karnaval.ir

فهیمه دزفولی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایرنا، بر اثر آتش سوزی منطقه شرق پارک ملی گلستان در هفته گذشته هزاران جاندار کوچک، خزنده و جونده بر اثر شعله‌های آتش تلف شدند که در بین آنها توله های گراز، روباه و همچنین انواع مار دیده می شود.

اطفاکنندگان حریق از سوختگی شدید برخی وحوش و سر و صدای سوزناک آنها ابراز تاسف کردند و گفتند چرا باید بر اثر سهل‌انگاری فرد یا افراد، وحوش با بدترین وضعیت تلف شوند و صحنه های دلخراشی را به وجود آورند.

جواد کمالی یکی از نیروهای حاضر در اطفای حریق جنگل گلستان گفت:

نیروها برای التیام یا جلوگیری از تلف شدن وحوش، خزندگان و جوندگان هیچ کاری نمی توانستند انجام دهند. زبانه های آتش به قدری گسترده بود که حتا جان نیروهای امدادی را در معرض خطر قرار داده بود.

یکی از افراد محلی که برای کمک به اطفای حریق رفته بود اظهار کرد:

سوختن وحوش بسیار تاسف بار بود به طوری که ناله سوزناک آنها همه را غافلگیر کرده بود.

محمد احمدی یکی دیگر از نیروهای حاضر در محل نیز چنین گفت:

هرچند برخی از وحوش سوختگی سطحی داشتند، اما به علت تلاش برای فرار از میان زبانه های آتش متاسفانه آنها هم تلف شدند.

محمد احسانی یکی دیگر از نیروهای اطفای حریق توضیح داد:

در همان ساعات اولیه وقوع آتش سوزی یگان نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی به صورت فعال حضور یافتند و اقدام به عملیات اطفای حریق کردند و از اهالی منطقه نیز کمک گرفته شد. روز اول حادثه در منطقه 36 نفر از نیروهای یگان حضور داشتند که با شدت و گسترش حادثه، نیروها به 80 نفر افزایش یافتند.

وی اظهار کرد:

در این عملیات دو روزه نیروهای زیادی از ادارات مختلف از جمله جمعیت هلال احمر، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست و نیروهای مردمی برای مهار آتش بیشترین توان خود را برای خاموش کردن آن به کار گرفتند.

سید اصغر مطهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی سطح آتش سوزی را 140 هکتار عنوان کرد که از این سطح 100 هکتار آن مرتع و 40 هکتار جنگل بوده است. وی افزود:

در حوادث آتش سوزی با این گستره، وحوش بزرگ جثه از جمله گوزن، قوچ و میش و پلنگ به محض مشاهده از محل متواری می‌شوند اما شاید پرندگان کوچک جثه و تخم گذار راهی برای فرار نداشته باشند.

مطهری با اشاره به اینکه در این حوادث بچه خوک به صورت محدود دچار صدمه می شود ادامه داد:

جوندگان، خزندگان و پرندگان تخم گذار که توانایی حرکت با سرعت بالا را ندارند نیز تلف می شوند.

مرگ جوندگان

آتش سوزی گلستان

Majid Mihandoust

مرگ پرندگان

دستگیری سریع عاملان آتش سوزی

مسلم محمدیاران، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد بلافاصله پس از مهار آتش سوزی هفته گذشته جنگل گلستان  از بازداشت ۲ نفر به اتهام  به آتش کشیدن پارک ملی گلستان خبر داد. وی اظهار کرد:

متهمان به آتش سوزی پارک ملی گلستان، مسافرانی بودند که با روشن کردن آتش متاسفانه منجر به حادثه گسترده شدند.

او با بیان اینکه اظهارات شاهدان عینی و مستندات منجر به شناسایی ۲ نفر متهم شده است خاطرنشان کرد که این متهمان در یکی از استان های همجوار، دستگیر شدند. دادستان عمومی و انقلاب بجنورد گفت:

پرونده قضایی برای رسیدگی به این حادثه تشکیل شده است و هنوز عمدی بودن آتش سوزی برای ما مشخص نیست.

هادی هاشمیان، رییس کل دادگستری استان گلستان توضیح داد:

عاملان آتش سوزی پارک ملی گلستان بدون توجه به جایگاه، موقعیت اداری و سازمانی محاکمه می شوند. برای برخورد با کسانی که با سهل انگاری و یا به صورت عامدانه خسارت جبران ناپذیری به این جنگل های باارزش وارد کرده اند، تعارف و مماشات نمی کنیم.

رییس کل دادگستری گلستان در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی بخش ها وقوع آتش‌سوزی را دیر و پس از چند ساعت اعلام کرده اند، اظهار کرد:

اگر ثابت شود مخفی‌کاری رخ داده و این تصمیم موجب تشدید آتش‌سوزی شده بدون چشم پوشی با عوامل آن برخورد خواهد شد. البته اثبات این موضوع و ادعا، کاری دشوار و نیازمند رسیدگی و بررسی بیشتر است.

پارک ملی گلستان منطقه حفاظت‌شده‌‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است که چهار پاسگاه سرمحیط بانی و ۹ پاسگاه محیط بانی دارد. این منطقه پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در گستره ۹۰۰ کیلومتر مربعی خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.

پارک ملی گلستان جزو مناطق باارزش ایران از لحاظ کمیت و تنوع جانوری و گیاهی است. تنوع زیستی این پارک حتا فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌‌گاه زیست‌محیطیِ کره زمین به ثبت رسیده ‌است.

متاسفانه در سال های اخیر بارها شاهد خبر آتش‌سوزی در ذخیره‌گاه زیست کره گلستان بوده ایم که این رویداد ناگوار اغلب به سبب بی احتیاطی مسافران است. گرمای هوا، نباریدن باران و وجود علف‌های خشک، خاکسترهای یک آتش نیمه خاموش را به جنگلی از درختان سوخته مبدل می کند. 
کارناوال همه شما طبیعت گردان را دعوت می کند پیش از افروختن آتش برای تفریحی کوتاه مدت، به سرنوشت جاندارانی که در آتش می سوزند و ده ها سال زمانی که برای رویش دوباره گیاهان جنگل پس از یک آتش‌سوزی چندروزه نیاز است بیندیشید. شاید بهای خوشی لحظه ای ما مرگ طبیعت سرزمین مان نباشد.

آتش سوزی پارک ملی گلستان

Majid Mihandoust

آتش سوزی در جنگلهای گلستان

Aliasghar ghezelsoflou | IRNA

آتش سوزی جنگل گلستان

Aliasghar ghezelsoflou | IRNA

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

گاهی عکس می‌گیرم، بیشتر می‌نویسم، ساعات اداری را پشت مانیتور می‌گذرانم، عصرها در ترافیک می‌مانم، صبح‌ها بین صفحات کتاب و صدای فروشنده‌های مترو چرت می‌زنم‌‌، آخر هفته‌ها را با دوست و آشنا کافه و پارک می‌روم؛ اما لابه لای این روزمرگی‌ها زندگی هم می‌کنم. لابه‌لای

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.