karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به تعداد انسان های روی کره ی زمین، خلق و خو و شیوه ی رفتاری متفاوت وجود دارد، اما با توجه به مرزبندی ها، هر ملتی خصوصیات مشترکی با یکدیگر دارند. یکی از اساسی ترین خصایل صنعت گردشگری، آشنا کردن فرهنگ های مختلف با یکدیگر و هموارسازی مسیر تعامل فرهنگی می باشد. ما با سفر به هر گوشه ی دنیا و یا با پذیرفتن مردم دیگر کشورها در خاک کشورمان، فرهنگی جدید می آموزیم و فرهنگ خود را برای دیگران شفاف می سازیم. لیکن در راستای این تعاملات، تفاوت خلقیات ممکن است سبب ساز مشکل و درگیری بین میهمان و میزبان شود. مردم هر کشور علاوه بر قوانین کلی، برای رفتار اجتماعی خود نیز قوانینی نانوشته دارند که عدم رعایتشان می تواند موجب ناراحتی آنها شود.

کشور استرالیا، در فهرست کشور های مهاجرپذیر جهان قرار دارد و به همین علت از ملیت ها و فرهنگ های مختلفی تشکیل شده است. مردمان استرالیا به آسان گیری و برخورد دوستانه مشهورند و می توانید مطمئن باشید که اگر به حساسیت هایشان احترام بگذارید و خطرات طبیعی این کشور را جدی بگیرید، یکی از بهترین سفرهای عمرتان را تجربه خواهید کرد. 

چندی پیش به استرالیا سفر کردیم و با بایدها و نبایدهای این کشور آشنا شدیم؛ نکاتی که رعایت کردنشان سفری دلچسب تر برایتان به ارمغان خواهد آورد. امروز مجموعه دوم این لیست را برایتان آماده کرده ایم تا نکات بیشتری را بدانید و بیشتر با مردمان استرالیا آشنا شوید.

کارناوال را در ادامه ی این مطلب همراهی کنید.

قسمت اول بایدها و نبایدهای سفر به استرالیا

مردم استرالیا

Christopher Agnus

پرچم استرالیا

Ajay Powell

1- افسانه ی خرس های اُفتان را باور نکنید

ممکن است از بومیان استرالیا، قصه هایی بشنوید در رابطه با دوستان یا اقوام دورشان که مورد حمله ی خرس هایی قرار گرفته اند که شبیه به کولاها هستند. خرس های اُفتان (Drop Bears) طبق گفته ی مردم استرالیا، از حیث ظاهر شباهت هایی با کولا دارند، اما بسیار وحشی و خطرناکند و لا به لای جنگل های انبوه استرالیا زندگی می کنند. 

البته باید این نکته را هم بدانید که تا به حال هیچ فردی، شخصا مدعی نشده که این خرس ها را دیده و یا آن که مورد حمله ی آن ها قرار گرفته؛  این افسانه تنها داستانی است ساخته ی ذهن استرالیایی ها، تا توریست های دردسرساز را از کشورشان دور کنند. اما گاهی هم برای نشان دادن شوخ طبعی خود، قصه هایی از این خرس ها برای گردشگران تعریف می کنند.

خرس کوالا

Coopelia

2- بدون تجهیزات و راهنما پا به دل جنگل نگذارید

امکان بروز حادثه، در هرجایی وجود دارد؛ چه در خیابان در حال پیاده روی باشید چه تن به یک ماجراجویی پر چالش بدهید. اگر مسافر استرالیا هستید، باید یک خطر دیگر را هم در نظر بگیرید؛ جنگل های استرالیا اصلا شوخی سرشان نمی شود و می توانند برایتان خطرساز باشند.. اگر می خواهید به دل جنگل های استرالیا بزنید، بد نیست قبلش بدانید که هر ساله آمار بالایی از افرادی گزارش می شود که به دل جنگل های این کشور رفته و دیگر باز نگشته اند. حتی در برخی موارد، جسد این افراد هم پیدا نشده است.

پس پیشنهاد می کنیم که هنگام رهسپار شدن به سوی جنگل های این کشور، همواره با خود آب و غذای فراوان همراه داشته باشید، اطلاعات کافی کسب کنید یا راهنمایی مجرب همراه ببرید، تجهیزات لازم مانند چراغ قوه و کبریت را فراموش نکنید و در نهایت، حتما کسانی را از مقصدتان با خبر سازید تا در صورت بروز مشکل، بتوانند به کمکتان بشتابند.

جنگلی در استرالیا

Rainer Rainbold

3- اواخر نوامبر، هرگز به گلد کوست نروید

ساحل گُلد کوست (Gold Coast) از محبوب ترین سواحل ایالت کوئینزلند (Queens Land) در شمال شرقی استرالیا به شمار می رود. به خاطر همین شهرت و محبوبیت، شاید اینجا اولین ساحلی باشد که یک گردشگر بخواهد ببیند. اما باید به یاد داشته باشید که در هفته ی آخر نوامبر (اواسط آبان تا اواسط آذر) رفتن به ساحل گلد کوست اصلا تصمیم درستی نیست. زیرا خیل عظیم جمعیت در این فصل می تواند برایتان بسیار آزاردهنده باشد.

در آخرین هفته ی ماه نوامبر (اوایل آذرماه) دانش آموزانی که از دبیرستان فارغ التحصیل شده اند برای استراحت و برپایی جشن به سمت گلد کوست سرازیر می شوند. اگر سواحل شلوغ و پر از سر و صدای نوجوانان تصوری است که از یک سفر ایده آل دارید، این مقصد کاملا مناسب شماست. در غیر این صورت زمان دیگری را برای رفتن به ساحل مشهور کوئینزلند انتخاب کنید.

ساحل گلد کوست استرالیا

Zoltan Szekely

4- از کنایه های مردم بومی ناراحت نشوید

استرالیایی ها ذائقه ای خاص در شوخی و لطیفه دارند. شاید به نظر شما شوخی هایشان خارج از عرف یا زننده باشد، اما آنها از عصبانی کردن یکدیگر لذت می برند و این موضوع را نشانه ی دوستی می دانند. پس به عنوان یک گردشگر خارجی هرچه بیشتر بتوانید شوخی هایشان را بفهمید و بپذیرید، از دید آنها دوست داشتنی تر هستید. برای اینکه در این کار موفق باشید باید با دقت به اصطلاحات عامیانه ای که بینشان رایج است توجه و به موقع از آنها استفاده کنید و هرگز از کنایه هایشان دلگیر نشوید، این کنایات در بیشتر مواقع از حس صمیمتشان نشات می گیرد.

کلماتی که در کشور خودتان متداول و شناخته شده اند را فراموش کنید، زیرا برای ساکنان استرالیا بی معنی هستند، تلاش کنید تا تکه کلام های آنان را بیاموزید.

مردم استرالیا

Sid Kundu

5- از پیشینه خانوادگی شان نپرسید

در قرون 18 و 19، دولت بریتانیا، کشور استرالیا را به تبعیدگاهی برای مجرمینش بدل کرده بود. نزدیک به 160 هزار محکوم، به استرالیا تبعید شدند و طبق محاسبات انجام شده هم اکنون 22% از مردم استرالیا، از نوادگان آن مجرمین می باشند. البته این نکته هم قابل ذکر است که اکثریت آن مجرمین فقیرانی بودند که هنگام ارتکاب به دزدی، برای سیر نگاه داشتن خود و خانواده شان دستگیر شده بودند. از میان کل خلاف کاران تبعیدی، تنها 2% محکوم به جرایم سنگینی چون قتل یا تجاوز بودند.

با این وجود، اکثر استرالیایی ها ازصحبت درباره ی این موضوع، یا اینکه اصل و نسبشان به این افراد تبعیدی می رسد یا خیر، بیزارند. پس بهتر است با پیش کشیدن این مبحث، خودتان را از چشم میزبانانتان نیندازید.

بریتانیایی ها در استرالیا

6- کلاه، اسپری و ضد آفتاب فراموش نشود

اگر برای گردش و تفریح در هوای آزاد از منزل خارج می شود یا قصد رفتن به جنگل را دارید حتما از پیش، اسپری های مخصوص ضد حشره را تهیه و از آن استفاده کنید تا از گزش های دردناک حشرات و بیماری هایی که از نیششان به شما منتقل می شوند در امان بمانید.

در کنار اسپری، سعی کنید کلاه آفتاب گیر و کرم ضد آفتاب را نیز در فهرست لوازم ضروری قرار دهید. استرالیا آفتابی سوزان دارد و همانطور که می دانیم، کشوری است که بیش از باقی کشورها از سوراخ لایه ی اوزون سهم می برد. پس هرقدر هم که به آفتاب علاقه مندید، باید کمی بیشتر به سلامتی خود اهمیت دهید و تا جایی که ممکن است خود را از گزند آفتاب و حشرات استرالیا حفظ کنید.

ساحلی در استرالیا

Carsten Czaja

7- خرید ماشین کارکرده و ارزان ممنوع

خرید و فروش ماشین بین گردشگران و مردم محلی، یا حتی خود گردشگران با یکدیگر امری است که به دلیل وسعت استرالیا بسیار متداول می باشد. در بسیاری از موارد، یک مسافر، ماشینی ارزان قیمت از یک بومی خریداری می کند و در انتهای سفرش، این خودرو را با قیمتی پایین تر به گردشگر دیگری می فروشد.

این تفاوت قیمت با توجه به تعداد کیلومتر هایی که یک ماشین طی کرده، یا آسیب هایی که بدان وارد شده محاسبه می گردد. برخی از مردم محلی عقربه ی کیلومتر شمار ماشین را به گونه ای تنظیم می کنند تا عدد کمتری را نشان دهد. یا هنگام معامله برخی عیوب خودرو را که تنها در زمان حرکت مشخص می شود را از خریدار پنهان می کنند. به همین علت پیش از خرید مطمئن شوید که ماشین شما از تمامی جهات سالم می باشد. اگر توانستید حتما اتومبیلتان را برای بازدید نزد یک متخصص ببرید.

ماشینی قدیمی در استرالیا

Ash

8- حیوانات سمی را شوخی نگیرید

استرالیا کشوری است با طبیعت بکر و فوق العاده ای که در تمام نقاط آن حیوانات مختلف یافت می شوند. تعداد زیادی از این حیوانات سمی هستند و اگر به آنها نزدیک شوید، شما را مورد گزش قرار می دهند. چه در خشکی و هنگام قدم زدن یا تفریح در هوای آزاد، چه هنگام شنا و آب تنی در سواحل متعدد این کشور، باید تمامی جوانب احتیاط را رعایت کنید.

از اواسط آبان تا حدود فروردین، اگر قصد شنا دارید، باید حتما به علائم خطر نصب شده در ساحل و اخطار نجات غریق ها توجه ویژه داشته باشید. کوهنوردی و جنگل نوردی هم در این کشور ملزم به انتخاب کفش و پوشش مناسب، جهت جلوگیری از گزش مار و عنکبوت های استرالیایی است. البته تعداد مرگ و میر های گزارش شده بر اثر نیش مار و عنکبوت بسیار کم هستند، اما بهتر است با حواس پرتی خودمان گرفتار حادثه نکنیم.

مار در جنگل های استرالیا

Kasper Nymann

9- از طعم "وجمایت" ایراد نگیرید

وِجِمایت (Vegemite) یک خوراکی خاص استرالیایی است و البته یکی از خط قرمزهای هر گردشگر!

وجمایت ماده ای است غلیظ و تیره رنگ، که در استرالیا طرفداران زیادی دارد. آن را روی نان تست می مالند یا همراه غذاهایشان مصرف می کنند. در تولید این خوراکی ویژه، عصاره ی مخمر نوشابه و ادویه های مختلفی به کار می روند. طعم وجمایت شور و کمی هم تلخ می باشد و برای اولین بار در سال 1922 میلادی در ملبورن و توسط شیمی دان مشهور استرالیایی، سِریل پی کالِستر (Cyril P. Callister) تولید شده است.

همانطور که ما در مورد غذاهای ملی و محلی خودمان حساسیت نشان می دهیم و دوست داریم دیگران هم آن ها را دوست داشته باشند، مردم استرالیا هم از این قاعده مستثنی نیستند، پس حتی اگر علاقه ای به این خوراکی عجیب ندارید، بهتر است در موردش بدگویی نکنید.

وجمایت استرالیایی

Tim Bow

10- فوتبال استرالیایی را مورد تمسخر قرار ندهید

فوتبال استرالیایی یا فوتی، ورزشی است شبیه به راگبی که میان مردم استرالیا بسیار متداول و محبوب است. در این مسابقه دو تیم که هرکدام 18 بازیکن دارد، با توپی مشابه توپ راگبی به رقابت با یکدیگر می پردازند. 

از نظر خیلی ها، به خصوص مردم بریتانیا، این ورزش تقلیدی از ورزش راگبی می باشد. اما استرالیایی ها عاشقانه این ورزش را دوست دارند و با تعصب مسابقات تیم های مورد علاقه شان را دنبال می کنند. در زمان برگزاری مسابقات فوتبال استرالیایی، بومیان در مورد خودشان هم هیچ گونه رحم و مروتی نشان نمی دهند و طرفداران دو تیم به سان دشمن می مانند! بنابراین حتی اگر نظر مثبتی در مورد فوتی ندارید یا در نظرتان تمسخر آمیز جلوه می کند، بهتر است نظرتان را نزد خود نگه دارید و حساسیت میزبانانتان را برنیانگیزید.

فوتبال استرالیایی

carl D

سخن آخر

استرالیا کشوری است که به دلایل مختلف گردشگران زیادی از سوی ایران ندارد، اما ایرانی های زیادی برای مهاجرت یا ادامه ی تحصیل این کشور را انتخاب می کنند.

شما چه نظری در رابطه با استرالیا و مردمانش دارید؟

اگر سفری به این قاره داشته اید، اطلاعاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

من از يكى از دوستانم كه استرالياست شنيدم كه براى ورود به استراليا حتى خاك و گرد خاك كف كفشتون هم بايد تميز باشه كه خاك كشور ديگه اى وارد كشورشون نشه،درسته آيا؟

انتشار:30 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.