karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

14 فروردین 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، تهران اولین تجربه از لرزش زمین در زیر پاهایش را شب یلدای گذشته یعنی سه و نیم ماه پیش لمس کرد؛ لرزشی به شدت 5.2 ریشتر که اول ته دل را برای سرنوشت این شهر بزرگ و در هم پیچیده و مردمش که نیمی از آن‌ها در خواب بودند را خالی کرد و بعد از آن نگرانی هایی را برای اشیای فرهنگی، تاریخی و حتا موزه‌هایی که انباشته از آثار تاریخی و فرهنگ غنی‌اند به وجود آورد.

این لرزشی بود که مدیر موزه ملی را بر آن داشت تا با انتشار عکسی در سه صبح در اتاق کنترل موزه به همراه دو نیروی یگان حفاظت موزه، نشان دهد که «حال موزه ملی ایران خوب است».

دوم دی ماه هم کمیته پدافند غیرعامل میراث تهران بعد از برگزاری جلسه‌ای پیشنهاد داد تا در صورت موافقت دستگاه‌های ملی و استانی، "مانور زلزله در موزه‌های تهران" برگزار شود؛ مانوری که احتمالا می توانست آسیب های احتمالی به اشیای موزه ای را به حداقل برساند؛ مانوری که یک فرصت مناسب برای سنجش میزان آمادگی پرسنل در مدیریت بحران موزه در هنگام وقوع زلزله بود و مدیران موزه‌ای با نواقص و خطرات احتمالی در موزه‌ها آشنا می‌شدند.

حتا در همان زمان خسروآبادی، مدیر کل وقت میراث فرهنگی استان تهران تاکید کرد:

قرار است در چند روز آینده همه پرسنل موزه‌های استان از محل تجهیزات آب، گاز و الکتریسیته برای قطع جریان آنها در زمان زلزله آگاه شوند و در کمترین زمان ممکن وضعیت اتصال و ایستایی ویترین‌ها بررسی و گزارش آنها به کمیته پدافند استان اعلام شود.

چند روز بعد از زلزله ۵/۲ ریشتری تهران، مسوولان کاخ جهانی گلستان هم به فکر افتادند و تعدادی از آثار موزه‌ای‌اش را که احتمال خطر برای آنها در هنگام وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله وجود داشت، به مخازن امن منتقل کردند.

همه این حرف‌ها و قول و قرارها تا حدود صد روز بعد، به مرحله‌ دوم کشیده نشدند. هر چند بعد از گذشت چیزی حدود دو هفته از زلزله بیش از پنج ریشتری تهران در چند ماه گذشته، رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل وقت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، یکی دو بار در مورد زمان برگزاری مانور زلزله گفته بود که نیازمند اعلام و تایید این کار از سوی معاونت میراث فرهنگی هستند.

 معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم در همان زمان دو هفته‌ای بعد از وقوع زلزله در مراسم افتتاح نمایشگاه ارمنستان در موزه ملی ایران گفت:

هنوز نامه‌ای مبنی بر درخواستی برای برگزاری مانور زلزله به دست ما نرسیده است. و البته هنوز هم هیچ خبر رسمی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و حتی معاونت میراث فرهنگی مبنی بر برگزاری یا تهیه دستورالعملی برای چگونگی مقابله با شرایط خاص مطرح نشده است.

حالا بعد از گذشت حدود صد روز از آن زلزله این بار کیلان دماوند با شدت ۴.۲ ریشتری لرزید و همان ترس را که نه، بلکه فقط یک دلهره چند ساعته به دل برخی انداخت؛ دلهره‌ای که این بار به نظر نمی‌رسد موزه‌ها، مخازنِ آثار تاریخی و ارزشمند و در کل اشیای فرهنگی در آن سهمی داشته باشند.

مشخص نیست چند زلزله‌ دیگر باید بیایید تا عمق فاجعه را درک کنیم؟ وقت آن نرسیده که دست‌کم برای آماده کردن نیروهای موزه‌ای در زمانِ بحران مانور زلزله برگزار شود تا با آشنا کردن نگهبانان، راهنماها و مراقبان موزه‌ای، آنها در زمان حوادث طبیعی، مانند زلزله، آتش‌سوزی و جنگ، رفتار حرفه‌ای و مطابق با ضوابط و قوانین برای حفاظت از آثار تاریخی از خود بروز دهند؟ حتا نباید استانداردهای لازم در مخازن موزه‌ای در زمان بروز چنین حوادثی تامین شود؟

موزه ملی ایران

کاخ گلستان

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.