karnaval.ir

کارناوال

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

19 دی 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

به نقل از خبرگزاری ایسنا، مسیری که از شهرستان آران و بیدگل به مرنجاب می رود جزو هیچ کدام از انواع راه ها به حساب نمی آید و به گفته دادستان آران و بیدگل هیچ کس مسوولیت اتفاقات آن را نمی پذیرد اما با این وجود بیشترین قیمت ورودی جاده ای کشور را دریافت می کند. جالب اینجاست که این مسیر امکانات اولیه نیز ندارد.

کویر مرکزی ایران و در راس هرم آن، منطقه مرنجاب، از شرایط اقلیمی و جغرافیایی خاصی بهره مند است و گونه های نادر جانوری نیز در آن زندگی می کنند. این منطقه در شهرستان آران و بیدگل قرار دارد و گردشگران و دانش پژوهان بسیاری را برای تفریح و کارهای علمی به سوی خود می کشاند. این کویر با داشتن میراث گرانبهای دریاچه نمک و آثار با ارزش باستانی و تاریخی، ارزش بسیار زیادی برای این سرزمین کهن دارد. سالیانه ده‌ها هزار نفر از گردشگران خارجی نیز از این کویر بکر و زیبا بازدید می کنند و ساعاتی را به خلوت در ریگزارها و رمل های این منطقه می پردازند.

در طول مسیر یاد شده کمتر با خدمات پزشکی، امدادی و حتا بهداشتی رو به رو می شویم. فصل گردشگری کویر از اوایل مهرماه آغاز می شود و افراد زیادی از شهرهای ایران به خصوص اصفهان و تهران کیلومترها راه را می پیمایند و برای تفریح و استراحت به سکوت کویر پناه می آورند اما با رسیدن به ورودی کویر و پرداخت ورودی قابل توجه در ازای دریافت کمترین امکانات، خستگی راه برای شان چند برابر می شود. چطور می توان انتظار داشت که گردشگران مبلغ گزافی برای استفاده از منطقه بپردازند و در قبال آن هیچ خواسته ای نداشته باشند؟ از سوی دیگر هم انتظار داریم که کمترین آسیب به کویر وارد شود در حالی که راهنمایی درست و اصولی در مورد چگونگی استفاده از کویر را به گردشگر نداده ایم.

خسرو نیک روان، یک گردشگر اصفهانی در خصوص امکانات جاده مزبور چنین می گوید:

از قبل چیزهایی در مورد کویر شنیده بودم ولی با دیدن مرنجاب کلا دیدگاهم عوض شد و به این نتیجه رسیدم اگر درست مدیریت شود می تواند با وجود نداشتن آب و گیاه، قطب گردشگری شود اما افسوس که فقط از جذب توریست و اقتصاد آن، گرفتن ورودی لحاظ شده است.

وی می افزاید:

جاده اولین و مهمترین اصل برای توسعه گردشگری است. چرا باید با این طبیعت بکر خدادادی به فکر سروسامان دادن آن نبود؟ به جرات به شما قول می دهم اگر این جاده به همین شکل بماند تا چند سال دیگر کسی سراغ مرنجاب نخواهد آمد! زیرا بسیار خسته کننده و زجر آور است که یک مسیر طولانی را با وجود ناهمواری های زیاد رانندگی کرد.

کیوان گیرانی که از ارومیه خودش را به مرنجاب رسانده، در این باره می گوید:

به طبیعت و به خصوص بیابان و کویر علاقه خاصی دارم و بیشتر کویرهای ایران را رفته ام اما مرنجاب با همه فرق دارد.

وی ادامه می دهد:

گمان می کردم که این جاده حداقل برای خودروسواران جالب باشد اما کمتر به جاده شبیه است و بیشتر برای پیاده روی مناسب است! متاسفانه امکانات آن جالب توجه نیست و با وجود مبلغ بالای ورودی باید خدمات بیشتری ارایه شود.

سعید شعبانی، گردشگر اهل ورامین نیز از رانندگی در جاده مرنجاب گلایه می کند:

باید اعلام کنند که برای رانندگی در این مسیر پراید ماشین مناسبی نیست! انتظار می رود که راهنمایان و لیدرها در ورودی، در خصوص شرایط جاده و رانندگی در آن توضیح دهند.

محسن یارمحمدیان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در مورد ساماندهی و آبادانی کویر مرنجاب معتقد است که این کار بدون همکاری انجمن های مردمی و همکاری مسوولان منطقه سخت است.

او می گوید:

امید داریم مردم برای رشد گردشگری به مسوولان کمک کنند و بدون شک برای فرهنگ سازی به کمک سمن ها (سازمان های مردم نهاد) نیاز داریم تا مرنجاب جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تاکید می کند:

برای شروع هر کاری مقدماتی نیاز است و مقدمه گردشگری آماده کردن زیرساخت هاست که در آینده ای نزدیک به این مهم خواهیم رسید باید در کنار هم برای آبادانی کشور تلاش کنیم.

کویر مرنجاب

#اخبار روز گردشگری را در کارناوال دنبال کنید.

...

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

آبی

من دوسال پیش این جاده رو رفتم و شب هم در کاروانسرا موندم و واقعا عالی بود ...جالبیش اینه که اتفاقا با پراید رفتم ....موقع رفتن شب بود و برگشتنم روز بود ...فقط آرام رانندگی کردم...برای من سفر خیلی خوبی بود 

انتشار:20 دی 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.