karnaval.ir

رویا افشاری

انتشار

15 آبان 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

موزه های هر شهر بخش بزرگی از تاریخ مردمان آن را در خود ثبت و نگهداری می کنند. 

با قدم گذاشتن در موزه ی هر دیاری، با مردمان پیشین و آداب آن ها آشنا خواهیم شد و اگر به دنبال آشنایی با مردم و نوع زندگی آنان از گذشته تا امروز باشیم، در این میان موزه های مردم شناسی گزینه بسیار خوبی هستند.

در روزهای گذشته به راهنمای سفر به بندرعباس | معرفی شهر پرداختیم. حال که با این شهر بندری آشنا شدیم، سری به موزه های آن بزنیم و با تاریخ و سرگذشت این دیار گرم و پر ماجرا آشنا شویم. 

بندرعباس، دارای پنج موزه جالب و تماشایی است که هرکدام دنیایی متفاوت دارند. کارناوال قصد معرفی موزه های این بخش از سرزمینمان را دارد، تا در سفر، حتما روزی را به بازدید آن اختصاص دهید.

نکته: در این مطلب تنها به معرفی کوتاهی جهت آشنایی با موزه های بندرعباس پرداخته ایم. در سفرهای بعدی به طور مفصل به هر یک از این موزه ها خواهیم رفت و از آن ها بازدید خواهیم کرد.

با کارناوال همراه شوید.

موزه مردم شناسی
موزه های بندرعباس

1 ) موزه خلیج فارس | موزه مردم شناسی بندرعباس

یکی از بزرگترین و جالبترین موزه های مرم شناسی جنوب ایران را در بندرعباس خواهیم دید. موزه ای که در حدود یک دهه از افتتاح آن می گذرد و هر روز پذیرای گردشگران بسیاری است تا گوشه ای از زندگی و تاریخ این سرزمین را به آن ها معرفی کند.
این موزه شمال دو هزار و پانصد شی ارزشمند باستانی از هزاره سوم پیش از میلاد تا دوره پهلوی می باشد.
موزه مردم شناسی بندرعباس با زیر بنای ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع و در ساختمانی سه طبقه در محوطه ی تاریخی برکه‌های باران قرار دارد.

طبقه اول این موزه شامل فضای عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه، طبقه دوم مربوط به بخش مردم شناسی و طبقه سوم به بخش باستان شناسی تعلق دارد.

از نکات قابل توجه در مورد این موزه، لنج بزرگی است که در وسط عمارت آن قرار دارد. بزرگی این لنج تا حدی است که ارتفاع بادبان های آن تا طبقه ی سوم موزه نیز می رسد.

در رابطه با ساختمان موزه نیز بد نیست بدانید که این ساختمان سنگی نمونه ای نادر و گران بها در معرفی معماری جنوب ایران است چرا که در ساخت آن هماهنگی، صداقت، خلاقیت و توجه به ارزش های هنری، معماری و فرهنگی منطقه ای در آن به سبک هنرمندانه ای پیاده شده اند.

آدرس: بندرعباس، بلوار پاسداران بعد از سه راه 22بهمن، جنب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی

 ساعت بازدید: همه روزه به جز دوشنبه ها ساعت ساعت ۹ صبح تا  17

بلیط ورودی: برای گردشگران داخلی 1500 تومان و برای گزدشگران خارجی 5000 تومان 

موزه مردم شناسی خلیج فارس
موزه خلیج فارس

2 ) موزه آب بندرعباس

در بخش مرکزی بندرعباس موزه ای دیدنی و جذاب وجود دارد که به نمایش آثاری مربوط به آب همچون انواع کوزه (جهله) ، انواع خمره ی آب به نام (کروش)، خمره‌های سنگی (موو) یایه ی مشک (مشک تروز) و تصاویری از آب و گاو چاه، و چاه چرخ گاوی پرداخته است. این موزه یکی از جاذبه های دیدنی استان هرمزگان و متعلق به عصر صفوی است که گردشگران در سفر به این استان حتما از آن بازدید می کنند.
در این موزه با سخت کوشی و زحمت مردمان قدیم این سرزمین برای حفر قنات و چاه های آب آشنا می شویم.

آدرس: بلوار امام خمینی، جنب شرقی شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان، شرکت آب منطقه ای هرمزگان
تلفن: 3335411 و 3335415 - 0761
روزهای تعطیل: روزهای تعطیل رسمی
ساعت‌های بازدید: از ساعت 9صبح تا 17 

موزه آب بندرعباس
موزه آب بندرعباس

3) موزه حیات وحش بندر عباس

 موزه ای به مساحت 185 مترمربع جهت معرفی گونه‌های جانوری، گیاهی، سنگ و فسیل و آموزش و حفظ تنوع زیستی در بندرعباس احداث شده است. در این موزه می توان 83 گونه جانوری اعم از پستاندار و پرنده، چهار‌ گونه انواع ماهی و انواع اسفنج‌ها، مرجان، خارتنان و انواع صدف‌ها و یک اسکلت نهنگ را از نزدیک مشاهده کرد. علاوه بر این چندین دیوارما و مینی دیوارما به نمایش و معرفی مناطق حفاظت شده گنو، حرا، جزایر فارور، پناهگاه حیات وحش شیدور، اثر طبیعی ملی خرسین، دشت طارم طاشکوئیه، اکوسیستم تالابی ساحل دریا، سواحل مرجانی، زیستگاه خرس سیاه آسیایی و سازه زمین‌شناسی دودکش جن و انواع پرندگان خشکزی استان هرمزگان می پردازند.

 آدرس: بندرعباس .گلشهر جنوبی . بلوار آزادی

ساعت بازدید: همه روزه به غیر از جمعه ها و ایام سوگواری از ساعت 9صبح الی 20

متاسفانه به دلیل نبود تصویر با کیفیت، تصویر زیر متعلق به این موزه نمی باشد.

موزه آب بندرعباس

4) موزه معبد هندوها

معبد هندوها در بندرعباس امروزه به موزه ای از اشیایی فرهنگ هندی تبدیل شده و در آن می توان زیورآلات هندی، گردنبند، مجسمه‌های ساخته شده از چوب، عاج فیل و استخوان، تعدادی مجسمه فلزی و تابلوهایی از خدایان هندی مشاهده کرد.

در قسمت گنبدخانه ی معبد تابلو‌های نقاشی، مجسمه بودا در محراب و تعداد دیگری از مجسمه‌های بودا ساخته شده از سنگ را در معرض دید عموم قرار داده اند.
آدرس : بندرعباس، بلوار امام خمینی (ره) مقابل بازار روز، معبد هندوها
ساعت بازدید: همه روزه به غیر از جمعه ها. ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر

بلیط ورودی: برای گردشگران داخلی 1000 تومان و برای گزدشگران خارجی 5000 تومان

معبد هندوها
معبد هندوها

5 ) حمام گله داری

تنها حمام قدیمی باقی مانده در بندر عباس، حمام گله داری است که متعلق به قرن سیزدهم هجری و دوره  قاجاریه می باشد که تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری آن را وقف کرده است. در گذشته مردم از آن به عنوان حمام عموم استفاده می کردند ولی یک دوره ی طولانی متروک مانده بود. تا اینکه در سال 1379 میراث فرهنگی هرمزگان بنای آن را مرمت و تبدیل به موزه مردم شناسی بندرعباس نمود.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۴  به ثبت ملی رسیده‌ است .

آدرس: بندرعباس. بلوار ساحلی. جنب هتل امین. حمام گله داری

ساعت بازدید: همه روزه به غیر از جمعه ها.

حمام گله داری
حمام گله داری

سخن آخر

تا به حال از موزه های بندرعباس بازدید کرده اید؟

حال و هوای موزه های بندری چطور بود؟

تجربیات و نظرات خود را با کارناوال در میان بگذارید.

آیا این مطلب مفید بود؟

6 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بنده یه آفتابه دارم باقدمت۱قرن قدیمی

انتشار:06 خرداد 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

بهار

سلام.من امروز برای بازدید  حموم گله  داری رفتم تعطیل بود.البته این چندمین بار هست که میرم و درب اون بسته است.

کی رفتی شما

17 اردیبهشت 1400

شماره مسولش روی درب حموم نوشته شده من رفتم ایشون فقط خودش تنهاست وقتی چند نفر جمع میشن همه رو میبره داخل برای توضیحاتی که به گردشگرا میده و ناچارا درب اونجا رو میبنده ولی شماره زده روی درب ضمنا زنگ هم داره زنگ بزنید میاد دم در

07 فروردین 1400

انتشار:23 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

علی

من سالهاست در بندر عباس زندگی کردم اما هنوز موفق نشدم از اماکن بازدید کنم...البته یکبار برای بازدید به موزه مردم شناسی مراجعه ولی تعطیل بود

کارمندای خوبی نداره چون ساعت یک و نیم بود من رفتم اما نذاشتن بریم داخل گفتن ما یک میبندیم ازونور چهار تا هفت عصر هستیم ولی بنظرم دروغ گفت. مگه میشه یه نهاد دولتی یه دیقم بیشتر وایسه ازونجا فهمیدم راست نمگیه چونکه گفت الا منتظر بازدید کننده هایی هستم که بیان بیرون که خیلی باور نکردنی بود...

07 فروردین 1400

انتشار:08 خرداد 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.