karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

13 دی 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این بار قصد داریم مجموعه تصاویر تاریخی از لندن را با شما به اشتراک بگذاریم و این گونه، شما را با فضای لندن دهه 50 میلادی آشنا کنیم. این عکس های قدیمی لندن به خوبی چهره شهر را تنها حدود یک دهه پس از جنگ جهانی دوم به تصویر می کشند. با این عکس ها می بینیم که لندن با گذشت 10 سال از آن جنگ تلخ دوباره به روزهای اوج خود بازگشته و زیبایی گذشته اش را به دست آورده است. عکاس این مجموعه تصاویر، شخصی به نام الن هیلستون (Allan Hailstone) است؛ او میان سال های 1950 تا 1962، تعداد 120 تصویر جالب توجه از شهر لندن را به ثبت رساند و آن ها را به کتابی با عنوان پرتره شهر 1962-1950 (Portrait of a City 1950-1962) تبدیل کرد. امروزه این کتاب به یک مجموعه گرانقدر و ارزشمند تبدیل شده و توجه تاریخ شناسان را به خود جلب کرده است. 

همراه با کارناوال به تماشای این تصاویر بیایید و لندن دهه 50 را از نظر بگذرانید. 

1- این تصویر از نزدیکی ایستگاه متروی خیابان بیکر (Baker Street station) در شاهراه مارلبون رود (Marylebone Road) ثبت شده است؛ ایستگاهی که در مرکز لندن قرار دارد و هنوز هم نقش پررنگی در حمل و نقل زیرزمینی لندن ایفا می کند. در سمت راست تصویر، تئاتر نیوز (News Theatre) قرار دارد که در دهه 50 بیشتر به پخش فیلم های کوتاه می پرداخت، این فیلم ها معمولا کارتون بودند.

تاریخ ثبت عکس: آگوست 1955

لندن در دهه 50

Allan Hailstone

2- این تصویر نیز در مرکز شهر لندن به ثبت رسیده است، این بار در خیابان اصلی کینگزوِی (Kingsway). در سمت راست تصویر، کنار خیابان، یکی از ون های کلاسیک لیونز تی (Lyons Tea) را می بینید. این نما به سمت بزرگراه ساوت همپتون (Southampton Row) در نزدیکی ایستگاه متروی هوبرن (Holborn tube station) است و اتوبوس سمت چپ تصویر که عدد 68 را بر آن می بینید به سمت منطقه چاک فارم (Chalk Farm) می رود.

تاریخ ثبت عکس: آگوست 1955

عکس قدیمی از لندن خیابان کینگز وی

Allan Hailstone

3- امروزه خیابان استرند (Strand) یکی از شلوغ ترین خیابان های شهر لندن است؛ در گذشته هم رفت و آمد زیادی در این خیابان به چشم می خورد. اما از آن جایی که عکاس، ایام بانک هالیدی (1) را برای ثبت تصویرش برگزیده است، خیابان آرام تر از هر زمان دیگری به نظر می رسد. در سمت چپ عکس، تئاتر آدلفی (Adelphi Theatre) را می بینید که این روزها میزبان تئاتر وست اند (West End theatre) است که به تئاترهای حرفه‌ای فعال در نزدیکی منطقه وست اند لندن گفته می شود.

تاریخ ثبت عکس: آگوست 1955

 

پاورقی


1: بانک هالیدی (Bank holiday) یکی از تعطیلات رسمی بریتانیا ست و  در سرزمین هایی همچون ایرلند شمالی و هنک کنگ نیز تعطیلات رسمی شمرده می شود. البته این روزها، تعطیلات بانک هالیدی معمولا زیر سایه کریسمس یا آدینه نیک می رود و دیگر به صورت جداگانه هیچ روز تعطیلی برای آن در نظر گرفته نمی شود. 

تصویر قدیمی از لندن

Allan Hailstone

4- شاخص ترین ساختمانی که در این تصویر، به چشم می آید، بنای آمفی تئاتر گِیِتی (Gaiety) است. این سالن نمایش در سال 1864 افتتاح شد و به ویژه برای نمایش های کمدی ش میان مردم شهره بود. در سال 1939، به خاطر جنگ جهانی دوم، سالن نمایش را تعطیل کردند و پس از آن هیچگاه دوباره نمایشی در آن اجرا نشد. در سال 1946 این ساختمان خریداری شد اما در نهایت آن را در سال 1956 تخریب کردند. 

تاریخ ثبت عکس: آگوست 1955

سالن نمایش گیتی

Allan Hailstone

5- شاید تا به حال نام خیابان آکسفورد (Oxford Street) به گوش تان خورده باشد. این خیابان در آگوست 1955 به شکلی بود که در تصویر می بینید. اگرچه خیابان آکسفورد در حین جنگ جهانی دوم دچار صدمات وحشتناکی شد، اما در دهه 50 میلادی به خوبی مورد بازسازی قرار گرفت. در حال حاضر خیابان آکسفورد به خاطر داشتن فروشگاه های بزرگ و شیک به یکی از محبوب ترین مراکز خرید تبدیل شده است و از جاذبه های گردشگری در لندن نیز به شمار می رود.

تاریخ ثبت عکس: آگوست 1955

عکس قدیمی از خیابان آکسفورد

Allan Hailstone

6- در خیابان های هوبرن (High Holborn) تعدادی از گردشگران به دور پلیسی جمع شده اند و از او آدرس می پرسند. نکته جالب درباره خیابان های هوبرن این است که با ارتفاع 22 متر، مرتفع ترین نقطه شهر لندن به حساب می آید. اگر به سمت راست تصویر نگاه کنید، مغازه لیون تی شاپ توجه تان را جلب می کند که دیگر این روزها، در این منطقه به چشم نمی خورد. 

تاریخ ثبت عکس: آگوست 1955 

عکس قدیمی از خیابان های هوبرن شهر لندن

Allan Hailstone

7- تصویر مقابل در تقاطع کمبریج سرکس (Cambridge Circus) عکاسی شده است؛ دو خیابان چرینگ کراس (Charing Cross Road) و شافتسبوری (Shaftesbury Avenue) از این تقاطع می گذرد. 

تاریخ ثبت عکس: نوامبر 1955 

تقاطع کمبریج سرکس

Allan Hailstone

8- اگر کمی به عکس دقت کنید، می توانید فواره یادبود شافتسبوری (Shaftesbury Memorial Fountain) را در تصویر ببینید؛ البته این فواره را بیشتر با نام تندیس اروس (1) (Eros statue) می شناسند. 

نکته جالب دیگر درباره این تصویر، تبلیغاتی ست که بر روی ساختمان ها به چشم می خورد؛ بسیاری از این نام های ریز و درشت تبلیغاتی، برای مردم کهنسال لندنی، نوستالژی و یادآور خاطرات گذشته هستند. اگرچه در تصویر تبلیغات کوکاکولا دیده نمی شود، اما بد نیست بدانید در 1954، این شرکت، تبلیغات زیادی در منطقه انجام می داد و هنوز هم آگهی ها و بیلبوردهای تبلیغاتی ش را می توان در این بخش از شهر دید. 

تاریخ ثبت عکس: ژوئن 1954

پاورقی


1- اروس در داستان های اساطیری یونان، "خدای عشق" بود. رومی ها او را آمور (به معنای عشق) یا کوپیدو (به معنای شوق) می خواندند.

عکس قدیمی لندن

Allan Hailstone

9- سوهو (Soho) از قدیم الایام یکی از مناطق پویا در شهر لندن بوده و تا به امروز، همین گونه مانده است. در تصویر می توانید کافه ها و رستوران ها را در جای جای این بخش از شهر ببینید. جالب آن که هنوز هم رستوران های سمت چپ عکس در این منطقه باقی مانده اند در حالیکه تنقلات فروشی سمت راست به رستوران Ed's Easy Diner تبدیل شده است. 

تاریخ ثبت عکس: 5 نوامبر 1955

عکس قدیمی از منطقه سوهو لندن

Allan Hailstone

10- عکاس این مجموعه تصاویر، آقای هیلستون، این طور اظهار کرده اند که تنها تصویر از خیابان قدیمی سینت جایل های (St Giles High Street) همینی ست که در پیش روی تان می بینید و این موضوع توجه بسیاری از تاریخ شناسان لندن را به خود جلب کرده است.

بد نیست بدانید که بیشتر ساختمان های دور در تصویر، مدت ها پس از ثبت این عکس تخریب شدند و در سال 1966 بلوک اداری سنتر پوینت (Centre Point) به جای‌شان افتتاح شد.

تاریخ ثبت عکس: آگوست 1955

عکس سیاه و سفید لندن

Allan Hailstone

11- این تصویر از درون کافه ای به نام انکور (Anchor Cafe) عکاسی شده که در همان خیابان سینت جایل های قرار داشته است. به گفته آقای هیلستون این کافه بسیار صمیمی و دوستانه بوده و قیمت هایش نیز چندان گران نبوده اند. لندنی ها در گذشته می توانستند با طی مسافت بسیار کوتاهی از ایستگاه متروی خیابان تاتنهام کورت (Tottenham Court Road Station) به این کافه برسند. 

تاریخ ثبت عکس: دسامبر 1954

عکس قدیمی از لندن

Allan Hailstone

12- در پیش روی تان میدان لستر (Leicester Square) را می بینید؛ زمانی که هنوز خودروها اجازه رفت و آمد در این میدان را داشتند. از دهه 80 میلادی تاکنون، دیگر هیچ خودرویی اجازه تردد در میدان را ندارد و لستر به عابران پیاده اختصاص یافته است. البته از آنجایی که در این ناحیه سینماهای متعددی وجود دارد، خودروهای لیموزین می توانند برای رساندن ستاره های سینما برای نمایش اولیه فیلم های شان از این میدان گذر کنند. 

تاریخ ثبت عکس: آوریل 1956 

تصویر قدیمی میدان لستر لندن

Allan Hailstone

13- در همان نگاه اول به این دورنما از لندن، رودخانه تیمز و دو بنای برج لندن (Tower of London) و تاور بریج (Tower Bridge) توجه را به خود جلب می کنند. اگر این عکس را با تصویری از همین زاویه لندن امروزی مقایسه کنید، متوجه تفاوت های فاحشی می شوید؛ مثلا از دهه 60 میلادی کشتی های اچ‌ام‌اس بلفاست در روخانه تیمز شناور شدند و سال 2002 هم ساختمان بسیار مدرن شهرداری لندن در نواحی جنوبی رودخانه افتتاح شد. 

تاریخ ثبت عکس: آوریل 1955

تصویری قدیمی از رودخانه تیمز در شهر لندن

Allan Hailstone

14- تصویر مقابل از روی یادبود آتش بزرگ شهر لندن (Monument to the Great Fire of London) به ثبت رسیده است. در این تصویر، کلیسای جامع سنت پل (St Paul's Cathedral) بیش از هر چیزی خودنمایی می کند. 

بنای یادبود توسط سِر کریستوفر رن (Sir Christopher Wren) طراحی و در سال 1677 افتتاح شد. این بنا برای همیشه یادآور آتش سوزی بزرگ لندن خواهد بود که از یکشنبه، ۲ سپتامبر در مناطق مرکزی شهر شروع شد و تا چهارشنبه، ۵ سپتامبر ۱۶۶۶ ادامه داشت.

تاریخ ثبت عکس: آوریل 1955

تصویر قدیمی از شهر لندن

Allan Hailstone

15- و در نهایت در عکس آخر از این مجموعه می توانید دو جاذبه مهم شهر لندن، یعنی کاخ باکینگهام (Buckingham Palace) و یادبود ویکتوریا (Victoria Memorial) را ببینید. کاخ باکینگهام اقامتگاه خانواده سلطنتی در شهر لندن است و این تصویر، تنها یک سال بعد از تاجگذاری ملکه بریتانیا در سال 1953، ثبت شده است. 

تصویر قدیمی کاخ باکینگهام

Allan Hailstone

سخن آخر

به تماشای تصاویر لندن دهه 50 نشستیم که بیشتر در سال های 1954 و 1955 به ثبت رسیده بودند. چندی از جاذبه های مهم شهر را از نظر گذراندیم و تغییراتی که در این سال ها در شهر ایجاد شده است را با یکدیگر مرور کردیم. 

نظرتان درباره این عکس ها چه بود؟

از نظر شما، لندن دهه 50 چقدر با لندن امروزی متفاوت است؟

دیدگاه خود را درباره این تصاویر با ما به اشتراک بگذارید. 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

عالی وجالب بود

انتشار:11 مهر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.