karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 بهمن 1398

به روز رسانی

19 بهمن 1398

در این مطلب به معرفی شهر بندر انزلی می‌پردازیم؛ یکی از مقاصد توریستی ایران که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند. در ادامه اطلاعاتی کلی درباره این شهر به شما می‌دهیم، اشاره‌ای به دیدنی‌ های بندر انزلی داریم، سوغات انزلی را به شما معرفی می‌کنیم، نگاهی به حمل‌ونقل در این شهر داریم و سعی می‌کنیم اطلاعات جامعی را در اختیارتان بگذاریم.

چرا سفر به بندر انزلی ؟


  • شهری ساحلی است و در آن می‌توانید از سواحل دریای خزر لذت ببرید.
  • اولین و بزرگ‌ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر است.
  • امکانات و تفریحات خوبی برای گردشگران دارد.
  • این شهر میزبان تالاب انزلی است که از جالب‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران به شمار می‌رود.
  •  منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی، یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای خرید است و عاشقان خرید را به بندر انزلی می‌کشاند.

اطلاعات کلی بندر انزلی

جمعیت: 139٬016 نفر بر اساس آخرین سرشماری کشوری در سال 1395

زبان و نژاد: مردم انزلی از قوم گیلک هستند و زبان آنها گیلکی است.

دین: بیشتر مردم بندر انزلی پیرو اسلام و مذهب شیعه هستند؛ اما مسیحیان ارمنی نیز در این شهر زندگی می‌کنند.

اقتصاد: نکته مهم در اقتصاد انزلی، منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی است که یکی از «مناطق آزاد هفت‌گانه ایران» به شمار می‌آید. صیادی، برنج‌کاری و کشاورزی هم از مشاغل سنتی مردم این شهر هستند. همچنین با توجه به اینکه این شهر به عنوان قطب اقتصادی و گردشگری استان گیلان نیز به حساب می‌آید مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری هم منبع درآمدی برای مردم محسوب می‌شوند.

شهرهای خواهرخوانده: هوء در ویتنام، قازان در تاتارستان، بندر اوکتائو در قزاقستان، بروجرد در ایران

بندر انزلی

نکات جالب درباره بندر انزلی

  • شهر انزلی پس از رشت پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر استان گیلان است.
  • در برخی منابع آمده انزلی پر باران‌ترین شهر ایران است و به شهر باران شهرت دارد. 
  • این شهر یکی از متراکم‌ترین شهرهای ایران از لحاظ جمعیت است.
  • تا پیش از انقلاب اسلامی ایران به بندر پهلوی مشهور بود.
  • اولین و بزرگ‌ترین بندر ایران در سواحل جنوبی دریای خزر را دارد.
  • انزلی از مراکز مهم اقتصادی ایران محسوب می‌شود.
  • این شهر یکی از قطب‌های ورزشی در ایران به شمار می‌آید.
  • پس از رشت به عنوان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین‌ جهان، شناخته می‌شود.
  • قدمت گمرک بندر انزلی، به بیش از ۳۰۰ سال و اداره شیلات بندر انزلی به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد.

بندر انزلی

غذاهای بندر انزلی

غذاهای سنتی متنوعی در بندر انزلی طبخ می‌شود که تقریبا با غذاهای محلی در سایر شهرهای استان گیلان هم‌پوشانی دارند:

  • ترشه کباب یا بی‌جی کباب: خورشتی متشکل از سیب‌زمینی، گوجه، بادمجان، پیاز، رب گوجه، آبغوره و ادویه است.
  • ماهی: انواع ماهی مثل ازون برون و ماهی سفید  به صورت کبابی، سرخ‌شده و شکم‌پر
  • باقلاقاتوق: خورش خوشمزه‌ای که با سیر، باقلا یا لوبیا، شوید و تخم مرغ طبخ می‌شود.
  • میرزاقاسمی: غذایی که بادمجان کبابی، گوجه، سیر و تخم مرغ مواد اصلی آن هستند.
  • کباب ترش: جوجه یا گوشتی که آن را طعم دار و ترش می‌کنند.
  • فسنجان: خورشی که رب انار و گردو از مهم ترین مواد آن هستند.

باقلا قاتق

میرزاقاسمی

سوغات و صنایع دستی بندر انزلی

معروف‌ترین سوغات بندر انزلی عبارتند از:

سوغات خوراکی

  • انواع ماهیان خزری
  • انواع سبزیجات محلی
  • سیر و ترشیجات محلی
  • شیرینی‌هایی مانند حلوا عسلی، نباتی

صنایع دستی

  • حصیربافی و سبدبافی
  • نازک‌کاری و خراطی روی چوب
  • گل‌سازی
  • مکرمه‌بافی و قلاب‌بافی

ترشی

حصیربافی

اقامت در بندر انزلی

برای اقامت در بندر انزلی گزینه‌های زیر پیش‌روی‌تان است:

  • هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها
  • سوییت‌های اقامتی
  • اقامتگاه‌های ساحلی
  • خانه‌ها و ویلاهای اجاره‌ای
  • کمپینگ در مکان‌های مشخص‌شده
  • اقامتگاه‌های بومگردی در اطراف شهر

بندر انزلی

جاذبه های بندر انزلی

تالاب بین‌ المللی انزلی: از جالب‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران که حدود ۲۰ هزار هکتار مساحت دارد. این تالاب هر ساله، میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر می‌شود و چشم‌اندازی دیدنی پیدا می‌کند. به دلیل رشد گل‌های نیلوفر در این تالاب به آن لقب جزیره گل‌ها را نیز داده‌اند. 

آکواریوم انزلی: این مجموعه بزرگ تفریحی، با آکواریومی به طول 40 متر، بزرگ‌ترین تونل آکواریوم ایران لقب گرفته و بیش از 200 گونه خاص آبزی را از 5 قاره در خود جای داده است. مجموعه آکواریوم انزلی دارای باغ پرندگان و خزندگان نیز هست و تفریحات مهیجی مثل گیم‌لند، بولینگ و ... را به گردشگران ارائه می‌کند.

ساحل جفرود: طول نوار ساحلی شهرستان بندر انزلی به حدود ۴۲ کیلومتر می‌رسد. ساحل جفرود یکی از سواحل معروف این شهر است که در نزدیکی منطقه آزاد بندر انزلی و مرکز تجاری-تفریحی کاسپین قرار دارد و دارای امکانات و تفریحات خوبی همچون قایق سواری، رستوران، فروشگاه و ... است.

بلوار ساحلی: این بلوار که با نام‌های بلوار قدس، بوستان ساحلی انزلی یا بلوار ساحلی بندر انزلی شناخته می‌شود، اولین پارک به سبک اروپایی و نوین در ایران را در خود دارد و با چشم‌انداز زیبایش به تاسیسات بندری و دریای خزر و ورودی تالاب بین‌المللی انزلی، گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

کاخ موزه نظامی: این جاذبه که با نام کاخ موزه میان پشته نیز شناخته می‌شود، به دوره قاجار تعلق دارد و در دوران پهلوی بازسازی شده است. در سال 1357 با تلاش‌های نیروی دریایی انزلی موزه نظامی در این محل برپا شده است.

برج ساعت: یکی از قدیمی‌ترین بناهای انزلی که با نام مناره انزلی نیز شهرت دارد و هنوز هم ساعت را به درستی نشان می‌دهد. این سازه به دستور خسروخان گرجی، حاکم انزلی در زمان ناصرالدین‌شاه ساخته شده و در گذشته نوعی فانوس دریایی به شمار می‌آمده است.

اسکله و موج شکن انزلی: این مکان نه تنها از نظر اقتصادی-تجاری اهمیت دارد بلکه به پاتوق گردشگران و محلی هایی تبدیل شده که می‌خواهند به تماشای منظره دریا، پرندگان، کانال، ساحل و بلوار ساحلی انزلی بپردازند. 

برای آشنایی با جاذبه های دیگر این شهر به لینک دیدنی ها و تفریحات بندر انزلی بروید.

مطالب مرتبط

ساحل جفرود انزلی

بلوار ساحلی انزلی

آکواریوم انزلی

Aboozar Hamidi | Ilna

تالاب انزلی

بلوار ساحلی انزلی

کاخ موزه نظامی انزلی

تفریحات بندر انزلی

تفریحات آبی: در سواحل بندر انزلی می‌توانید به تفریحاتی همچون جت‌اسکی، موتور چهارچرخ، قایق‌سواری، اسب‌سواری، والیبال و فوتبال ساحلی و ... دسترسی داشته باشید و شنا را در مکان‌های مشخص شده تجربه کنید.

کشتی تفریحی میرزاکوچک خان: اولین شناور مسافری و تفریحی در دریای خزر که در سال ۱۹۷۱ میلادی در ژاپن ساخته‌ شده است. این کشتی ۵ طبقه دارد و حدود 250 مسافر را در خود جای می‌دهد. امکانات و تجهیزات اقامتی و پذیرایی مناسبی در این کشتی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

خرید: یکی از ویژگی‌های مناطق آزاد، تنوع کالاها و قیمت‌های مناسب در آنهاست. بندر انزلی هم می‌تواند با مراکز خرید و بازارهایش ساعات خوشی را برای عاشقان خرید خلق کند. مجتمع تجاری کاسپین معروف‌ترین مکانی است که می‌توانید خرید خوبی در آن داشته باشید.

پرنده‌نگری: وجود تالاب بین‌المللی انزلی و دریای خزر، باعث آمدن پرندگان مهاجر به انزلی می‌شوند و همین مساله این مقصد را برای پرنده‌نگری مناسب می‌کند.

ساحل جفرود انزلی

کشتی میرزا کوچک خان

پرنده های انزلی

مجتمع تجاری کاسپین

حمل و نقل برون شهری بندر انزلی

ترمینال انزلی

آدرس: بلوار آیت ا... پیشوایی

شماره تماس: 44432080-013

مسیرها: تهران، مشهد، تبریز، رشت، بندرعباس، کرج، اردبیل، ارومیه، کرمانشاه، اهواز و ...

حمل و نقل درون شهری بندر انزلی

برای جابه‌جایی در شهر انزلی می‌توانید بر روی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها و تاکسی‌های آنلاین حساب باز کنید.

ترمینال

بندر انزلی در فصل های مختلف

بندر انزلی آب و هوایی مرطوب دارد و میزان رطوبت نسبی آن بین ۷۱ تا ۹۷ درصد است. بارندگی در این منطقه بسیار زیاد است و متوسط سالانه آن به ۱۸۹۲ میلی‌متر می‌رسد.

بهار: در اوایل بهار هوا مطبوع است؛ اما بارش‌هایی در شهر رخ می‌دهد. به دلیل تعطیلات نوروزی، بندر انزلی، میزبان مسافران زیادی می‌شود. در اواسط بهار، این شهر آب‌وهوای مطبوعی دارد و گزینه خوبی برای سفر است؛ اما در اواخر این فصل هوا کم‌کم شرجی می‌شود.

تابستان: در تابستان‌ها باید انتظار آب‌وهوای به شدت گرم و شرجی را از انزلی داشته باشید؛ اما بازار تفریحات آبی در این فصل داغ است و با توجه به تعطیلات مدارس، مسافران زیادی به شهر می‌آیند.

پاییز: بارش‌های شدید باران و آب‌وهوای مطبوع چیزی است که از پاییز انزلی نصیب‌تان می‌شود.

زمستان: در زمستان، انزلی، آب و هوایی ملایم و کمی سرد دارد.

انزلی

تاریخچه بندر انزلی

بر اساس مطالعات، 15000 سال پیش بود که جزیره‌ای از میان آب‌های دریای خزر بیرون آمد که پس از هزاران سال انزلی نامیده شد و نامش به عنوان مهم‌ترین بندر سواحل جنوبی خزر، بر سر زبان‌ها افتاد. گفته می‌شود مردم این دیار با کوروش هخامنشی در لشکرکشی‌هایش همکاری داشتند و نام محل خود را از روی سرزمین انزان یا انشان پارس (مرکز پادشاهی کوروش بزرگ) انتخاب کردند؛ اما نام انزلی برای اولین بار در کتاب‌هایی مربوط به 540 سال پیش آمده است.  شهر در سال 1184 خورشیدی توسط روس‌ها به آتش کشیده شد و بخش بزرگی از شواهد تاریخی شهر از جمله کتاب ها از میان رفت.

بر اساس تحقیقات، مهاجران از نواحی ساحل جنوبی تالاب انزلی، تالش امروزی و شرق انزلی، به این شهر آمدند تا از آن به عنوان پایگاهی برای ماهیگیری استفاده کنند و از امواج خروشان دریا در امان باشند. این‌گونه بود که جمعیت اولیه انزلی شکل گرفت و کم‌کم این شهر به وجود آمد.

این شهر در زمان صفویان مورد توجه انگلیسی‌ها قرار گرفت تا برای انتقال ابریشم از گیلان به روسیه مورد استفاده قرار گیرد. در پی این امر، روس‌ها و حکومت ایران متوجه اهمیت بندر انزلی شدند و دریافتند که این مکان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، امن‌ترین و نزدیک‌ترین راه بین ایران و اروپاست و لنگرگاه و پناهگاه خوبی برای کشتی‌های تجاری به شمار می‌رود. کم‌کم انزلی به محلی برای تخلیه‌بار، بارگیری و عبور مسافران تبدیل شد و در زمان نادرشاه به عنوان پایگاهی برای بارگیری برنج و احتیاجات لشگر نادری که در قفقاز می‌جنگیدند مورد استفاده قرار گرفت. 

در دوره قاجار، تردد کشتی‌ها به منظور حمل‌و نقل کالا در این بندر بسیار افزایش یافت و انزلی یکی از مهم‌ترین بنادر دریای خزر شد. تا پیش از احداث موج شکن‌های معروف انزلی، کانال بین انزلی و غازیان، به منظور تخلیه و بارگیری و یا مصون ماندن از امواج و طوفان مورد استفاده بود. امواج دریا با پیشروی در داخل کانال، آسیب‌های زیادی را به شناورها می‌زدند و همین مساله باعث شد تا ساخت موج‌شکن به ضرورتی برای شهر تبدیل شود. در سال ۱۲۷۴ خورشیدی بین دولت ایران و روسیه قراردادی برای ساخت این شاهکار معماری منعقد شد و کار احداث تا 1293 خورشیدی تحت نظر دو مهندس روسی صورت گرفت. در سال ۱۳۰۱ اولین کشتی از اروپا به بندر انزلی وارد شد و اسکله بندر انزلی کار خود را آغاز کرد. مدیریت این اسکله تا سال ۱۳۰۶ با کشور روسیه بود و پس از آن به ایران واگذار شد. 

این شهر در زمان پهلوی با نام بندر پهلوی شناخته می‌شد و به خاطر وجود گمرک و ارتباط تجاری با خارج از ایران، به دروازه اروپا معروف بود. از این‌رو بسیاری از فناوری‌های غربی، اول به این مکان راه یافت و یا این شهر جزو اولین شهرهایی بود که امکانات خاصی را دریافت می‌کرد:

  •  اولین شهر در ایران که دارای روشنایی برق شد |  قبل از سال ۱۲۷۹ خورشیدی
  • اولین بلدیه (شهرداری) | ۱۲۷۶ خورشیدی
  • اولین پل متحرک ایران | 1314 خورشیدی
  • اولین سردخانه صنعتی به منظور نگهداری مواد غذایی | 1290 خورشیدی
  • اولین مشاهده اتومبیل در ایران | ۱۲۷۹ خورشیدی
  • اولین کارخانه سوسیس‌سازی |  ۱۳۱۷ خورشیدی
  • اولین کارخانه‌های چوب‌بری و لیمونادسازی، تصفیه خانه نفت، برنجکوبی در ایران
  • اولین سالن نمایش تئاتر و اولین استودیو فیلم‌سازی ایران
  • اولین نشریه ورزشی در ایران
  • و...

معنای نام انزلی

تعاریف مختلفی برای معنای انزلی آورده شده که قابل قبول‌ترین آنها این است:

  • انزل به معنی لنگر و انزلی به معنی لنگرگاه
  • انزلی تحریف شده انزل و انشان به معنای گذرگاه و دروازه

عکس قدیمی از بندر انزلی

عکس قدیمی از بندر انزلی

عکس پل متحرک انزلی

سخن آخر

کمی درباره بندر انزلی برای‌تان گفتیم و این مقصد جذاب را به شما معرفی کردیم.

آیا تا به حال به این شهر سفر داشته‌اید؟ از جاذبه‌ها و دیدنی‌هایش چه به یاد دارید؟

آیا سفر به انزلی را پیشنهاد می‌کنید؟

منتظر دیدگاه‌های‌تان هستیم...

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

روزهای اول تعطیلات نوروزی هوای بندر انزلی چطوره

انتشار:10 بهمن 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

شهر خوب و با صفا و هر نقطه بهترین تفریحگاه و مردم خوب ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

انتشار:02 اسفند 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ترانه معنوى

سلام من و خواهرم ميريم براى خريد منطقه آزاد ميخواهيم ١ شب اقامت هم داشته باشيم .رشت بهتره يا بندر انزلى براى اقامت و نزديك بودن به منطقه آزاد؟

رشت

06 مهر 1402

منظورتون بازار کاسپین هستش؟؟

19 بهمن 1401

انزلي

24 دی 1401

سلام بندر انزلی بهتره

30 شهریور 1401

انزلی نزدیک تر است و و خیلی زیبا هستش

15 تیر 1401

انزلی نزدیک تر هست

23 مهر 1399

انتشار:06 فروردین 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.