karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

23 بهمن 1396

به روز رسانی

21 دی 1398

سفر کردن از آن دست اتفاقات جذاب و پردردسری است که گرچه انجام دادنش مسوولیت های زیادی می طلبد؛ اما نمی توان به راحتی از خیرش گذشت. وقتی سفر کردن را در برنامه خود می گنجانیم، طبیعتا زمان و هزینه ای را برایش کنار گذاشته و این دو عامل مهم، خود دلیلی می شوند که بخواهیم از سفرمان نهایت لذت را ببریم. در نتیجه لازم است پیش از سفر، تحقیقی کافی درباره مقصد، جاذبه ها و اطلاعات لازمش انجام دهیم، چرا که این کارها کمک می کنند تا سفر بهتری را تجربه کنیم.

شهر وان از آن جمله شهرها و مقاصد خارجی است که به سبب نزدیکی به مرز مشترک ایران و ترکیه، طرفدران ایرانی بسیاری دارد. به طوری که گردشگران بسیاری سالی چند بار به این شهر کوچک و مرزی می روند تا خریدهای خود را در آن جا انجام دهند. شما هم وصف این شهر را زیاد شنیده اید و می خواهید به زودی به وان بروید؟ پس همراه ما باشید تا بتوانید با آمادگی کامل سفری کوتاه و جذاب را تجربه کنید. کافیست تنها چند دقیقه را به خواندن این مقاله اختصاص بدهید تا بدانید برای دسترسی به شهر وان چه کنید و در کنار آن، اطلاعات بسیار مفیدی درباره حمل و نقل درون شهری، آب و هوای شهر وان، شماره های ضروری منطقه و حتا عبارات پرکاربرد شهر به دست آورید. 

همراه کارناوال سفری تکرارنشدنی را به وان تجربه کنید. 

معرفی شهر وان

چرا وان؟


  • مقصدی محبوب برای بازارگردی و خرید در میان ایرانی هاست.
  • از مرز رازی در شهرستان خوی تا شهر وان تنها یک ساعت فاصله است.
  • دسترسی بسیار خوبی از کشور ما دارد.
  • بزرگترین دریاچه ترکیه را در خودش جای داده است.

آشنایی با شهر وان ترکیه

آشنایی با شهر وان ترکیه

وان شهر کوچکی در شرق کشور پهناور ترکیه و مرکز استانی به همین نام است. این شهر که از مرز مشترک ایران و ترکیه فاصله چندانی ندارد، در حاشیه بزرگترین دریاچه ترکیه واقع شده و قدمتش به 3400 سال پیش بر می گردد. یعنی زمانی که پادشاهی کهن اورارتو در اطراف دریاچه وان پا گرفت، منطقه وان به شهری برای سکونت بدل شد. البته که این سال ها وان از شکوه آن دوران بسیار فاصله گرفته و اگر امروزه به وان بروید، با شهری ساده و کوچک مواجه خواهید شد. 

شهر وان امروزه جمعیتی در حدود 370,190 نفر را در خودش جای داده و وسعتی برابر با 1,938 کیلومتر مربع دارد. از نکات جالب توجه شهر وان می توان به جمعیت بالای کُردهای این شهر اشاره کرد. در واقع جمعیت اغلب این شهر را کردها تشکیل می دهند و نه تُرک ها. همچنین بسیاری وان را با گربه هایش می شناسند و این موجودات بانمک از نمادهای به خصوص شهر وان هستند؛ گربه هایی سفید با رنگ چشمان متفاوت از جمله چیزهایی است که بلااستثنا نظرتان را در طی سفر به وان جلب خواهد کرد، به گونه ای که در یکی از میدان های این شهر، تندیسی از گربه نیز می بینید.

آشنایی با شهر وان ترکیه

آشنایی با شهر وان ترکیه

معرفی جاذبه های شهر وان

گرچه وان شهری کوچک است اما با این حال هنوز هم جاذبه های مخصوص به خود را دارد. در این جا به صورت مختصر با بهترین دیدنی های وان آشنا می شویم:

دریاچه وان | Van Lake: دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه کشور ترکیه است که وسعتی در حدود ۳,۷۵۵ کیلومتر مربع را می پوشاند. در این دریاچه جذاب ماهی هایی را می بینید که هیچ جای دیگری در ترکیه نخواهید دید و تنها در این دریاچه زنده خواهند ماند. کمی که در اطرافش گشت و گذار کنید، می توانید با قایق به درون جزایر آن هم بروید و به جست و جو و گردش بپردازید. دیدنی های باستانی و بقایای تاریخی در این جزایر انتظار شما را می کشند و می توانید گردشی بدیع از تاریخ و طبیعت را رقم بزنید. 

قلعه وان | Van Fortress: قلعه باستانی و سنگی وان قدمتی در حدود 3300 سال دارد و از بزرگترین نمونه ها در نوع خودش محسوب می شود. با یک ون سواری کوتاه به راحتی می توانید خود را به این قلعه برسانید. امروزه این قلعه به موزه بدل شده است و ورودی آن برابر با 10 لیر ترکیه (23,800 تومان) است.

 کتیبه خشایارشا | Inscription of Xerxes: کتیبه خشایارشا، کتیبه ای سه زبانه است که ابتدا به دستور داریوش بزرگ ساخته شد؛ اما در زمان خود او، هیچ گاه کار ساخت آن به پایان نرسید و در نهایت خشایارشا، فرزند او فرمان تکمیل کتیبه ها را داد. این کتیبه ها در ارتفاع ۲۰ متری از سطح زمین قرار دارند و بر روی آن ۲۷ سطر و ۳ ستون به چشم می خورد. این کتیبه یکی از معدود کتیبه های هخامنشی است که در خارج از مرزهای ایران قرار دارد و در نزدیکی قلعه وان واقع شده است.

مرکز خرید وان ای وی ام | Van AVM: مرکز خرید وان ای وی ام (Van AVM) در بلوار جمهوری شهر وان قرار دارد و بنابراین برای آن که به این مرکز خرید مدرن برسید، راه سختی در پیش ندارید. وان ای وی ام جدیدترین مرکز خرید شهر است که فروشگاه‌های بیش از ۹۰ برند مختلف را در خود جای داده است. 

کلیسای واراگاوانک | Varagavank: این کلیسا در 9 کیلومتری شهر وان قرار گرفته و یکی از زیباترین و مهم ترین کلیساهای منطقه است. 

جاذبه های شهر وان

جاذبه های شهر وان

جاذبه های شهر وان

Samet Güler

دانستنی های مهم شهر وان

خواندن و دانستن اطلاعات زیر، می تواند در حین سفر شما به وان مفید باشد:

اختلاف ساعت با تهران: 1 ساعت و نیم عقب تر

سطح قیمت: بسیار کم تر از تهران

پول رایج: لیر (₺)، هر 1 لیر ترکیه (2,380 تومان) است. 

زبان اصلی: همان طور که گفته شد اغلب جمعیت وان را مردم کُرد زبان تشکیل می دهند. ولی از آن جا که زبان رسمی و ملی کشور ترکیه، ترکی است، افراد بسیاری را خواهید دید که به ترکی نیز سخن می گویند. 

دین رسمی: دین رسمی کشور ترکیه اسلام است و اغلب مردم وان مسلمان اند.

سوغات شهر: از جمله سوغات شهر وان می توان به انواع قالی و گلیم اشاره کرد. البته سوغات معروف ترکیه چون شیرینی ها و خوشمزه های ترکی را نیز می توانید در شهر وان پیدا کنید. 

وضعیت بهداشتی: متاسفانه اطلاعات چندانی در رابطه با وضعیت بهداشتی و بیمارستان های این شهر در دسترس نیست. با این حال به طور کلی بیمه مسافرتی جامع برای تحت پوشش قرار دادن سرقت، خسارات مالی و مشکلات پزشکی برای سفرهای خارجی بسیار توصیه می شود. 

دانستنی های مهم شهر وان

در سفر به وان بدانید

از دیگر اطلاعات و نکات ضروری پیش از سفر می توان به عبارات کوتاه و پرکاربرد مقصد و شماره های ضروری آن شهر اشاره کرد. دانستن این اطلاعات، هم سفر را برای شما راحت تر خواهد کرد و هم آمادگی شما را برای عکس العمل بجا در اتفاقات غیر منتظره بالا می برد.

شماره های ضروری:

کد شماره گیری ترکیه

90+

پیش شماره وان

432

پلیس

155

آمبولانس

122

آتش نشانی

110

عبارات کاربردی:

دانستن عبارات کاربردی از جمله چیزهایی است که شما را در برقراری ارتباط با مردمان شهر مقصد یاری می دهد. در ادامه با برخی از عبارات پرکاربرد به زبان ترکی آشنا می شویم.

فارسی

تلفظ

ترکی

سلام

SELAM

Selam

خداحافظ

HOSH-CHA-KAL

Hoşçakal

متشکرم

TE-SHE-KOR ED-ER-IM

Teşekkür ederim

لطفا

LUT-FEN

Lütfen

می توانید انگلیسی صحبت کنید؟

INN-GLIZ-JE CON-NUSH-OR MUS-UN-UZ

İngilizce konuşur musunuz

متوجه نمی شوم

SI-ZI ANN-LA-MA-YOR-UM

Sizi anlamıyorum

قیمتش چقدره؟

NAY KAD-AR

Ne kadar?

ببخشید

AFF-ED-DAR-SAN-IZ

Afedersiniz

می توانی کمکم کنی؟

YARR-DIM ED-EBB-ILL-EAR MISS-IN-IZ

Yardım edebilir misiniz?

بله

EV-ET

Evet

خیر

HAI-YER

Hayır

نمی دانم

BILL-ME-YOR-UM

Bilmiyorum

اکی

TAMAM

Tamam

در صورتی که درباره برقراری ارتباط در طول سفرهای خارجی خود دغدغه و نگرانی بسیاری دارید، توصیه می کنیم خواندن آموزش های کاربردی زیر را از دست ندهید. 

آموزش راه های برقراری ارتباط در کشورهای خارجی

تعطیلات رسمی ترکیه | سال 2020

از دیگر نکات جالب توجه پیش از سفر می توان به تعطیلات رسمی هر شهر اشاره کرد. با در اختیار داشتن این اطلاعات می توانید برنامه ریزی دقیق تر و بهتری داشته باشید، چرا که تعطیلات عمومی و جشنواره ها ممکن است بر روی وضعیت بازدید از جاذبه ها و اماکن دیدنی تاثیر داشته باشند و البته در این اوقات، شلوغی بیشتری در مراکز خرید دیده می شود.

زمستان: 

1 ژانویه (11 دی 1398): سال نوی میلادی

بهار:

23 آپریل (4 فروردین 1399): روز حاکمیت ملی و روز کودک

1 می (12 اردیبهشت): روز کارگر

19 می (30 اردیبهشت): روز بزرگداشت آتاتورک، روز جوانان و ورزش

24 تا 27 می (4 تا 7 خرداد): تعطیلات عید فطر

تابستان:

15 جولای (25 تیر): روز دموکراسی و روز ملی همبستگی

31 جولای تا 3 آگوست (10 تا 13 مرداد): تعطیلات عید قربان

 30 آگوست (9 شهریور): روز پیروزی

پاییز:

29 اکتبر (8 آبان): روز جمهوری

آب و هوای شهر وان

آب و هوای شهر وان برای ما ایرانی ها دور از انتظار نیست و مشابهش را بسیار تجربه کرده ایم. این شهر که در اقلیمی قاره ای و مرطوب قرار گرفته، تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد دارد. گرم ترین ماه های وان را در خرداد، تیر و مرداد و سردترین زمان سال را هم در ماه بهمن می بینید. بارانی ترین اوقات وان نیز مربوط بهار و پاییز است که در بهار در طی فروردین و اردیبهشت رخ می دهد.

در نهایت اگر به دنبال آب و هوایی دلپذیر می گردید، بهترین زمان سفر به وان را می توان میان ماه های خرداد تا آبان دانست. 

آب و هوای شهر وان

راه های دسترسی به شهر وان

گرچه شهر وان دارای فرودگاه است؛ اما از آن جا که این پایانه هوایی بین المللی نیست، طبیعتا پروازی نیز از ایران به مقصد این شهر وجود ندارد و کاربرد این فرودگاه برای جا به جایی درون کشور ترکیه و به شهرهایی چون آنکارا، استانبول و ازمیر و ... خلاصه می شود. بنابراین برای دسترسی به شهر وان از کشور ایران، راحت ترین راه ممکن استفاده از مسیر زمینی است. 

در ادامه برای روشن شدن موضوع و بررسی راه های ممکن، تمامی این روش ها، دسته بندی و بررسی شده اند:

1- تورهای وان

2- شخصی:  1) وسایل حمل و نقل عمومی

                  2) ماشین شخصی

1- تورهای وان

برای سفر به شهر وان نیز مانند دیگر شهرهای خارجی، می توانید از تورهای گردشگری استفاده کنید و برنامه ریزی را به دست تورگردانان بسپارید. اغلب تورهای وان سه روزه هستند و بسته به آن که چه اقامتگاهی را انتخاب کنید، هزینه ای در حدود 500,000 تومان تا 800,000 تومان خواهند داشت. 

2- راه شخصی

یکی از معمول ترین راه هایی که اغلب ایرانی ها برای سفر به وان انتخاب می کنند، همین راه شخصی و البته زمینی است. در دسترس ترین راهی که برای رسیدن به وان در برابر شما قرار دارد، استفاده از مرز رازی است. مرز رازی که در کشور ترکیه با نام کاپیکوی (Kapıköy) شناخته می شود، در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و با شهر وان فاصله ای 100 کیلومتری دارد. 

ساعت کاری مرز رازی: 9:00 تا 17:00 (به وقت ایران) در نیمه اول سال و 9:30 تا 16:30 در نیمه دوم سال

++ البته پایانه های مرزی دیگری نیز در برابر شما قرار دارد که با استفاده از آن ها می توانید وارد کشور ترکیه شوید؛ اما استفاده از آن ها دلیلی منطقی ندارد، مگر آن که بخواهید پیش از وان، به شهرهای دیگری چون ترابزون سفر کنید.

دیگر مرزهای مشترک ایران و ترکیه عبارت اند از: 1- مرز بازرگان  2- مرز سرو

1- مرز بازرگان بزرگ ترین و مهم ترین مرز، برای سفر به ترکیه بوده و انتخاب بسیاری برای خروج از کشور است. این پایانه امکانات مناسبی دارد و در شمال آذربایجان غربی و نزدیکی شهر ماکو قرار گرفته است.

ساعت کاری: 24 ساعته

فاصله تا ترابزون: 580 کیلومتر 

2- مرز سرو نیز در استان آذربایجان غربی قرار گرفته و در نزدیکی شهر سرو، یکی از شهرستان های ارومیه است.

ساعت کاری: 24 ساعته

فاصله تا ترابزون: 784 کیلومتر

++ خوب است بدانید که مرزهای زمینی همیشه و در تمام روزها باز بوده و هیچ گاه تعطیلی ندارند. 

ورود به صفحه هزینه های سفر به ترابزون

دریاچه وان

1) وسایل حمل و نقل عمومی

برای سفر به وان چندین راه پیش روی شماست:

در مجموع هزینه هر یک از این مسیرها عبارت اند از:

1- مسیر تهران - خوی - وان

همان طور که اشاره شد، نزدیک ترین شهر به مرز رازی شهرستان خوی است. اگر ساکن تهران هستید، به راحتی و با اتوبوس می توانید خود را به شهر خوی برسانید. پس از آن می توانید با ون های موجود یکراست به سوی وان بروید. راه دیگر آن است که ابتدا به مرز رفته و از مرز با سواری جداگانه ای، خود را به وان برسانید.

بلیت اتوبوس یک طرفه تهران - خوی: 32,000 تومان تا 54,000 تومان

کرایه ون های خوی - وان: حدود 40,000 تومان

2- مسیر تهران - خوی - مرز رازی - وان

بلیت اتوبوس یک طرفه تهران - خوی: 32,000 تومان تا 54,000 تومان

هزینه تاکسی خوی - مرز رازی: حدود 25,000 تومان

هزینه ون های مرز رازی تا شهر وان: 20 لیر ترکیه (47,600 تومان)

3- مسیر تبریز - وان

خوب است بدانید که از تبریز می توانید به شهر وان دسترسی پیدا کنید. خود را از هر شهری که هستید به تبریز برسانید و سپس با استفاده از ون های موجود در این شهر، مستقیم به وان بروید.

هزینه ون های تبریز - وان: حدود 70,000 تومان

4- مسیر تبریز - خوی - وان

اگر همچنان تبریز شهری است که می خواهید از آن به سوی وان حرکت کنید؛ اما ترجیح می دهید هزینه ها را کاهش دهید، ابتدا خود را با اتوبوس یا قطار به شهر خوی برسانید و سپس باقی راه را با استفاده از ون، یا ترکیب تاکسی و ون طی کنید.

بلیت یک طرفه قطار تبریز - خوی: حدود 10,000 تومان

بلیت یک طرفه اتوبوس تبریز - خوی: حدود  10,000 تومان تا 12,000 تومان

هزینه تاکسی خوی - مرز رازی: حدود 25,000 تومان

هزینه ون های مرز تا شهر وان: 20 لیر ترکیه (47,600 تومان)

* هوایی + زمینی

 اگر در یکی از استان های مرکزی، جنوبی و یا شرقی کشور زندگی می کنید، بهترین راه این است که ابتدا خود را به یکی از دو شهر تبریز و یا ارومیه برسانید. اگر تبریز انتخاب شماست، باقی راه را می توانید با استفاده از مسیرهای گفته شده در بالا طی کنید. اگر هم ارومیه انتخاب شماست، امکان آن را دارید تا برای رسیدن به شهر خوی، از اتوبوس ها استفاده کنید.

هزینه بلیت یک طرفه اتوبوس های ارومیه - خوی: حدود 7,000 تومان

جاده خوی رازی

مرز رازی

ون های مرز رازی

2) ماشین های شخصی

برای آن که بخواهید با ماشین شخصیِ خود به وان سفر کنید، پیش از خروج از کشور نیاز است برای چندین مورد هزینه کنید:

1- هزینه گواهینامه بین المللی یک ساله: 109,000 تومان

2- هزینه پلاک بین المللی: 328,000 تومان

3- دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: 100,000 تومان

4- برچسب CD و IR: برابر با 4,400 تومان

5- هزینه عوارض خروج از کشور به صورت زمینی: 25,000 تومان

6- هزینه کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور: 18,000 تومان

7- بیمه 10 روزه ماشین: 75,000 تومان تا 100,000 تومان

+ می توانید عوارض خروج از کشور را در شعب بانک ملی سراسر کشور بپردازید تا به هنگام خروج از کشور و لب مرز معطل نشوید. 

+ برای کاپوتاژ ماشین باید به گمرک شهر خود یا مرکز استان مراجعه کنید.

+ کاپوتاژ ماشین اعتباری یک ساله دارد و اگر قبلا کاپوتاژ داشته اید و می خواهید برای تمدیدش اقدام کنید نیازی به گرفتن برچسب IR و پلاک ندارید.

+ اگر قبلا هم به ترکیه سفر کرده اید و از سفر پیشین شما با ماشین، هنوز سه ماه نگذشته است؛ عبور از مرز با باک پر به معنای قاچاق سوخت برداشت می شود و در این زمان شما باید پول بنزین موجود در باک تان را با نرخ ترکیه بپردازید. 

سفر به وان

Haluk Ekinci

نکاتی درباره بیمه ماشین، پیش از خروج از کشور

گرفتن بیمه ماشین یکی از ارکان مهم برای خروج خودرو از کشور است. برای تهیه آن چند راه پیش رو دارید. 

۱- اگر می خواهید کار بیمه را به لحظات آخر موکول نکرده و از وقت خود به خوبی استفاده کنید، می توانید با شعب بیمه در مرز بازرگان تماس گرفته و پس از هماهنگی های لازم، هزینه را برای آن ها واریز کنید. کارکنان بیمه، بیمه نامه را با پست پیشتاز برای شما ارسال می کنند.

۲- اگر از مرز بازرگان خارج می شوید، می توانید بیمه را در شعبات بیمه آن جا و حداکثر ظرف یک ساعت تهیه کنید. 

۳- اگر می خواهید از مرز رازی از کشور خارج شوید، معطلی بسیار و هزینه بیشتری در انتظار شماست. حداقل نصف روز منتظر می شوید و گاه باید شب دوباره به خوی برگشته و فردا صبحش دوباره برای دریافت بیمه نامه مراجعه کنید.

۴- می توانید از بیمه آکسای ایران استفاده کنید که برای دریافت آن باید به شعب مرکزی بروید و هزینه ای در حدود ۷۵ هزار تومان برای ۱۵ روز بپردازید.

۵- اگر در مرز هستید و تازه به فکر بیمه نامه افتاده و همچنین همراهی دارید، همراه شما می تواند از مرز خارج شده و بیمه را از ترکیه دریافت کرده و برای شما بیاورد.

۶- می توانید از رانندگان ترانزیت و یا افرادی که به ترکیه رفت و آمد دارند، بخواهید که بیمه نامه را برای شما در ترکیه بگیرند.

سفر به وان

Yılmaz Aydın

حمل و نقل درون شهری وان

همان طور که احتمالا می دانید، وان شهر کوچکی است، بنابراین انتظار سیستم حمل و نقل پیچیده ای را درون این شهر نداشته باشید. عملا تنها وسیله ای که با آن می توانید در شهر جا به جا شوید، ون هایی به نام دلموش است.

دلموش | Dolmush

یکی از معمول ترین وسایلی که در این شهر مورد استفاده است دلموش ها هستند. دلموش ها، وسایلی شبیه ون بوده و نه تنها در مسیرهای شهری، بلکه در مسیرهای بین شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که درست با همین ون ها می توانید از مرز رازی خود را به وان برسانید. نرخ کرایه این ون های شهری از 1 لیر ترکیه (2,380 تومان) شروع می شود و بسته به مسیر و مقصد، متفاوت می شوند. البته باید بدانید که نهایت کرایه ای که از این ون ها برای بازدید از دورترین جاذبه های وان می توان انتظار داشت، 10 لیر ترکیه (23,800 تومان) است.

در صورتی که با ماشین شخصی به وان سفر می کنید، باید بدانید که هزینه بنزین در ترکیه (لیتری) 4.5 لیر ترکیه (10,710 تومان) تا 5 لیر ترکیه (11,900 تومان) است.

دلموش های شهر وان

آشنایی با فرهنگ غذایی ترکیه

ویژگی های فرهنگی امپراتوری عثمانی تاثیر شگرفی را در غذاهای ترکیه گذاشته است و این مساله در کنار قدرت صنعت گردشگری این کشور، باعث شده تا نام غذاهای ترکیه به عنوان یکی از برجسته ترین و اشتها آورترین غذاهای جهان مطرح شوند. میراث غذایی عثمانی در نتیجه ترکیب انواع شیوه های پخت و پز و مواد اولیه غذاها در آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه، مدیترانه و بالکان به وجود آمده و ساختاری چند فرهنگی دارد.
به دلیل استفاده فراوان از سبزیجات و ماهی تازه و روغن زیتون غذاهای این کشور از غذاهای غنی جهان نیز به حساب می آیند. مواد پرکاربرد در غذاهای ترکی مواردی چون گوشت، سبزیجات و حبوبات را شامل می شوند و به دلیل استفاده از غذاهای آبکی و خورش، مصرف نان نیز در این کشور بالاست.

صبحانه، بخش مهمی از وعده های غذایی برای ساکنان ترکیه، خصوصا شهر وان است و موادی سالم، مغذی و خوشمزه را شامل می شود که در نقاط مختلف به شکل های متفاوتی سرو می شود. سبزیجات، گوجه فرنگی، خیار و فلفل از جمله موادی هستند که در صبحانه به همراه پنیر، تخم مرغ، زیتون، عسل، خامه و شیر مورد استفاده قرار می گیرند. نان های محلی هر منطقه مانند نان ذرت و نان حلقه ای یکی از اجزای اصلی این وعده غذایی به شمار می روند. در روز های یکشنبه صبحانه مفصل تر تهیه شده و بهانه ای برای دورهمی های اجتماعی را ایجاد می کند.
همچنین خوب است بدانید کباب ها جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ترکیه دارند و با روش های متفاوتی طبخ می شوند در کنار این کباب ها بسته به مواد تشکیل دهنده و شیوه پخت، برنج، برنج بلغور و سبزی نیز سرو خواهند شد.

صبحانه در وان

تاریخچه شهر وان

گرچه امروزه شهر وان چندان مورد توجه نیست؛ اما باید بدانید تاریخچه بسیار پرباری دارد و از گذشته تا کنون، فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته است. از آن جا که اشاره به تمام بخش های تاریخچه این شهر ممکن نیست، تنها به بخش های مهم تر نگاهی گذرا داشتیم.

همان طور که از اول اشاره کردیم تاریخچه شهر وان به 3400 سال پیش بر می گردد. در آن زمان شهر وان را با نام توشپا می شناختند و در واقع این شهر، پایتخت پادشاهی باستانی اورارتو محسوب می شد. نخستین استحکامات شهر را بر روی تپه ای شیب دار و در نزدیکی دریاچه ساختند که اکنون آن را با نام قلعه وان می شناسند. توشپا نزدیک دویست سال در دست پادشاهی اورارتو بود تا آن که حکومت دیگری به نام پادشاهی ارمنستان بر منطقه حاکم شد و شهر وان نیز تحت تملک این قدرت درآمد؛ اما این روال دیری نپایید و به زودی امپراتوری قدرتمند هخامنشی توانست شهر وان و دیگر سرزمین های اطرافش را از آن خود کند. در همین دوران بود که کتیبه سه زبانه خشایارشا در صخره ای در نزدیکی قلعه وان افزوده شد. فرمانروایی هخامنشیان بر شهر وان تا دوره سقوط این امپراتوری و حمله معروف اسکندر در سال 331 پیش از میلاد ادامه داشت. پس از آن بود که ابتدا اسکندر و سپس سلوکیان بر منطقه حاکم شدند. داستان دست به دست شدن وان اما در همین جا خلاصه نشد و پس از چندی، باری دیگر به دست پادشاهی ارمنستان افتاد و سپس این اشکانیان بودند که وان را در قلمروی خود جای دادند. 

سال های پس از این وان نیز پر حادثه گذشت و این شهر تاریخی دایم از مالکیت پادشاهی به مالکیت دیگری درمی آمد. به طور مثال پس از اشکانیان، ساسانیان و پس از آن نیز امپراتوری بیزانسی این شهر را از آن خود کردند. در این دوره وان به محل منازعه ای میان قدرت های ایرانی و امپراتوری بیزانسی بود و سران حکومت سلجوقی توانستند در طی یکی از جنگ های خود، شهر وان را از آن خود کنند؛ اما این انتهای ماجرای شهر وان نبود و در سال های بعد قدرت های دیگری چون مغول ها، تیموریان و حکومت های محلی آق قویونلو و قراقویونلو حکومت وان را در دست گرفتند. 

درگیری ها بر سر مالکیت شهر وان همچنان ادامه پیدا کرد به طوری که در نیمه اول قرن پانزدهم میلادی، این شهر به محل جنگ و جدالی میان امپراتوری قدرتمند صفوی و عثمانی تبدیل و بارها میان این دو قدرت همسایه جا به جا شد. این پیکارها تا سال 1639 ادامه پیدا کرد تا آن که در نهایت در این سال پیمانی به نام عهدنامه زُهاب یا قصر شیرین میان صفویان و عثمانی ها بسته شد و این قرارداد، دعوای 150 ساله دو کشور را پایان بخشید و شهر وان برای همیشه بخشی از خاک ترکیه باقی ماند. از آن پس تاکنون شهر وان در دوره های مختلف بسیار مورد توجه بود، چرا که در نزدیکی مرز کشورهایی چون ایران، ارمنستان، روسیه و عراق قرار داشت. البته خوب است بدانید در طی جنگ جهانی اول منازعاتی میان روسیه و ارمنستان و ترکیه بر سر این شهر وجود داشت اما در نهایت وان به خاک ترکیه بازگشت. 

سخن آخر

با هم سری به شهر وان زدیم و دانستنی ها و نکات این شهر محبوب را از جهات مختلف بررسی کردیم. باید بدانید این مقاله مختص به دانستنی های شهر وان بود و در مطالبی جداگانه می توانید درباره جاذبه های وان و دیگر دانستنی هایش مانند هزینه های سفر بیشتر بدانید. نظر شما درباره این اطلاعات چگونه بود؟

آن طور که مایل بودید با شهر وان آشنا شدید؟

به نظر شما جای چه بخشی در این معرفی شهر خالی بود؟

نظرها، خاطره ها و تجربه های خود از سفر به وان را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید این بار کارناوال به سراغ معرفی کدام شهر برود.

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

29 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

جامع و کامل بود تشکر

انتشار:15 مرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سلام در شهر وان گل فروشی و پرنده فروشی و آکواریومی و ساز فروشی دارد؟ ممنون میشوم که جواب دهید.

دوست عزیز نمیخوای بری دهات که اونجا هم یه شهریه برا خودش

18 شهریور 1402

پریوش سارانی

با سلام

بله دوست گرامی.

20 بهمن 1399

انتشار:19 بهمن 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

حمید یوسفی

سلام. من میخواستم بدونم برای اقامت شهر وان خوب هست و اگر اطلاعاتی دارید بفرمایید

انتشار:30 تیر 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.