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می کنند و مجموعه ای کم نظیر از فرهنگ ها و روحیات مختلف را به نمایش می گذارند. این تنوع علاوه بر آنکه زیبایی های بسیاری دارد، همبستگی ایرانیان را در عین تفاوت به تصویر می کشد و نشان از وحدت ساکنان این سرزمین دارد.

برای شناخت این گروه های متنوع باید به میان آنها رفت و رفتار و روحیاتشان را کشف کرد تا بتوان ارتباط خوبی را با آنها برقرار کرد. پیش از این به مردمان ساکن در برخی نقاط مختلف ایران زمینن سر زدیم و در مطالب زیر از ویژگی های رفتاری و روحیات آنها برایتان سخن گفتیم:

ویژگی های رفتاری خاص قوم غیور لر

ویژگی های رفتاری خاص قوم بزرگ کرد

ویژگی های رفتاری خاص آذری های غیور ایران

ویژگی های رفتاری مردمان مرکز ایران

ویژگی های رفتاری مردم جنوب ایران | ساکنان دیار آب و آفتاب

این بار ایل قشقایی را انتخاب کرده ایم تا قدم به میان مردم آن بگذاریم و رفتار ها و روحیاتشان را مورد بررسی قرار دهیم.

با کارناوال همراه باشید...

نکته مهم : مطالب مربوط به ویژگی های رفتاری از منابع معتبری که مربوط به پژوهش های علمی پژوهشگرانی همچون دکتر کیومرث فلاحی و . . . می باشند، گردآوری شده اند و هریک از این نظرها و عقیده ها موافقان و مخالفانی دارد. کارناوال سعی کرده نظرهایی، با دیدهای متفاوتی را به شما ارائه دهد و هیچ گونه جهت گیری و موافقت و یا مخالفتی با این عقاید ندارد.

ایل قشقایی

کمی با ایل قشقایی آشنا شوید

ایل قشقایی یکی از پرجمعیت ترین ایل های ایران می باشد که از ترکمانان دشت قبچاق ( ناحیه ای در شمال دریای خزر ) بوده اند و پس از راه یافتن به نواحی بین هندوستان و سیستان و عراق عجم، در فارس سکنی گزیده اند.

اعضای این ایل به زیان ترکی قشقایی سخن می گویند و از پیروان دین اسلام و مذهب شیعه جعفری هستند. مرکز سکونت آنها استان فارس است اما مناطق آمد و شد آنها در استان های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، خوزستان و اصفهان قرار دارد و از این استان ها گذر می کنند.

این ایل بیش از 250 تیره دارد و طایفه های زیادی را شامل می شود که از جمله ی آنها می توان به طایفه های دری شوی، کشکولی، فارسیمدان، شش بلوکی، عمله و لرکی اشاره نمود.

در ادامه همراه کارناوال باشید تا با هم با ویژگی های رفتاری ایل قشقایی بیشتر آشنا شویم.

ایل قشقایی

ویژگی های رفتاری قشقایی ها

در ادامه به بررسی برخی ویژگی های شاخص رفتاری در ایل قشقایی می پردازیم:

1- دل شادی

قشقایی ها علاقه ی بسیاری به جشن، پایکوبی و رقص دارند و از اندوه و سوگواری گریزانند. آنها تنها 10 روز اول محرم را سوگواری می کنند  مجالس عزا برپا می دارند. رقص گروهی مردان و زنان قشقایی بسیار زیبا و جالب توجه است و از مراسم تماشایی این ایل بزرگ به شمار می رود. مردان و زنان دستمال در دست می گیرند و با تکان دادن موزون آن به دور یک دایره ی بزرگ می چرخند و جشن ها و عروسی هایشان را زینت می بخشند.

ایل قشقایی
photo by Mohammad Babaei

2- علاقه زیاد به نوشیدن چای و کشیدن قلیان

قشقایی ها علاقه ی زیادی به چای دارند و فرزندان خود را به نوشیدن آن عادت می دهند. چای از نوشیدنی های مهم این ایل است و جایگاه خاصی در خوراکی های آنها دارد. آنها همچنین به قلیان نیز علاقه بسیار دارند و کشیدن آن یکی از فعالیت های آنان به شمار می رود.

ایل قشقایی
photo by Mohammad Babaei

3- علاقه زیاد به خان ها

خان یا بزرگ ایل نقش مهمی را برای قشقایی ها ایفا می کند. مردم تابع دستورات آنها هستند و هیچ قانونی را بالاتر از فرمان خان خود نمی دانند. هرگاه یکی از آنها فوت کند، همچون مصیبتی بزرگ به شمار می آید و همگان به مانند از دست دادن فرزندان یا عزیزان خود عزادار می شوند. علاقه ی زیاد آنها به خان ها باعث شده تا شکوهمندترین آرامگاه ها را بر مزار آنها بسازند و هر سال به هنگام کوچ، قبر آنها را زیارت کنند.

ایل قشقایی
ایل قشقایی

4- توجه زیاد به موسیقی

مردم ایل قشقایی عاشق موسیقی هستند و کسانی که صدای خوبی دارند، در مجالس هنرنمایی می کنند. اهمیت موسیقی به قدری است که بسیاری از خان ها نیز به نواختن سه تار و ویولن روی آورده و آنها را فرا گرفته اند. موسیقی های شاد در میان ایل قشقایی، بیشتر نواخته می شوند اما به دلایل زیر برخی نواهای غم انگیز نیز در میان آنها رواج دارد:

* کوچ اجباری، تبعید و دور ماندن از دیار و زادگاه اولیه

* مسائل و دشواری های زندگی کوچ نشینی و مصیبت هایی که بر مردم گذشته و مرگ و میرهای ناشی از درگیری ها

* تاثیرات فقر اقتصادی و رکود فکری و عقب ماندن از قافله گروه ها، ظلم و جور و ستم دست اندرکاران سیاست ها در بی خانمانی و نابودی گروه های ایلی

* عدم دلبستگی به دنیای مادی و فقدان تکیه گاه استوار در این جهان

* جریان های مذهبی و مصیبت های پیامبر ( ص )

ایل قشقایی
photo by Mohammad Babaei
ایل قشقایی
photo by Mohammad Babaei

5- سخت کوشی و مقاومت

ایل قشقایی ایران در سخت کوشی و مقاومت در شرایط سخت شهرت خاصی دارد. آنها برای رسیدن به اهداف خود با هر شرایط سختی کنار می آیند و  با تلاش و کوشش خود موانع بزرگ و کوچک را پشت سر می گذارند تا در نهایت به خواسته ی خود دست پیدا کنند.

سخت کوشی ایلات قشقایی آنها را در مقابل مشکلات و تنگناه‌های زندگی مقاوم کرده و زندگی متفاوتی را برای آنها به ارمغان آورده است. آنها حتی در دفاع از آرمان‌ها و حراست از مرزها کشورمان به دفاع برخاسته و قد علم کرده اند تا سرزمین ایران را حفظ کنند.

ایل قشقایی

سخن آخر

آیا تا به حال مردمان این ایل را از نزدیک دیده اید؟

به نظر شما این مردم چه خصوصیات دیگری دارند؟

نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

زنده باد ایلات ایران زمین

انتشار:19 مرداد 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

در قوم قشقایی یکرنگی و صداقت و دلپاکی موج میزنه من خودم از طایفه گرائی هستم و چون یه رگم تاجیک هست این خصوصیت اخلاقیم که زبانزد هست رو میدونم از پدرم به ارث بردم

انتشار:05 تیر 1402

آیا این دیدگاه مفید بود؟

خیلی لج بازی و مغرور بودن ، اصلا از خودخواه بودنشان خوشم نیامد

اصلان اینجورنیست

24 اسفند 1402

انتشار:09 آبان 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.