karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

24 مهر 1398

به روز رسانی

24 مهر 1398

کارناوال در این مطلب به معرفی شهر آستارا پرداخته است. آستارا یکی از مهم ترین شهرهای مرزی ایران و ششمین شهر پرجمعیت استان گیلان محسوب می شود و دیدنی های زیبا و بکرش تمام شدنی نیستند. ما در این مطلب سعی داریم به معرفی جاهای دیدنی آستارا بپردازیم و و شما را بیشتر با این شهر توریستی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آستارا

چرا شهر آستارا ؟


  • یکی از زیباترین شهرهای مرزی ایران محسوب می شود.
  • مراکز خرید مرزی آن مکان بسیار خوبی برای خرید اجناس با قیمت مناسب است.
  • جاذبه های طبیعی این شهر از محبوب ترین مقاصد طبیعت گردی در ایران هستند.
  • یکی از زیباترین جاده های کشور، گردنه حیران، در  فاصله خیلی کمی از شهر آستارا قرار دارد.

اطلاعات کلی درباره آستارا

جمعیت: 91257 هزار نفر در سال 1395

دین و مذهب: بیشتر مردم آستارا مسلمان و شیعه دوازده امامی و عده کمی از آن ها سنی هستند.

زبان: جمعیت غالب شهر آستارا به زبان ترکی و تعداد کمی از آن ها نیز به زبان تالشی صحبت می کنند؛ اما گفتنی ست که زبان اصلی مردم این شهر تالشی ست و به مرور زمان با توجه به مهاجرت ها و همچنین نزدیکی آستارا به شهرهای آذری زبان، این تغییر زبانی به وجود آمده است.

نژاد: جمعیت زیادی از مردم آستارا از اقوام تالشی هستند و درستی آن را می توان از بازمانده زبان تالشی در میان مردم این شهر یافت.

اقتصاد: آستارا یکی از شهرهای مرزی ایران به حساب می آید و مانند سایر شهرهای مرزی از نظر اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که یکی از قدیمی ترین گمرک های کشور به حساب می آید و قدمت آن به بیش از 200 سال می رسد. اقتصاد شهر آستارا از چند وجه قابل اهمیت است:

  • شهر آستارا از نظر کسب درآمد از طریق توریست داخلی و اقامت مسافران یکی از بهترین رتبه ها را در بین شهرهای ایران دارد.
  • بندر شهر آستارا، اولین بندر خصوصی کشور و پنجمین بندر فعال ترانزیتی و بزرگ ترین گمرک زمینی و دومین منبع درآمد گمرکی در شمال کشور است.
  • بخش بزرگی از درآمد شهر آستارا از طریق فروش اجناس در پاساژها و بازارهای مرزی تامین می شود.
  • این شهر رتبه دوم در درآمد گمرکی در استان گیلان را دارد.

شهرهای خواهر خوانده: بانه در ایران

نکات جالب درباره آستارا

  • آستارا رتبه اول تجارت چمدانی در کشور را دارد. تجارت چمدانی به انجام واردات و صادرات در حجم کم گفته می شود که معمولا توسط مسافران عادی صورت می گیرد. این جابه جایی گاهی از طریق بازارچه‌های مرزی در کشورهای همسایه و گاهی فراتر از آن صورت می گیرد.
  • آستارا رتبه اول صادرات و بزرگ ترین گمرک زمینی در شمال کشور را دارد.
  • بندر آستارا از امن ترین و پر رفت و آمدترین مرزهای زمینی کشور محسوب می شود.
  • آستارا شهری مرزی است و در 80 سال اخیر جزو امن ترین و کم تنش ترین مرزهای کشور بوده است.

آستارا

Yashar Azari

اطلاعات گردشگری آستارا

خوشمزه های آستارا

  • بیشی: بیشی یک نوع شیرینی محلی است که با تخم مرغ، آرد، شیر و روغن تهیه می شود و به نان پنجره ای شباهت دارد.
  • عسل گردنه حیران
  • انواع رب میوه های جنگلی مثل ازگیل، انار و آلوچه
  • دوشاب (شیره انگور محلی)
  • ماهی سفید
  • برنج
  • سیر و پیاز شیرین
  • یمیش (خربزه محلی)

صنایع دستی آستارا

  • حصیربافی
  • سبد بافی
  • سفال گری
  • نمد، زیلو، جاجیم و گلیم
  • پوشاک

ماهی سفید

حصیر بافی گیلان

mefda.ir

غذاهای محلی آستارا

لَوَنَگی (مرغ شکم پر): این غذای بسیار خوشمزه شباهت زیادی به مرغ ترش دارد. برای تهیه آن از رب انار، آلوچه یا ازگیل، سبزیجات معطر محلی، مغز گردو و زرشک استفاده می کنند. لونگی در مراسم های سنتی مردم آستارا به ویژه شب یلدا، چهارشنبه سوری و شب عید جایگاه ویژه ای دارد.

باسترما پلو: این غذا کمی به ته‌چین شباهت دارد و برای تهیه آن علاوه بر مرغ، برنج و زعفران از سیب زمینی، رب آلوچه و گردو نیز استفاده می شود.

جغترمه: این خورشت در بیشتر شهرهای گیلان طبخ می شود و برای تهیه آن از مرغ، تخم مرغ، زعفران، پیاز و انواع ادویه ها استفاده می کنند.

جزبز: جزبز نام ترکی واویشکای گیلان است که از جگر گوسفند به همراه سیب زمینی، رب، پیاز و ادویه تهیه می شود.

بورانی پلو: بورانی همان کدو تنبل است که آن را با برنج کته ای طبخ می کنند و موادی مثل شیر، زعفران و انواع ادویه جات به آن می افزایند.

جزبز

ashpazi.golchin

لونگی

AnzaliFood

باسترما پلو

Ashpazibaleila

مراسم سنتی آستارا

قره بایرام: قره بایرام در فارسی به معنی عید سیاه است و همزمان با آغاز بهار و عید نوروز در این شهر جشن گرفته می شود. در این روز مردم شهر به دیدار کسانی می روند که عزیزان خود را از دست داده اند و سال جدید را بدون آن ها نو می کنند.

مراسم بارات گونی: این مراسم همزمان با تولد امام دوازدهم شیعیان برگزار می شود. در روز نیمه شعبان مردم شهر در امامزاده ابراهیم و امامزاده قاسم شهر جمع می شوند و برای برآورده شدن آرزوهای خود دعا می کنند.

مراسم شمع پایلاماخ: شمع پایلاماخ یکی از رسوم مذهبی- سنتی مردم آستاراست. مردم شهر در عصر تاسوعای حسینی بین افراد شمع های نذری را توزیع می کنند و هر فرد برای رفع حاجت خود در مکان های مشخص به ویژه مساجد و داخل طشت های پر از آب، 12 عدد شمع روشن می کند.

آیین طشت گذاری: مراسم طشت گذاری یک آیین سوگواری مشترک بین مردم ترک زبانِ ایران است که گفته می شود برای اولین بار در دوره صفویه در اردبیل برگزار شد. این مراسم به نوعی ادای احترام به کار جوانمردانه امام حسین (ع) در دشت نینواست. وی و یارانش پیش از رسیدن به دشت نینوا توسط سربازان حر متوقف می شوند و در آن لحظه امام حسین دستور می دهد تا آب موجود در مشک ها را به سربازان حر نیز بدهند. از آن جایی که این حادثه در 27 ذی الحجه اتفاق افتاد، مردم شهر های مختلف نیز این مراسم را در روز 27 ام این ماه برگزار می کنند.

شمع پایلاماخ

Ramin Boshrooye | Isna

آیین تشت گذاری

Yousef Hedayati| Irna

اقامت در آستارا

از آن جا که آستارا یک شهر توریستی است برای اقامت تان انتخاب های زیادی دارید. شهر آستارا از انواع اقامتگاه نظیر هتل، مهمان پذیر، مسافرخانه و خانه های اجاره (ویلا) برخوردار است. همچنین مکان های مناسب سازی شده مثل سکوهای پارک ها نیز مکان مناسبی برای کمپ و چادر زدن در شهر هستند.

جاذبه های گردشگری آستارا

آبشار لاتون: این آبشار با ارتفاع تقریبی 100 متر یکی از بلندترین آبشارهای ایران است و مسیر رسیدن به آن از روستای کوته کومه لوندویل در آستارا آغاز می شود.

تالاب استیل: این تالاب در مسیر جاده رشت به آستارا  قرار گرفته و اولین مکان آبی در ایران است که پرندگان مهاجر در آن توقف می کنند. تالاب استیل یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان است.

ساحل صدف: این ساحل یکی از زیباترین سواحل این منطقه است و هر ساله با شروع شدن فصل گرم گرشگران زیادی را به خود جذب می کند. خوب است بدانید که این ساحل از طرح سالم سازی نیز برخوردار است.

پارک جنگلی بی بی یانلو: این پارک جنگلی در غرب شهر آستارا واقع شده و بخشی از جنگل های هیرکانی شمال ایران را شامل می شود.

باغ چای عباس آباد: این باغ چای در روستای عباس آباد شهر آستارا قرار دارد و گفته می شود که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد. این باغ زیبا تنها مرکز کشت و تولید چای در آستار محسوب می شود.

قلعه شیندان (سندان): این قلعه بر فراز کوه شیندان در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. از قدمت دقیق قلعه اطلاعات مشخصی در دست نیست؛ اما به احتمال زیاد به پیش از ورود اسلام به ایران برمی گردد.

قلعه شیندان

Gilaneman

تالاب استیل

Peyman Az

آبشار لاتون

تفریح در آستارا

منطقه نمونه گردشگری حیران: حیران یک منطقه بسیار وسیع در جنوب غرب گیلان است که مرز بسیار نزدیکی با اردبیل دارد. این منطقه بسیار زیبا به خاطر پتانسیل بالا در جذب گردشگر به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری در ایران انتخاب شده است. دهکده گردشگری حیران اولین بار در سال 1390 کار خود را آغاز و به سرعت توسعه پیدا کرد تا میزبان مسافرانی باشد که از جاده اردبیل به آستارا گذر می کنند.

 از تفریحات جذابی که در این منطقه گردشگری وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بازار گردی در آستارا: همانطور که گفتیم آستارا یکی از مهم ترین شهرهای مرزی ایران و بزرگ ترین گمرک زمینی در شمال کشور محسوب می شود. به همین خاطر بازارهای موجود در شهر پر است از اجناس گوناگون با قیمت های مناسب که گردشگران زیادی را تنها با هدف خرید به سمت خود می کشاند. از مهم ترین بازارهای آستارا می توان به بازار بزرگ ساحلی، مجموعه بازارهای نور و انواع پاساژها اشاره کرد.

گردنه حیران

Farhad Kholghi

تله کابین حیران

سورتمه ریلی حیران دهکده گردشگری حیران

بازار ساحلی آستارا

Mohammadreza Rashidi |Moj

بازار ساحلی آستارا

Mohammadreza Rashidi |Moj

حمل و نقل برون شهری آستارا

پایانه اتوبوسرانی آستارا

آدرس: آستارا، بعد از میدان لا، بلوار بسیج، جاده رشت- آستار

تلفن: 03144832398

مسیرها: تهران، مشهد، تبریز، آمل، ارومیه، گرگان، ساری.

حمل و نقل درون شهری آستارا

برای جابه جایی در شهر می توانید از تاکسی های خطی، تاکسی تلفنی، اتوبوس های درون شهری استفاده کنید.

اتوبوس در جاده حیران

آب و هوای آستارا در فصول مختلف

بهار: در فصل بهار به خصوص ماه فروردین هوای آستارا بسیار خنک و گاهی اوقات سرد است.

تابستان: در فصل تابستان هوای آستارا شرجی می شود؛ اما در بخش های کوهستانی شهر می توانید هوای خنک را تجربه کنید.

پاییز: اوایل پاییز آب و هوای آستارا بسیار متعادل است و با نزدیک شدن به اواخر ماه مهر بارندگی در شهر افرزایش می یابد و هوا شروع به سرد شدن می کند.

زمستان: در این فصل هوای شهر بسیار سرد می شود چرا که آستارا در منطقه تقریبا کوهستانی قرار دارد.

آستارا

Afshin Salehi

تاریخچه شهر آستارا

دو مورد از قدیمی ترین اسناد تاریخی که گمان می رود از نام آستارا یاد کرده اند یکی کتاب حدود العالم و دیگری کتاب نزهه القلوب است. در کتاب حدود العالم که حدود 1000 سال پیش تالیف شده، از شهری به نام استراب یاد کرده اند که در محل امروزی شهر آستارا قرار دارد. حمدالله مستوفی نیز در کتاب نزهه القلوب به شهری اشاره می کند که با ویژگی های آستارای امروزی همخوانی دارد؛ اما نام آن را اسپهبد می خواند. اما اولین بار نام دقیق آستارا در کتاب گلستان و دیلمستان، تالیف ظهیرالدین مرعشی از طایفه آل کیا آمده است که قدمت آن به حدود 500 سال پیش برمی گردد. گفتنی ست که تا دوران صفویه شهر آستارا آن چنان شهر مورد توجهی نبوده و اولین اقدامات در جهت سازندگی و توسعه این شهر توسط شاه عباس صفوی صورت گرفت. در این دوران حکومتی با نام خانات تالش (خانات لنکران) مقر اصلی حکمرانی خود را شهر آستار قرار داده بودند که مرز حاکمیت آن ها از مرزهای ایران امروزی فراتر بود.

در دوره قاجار از آستارا با نام روستایی به نام دهنه کنار و چند روستای اطرافش یاد شده که در کنار رودخانه آستاراچای قرار داشته است. تجارت گمرکی (چه دریایی و چه زمینی) در این دوره رونق یافته بود و اجناس زیادی از ایران وارد خاک کشور روسیه می شده و حفاظت مرز نیز به عهده قزاق های روس بوده است.

عهدنامه ننگین ترکمان چای

در دوران قاجار که حکومت ایران نسبت به سلسله های پیشین خود ضعیف تر شده بود، طمع روس برای پیشروی در مرزهای ایران افرایش یافت و در همین راستا جنگ های متعددی بین این دو کشور صورت می گرفت. در نهایت در دوم اسفند ماه سال 1206 خورشیدی (192 سال پیش) حکومت قاجار به پادشاهی فتحعلی شاه و دولت روس برای برقراری صلح، پیمانی را امضا کردند که بر اساس آن بخش هایی از آستارای امروزی، قفقاز، نخجوان و بخش هایی از تالش، بخش هایی از جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه امروزی به روس واگذار و رودخانه آستاراچای، مرز ایران و روسیه شناخته شد.

نام های آستارا

از نام هایی که در طول تاریخ برای شهر آستارا استفاده شده می توان به استراب در کتاب حدود العالم، اسپهبد در کتاب نزهه القلوب، استاره در کتاب گلستان و دیلمستان اشاره کرد.

بندر آستارا

شهر آستارا

سخن آخر

با کارناول سفری کوتاه به شهر زیبای آستارا داشتیم و جنبه های مختلف این شهر را بررسی کردیم. شما تاکنون به آستارا سفر کرده اید؟ از فرهنگ بومی مردم این شهر چه می دانید؟ نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

4 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فوق العاده زیبا و دیدنی ننگ بر دولت قاجار و قرار داد ننگین ترکمان چای آنها

انتشار:13 مرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

طباطبايى

بندر خیلی خوب و بازار های خیلی خوبی داره و اجناس مناسب با کیفیت زیاد داره .

انتشار:19 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

پورفر

جاهای دیدنی و تفریحی و گشتنی بی نهایت زیبا و سرسبزی داره و طبیعت فوق العادهای هم داره . بهتون پیشنهاد میکنم حتما آستارا در سفر های خودتون قرار دهید .

انتشار:19 اسفند 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.