karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

05 مرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

کارناوال امروز به سراغ راد پلنک عکاس حرفه‌ای طبیعت رفته تا راه‌کارهایی حرفه‌ای و ساده را برای گرفتن یک #عکس پانوراما را شرح می‌دهد. 

عکس پانوراما عکسی‌ست که میدان دید را به صورت قابل ملاحظه‌ای وسیع تر از آن‌چه که می‌توان در یک شات به ثبت رساند، نشان می‌دهد. عکس پانوراما با به نمایش گذاشتن جزئیات بیشتر، باعث نزدیکی بیش تر بیننده به عکس و فضای آن می‌شود، گویی خود بیننده در محل عکس برداری حاضر بوده است. 

برای ثبت یک عکس پانوراما شما چندین عکس با نواحی مشترک و با همپوشانی می‌گیرید و سپس با نرم‌افزارهای ادیت عکس، تمامی عکس‌ها را در کنار هم قرار می‌دهید. 

از نظر راد پلنک، عکس‌های پانوراما راهی متفاوت و دراماتیک برای نمایش شکوه طبیعت است و پانوراما روشی‌ست برای بهتر و بزرگ تر به تصویر کشیدن این شکوه و عظمت.

عکس‌های پانوراما اطلاعات، جزئیات و وضوح بیش‌تری را ارائه می‌دهند. وقتی سه عکس را کنار هم قرار می‌دهید در واقع شما وضوح و رزولوشن عکس را سه برابر کرده اید و این یعنی قابلیت بزرگ‌نمایی کل عکس نیز سه برابر شده است. 

و این ویژگی شاخص عکس‌های راد پلنک است. 

همراه با کارناوال دوربین به دست بگیرید و عکاسی پانوراما را یاد بگیرید. 

آموزش عکاسی پانوراما
photo by Drew Furnia

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی پانوراما

در  ابتدا به یک سه پایه با ترازیاب احتیاج دارید. سپس لازم است سر سه پایه یا (ball head) سه پایه را بیرون آورید تا بتوانید به نرمی و با دقت دوربین را برای عکس‌برداری از بخش‌های سوژه و عکس پانوراما بچرخانید. 

اولین قدم ضروری: سه پایه را تنظیم و هم سطح کنید و سپس دوربین را به سه پایه متصل کنید و تنظیم سطح آن را نیز انجام دهید. در بسیاری از دوربین‌های نیکون قابلیت تنظیم مجازی خط افق با عنوان «virtual horizon» وجود دارد که کار را برای شما راحت‌تر می‌کند. اگر دوربین شما فاقد این ویژگیست می‌توانید از ترازیاب‌های کوچک دوربین استفاده کنید. این ترازیاب‌ها بر روی دوربین قرار می‌گیرند و به قرار گیری دوربین در یک سطح کمک می‌کنند. 

در بیش‌تر عکس‌های پانوراما بهترین راه عکاسی استفاده از عکس‌های عمودیست چرا که در این صورت فضای کافی و بسیاری برای کراپ کردن از بالا و پایین دارید. 

عکس‌های افقی نیز برای پانوراما خوب هستند، اما ممکن است عکس حاصل بسیار باریک از آب درآید. 

بهترین توصیه این است که تجربه کنید و بعد ارزیابی کنید. 

آموزش عکاسی پانوراما
photo by Rod Plank
آموزش عکاسی پانوراما
photo by Karol Czinege

تنظیمات دوربین در عکسی پانوراما

راد پلنک در عکاسی معمولا از تنظیمات دوربین حالت اولویت با دیافراگم استفاده می کند اما در عکس های پانوراما از این حالت استفاده نمی کند، چرا که نمی خواهد دوربین از تنظیمات اتومات استفاده کند. راد برای عکس‌های پانوراما از تنظیمات دستی دوربین استفاده می‌کند.

نوردهی:

برای عکاسی از موضوع مورد نظر، نوردهی را بر اساس روشن ترین بخش سوژه انجام می‌دهم و مقدار دیافراگم و سرعت شاتر را تنطیم می‌کنم. سپس یک عکس آزمایشی می‌گیرم تا ببینم نوردهی عکس هیستوگرام مناسبی دارد یا نه. ( از آنجایی که قرار نیست بعدها از عکس آزمایشی استفاده شود، پیشنهاد خوبیست که بلافاصله پس از کنترل کردن، پاک شوند تا از سردرگمی‌های بعدی جلوگیری شود.)

همچنین می‌توانید از ماتریکس میترینگ (Matrix Metering) در نیکون و یا ایولوئیتینگ میترینگ (Evaluative Metering) در دوربین‌های کنون، برای تنطیم نوردهی استفاده کنید.

 

آموزش عکاسی پانوراما
photo by Patrick de Graaf
آموزش عکاسی پانوراما
photo by Mihai Andritoiu

باقی تنظیمات...

وقتی به تنظیمات مناسب رسیدید، عکاسی پانوراما شما شروع می‌شود. از این تنطیمات برای عکاسی از هر بخش سوژه استفاده کنید. 

عمق میدان یا عدد دیافگرام : راد پلنک معمولا از دیاف‌های 16 و 22 به جهت عمق میدان مناسبشان استفاده می‌کند. 

تنظیم نور سفید یا وایت بالانس (WB) : پیشنهاد راد پلنک استفاده از حالت نور روز یا اتوماتیک است. 

اگر از نرم‌افزارهای جدیدتر برای ترکیب عکس‌ها استفاده می‌کنید، از حالت اتوماتیک وایت بالانس استفاده کنید و نتیجه کار را مورد آزمایش قرار دهید در غیر این صورت و البته برای اطمینان بیش‌تر، ترجیحا وایت بالانس را روی «نور روز» بگذارید. 

نکته مهم در عکاسی پانوراما ثابت ماندن تنطیمات در طی عکاسی و یکی بودن تنطیمات تمام عکس‌هاست. 

لنز:

 لنزی که شما انتخاب می‌کنید بر میزان همپوشانی عکس‌ها با هم تأثیر دارد. با لنز 50 میلی متر و یا فواصل کانونی بیش‌تر، 25 درصد همپوشانی عکس‌ها با یکدیگر مناسب است. اگر از لنزی با فاصله کانونی کم‌تر (زیر 50 میلی متر) عکاسی می‌کنید، 50 درصد همپوشانی گزینه مناسبی‌ست. 

در ارتباط با میزان دقیق همچوشانی نگران نباشید و فضای تقریبی و یکسان عکس‌ها برای عکسی خوب کافیست. وسواس به خرج ندهید و آن را به نرم افزار واگذار کنید.

 راد پلنک خود معمولا از فواصل کانونی بین 60mm تا 135mm استفاده می‌کند، اما فواصل کانونی بین 50mm تا 300mm نیز مناسب اند.

یادتان باشد با هر لنزی که عکاسی می‌کنید، باید از فوکوس دستی و با تنظیم فوکوس بر روی بی‌نهایت استفاده کنید؛ چرا که نمی‌خواهیم در هر عکس فوکوس بر روی بخش‌های متفاوتی واقع شده باشد. در عکاسی منظره و یا عکاسی از سوژه‌هایی با فواصل زیاد، عمق میدان بالا نیز به این موضوع کمک می‌کند. اما در عکاسی از اشیا و سوژه‌های نزدیک، فوکوس را به صورت دستی بر روی مهمترین سوژه عکس تنظیم کنید. 

حساسیت به نور یا ایزو (ISO) : هیچگاه از تنظیم اتوماتیک ایزو در حین عکاسی پانوراما استفاده نکنید. زیرا در این صورت اگر تنظیمات نوردهی تغییر کند، تغییرات ناخواسته‌ای را در عکس‌های حاصل شاهد خواهیم بود. 

آموزش عکاسی پانوراما
photo by Jonathan McWillie
آموزش عکاسی پانوراما

مرحله عکس‌برداری و پردازش

پیش از شروع به عکاسی با دوربین در دست، بدنم را همراه با دوربین می‌چرخانم و نگاه می‌کنم ببینم با کادری عمودی چه چیزهایی را قرار است ثبت کنم. این کار کمک بسیاری به ترکیب بندی می‌کند و در ارتباط با تعداد شات‌ها و بخش‌ها تصمیم گیری می‌کنم. شما نیز به همین روش یا روش خودتان پیش از شروع عکاسی ترکیب بندی مورد نظر خود را انجام دهید و به یاد داشته باشید که عکس شما باید با ترکیبی متعادل و خوشایند از چندین عکس باشد. همچنین در هنگام ترکیب بندی عکس به خاطر داشته باشید که عکس پانوراما نگاه را از چپ به راست و راست به چپ هدایت می‌کند و در بخش عمودی عکس جا به جایی زیادی نداریم. 

از آنجا که در سری عکس‌های پانوراما، عکس‌ها بسیار به یکدیگر مشابهند، برای تشخیص هر سری یک عکس از انگشتان‌تان در اول و آخر هر سری بگیرید. در این صورت به هنگام دیدن عکس‌ها در سیستم سردرگم نمی‌شوید. 

نکته بعدی آن است که در هر سری چند تعداد عکس لازم داریم؟ اگر دوربین را عمودی نگه داشته اید، به نظر من 5 ،7، 9 و حداکثر 10 عکس کافیست. باید متوجه باشید که هم سایز عکس‌ها و هم عکس‌های چاپ شده بسیار بزرگ‌اند و تعداد عکس‌ها بیش از این لازم نیست.

یک عکس واقعا خوب پانوراما برای افراد تازه کار از 5 عکس عمودی تشکیل شده است. 

در ادامه نرم‌افزارهای ترکیب عکس باقی کار را انجام می‌دهند. در حالی که هر نرم افزار روش مخصوص به خود را دارد ولی در کل هر نرم افزار با پیدا کردن پیکسل‌های یکسان عکس، عکس‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهند. پس از اتمام کار می‌توانید از بالا و پایین عکس‌ها را به میزان دلخواه کراپ کنید. 

راد پلنک از نرم‌افزار فتوشاپ سی اس 5 برای پردازش و ترکیب کردن عکس‌ها استفاده می‌کند که البته تقریبا با هر ورژنی از فتوشاپ می‌توان این عمل را انجام داد. 

آموزش عکاسی پانوراما
آموزش عکاسی پانوراما
photo by Kenny Pool

در پانوراما چگونه عکس‌های یکسان داشته باشیم؟ 

در آخر راد پلانک ترفندش را برای جلوگیری از حرکت دوربین و ایجاد تفاوت میان عکس‌های هر سری رو کرد :

لنزهای تیلت شیفت حرکت مناسب را برای شما انجام می‌دهند ! 

یکی از حرکات لنز تیلت شیفت، تغییر کردن است: لنز از مرکز جایگاه خود، به بالا و پایین حرکت می‌کند و منظره موازی با دوربین و عمود بر سوژه را حفظ می‌کند. برای عکس‌های پانوراما شما می‌توانید با یک چرخش از این تغییر استفاده کنید. با وجود سه‌پایه و دوربینی تراز شده و یک لنز تیلت شیفت یا (PC lens) بر روی دوربین، می‌توانید لنز را تا 90 درجه بچرخانید. حالا می‌توانید لنز را به چپ بچرخانید، به مرکز برگردانید و در انتها به راست بچرخانید تا بتوانید سه بخش پانوراما را به راحتی ثبت کنید. 

اگر می‌خواهید از لنز تیلت شیفت برای عکاسی پانوراما استفاده کنید، دقت کنید که دوربین حتما باید در وضعیت افقی قرار داشته باشد، مگر آن که بخواهید فرمت عکستان مربعی باشد. در عکس آزمایشی‌تان نیز مطمئن شوید که لنز تیلت شیفت در مرکز خود قرار دارد. 

 به هر حال با روش استاندارد یا لنز تیلت شیفت، عکس‌های پانوراما دنیای جدیدی از فرصت‌های خلاقانه در ثبت عکس‌های بزرگ را پیش روی چشمان شما باز خواهند کرد. 

سه بخش با لنز تیلت شیفت
photo by Rod Plank
عکس پانوراما با لنز تیلت شیفت
photo by Rod Plank

سخن آخر

تا به حال تجربه عکاسی حرفه‌ای داشته اید و یا سعی کرده بودید عکسی پانوراما بگیرید؟

این مقاله آموزشی از نظر شما چگونه بود؟

راه‌کارها و تجربه‌های شما برای گرفتن یک عکس پانوراما چه بوده است؟

نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید. 

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.