karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

27 شهریور 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

گرمابه پهنه سمنان
photo by Mohammadtaghi Arabi

جلوه های تاریخی وقتی با هنر در می آمیزند آدمی را به سوی خود می کشانند. بناهای قدیمی ایران یکی از همین جلوه گاه ها هستند که تصاویر تازه ای را از تاریخ به ما هدیه می دهند .

رفتن به این بناها آدمی را راهی سفری تاریخی می کند و او را به گذشته ها می برد . گذشته هایی که تنها با دیدن آثار به جا مانده اش می توان آن را لمس کرد و به آن پی برد.  هر کدام از این آثار گرانبها قصه ای برای خودشان دارند و روزها و سال های زیادی را به خود دیده اند.

هر چه قدر هم که از تاریخ بشنوی فایده ای ندارد، باید راهی سفر شوی و به قلب تاریخ بروی تا شنیده هایت را از نزدیک ببینی.

امروز می خواهیم به تاریخ یکی از استان های کشورمان برویم. استانی که شاید بیشتر به داشتن جاذبه های طبیعیش زبانزد خاص و عام است و کمتر از تاریخ آن سخن به میان می آید. قصد سفر به استان سمنان را داریم تا گشتی در یک بنای تاریخی که امروزه موزه ای را در خود جای داده است، بزنیم. از کوچه پس کوچه های شهر گذر می کنیم تا به این بنا برسیم.

با کارناوال به گرمابه پهنه سمنان بیایید...

گرمابه پهنه سمنان

تاریخچه موزه گرمابه پهنه

قبل از اینکه وارد بنا شویم با هم گشتی در تاریخ 600 ساله ی آن می زنیم. این بنا که در ابتدا به عنوان حمام در شمال غرب محلی به نام پهنه ساخته شد و در سمنان آن را به گرمابه پهنه و حمام پهنه می شناسند و برخی نیز به علت نزدیکی این بنا به بقعه حضرت یحیی بن موسی بن جعفر  عنوان گرمابه حضرت را به آن داده اند .

متن کتیبه سر در حمام، که توسط  یکی از مورخان دوره قاجاریه به نام محمد حسن خان صنیع الدوله در کتاب مطلع الشمس آمده است، تاریخ ساخت این بنا را به دروه ی تیموریان و در زمان سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان نسبت می دهد. این کتیبه نشان می دهد که دستور ساخت در ماه شوال سال 856 هجری قمری  توسط خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی که وزارت مملکت را بر عهده داشت، صادر شده است.

در دوره ی صفویه و بخشی از سلطنت قاجارها این بنا همچنان مورد استفاده قرار می گرفت. حاج ملا علي حكيم الهي دانشمند معروف، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه و سال 1312 هجري قمري دستور تعمير و تجديد بناي آن را صادر کرد. سلطنت ناصر الدین شاه و کم توجهی هایش ویرانی و دزدیده شدن کتیبه را برای این بنای تاریخی رقم زد. 

به دلیل اهمیت تاریخی این اثر در سی ام دی ماه سال 1353 با شماره ی 1022 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. با انجام تعمیرات اساسی و زیربنایی در طول سال های 1365 تا 1373  این حمام تاریخی به موزه ی محلی باستان شناسی و مردم شناسی تغییر کاربری داد. ساختمان این حمام از موقوفات مسجد جامع سمنان به شمار می رود.

گرمابه پهنه سمنان

به حمام پهنه وارد می شویم ...

حمام پهنه وسعتی برابر 1000 متر مربع دارد و فضاهایی همچون  هشتي ورودي(فضایی برای برای انتظار  و کسب اجازه برای ورود)، سربينه ( رختكن )، گرمخانه و خزانه هاي آب سرد و گرم در آن قرار دارند. مانند هر حمام دیگری دو در، برای جداسازی ورودی آقایان و خانم ها  در آن تعبیه شده است. با ورود از درِ مردانه که دو صفه دارد غرق تماشای کاشیکاری می شویم که ما را از سه طرف احاطه کرده و شکوه #هنر ایرانی را به نمایش گذاشته است. در بالای در، کتیبه ای از 8 کاشی لاجوردی با اشعاری به خط نستعلیق و رنگ سفید  به چشم می خورد.  اين اشعار  یکی از سروده های مرحوم اسدا... منتخب‌السادات، پدر استاد حبيب يغمايى می باشد.

بالاتر از کتیبه علامت شیر و خورشید با کاشی های زرد رنگ در دو لچک و به صورت یک نیم دایره جلوه ای متفاوت را به چشمان ما هدیه می کند. در دو طرف درِ چوبی که با گل‌ميخ‌هاى آهنی ساخته شده، نقش دو سرباز از يک افسر و فرمانده ی قاجار با شمشير، با هنر کاشی کاری به تصویر در آمده است و نوشته ی زیر آن به هنرمند و سال ایجاد آن اشاره می کند : "عمل زین العابدین سمنان 1330 ".

در ادامه به یکی از فضاهای مهم #معماری ایرانی می رسیم که در این جا نیز نمود پیدا کرده است. فضای هشتی این بنا نیز در خور توجه است و امروز فروش بلیط، عرضه بروشور و نیز دیگر تولیدات فرهنگی و انتشارات در آن صورت می گیرد. 

کمی که جلوتر برویم در فضایی با ابعاد 8 متر در 8 متر قرار می گیریم که نمایشگاه های موقت در این فضا برگزار می شود. در مسقف نمودن آن از طاق های ضربی موزون و عریض استفاده شده است و تماشای آبنمای میان این فضا و نقش و نگارهای کاشیکاری بر دیوار آن آرامش خاصی را به ارمغان می آورد.

یک راه روی باریک ما را به رختکن یا سربینه می رساند و به سوی هشتی دیگر ی هدایت می کند. با عبور از هشتی کوچک به صحن بزرگ گرمابه و خزانه می رسیم. گنبد زیبای صحن گرمابه ما را محو تماشای خود می کند و عبور نور از نورگیر ها تصویری رویایی را به وجود می آورد. این صحن امروزه میزبان اشیاء گرانبهایی است که از تپه حصار دامغان و خطیرکوه و تپه خندق سمنان منطقه خرند و... به دست آمده اند.

گرمابه پهنه سمنان

موزه گرمابه پهنه | میزبان تاریخ چند هزار ساله

 آثار موزه در بخش های مختلفی به نمایش در آمده اند که به آنها می پردازیم:

گرمابه پهنه سمنان
photo by Mohammadtaghi Arabi

1 - اسکلت 4500 ساله

در قسمتی از صحن اصلی حمام شاخص ترین عنصر موزه علاقه مندان زیادی را به سوی خود می کشاند. اسکلتی 4000 ساله از زنی باردار با فرزندی در شکم که از تپه حصار دامغان به دست آمده است. این اسکلت را پس از کشف به صورت کاملا دست نخورده به این موزه انتقال دادن . اشیائی نیز به همراه این اسکلت کشف شد که آداب و رسوم تدفین در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران نشان می دهد. به منظور محافظت بیشتر ، این اسکلت به همراه اشیاء کنارش در یک محفظه ی مکعب شیشه ای نگهداری می شود .

گرمابه پهنه سمنان

2- بخش سفال

در بخش دیگر موزه، ویترینی از اشیاء سفالی به نمایش در آمده است  این اشیاء از جنس سفال خاكستري مربوط به هزاره دوم پيش از ميلاد و شامل كاسه، آبريز و ظروف آييني ديگر هستند که از تپه حصار دامغان کشف شده اند. سفال های دیگرِ موزه، ظروف کشف شده از منطقه خطير كوه سمنان هستند و قدمت آنها به هزاره اول پيش از ميلاد باز می گردد.

گرمابه پهنه سمنان

3- دوران اسلامی

ویترین هایی در موزه به نمایش اشياء دوران اسلامي اختصاص یافته است. ظروف لعابدار و ديگر ظروف مربوط به تپه‌هاي تاريخي استان سمنان در این ویترین ها به چشم می خورند.

گرمابه پهنه سمنان

4- مردم شناسی

در انتهایی ترین بخش موزه که در یک هشتی واقع شده است اشياء مختلف مردم شناسي از جمله زیور آلات سنتي زنان عشاير استان سمنان و ابزار و آلات موسیقی مثل ساز و دهل و کرنا و … در آن قرار گرفته اند. وسایل و ابزار روشنایی، ابزار و وسايل اعتقادي و پيشگويي مثل رمل‌ مهره‌هاي شانس و ابزار و آلات استعمال دخانيات مثل چپق، دسته چپق، سرچپق كيسه توتون در قسمت های مختلف در معرض بازدید قرار دارند.

گرمابه پهنه سمنان

راه دسترسی و اطلاعات بازدید

درب این موزه در بهار و تابستان از 9 الی 13 و 16 الی 20 و در پاییز و زمستان از 8 الی 12 و 16.00 الی 17.00 به روی بازدیدکنندگان باز است.

ایرانیان برای ورود به این موزه 20000 ریال و اتباع خارجی 50000 ریال پرداخت می کنند.

حمام پهنه در  شمال غربی تکيه پهنه سمنان، بين مسجد جامع و مسجد امام خمينی و امامزاده يحيي قرار دارد و از طریق آدرس زیر قابل دسترسی می باشد:

سمنان - خيابان امام- بازار شيخ علاءالدوله – ضلع غربي تكيه پهنه

گرمابه پهنه سمنان
گرمابه پهنه سمنان

دغدغه های کارناوالی

این موزه با قرار گرفتن آثار زیبا در آن و پیشینه ی تاریخی آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است . بیشتر بازدیدکنندگان به صورت اتفاقی در ادامه ی راسته بازار اصلي شهر به موزه می رسند و از آن بازدید می کنند . گروه دیگر بازدیدکنندگان را دانشجویان و دانشآموزانی تشکیل می دهند که برای انجام تحقیقات و تکمیل پروژه های خود به این موزه می روند.

گرمابه پهنه سمنان

پیشنهادات کارناوالی

در سفر به سمنان از دیگر جاذبه های این شهر همچون آرامگاه ها ، دژها و قلعه ها ، زیارتگاه ها و ... نیز دیدن کنید . 

گشت و گذار در خیابان ها و چشیدن غذاهای سنتی را از دست ندهید .

در بازدید از موزه مراقب اشیاء نیز باشید و آسیبی به محیط وارد نکنید .

عکاسی با فلاش صدمات جبران ناپذیری به اشیاء وارد می کند پس عکاسی های خود را بدون فلاش انجام دهید .

گرمابه پهنه سمنان

موقعیت موزه روی نقشه

سخن آخر

آیا تا به حال بازدید از این موزه داشته اید ؟ سفر به سمنان را تجربه کرده اید ؟ چه جاذبه های دیگری در این شهر می شناسید ؟ نظرات و تجربیات خود را با دوستان کارناوالی به اشتراک بگذارید .

 

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.