karnaval.ir

بیتا عزیزی

انتشار

15 اسفند 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

ایران کشوری پهناور و از لحاظ جغرافیایی دارای تنوع و گستردگی قابل توجهی است. شاید بارها شنیده باشید ایران کشور چهار فصل است و در تمام فصول سال شما می توانید نقطه ای در سرزمینمان پیدا کنید که نشانی از فصل های دیگر را در خود جای داده است. می توانید هنگامی که گرمای تابستان شما را به ستوه آورده بار سفر ببندید و به منطقه ای در دل سرزمین های کوهستانی و مرتفع ایران بروید و تابستانی، زمستانی را تجربه کنید و یا در اوج سرمای زمستان، شهرهای گرمسیری بسیاری وجود دارد تا چند روزی را در هوای مطبوع تابستانیشان سپری کنید.

نعمت با ارزش دریا در شمال و سراسر جنوب کشورمان یک موهبت الهی است و وجود جلگه های سبز دامنه شمالی و دو رشته کوه وسیع و مهم البرز و زاگرس از همین ویژگی های منحصر به فرد کشورمان به شمار می آیند و البته دو دشت وسیع و پهناور کویر و لوت در قلب ایران تنوع آب و هوایی را بسیار گسترش داده اند.

امروز سفری تصویری داریم به قلب ایران و قرار است با گرم ترین نقطه زمین آشنا شویم. دشت لوت مقصد سفر ماجراجویانه ی گروهی از گردشگران خارجی بوده و  تمام تصاویر هم توسط عکاس همین گروه به نام جرومه پولین (Jerome Poulin) ثبت و توسط روزنامه گاردین (The Guardian) منتشر شده اند. روزنامه گاردین یک روزنامه بریتانیایی است که از سال 1821 فعالیت خود را در شهر منچستر آغاز کرده است اما در سال 1964 دفتر مرکزی آن به لندن منتقل شد و از آن پس به عنوان روزنامه ی پایتختی به کار خود ادامه داد. ما امروز به همت روزنامه گاردین تصاویری زیبا از بیابان لوت را با شما به اشتراک می گذاریم. این دشت بیابانی وسیع و مهم در جنوب شرقی ایران و در محدوده ای از استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده است و حدود ده درصد وسعت ایران را شامل می شود. دشت لوت بیست و پنجمین بیابان بزرگ و جزء مناطق فراگرم و خشک جهان به شمار می آید. از ویژگی های منحصر به فرد دشت لوت، وجود مرتفع ترین هرم های ماسه ای دنیا در آن است که حتی در بین آن ها ارتفاع 480 متر هم ثبت شده است. از نکات بسیار حائز اهمیت در مورد این بیابان وسیع و زیبا، درجه حرارت سطح زمین است که رکورد این مقوله جغرافیایی با ثبت دمای 70/7 درجه سانتی گراد در سال 2005 مربوط به منطقه ای در نزدیکی شهداد دشت لوت است. علت گرمای بیش از حد زمین در این ناحیه را رنگ تیره شن و ماسه آن و همچنین خشکی بیش از حد زمین می دانند.

سرانجام پس از 2 سال پیگیری های مداوم و ثبت پرونده ای در دفتر یونسکو در پاریس، در تیر ماه 1395 بیابان لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. علاوه بر هرم های مرتفع و رکورد گرم ترین نقطه ی زمین، وجود بلندترین و طولانی ترین کلوت های جهان و همچنین یکی از بلندترین گونه های گیاهی نبکا یا گلدان صحرا در این منطقه از دلایل ثبت دشت لوت در این فهرست بوده است.

پیش از آن که سفر تصویری و هیجان انگیزمان به دشت لوت را آغاز کنیم برای آشنایی بهتر با این منطقه مطالعه مطلب زیر را از دست ندهید:

کلوت شهداد | گرم ترین نقطه زمین در کرمان

در ادامه کارناوال شما را در سفری تصویری به قلب ایران در کنار این گروه گردشگر خارجی همراهی می کند.

دشت لوت

1- راز شگفت انگیز شن و باد

سفر این گروه گردشگر خارجی به بخش شرقی دشت لوت بود؛ بخشی از دشت که تپه های شنی در این ناحیه به وسیله باد جا به جا می شوند.

گروه با کمک راه بلد و قطب نما مسیرش را از میان تپه های غول پیکر پیدا می کند.

دشت لوت

2- آماده سازی گروه برای حرکت به مرز شرقی دشت

دشت لوت

3- پشتیبانی اتومبیل های شاسی بلند در پهنه کویر به سمت مرکز لوت

دشت لوت

4- عظمت ستون فسیلی در قلب دشت لوت

دشت لوت

5- تپه های ستاره ای صاف و هموار با خطوط منحنی شگفت انگیز

تپه های ماسه ای وسیع با قله های خطی و ممتد را تپه های ستاره ای یا شمشیری نیز می نامند.

دشت لوت

6- بقایای تپه های فسیلی، گمشده در عظمت تپه های ستاره ای

دشت لوت

7- در امتداد سراشیبی دره های کَلوت در غرب دشت لوت

برجستگی بین شیار های U شکل تپه های شنی را کلوت (Kalut) می گویند. 

دشت لوت

8- سراب گسترده بر تن دشت بی پایان

دشت لوت

9- جستجوی گذرگاهی از میان تپه های کلوت 

دشت لوت

10- تجمع وسیع کلوت ها در مرز غربی دشت لوت

دشت لوت

سخن آخر

آیا تا به حال سفری به دشت ها و بیابان های معروف ایران داشته اید؟

از تجربیات سفرتان به این مناطق برایمان بنویسید؟

سفر به دل کویر را ترجیح می دهید یا مناطق سرسبز و خوش آب و هوا را؟

ما در کارناوال پذیرای نظرات و پیشنهادات شما همراهان همیشگی هستیم.

 

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ابوفاضل اجورلو

ضمن سلام كوير شمال ويا ارس نيست كه هرگونه بى وفايى كرديم گذشت كنه اگرشب دركوير خوابيده باشيد حس ميكنيد دستتان دراز كنيد به ستاره ها ميرسد كويررابايد بشناسى بعد به مهمانيش بروى وگرنه تاوان سختى خواهى داد ولى زيباترين نقطه كره زمين است اگر درك داشته باشيد

انتشار:13 اردیبهشت 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.