karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

29 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از تسنیم، پاسخ شتاب زده و سریع عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست به درخواست وزیر نفت برای احداث واحدهای پتروشیمی در نزدیکی میانکاله ی استان مازندران می تواند به نابودی این منطقه ی منحصر به فرد طبیعت ایران منجر شود. فعالیتی که احتمالا در سالهای آینده فاجعه ای زیست محیطی به بار خواهد آورد. آیا در آن زمان آقای عیسی کلانتری پاسخگوی کار خود خواهد بود؟

منطقه ی حفاظت شده ی میانکاله شبه جزیره ای است که در جنوب شرقی دریای خزر و در 12 کیلومتری شهرستان بهشهر واقع شده و بیش از شصت و هشت هزار هکتار مساحت دارد. میانکاله از سال 1348 به عنوان منطقه ی حفاظت شده انتخاب شد و امروزه با عنوان هایی مانند پناهگاه حیات وحش، تالاب بین المللی و ذخیره گاه طبیعی زیست کره تحت نظر سازمان محیط زیست قرار دارد. از دلایل اهمیت بسیار زیاد میانکاله، طبیعت بکر و تقریبا دست نخورده ی آن است که تاکنون، تا حد زیادی از ساخت و سازها و تصرف انسان دور مانده است. وضعیت خوب زیست محیطی میانکاله موجب شده است تا تالاب ها و سواحل آن هر ساله میزبان پرندگان مهاجر بوده و محل مناسبی برای تخم ریزی ماهیان دریای خزر باشد. 

در سالهای گذشته طرح های توسعه ای بسیاری از سوی دستگاه هایی مانند وزارت صنعت، نفت، نیرو و حتی سرمایه گذاران گردشگری برای این منطقه پیشنهاد شده است که یا به دلیل مغایر نبودن با اصول زیست محیطی و یا به علت مخالفت فعالان و سازمان محیط زیست اجرا نشده اند. عموما اجرای هر طرحی در شبه جزیره ی میانکاله به بررسی های دقیق و جامع سازمان محیط زیست و اجازه ی آن نیاز دارد که در خیلی از موارد این درخواست ها رد می شوند؛ اما پس از انتصاب عیسی کلانتری به ریاست این سازمان، گویا تغییرات بسیاری برای صدور مجوزهای توسعه ای انجام شده است. آقای کلانتری از نخستین روز آغاز به کار خود در این سازمان نتوانسته عملکردی خوب از خود نشان دهد و به نظر می رسد اهمیت چندانی برای کارهای کارشناسی در حوزه ی محیط زیست قائل نیست. متاسفانه این نگرش می تواند محیط زیست را قربانی توسعه صنعتی در کشور کند. 

از جمله نمونه های بارز عملکرد رئیس فعلی سازمان محیط زیست، صدور مجوز برای احداث واحدهای پتروشیمی در مناطق حفاظت شده شمال کشور است؛ مجوزی که می تواند منطقه میانکاله را با خطراتی جدی روبرو سازد. پانزدهم آبان امسال (1396) بیژن زنگنه، وزیر نفت در نامه ای از عیسی کلانتری درخواست کرد تا با احداث دو واحد پتروشیمی در کنار امیرآباد دریای خزر و شهرستان رودسر موافقت نماید. عیسی کلانتری نیز در اقدامی بی سابقه 24 ساعت بعد، در پاسخ به نامه ی وزیر نفت، خطاب به مسعود تجریشی، معاون انسانی سازمان محیط زیست دستور پیگیری و انجام اقدام های لازم برای احداث این دو واحد را صادر کرد. 

این شتاب زدگی و سرعت در پاسخ به وزیر نفت اما از چشم فعالان محیط زیست و اصحاب رسانه دور نماند و ابهامات و سوالات بسیاری را در ذهن آنها ایجاد کرد که هنوز پس از چند روز پاسخ درست و قانع کننده ای به این ابهامات داده نشده است. 

مهمترین پرسش منتقدان و رسانه ها این است که چطور بدون بررسی، موافقت اولیه برای احداث این واحدهای پتروشیمی در میانکاله صورت گرفته است؟ چرا ارزیابی های زیست محیطی و حتی کارها و ارزیابی های کارشناسی ظاهری هم برای انجام این کار صورت نپذیرفته است؟

مطمئنا احداث چنین سازه هایی در کنار میانکاله که به عنوان پناهگاه حیات وحش و ذخیره گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است، می تواند مشکلات زیادی را برای اکوسیستم منطقه به وجود آورد. ذخایر جانوری و گیاهی بسیاری این روزها در میانکاله وجود دارند که با احداث کارشناسی نشده واحدهایی مانند پتروشیمی در معرض نابودی قرار می گیرند. این روزها تمام فعالان محیط زیست کشور نسبت به رفتارهای غیر کارشناسی که در سازمان محیط زیست رخ می دهد نگران هستند و انتظار دارند دولت در مورد این فاجعه محیط زیستی ورود پیدا کنند. 

میانکاله

میانکاله

میانکاله

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.