karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

08 آذر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

افراد زیادی معتقدند که خرافات آن ها را به دنیای ماورایی می برد و به خدا نزدیکتر می کند. همه می دانیم که خرافه با عبادت و راز و نیاز فرق دارد؛ عبادت منطقی است اما خرافات اعتقاداتی ثابت نشده و کاملا غیر عاقلانه هستند که گاهی حتی می توانند یک زندگی را نابود کنند.

انجام کارهایی که طبق خرافه ها هستند نوعی فریب دادنِ نفس به شمار می آیند که انسان برای آرامش روح، روان و تن انجام شان می دهد. بدون شک هر کسی تفکرات و اعتقادات مخصوص به خود را دارد و نمی توان جلوی افکار هیچ کسی را گرفت؛ اما در برخی مناطق دنیا این افکار پوچ به اندازه ای گسترش یافته اند که به قانون تبدیل شده و تقریبا همه آن ها را قبول دارند. در ادامه می خواهیم به سراغ لیستی برویم که ما را با خرافاتی ترین کشورهای دنیا آشنا می کند؛ کشورهایی که برخی از آن ها با وجود پیشرفته بودن در تکنولوژی و اقتصاد، خرافاتی غیر قابل باور دارند.

برخی پژوهشگران می گویند رواج خرافات به صورت گسترده، باعث کاهشِ سرعتِ پیشرفت می شود چرا که هر فردی برای انجام دادن یا ندادن کارهایش بهانه هایی می تراشد و آن ها را توجیه می کند. جالب اینجاست که هنوز هم افراد زیادی در سراسر این کره خاکی به خرافه ها اعتقاد دارند و تکنولوژی و رواج رسانه های اجتماعی هم هیچ تاثیری در نظر آن ها نگذاشته است. با کارناوال همراه باشید تا فهرستی که رسانه های بین المللی مثل تاپ تنز (The top tens)، هلو تراول (Hellotravel) و... در این زمینه منتشر کرده اند را مرور کنیم.

مردم مصر

1- هند

هند که در آسیای شرقی قرار دارد و دومین کشور پر جمعیت جهان است در لیست خرافاتی ترین کشورهای دنیا، در رده نخست قرار دارد. هندی ها اعتقاداتی دارند که به راستی هیچ گونه توجیه منطقی برای آن ها وجود ندارد برای مثال می گویند اگر مسافر در شروع حرکتش گربه ای سیاه ببیند نباید به سفرش ادامه دهد. یا اگر گربه ای از کنار شیرِ در حال جوشیدن، عبور کند نشانه بدشانسی و بدیمنی است. به طور کلی گربه سمبل بدبختی به شمار می آید و به همین دلیل در خیابان های هند کمتر گربه به چشم می خورد و اغلب سگ دیده می شود.

این موارد تنها گوشه بسیار کوچکی از اعتقادات غیر منطقی هندی هاست. علت شیوع خرافات را در این کشور فقر بسیار و چند قومی بودن ساکنان این مرز و بوم می دانند.

فیل در هند

2- چین

جمهوری خلق چین، پرجمعیت ترین کشور جهان است که از جمله مهمترین شهرهای آن می توان به هنگ کنگ و شانگهای اشاره کرد. با وجود جمعیت بالای چینی ها اصلا بعید به نظر نمی رسد که در میان آن ها عقاید گوناگون و خرافات نیز رواج داشته باشد. با هم چند مورد از خرافه های رایج میان مردمان این کشور را مرور می کنیم:

آن ها عقیده دارند که سبیل ببر توانایی نامرئی کردن انسان را دارد و یا خوردن گوشت سگ برای روماتیسم خوب است به همین خاطر مسابقاتی در زمینه خوردن گوشت این حیوان برپا می کنند. حتا گاهی دیده شده که بانوان شناگر این کشور در مسابقات به گردن خود کیسه های چای یک بار مصرف آویزان می کنند تا خوش شانس تر شوند. از این دست خرافات در چین بسیار زیاد است و موارد گفته شده تنها گوشه ای از اعتقادات عجیب آن هاست.

مردم چین

3- یونان

افسانه ها و داستان های کهن جزوی جدا نشدنی از تاریخ و فرهنگ یونانیان هستند؛ افسانه هایی که گاه به قصه های کهن ایرانی هم راه یافته اند. یکی از معروف ترین خرافه های یونانی "چشم بد" است. آن ها عبارت معروفی دارند با عنوان The evil eye is watching you یعنی چشم بد در حال تماشا کردن توست. همین جمله باعث شده تا همیشه یونانیان تصور کنند که نگاه شیطانی و بدیمنی در سرنوشتشان تاثیر دارد. آن ها در همه حال سعی بر دور کردن این نیروی بدشگون دارند.

یونان

4- ژاپن

ژاپن کشوری جزیره ای در شرق آسیاست که به دلیل طبیعت زیبایش مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. شاید تصورش را هم نمی کردید؛ اما ژاپنی ها هم جزو مردمان خرافاتی هستند با این که تصورمان از آن ها افرادی مدرن است. با هم نگاه گذرایی بر معروفترین خرافه های آن ها داریم:

-اگر نام خود را با جوهر قرمز رنگ بنویسید، مرگ به زودی به سراغتان خواهد آمد.

-کودکان نباید ناخن های خود را در شب کوتاه کنند در غیر این صورت مرگ به سراغ والدینشان می آید.

-اگر در میان عکسی سه نفره قرار بگیرید حتما می میرید.

جالب این که موارد بالا تنها گوشه ای از تفکرات توجیه نشدنی ژاپنی هاست و صدها مورد مشابه دیگر هم وجود دارد.

مردم ژاپن

5- ایالات متحده آمریکا

مطمئنا پیشرفت تکنولوژی هیچ ارتباطی با رواج خرافات ندارد و وجود نام ایالات متحده آمریکا در فهرست پیش رو هم این موضوع را ثابت می کند. مردم آمریکا نیز اعتقادات خرافی زیادی دارند برای مثال معتقدند که اگر در روز عروسی تان باران ببارد، به سرنوشت شومی دچار می شوید. همچنین ریختن نمک بر روی زمین را هم بدشگون می دانند.

ایالات متحده از 50 ایالت مختلف تشکیل شده و این خرافه ها در میان پهنه وسیعی از این سرزمین گسترده شده اند و حتا در میان همسایه های این کشور هم رواج دارد.

ایالات متحده آمریکا

6- فیلیپین

این کشور در غرب اقیانوس آرام و میان دریای جنوبی چین قرار دارد. فیلیپینی ها به شدت به خرافه ها معتقدند و آن ها را در زندگی روزمره  خود به کار می گیرند. آن ها فهرستی طولانی از اعتقادات غیر منطقی دارند که بررسی هر کدامشان زمان زیادی می طلبد؛ اما در اینجا به چند مورد از معروفترین این خرافه ها می پردازیم:

-اگر نمک روی زمین ریخته شود دیگر هرگز میهمانی نزدتان نخواهد آمد.

-آن ها در هنگام سال نو پنجره خانه هایشان را باز می کنند چرا که معتقدند این کار باعث ورود خوشبختی به منزل شان می شود.

جالب این که پژوهشگران در جستجوهایشان متوجه شدند که اهالی فیلیپین به در حدود 5000 خرافه مختلف معتقد هستند. این روزها تفکرات پوچ فیلیپینی ها به مردمان اندونزی هم سرایت کرده و در زندگی‌شان قابل مشاهده است.

گوشه ای از کشور فیلیپین

مردم فیلیپین

7- نیوزیلند

نیوزیلند یا زلاندنو کشوری که در جنوب غربی اقیانوس آرام قرار دارد و از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده است. خرافه در میان اهالی بومی این کشور نیز رواج بسیاری دارد. برای مثال آن ها عقیده دارند لباس میهمانان یک عروسی روی سرنوشت و بخت عروس و داماد تاثیر گذار است. به همین دلیل تمام مهمانان باید لباس هایی با رنگ شاد به تن داشته باشند تا عروس و داماد، خوشبخت شوند. این عقیده در سراسر نیوزیلند رواج دارد و از زمان های دور تا به امروز به شدت رعایت می شود.

نیوزیلند

8- مکزیک

مکزیکی ها هنوز هم بر سنن و فرهنگ قدیمی خود پایبند هستند. جامعه شناسان مختلفی مکزیک را برای انجام پژوهش هایشان انتخاب می کنند زیرا ساکنان این کشور سبک و سیاق خاصی برای زندگی دارند پس اصلا جای تعجب نیست که خرافه ها هم در میانشان رواج زیادی داشته باشد. مردمان این کشور اعتقادات عجیب و غریب بسیاری دارند که 2 مورد آن ها از این قرار است:

-این مردم نوازش کردن کودکی که لبخند می زند را امری ضروری می دانند و معتقدند که اگر این کار انجام نشود، آن کودک حتما بیمار خواهد شد.

-از نظر مکزیکی ها خیره شدن به سگ می تواند اتفاقات ناگوار و بیماری هایی را برای فرد به همراه بیاورد.

اهالی مکزیک

مکزیک

9- فرانسه

فرانسه یکی از کشورهای غربی اروپاست که همه آن را با برج زیبای ایفل می شناسند. بناهای قدیمی و معماری خاص آن ها و کاخ های متعدد، این سرزمین را مشهور و برای سفر ایده آل کرده اند. فرانسه در میان کشورهای اروپایی خرافاتی ترین مردم را دارد. فرانسوی ها به خرافه های بسیاری معتقدند که هیچ یک از آن ها توجیه عاقلانه ای ندارد؛ برای مثال می گویند که اگر نان را با دست چپ روی زمین یا میز و... قرار دهید حتما بدبخت خواهید شد یا عدد 13 را بسیار بدیمن می دانند و اگر 13 میهمان به خانه آن ها بیایند، از دادن شام خودداری می کنند یا آن شام را شوم می دانند.

مردم فرانسه

10- مصر

مصر، کشوری که تاریخ و بناهای به جا مانده از روزگاران کهن در آن، همیشه با رمز و رازهای بسیار همراه بوده است؛ مثل اهرام بزرگ مصر که هنوز هیچ کس نتوانسته راز آن را فاش کند. تاریخ وجود خرافه ها در زندگی مصریان اصلا مشخص نیست؛ هر چه در تاریخ این کشور کنکاش می کنیم، با عجایب و سوالات بیشتری روبرو می شویم. به طور کلی این سرزمین از دیرباز با خرافه ها دست و پنجه نرم می کند؛ خرافه هایی که در زندگی امروز مردم این کشور همچنان دیده می شود.

مصریان فهرستی طولانی از کارها و اشیایی دارند که باعث بدبختی آن ها می شود برای مثال نگاه کردن به آینه شکسته، باز کردن چتر در داخل خانه و اموری از این قبیل. 

ورود به صفحه اختصاصی عجایب اهرام مصر

اهرام مصر

سخن آخر

کشورهای دیگری هم در این فهرست به چشم می خورند مانند هائیتی -جزیره ای در دریای کارائیب- تایلند، برزیل، اسپانیا، رومانی، کره جنوبی و... . به طور قطع شما هم خرافه های زیادی را شنیده اید و شاید به آن ها اعتقاد دارید؛ عجیبترین و جالبترین خرافاتی که تا به حال به گوشتان خورده را با ما در میان گذارید. 

نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

مسعود

عجیبترین خرافات تو ایران خودمون زمانی هست که قصد یه کاری داری و ناگهان عطسه میکنی و به اصطلاح عامه صبر میاد دیگه اون کار با هر اهمیتی که باشه تعطیل میشه

یا تعطیل میشه یا مزارن یه وقت دیگه

08 مهر 1401

انتشار:11 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

شما یا ایران رو نمیشناسید یا از کلن طرز فکر کردنتون خیلی جالبه . 


زهرا

چرا واقعا طرز تفکرتون این قدر راجع به مملکت خودتون بده ؟ این متن رو ک از خودشون ننوشتن 

06 دی 1396

انتشار:08 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.