karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

18 خرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

 به نقل از خبرگزاری تسنیم، ابراهیم کریمی -مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان- با اشاره به انتشار گزارشی در مورد آتش سوزی گورستان خالد نبی اظهار کرد:

آتش سوزی در این گورستان تاریخی مربوط به دو هفته پیش است که آتش سوزی کوچکی بود و در همان لحظه اولیه وقوع، آتش سوزی مهار شد.

وی با بیان این مطلب افزود:

اخبار منتشر شده درباره آتش سوزی در گورستان خالد نبی مربوط به دو هفته پیش است و این در حالی است که آتش سوزی گسترده نبود و در همان لحظه اولیه وقوع آتش سوزی مهار شد و هیچ گونه آسیبی به گورستان تاریخی خالد نبی وارد نشده است.

کریمی ادامه داد:

استان گلستان دارای مراتع بسیاری است که در فصل بهار محوطه ها و دشت‌های این استان محل رشد انواع علف ها و گیاهان خودرو است. محوطه گورستان تاریخی خالد نبی نیز محلی برای رشد این گیاهان و علف ها است که در پایان فصل بهار خشک می شوند و با کوچکترین جرقه آتش از جمله ته سیگار و ... آتش می گیرند که دو هفته پیش نیز شاهد وقوع آتش سوزی در قسمتی از این گورستان تاریخی بودیم که به سرعت مهار شد و به بافت گورستان آسیبی وارد نشده است.

او تصریح کرد:

گورستان تاریخی خالد نبی تا سال‌ها پیش رها شده بود و سنگ قبرهای این گورستان تخریب می‌شد و یا به سرقت می‌رفت تا اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان برای صیانت و نگهداری از این گورستان تاریخی ورود پیدا کرد و سال گذشته با تخصیص 300 میلیون تومان اعتبار موفق به فنس‌کشی اطراف گورستان، نصب کانکس نگهبانی و ... شد و بر اساس تفاهم نامه ای مدیریت بهره برداری از این گورستان تاریخی به دهیاری سپرده شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با بیان اینکه خوشبختانه با مجموعه اقدامات انجام شده از سوی این اداره کل شاهد بهبود وضعیت این گورستان تاریخی هستیم، افزود:

با اقدامات صورت گرفته، گورستان تاریخی خالد نبی که سال های سال به حال خود رها شده بود، صیانت شد و به عنوان یک موزه باز، مورد توجه گردشگران قرار گرفت و از سرقت و تخریب سنگ قبرهای این گورستان جلوگیری به عمل آمد.

وی در ادامه گفت:

امسال نیز 700 میلیون تومان برای سامان‌دهی خالد نبی اختصاص یافته است و انتقال آب و برق به این گورستان و نصب دروبین مدار بسته و نیز ایجاد راه دسترسی مناسب از جمله اقداماتی است که از سوی این اداره کل در سال جاری پیگیری خواهد شد.

کریمی بیان کرد:

عدم رعایت برخی نکات ایمنی از سوی گردشگران باعث به وجود آمدن اتفاقاتی مانند آتش سوزی در گورستان تاریخی خالد نبی می‌شود و این در حالی است که گردشگران خود بهترین حافظان آثار تاریخی هستند و درخواست ما این است که بازدیدکنندگان و گردشگران از گورستان تاریخی خالد نبی با رعایت موارد ایمنی و توجه به هشدارها از وقوع حوادثی مانند آتش سوزی جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد:

وجود علوفه‌های خشک و گیاهان خودرو در محوطه تاریخی گورستان تاریخی خالد نبی باعث شده تا فضای این گورستان آبستن حوادثی مانند آتش سوزی باشد لذا درخواست ما از بازدیدکنندگان و گردشگران این است که از روشن کردن آتش در این مکان و استعمال سیگار جدا خودداری کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت:

مشکلات و دغدغه‌ها در خصوص گورستان خالد نبی از سرقت و تخریب سنگ قبرهای تاریخی به آتش سوزی کوچک کاهش یافته و اگرچه کانکس نگهبانی در این گورستان نصب شده اما با نصب دوربین‌های مداربسته و افزایش اقدامات ایمنی، مشکلات و حوادث در این گورستان تاریخی به حداقل خواهد رسید.

گفتنی است، گورستان و زیارتگاه خالد نبی در یک منطقه کوهستانی و در فاصله 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و 55 کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله قرار دارد. به دلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی در محل و همچنین گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان، بهترین زمان برای دیدار از آن، ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

حدود 600 سنگ مزار استوانه‌ای تا ارتفاع حداکثر دو متر در این قبرستان دیده می‌شود. کارشناسان این گورستان را متعلق به عصر پارینه سنگی می دانند.

گورستان خالدنبی

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.