karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

15 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، بعد از ظهر پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه، نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با گرفتن یک خبر از آتش‌سوزی در رودخانه کارون به سمت این منطقه رفتند. گرمای هوا باعث آتش گرفتن بخشی از نیزارهای کارون در منطقه‌ اهواز شد، این آتش‌سوزی به مرور به محدوده‌ قدیمی ترین پل اهواز نیز رسید و در نهایت به خود پل سرایت کرد.

به گفته‌ علی تراب‌پور -رییس سازمان آتش‌نشانی اهواز- نخست آتش سوزی در قسمت نیزار و خس و خاشاک موجود در بخش خشک کارون اتفاق افتاده است و باتوجه به وسعت آتش و سرایت آن به پل سیاه، هفت دستگاه خودروری آتش نشانی به محل حادثه اعزام شدند.

در سال ۱۳۰۸ خورشیدی هنگامی که راه آهن جنوب و سراسری در حال ساخت بود، پلی روی رودخانه کارون احداث شد که به خاطر رنگ سیاهش به پل سیاه شهرت یافت. این پل در دوره‌ پهلوی اول با سازه‌ فلزی و فونداسیون بتنی‌ به جای پل تاریخی شادروان از دوره‌ ساسانیان ساخته شد؛ پلی با 1050 متر طول، 6 متر عرض و ۵۲ پایه نگهدارنده برای ستون‌ها.

اصلی‌ترین کاربرد این پل اتصال و ارتباط خط آهن بندرامام خمینی (ره) در جنوب استان خوزستان به راه آهن سراسری خرمشهر تهران بود. پل سیاه در دوران‌ مختلفی تاریخی تاثیر داشت تا جایی که با توجه به نقش آن نامش نیز تغییر پیدا کرد. جنگ جهانی دوم را می‌توان نمونه‌ای از نقش این پل در اهواز دانست؛ زمانی که این پل مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روسیه بود و به علت این که یکی از گلوگاه‌های مهم در موفقیت متفقین به شمار می‌رفت، در آن دوران به «پل پیروزی» شهرت یافت.

براساس اسناد و تصاویر باقی مانده از پل تاریخی، بخش میانی پل یک بار دیگر در سال ۱۳۴۴ آتش گرفته است. شهریور ۹۳، عاطفه رشنویی -معاون وقت میراث فرهنگی خوزستان- درباره وضعیت پل سیاه اهواز گفته بود:

قصد داریم با اداره کل راه آهن تفاهم‌نامه‌ای را برای حفظ و نگه‌داری آن منعقد کنیم ولی هنوز هیچ برنامه خاصی برای این کار نداریم چون پل سیاه پلی زنده است و به حیاتش ادامه می‌دهد و جزو آثار و المان‌های شهر اهواز است. فقط باید حفاظت و نگه‌داری شود.

شایان ذکر است که پل سیاه اهواز از تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۹۹ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

مکاتبه برای جلوگیری از آتش سوزی دوباره در قدیمی ترین پل اهواز

محمدحسین ارسطوزاده -سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان- در رابطه با این حادثه اعلام کرد:

بعدازظهر پنج‌شنبه ۱۴ تیر ماه به دلیل آتش‌سوزی در نیزارهای زیر پل سیاه که در بستر رودخانه رشد کرده‌اند آتش به عرشه‌ پل تاریخی سیاه سرایت کرد که بعد از مهار آتش، اکنون کارگران مشغول تعمیر خط راه‌آهن هستند.

او افزود:

با توجه به گرمای شدید برای پیشگیری از وقایع مشابه در حال هماهنگی با امور آب استان و مدیریت راه آهن هستیم تا نی‌ها و هر گونه مواد آتش‌زا از محیط زدوده شود.

وی با بیان اینکه در همین راستا برنامه پایش در همه‌ فصول سال با هماهنگی مراجع ذیربط برای آثار تاریخی تهیه شده است، ادامه داد:

همه ادارات و عوامل میراث فرهنگی برای به اجرا درآوردن این برنامه به منظور انجام کارهای پیشگیرانه اقدام خواهند کرد.

ارسطوزاده بیان کرد:

با توجه به فلزی بودن، سازه‌ پل آسیبی ندیده است، فقط تعدادی از ریل بندها که از جنس چوب بوده‌اند، آسیب دیدند که شرکت راه‌آهن اهواز کار تعمیر آن‌ها را به سرعت آغاز کرده اند.

پل سیاه

آتش سوزی پل سیاه

Mojtaba Gahestooni

آتش‌سوزی پل در سال ۱۳۴۴

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.