karnaval.ir

زهرا میرزایی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 فروردین 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

پارک ملی نامیب ناکلافت

قاره ی آفریقا مملو از جاذبه های بکر گردشگری است؛ جنگل ها، دریاچه ها، صحراها، روستاها و... همه و همه آفریقا را به دوست داشتنی ترین قاره برای سفر تبدیل کرده اند، تنوع پوشش گیاهی و جانوری در این قاره آن قدر زیاد است که هنوز هم حیوانات ناشناخته در آن کشف می شود.

کارناوال تا به حال بارها و بارها به کشورهای گوناگون آفریقایی سفر نموده است اما هنوز هم نتوانسته گوشه ای از زیبایی های این سرزمین پهناور را به تصویر بکشد. با کلیک کردن روی لینک های زیر می توانید با برخی از جاذبه های گردشگری در آفریقا آشنا شوید:

آبشار ویکتوریا | همزاد با خوی وحشی آفریقا

سفری تصویری به مناطق محروم و دورافتاده آفریقا ; اتیوپی

دریاچه رتبا سنگال | پهنه صورتی آفریقا

هتل مانور زرافه کنیا | اقامتی غیر معمول در آفریقا

و...

امروز می خواهیم باز هم به آفریقا برویم؛ از جنگل ها و اماکن سرسبز دور شده و به قلب صحرا سفر کنیم. مقصدمان پارک ملی نامیب ناکلافت (Namib-Naukluft) است. این پارک ملی در دل صحرای نامیب و سمت غربی قاره ی آفریقا واقع شده. سرتاسر شن های سرخ و نارنجی دارد و با گشت و گذار در آن با بُعدی دیگر از آفریقا آشنا خواهید شد.

پس همراه کارناوال بیایید تا سفرمان را به سوی صحرای نامیب آغاز کنیم.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

چرا سفر به پارک ملی نامیب ناکلافت؟


- زادگاه بلندترین تپه های شنی در دنیا است.

- از بی نظیرترین مکان های دیدنی در آفریقا به حساب می آید.

- از زیباترین مجموعه ی تپه های شنی سرخ رنگ بر روی کره ی زمین است.

- تماشای طلوع و غروب خورشید در این پارک فراموش نشدنی و خاص است.

- منظره ی فوق العاده ای دارد.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

آشنایی با بیابان نامیب

در قاره ی آفریقا هم جنگل های انبوه و محشری وجود دارند و هم صحراهای عجیب و غریب زیادی. یکی از زیباترین صحراها در این قاره نامیب نام دارد که در امتداد اقیانوس اطلس کشیده شده است. به عبارتی دیگر با منطقه ای رو به رو هستیم که از یک سو کاملا به اقیانوس متصل شده، به همین دلیل زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد. با این حساب شاهدیم که منطقه کاملا گرم و خشک است و سالانه تنها 2 میلیمتر باران در آن می بارد.

جالب است بدانید که واژه ی نامیب به معنای فضای باز است و نامیبیا جمع این کلمه و به معنای فضاهای باز یا سرزمین های فضای باز می باشد. در صحرای نامیب یک پارک ملی به نام نامیب ناکلافت وجود دارد که به کاملا حفاظت شده می باشد و می توان به راحتی از آن بازدید کرد بدون این که نگران امنیت بود. در ادامه به این پارک زیبا و کمیاب می رویم و بیشتر با این نقطه از آفریقا آشنا خواهیم شد اما ابتدا کمی بیشتر با صحرای زیبای نامیب آشنا می شویم.

این بیابان شامل کوه های بلند، شن زار و تپه هایی با ارتفاعات گوناگون می باشد و نامش در دنیا به عنوان یکی از گرم و خشک ترین مناطق دنیا قدیمی ترین بیابان بر سر زبان ها افتاده است. از دیدنی و شاخص ترین ویژگی های صحرای نامیب تپه های آن است که ارتفاع برخی از آن ها حتی به 300 متر نیز می رسد که بلندترین تپه های شنی در دنیا هستند.

این بیابان در کشورهای آنگولا، نامیبیا و به طور کلی آفریقای جنوبی پراکنده شده اما به دلیل آب و هوای نامناسب تعداد بسیار کمی از بومیان در آن زندگی می کنند و تقریبا خالی از سکنه شده است. جالب است بدانید که بیشتر اوقات درجه حرارت هوا در این صحرا 45 درجه ی سانتیگراد می باشد، به همین دلیل اصلا برای زندگی مناسب نیست.

حیات وحش محدودی هم در صحرای نامیب وجود دارد که اغلب آن ها بندپایان هستند. پوشش گیاهی این صحرا هم بسیار فقیر است و بیشتر گلسنگ و خار در آن دیده می شود مگر در قسمت های ساحلی که گاها گیاهان ساحلی نیز به چشم می خورد.

صحرا نامیب
صحرا نامیب
صحرا نامیب

نگاهی به پارک ملی نامیب ناکلافت | Namib-Naukluft National Park

همانطور که اشاره ی کوتاهی داشتیم پارک ملی  نامیب ناکلافت قسمتی از بیابان نامیب است، این بیابان به عنوان اولین بیابان در دنیا شناخته می شود؛ مساحت کلی این پارک ملی 49768 کیلومتر مربع است یعنی از کل کشور سوئیس هم بزرگ تر. همین سبب شده تا بزرگترین پارک ملی در آفریقا و چهارمین پارک ملی بزرگ در دنیا باشد.

راه رفتن روی تپه های شنی که قدمتی به اندازه ی تاریخ بشریت دارند و تماشای جانداران سخت جانی که در این سرزمین گرم و خشک هنوز هم زنده مانده اند از مهم ترین دلایلی هستند که گردشگران به پارک ملی نامیب ناکلافت می روند.

تپه های این بیابان کاملا به رنگ قرمز و نارنجی سیر هستند؛ درست به رنگ فلز زنگ زده و اکسید شده. گاها در میان این تپه های رنگین و زیبا تالاب هایی دیده می شود که تنها منبع آب آشامیدنی جانداران صحرا می باشند. به دلیل نوع آب و هوا و شرایط آب و هوایی این ناحیه، آن را شبیه ترین مکان روی زمین به سیاره ی مریخ می دانند و محققان امیدوارند با تحقیق و بررسی روی بیابان های پارک ملی نامیب ناکلافت بتوانند درباره ی شرایط زندگی در سیاره ی مریخ هم اطلاعات بیشتری به دست آورند.

در این پارک ملی میزان بارش باران بسیار کم است در پر باران ترین ماه های سال یعنی آوریل و فوریه (نیمه ی دوم فروردین و نیمه ی اول اردیبهشت و بهمن و اسفند ماه) حدودا ​​106 میلی متر باران می بارد.

افراد زیادی در ابتدا تصور می کنند که این پارک ملی جایی خشک و بی آب و علف با تپه های شنی بی روح است اما این طرز فکر صحیح نیست؛ این صحرا آن قدر قدمت دارد که جانداران زیادی توانسته اند با آن سازگار شده و تکامل یابند. حتی بر روی برخی از این تپه های سرخ رنگ چمن می روید که سبزی آن چهره ی بسیار جذابی به صحرا می بخشد؛ گیاهی که کسی فکرش را هم نمی کند در جایی مثل صحرای نامیب ببیند.

همچنین آن قدر جیرجیرک و سوسک در این صحرا وجود دارند که می توانند غذای خوبی برای دیگر جانداران باشند. پارک ملی نامیب در سال 1979 میلادی درست در زمانی که آلمان ها بر این منطقه سیطره داشتند تاسیس شد و مرز آن از رودخانه ی (Swakop) تا (Kuiseb) در نظر گرفته شد که البته طی سال های متمادی مرزهایش کمی تغییر کرد. شاید جالب باشد که بدانید نوع خاصی از گورخر هم در این پارک ملی وسیع وجود دارد و حفظ و نگهداری می شود که از گونه های کمیاب گورخر در دنیا است، این گورخر های نادر اغلب در اطراف کوه هارتمن دیده می شوند و اگر مایل به دیدن آن ها باشید در این نواحی با کمی کندو کاو حتما موفق به دیدار آنها خواهید شد.

حالا آرام آرام وارد این شن زار سرخ رنگ شده و بیشتر با جزئیات و زیبایی های بی نظری این پارک ملی آشنا می شویم.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

پارک ملی نامیب ناکلافت را در ویدئوی فوق العاده ی زیر تماشا کنید

 

قسمت های مختلف پارک ملی نامیب ناکلافت

این پارک ملی آن قدر وسیع و بزرگ است که هرچه از آن تعریف کنیم بازهم کافی نیست به همین دلیل این پارک را به چند قسمت اعظم و اصلی تقسیم می کنیم تا آشنایی با آن آسان تر شود، پیش از ورود به قسمت های مختلف این پارک ملی لازم است بدانید که دو منطقه در این پارک محبوبیت بیشتری دارند یکی (Sossusvlei area) که دریاچه ای در دل این کویر بی آب و تشنه لب است و دیگری سسریم (the Sesriem) که محلی است با خانه و اقامتگاه های محلی که تقریبا در مرز صحرای نامیبیا قرار گرفته این دو منطقه را با یک نام مشترک Sossusvlei و the Sesriem شناخته می شوند.

حال با ما همراه باشید تا این پارک ملی عظیم را کمی به بخش های کوچک تر تقسیم کنیم تا آشنایی با آن ها کمی آسان تر شود. به طور کلی در پارک نامیب ناکلافت 32000 کیلومتر مربع در دسترس انسان ها است تا در آن به گشت و گذار بپردازند به عبارتی دیگر از مرز آنگولا تا آفریقای جنوبی یعنی حدود 1570 کیلومتر امتداد یافته است. بنابراین تنها راه چاره بررسی مهم ترین مکان ها و دیدی جامع به آن ها است.

1- دشت شن | خانه حیوانات گوناگون

به جز قسمت های شمالی پارک ملی نامیب ناکلافت که اغلب صخره های سنگی هستند، در سراسر این صحرای بزرگ دشت های شنی زیادی هم وجود دارد که در آن ها بر خلاف تصور عامه جاندارانی مانند گله های آهو و دسته های پرندگان نیز دیده می شود. در هنگام شب انواع خزندگان، موریانه ها و خفاش ها از لانه بیرون می آیند و در دشت ها رفت و آمد می کنند.

گشت و گذار در این دشت های بی انتها تجربه ی بسیار جالبی است که می توانید در این پارک ملی زیبا امتحان کنید.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

2- کوه و تک صخره ها | پدیده های شاخص در میان صحرا

در صحرای نامیب و پارک ملی آن اغلب کوه و صخره ها از جنس آهک یا سنگ های گرانیتی هستند که به صورت تکی در میان دشت ها پراکنده شده اند. گاهی مه های صبحگاهی این کوه ها را احاطه می کند به همین دلیل محیط کمی برای رشد گیاهان مناسب تر می گردد و منظره ای فوق العاده پدید می آید. پدیده ی وجود مه باعث می شود محیط برای زندگی بعضی از جانوران و حشرات مانند مارها، موش و سوسک ها هم مناسب تر شود به همین دلیل شاهد لانه سازی این جانوران در میان صخرهو کوه ها هستیم.

همچنین صخره های تکی محل مناسبی برای کرکس و شاهین ها هستند و اگر صبح هنگام به صخره ها نزدیک شوید این پرندگان را در حالت کمین برای شکار خواهید دید.

پارک ملی نامیب ناکلافت

3- منطقه Sossusvlei و سسریوم کانیون

شاید باور نکنید اما در میان پارک ملی کویری نامیب ناکلافت مردابی زیبا وجود داشته باشد اما این موضوع درست است. در سی متری از سطح زمین رودخانه ای به طول یک کیلومتر و به نام (Tsauchab) جاری است که در این نقطه سر از خاک بیرون آورده است.

این مرداب و خاک های رس زیبای اطرافش حدودا 60 کیلومتر مربع مساحت دارند. در این منطقه ناحیه ای هم به نام سسریوم نیز وجود دارد (Sesriem) که از محبوب ترین مناطق توریستی نامیبیا به حساب می آید. در سال 2010 میلادی این مرداب و مناطق اطرافش به منطقه ی حفاظت شده ی مشهوری تبدیل شدند زیرا در کنار این مرداب اسکله هایی بنا شد تا گردشگران با اشتیاق بیشتری به آن مراجعه نمایند.

اگر بخواهیم به شاخصه ی بارزی از این ناحیه اشاره کنیم باید از تپه های شنی قرمز رنگ و غول پیکرش نام ببریم که از بهترین مکان ها برای  آف رود و صحرا نوردی است همچنین عکاسان زیادی به این منطقه می روند تا تصاویر خارق العاده ای از این ناحیه تهیه نمایند. همچنین انواع حیوانان مانند غزال، شغال و خزندگان هم در این ناحیه دیده می شود که برای گردشگران بسیار جذاب هستند.

گفتنی درباره ی این ناحیه زیاد است می توان ساعت ها درباره ی اقامتگاه های هیجان انگیز، تپه های غول آسا، مرداب زیبا، پوشش گیاهی و جانوری و سنگ و صخره های این منطقه سخن گفت اما هر آنچه ذکر کنیم جان کلام را ادا نمی کند بنابراین به تفریحات این دیار می پردازیم تا با تماشای تصاویر و آشنایی با امکانات پارک نامیب ناکلافت بیشتر با این پارک زیبا آشنا شوید.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

تفریحات موجود در پارک ملی نامیب ناکلافت

همیشه تفریحات بیابانی طرفداران خود را داشته؛ کمپ کردن در میان شن های روان، قدم زدن زیر نور مستقیم خورشید، سپری کردن چند روز کامل در میان خزندگان و جاندارانی که در زندگی روزمره ی شهری کمتر آن ها را می بینیم و ... تجربیات بسیار جالبی هستند که کویرها را به مناطقی جذاب برای گردشگران بدل کرده اند. در پارک ملی نامیب ناکلافت هم امکان لذت بردن از تفریحات کویری وجود دارد، پس گام به گام با هم پیش می رویم و یک به یک با سرگرمی های موجود در این پارک ملی جالب آشنا خواهیم شد.

1- برپایی کمپ و پیکنیک درکویر

سپری کردن شب در میان شن زارهای کویری دست نخورده در سرزمین آفریقا یک تفریح مفرح و رویایی است. گردشگران در این پارک تجملات را رها کرده و به دامان طبیعت بکر می روند تا با دنیای بی کران صحراها خلوت کنند.

این روزها افراد زیادی به این پارک ملی می روند که به دور از سایر آدم ها تنها به همراه دوستانشان در کویر جشن بگیرند. البته این نکته را هم فراموش نکیند که کمپ کردن در این کویر، با اماکن دیگر متفاوت است. کلبه هایی ییلاقی برای گردشگران ساخته شده که می توانند شب را در آن اقامت کنند و در آن جشن و مراسم خود را بر پا کنند. امکان برپایی جشن عروسی، سالگرد ازدواج و دورهمی های خانوادگی در این کلبه ها وجود دارد.

15 کلبه با فواصل کم از هم در این کویر ساخته شده اند که درآن ها امکانات رفاهی خوبی از جمله حمام فراهم است. البته در ساخت این ویلاهای ییلاقی سعی شده تا سبک سنتی حفظ شود و گردشگران از تجملات دور شوند.

بهترین زمان های استفاده از این اتاق های خاص در هنگام طلوع و غروب خورشید است زیرا کویر منظره عالی و منحصر به فردی را به وجود می آورد که چشم ها را به خود خیره می کند.

از همه ی این زیبایی های کمپ که بگذریم نکته ی مثبت مهم در این باره این است که اتاق های پارتیشن بندی شده ی کمپ فاصله ی کمی از باجه اطلاعات پارک ملی دارند، در این ساختمان که بر روی یکی از تپه های این ناحیه ساخته شده انواع لوازم و خوراکی های مورد نیاز بازدیدکنندگان عرضه می شود و شما هر وقت که اراده کنید می توانید از طعم نوشیدنی های خنک در میان کویر لذت ببرید.

افرادی که در کویر کمپ می کنند هم می توانند روزشان را استراحت نمایند و هم از زیبایی های کویر و جانوران جذابش لذت ببرند.

کمپ در پارک ملی نامیب ناکلافت از محبوب ترین فعالیت ها نزد گردشگران صحرای نامیب می باشد. افرادی که گراندن شب را در کویر دوست ندارند هم می توانند به پیکنیکی کوچک و دوستانه بسنده کرده و ساعاتی را زیر نور خورشید یکی از بهترین صحراهای دنیا سپر کنند.

هزینه:

به دلیل تنوع زیاد در نوع اتاق ها و امکاناتی که در این بخش ارائه می شود پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاع دقیق تر از هزینه ی کمپ در پارک ملی نامیب ناکلافت روی لینک مقابل کلیک نمایید: لینک 

اما به طور کلی باید بدانید که افراد مقیم آفریقا می توانند به صورت رایگان از محل های برپایی کمپ استفاده نمایند اما اتباع خارجی ملزم به پرداخت هزینه هستند که به صورت حدودی هزینه ی کمپ در این پارک ملی به شرح زیر می باشد:

- کودک و نوجوان زیر 16 سال: رایگان

- بزرگسالان: شروع از 30 دلار نامیبیا (قیمت دلار را در آفریقا پیش از سفر به این صحرا حتما چک کنید)

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

2- کویر نوردی

یکی از شاخص ترین ویژگی های کویر سکوت آن است. به همین دلیل در این پارک ملی کویری شاهدیم که برخی از گردشکران چند قدمی را در کویر طی می کنند و هنگامی که مکان مورد نظرشان رسیدند چترهای آفتاب گیرشان را برپا کرده و به صندلی تکیه می دهند و مشغول کتاب خواندن می شوند؛ تفریحی که از آرامش بخش ترین فعالیت در کویر است.

افراد دیگری که کمی ماجراجوتر هستند از تپه های شنی بالا رفته و با شوق زیادی از بلندترین تپه های شنی دنیا عکس می گیرند و هرگاه از پیاده روی در میان شن ها خسته شدند، در سایه ی تک درختان خارشتر می نشینند و یک وعده غذای سبک نوش جان می کنند.

حس راه رفتن بر روی ریگ های داغ و سرخ رنگ صحرا نیز می تواند تجربه ی بسیار جذابی باشد.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

3- رانندگی در کویر

از ساعات اولیه ی بعد از ظهر در نامیب ناکلافت می توان اتومبیل های شاسی بلند بزرگ را دید که گردشگران را به این طرف و آن طرف می برند، با سوار شدن در این اتومبیل ها می توانید از نزدیک شاهد طبیعت بکر کویر باشید و از مناطقی عبور کنید که شاید در روزگاران دور رودخانه ای در آن جاری بوده یا پذیرای درختان انبوه جنگل ها باشد.

رانندگان این اتومبیل ها دیدی 360 درجه و کامل از پارک ملی نامیب ناکلافت به شما می دهند و اگر هم کمی خوش شانس باشید، می توانید در طی این تفریح هیجان انگیز خود گله های غزال های فوق العاده زیبا را هم مشاهده کنید.

هزینه:

اغلب برای سافاری در این صحرا تورهای گردشگری سافاری را تهیه می نمایند که بنابر خدماتشان هزینه ای از حدود 4,898 تا 13,176 دلار ( از 10 میلیون تومان به بالا) در بر خواهد داشت، برای کسب اطلاعات دقیق از هزینه ی سافاری در این کویر باید حضوری مراجعه نمایید و بنابر مکان و مدت زمان سافاری هزینه را جویا شوید.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

4- کویرنوردی به سبک ساندونر | Sundowner

Sundowner نام تفریحی است که در آن علاقمندان سوار بر اتومبیل های روباز شده و در کویر گردش می کنند. این اتومبیل ها اغلب بیش از 6 نفر سرنشین را در خود جای می دهند. رانندگان اتومبیل ها با برنامه های خاصی گردشگران را به این سو و آن سوی کویر می برند، مثلا تماشای غزال، شتر مرغ یا تماشای غروب آفتاب بر روی صخره های سنگی از معمول ترین برنامه های این نوع تفریح است.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

5- راه رفتن به سبک گورخرها

راه رفتن گوره خری یا ( Zebra Walking ) هم نوعی دیگر از تفریحاتی است که در پارک ملی نامیب ناکلافت وجود دارد. در این بخش علاقمندان به یک پیاده روی 2 ساعته دعوت می شوند. این پیاده روی در مسیرهای آسان و کم چالش انجام می پذیرد. در این پیاده روی به هرکس بیسیم داده می شود که بتواند با دیگران ارتباط داشته و از امنیت کاملی برخوردار باشد.

این تفریح به دلیل امنیت و برنامه ریزی دقیق و همچنین آشنایی با پوشش گیاهی ناب کویر مورد استقبال توریست ها قرار می گیرد.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

6- گلف

شاید همیشه تصورتان از بازی گلف، ورزشی آرام در میان زمین های سبز رنگ چمن بوده است، اما جالب اینجاست که در پارک ملی نامیب ناکلافت خبری از زمین سبز چمن نیست، اما دو زمین برای بازی گلف با 9 سوراخ طراحی و ساخته اند که گردشگران می توانند در آن ها به این فعالیت محبوب بپردازند.

اما باید توجه داشته باشید که گلف در این ناحیه تنها بین ماه های سپتامبر تا مه ( شهریور تا اردیبهشت ) امکان پذیر می باشد.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

7- سافاری با بالن

بالن سواری از دیرباز جزء تفریحات محبوب بوده و هست. در پارک ملی نامیب ناکلافت هم می توانید بر بالن ها سوار شده و زیبایی های دیدنی کویر را از زاویه ی بالا و از دیدی متفاوت تماشا کنید. این فعالیت از پر هیجان ترین تفریحات موجود در پارک ملی نامیب ناکلافت می باشد.

هزینه در سال 2017:

بین ماه های فوریه تا ژوئن: 429 یورو (حدود یک میلیون و هشت صد هزار تومان)

از ماه جولای 2017 تا ژوئن 2018: 469 یورو (حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان)

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

8- ساحل گردی

همانطور که کمی قبل تر اشاره کردیم صحرای نامیب و پارک ملی نامیب ناکلافت در امتداد ساحل اقیانوس اطلس قرار گرفته اند. در این ساحل 2 بندرگاه وجود دارد که گردشگران در یکی از آن ها که والویز ( Walvis Bay ) نام دارد می توانند شاهد یکی از عجایب طبیعت باشند؛ جایی که کویر خشک با اقیانوسی بی انتها عجین می شود.

اغلب پیشنهاد می شود که حدودا 2 تا 3 روز را برای کویر نوردی و دیدن ساحل های این پارک ملی در نظر داشته باشید، این طوری می توانید با اتومبیل های قوی شاسی بلند کویر را درنوردید و از بندرگاه معروف والویز نیز دیدن کنید.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

9- تماشای آسمان شب

از زیباترین و به یادماندنی ترین تفریحات موجود در پارک ملی نامیب ناکلافت تماشای ستاره ها در هنگام شب است، آسمان صاف و بدون غبار و ابر در این ناحیه این اجازه را به شما می دهد تا ستارگان زیادی را در آسمان مشاهده نمایید. به همین دلیل پارک نامیب ناکلافت از محبوب ترین مکان ها برای اختر شناسان است.

اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره ی ستاره نگری در این کویر هستید روی لینک مقابل کلیک نمایید: لینک

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

10- تماشای حیوانات

پارک ملی نامیب ناکلافت در حقیقت محوطه ی محافظت شده ای برای حیوانات گوناگون است به همین دلیل از جالب ترین فعالیت ها و تفریحات در این مکان تماشای حیوانات گوناگونی چون گورخر، آهوهای صحرایی، میمون، شغال سیاه و سفید حتی پلنگ و ... می باشد که وجود آن ها در صحرا برای گردشگران عجیب و دیدنی می  باشد.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

11- سوار بر هلیکوپتر و هواپیماهای کوچک

دیدن صحرایی مملو از شن های سرخ و نارنجی رنگ از زاویه ی بالا حس و حال خاصی دارد، امکان هلیکوپتر و هواپیما سواری هم بر فراز این صحرای فوق العاده زیبا وجود دارد و با این کار می توان با سرعت زیادتری پهنای صحرا را در نوردید و از زیبایی های موجود در آن لذت برد. در منطقه ی Sossusvlei این امکان وجود دارد و اگر علاقمند باشید می توانید به یک ماجراجویی شگفت انگیز بپردازید، توجه داشته باشید که حدودا هزینه ی هلیکوپتر و هواپیماهای کوچک شبیه به هم هستند اما امکان دارید این هزینه ها با توجه به موسسات دست اندر کار کمی تغییر کند.

مدت زمان پرواز: حدود 30 دقیقه

هزینه:

هلیکوپتر با یک سرنشین:  4250.00 دلار در آفریقا

هلیکوپتر با دو سرنشین: 2125.00 دلار به نرخ آفریقا

هلیکوپتر با سه سرنشین: 1417.00 دلار به نرخ آفریقا

مدت زمان پرواز: 45 دقیقه

هزینه:

هلیکوپتر با یک سرنشین: 6375.00 دلار به نرخ آفریقا

هلیکوپتر با دو سرنشین:  3188.00 دلار به نرخ آفریقا

هلیکوپتر با سه سرنشین: 3125.00 دلار به نرخ آفریقا

مدت زمان پرواز: یک ساعت

هزینه:

هلیکوپتر با یک سرنشین:  8500.00 دلار به نرخ آفریقا

هلیکوپتر با دو سرنشین: 4250.00 دلار به نرخ آفریقا

هلیکوپتر با سه سرنشین: 2834.00 دلار به نرخ آفریقا

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

چه گیاهان و حیواناتی در این صحرای سوازن زندگی می کنند؟

زمانیکه در نامیب ناکلافت باران زیادتری می بارد موقعیت خوبی برای رشد گیاهان و جانداران به وجود می آید. درست است که خاک این منطقه از نظر مواد مورد نیاز برای تغذیه ی گیاهان به شدت فقیر است اما هنوز هم شاهد رشد برخی های گیاهان در این صحرا هستیم؛ گیاهانی چون اقاقیای بیابانی، فرفیون، بلسان ( نوعی گیاه تیغ دار )، درخت تیردان، خارشتر، خار بوفالو، زیتون وحشی، درخت چوپان و... هنوز هم در این پارک ملی می رویند و زیبایی های صحرا را دو چندان می کنند.

از گیاهان که بگذریم هنوز هم برخی جانداران توانایی زندگی در شرایط دشوار نامیب ناکلافت را دارند. جانداران سخت جانی چون برخی پستانداران مثل گورخر کوهی، آهوی کوچک آفریقایی، کودو ( گونه ای از گاوسانان ) و صخره‌پر توانسته اند خود را با شرایط آب و هوایی نامیب مطابقت دهند. همچنین می توانید گراز، شترمرغ، پلنگ و برخی گربه سانان کوچک را هم در دشت های اطراف پارک ملی که کمی خوش آب و هواتر هستند، ببینید.

اما جالب ترین مطلب درباره ی جانوران موجود در پارک ملی نامیب ناکلافت وجود پرندگان گوناگون در آن است؛ حدودا 200 نوع پرنده در این مکان زندگی می کنند که از مشهورترین آن ها می توان کرکس روپل، مرغ عشق قرمز، نوک شاخ، بروبرو، اردک سیاه سفید آفریقایی، عقاب، لاشخور و ... را نام برد.

وجود همین جانداران اندک نویدبخش وجود حیات در پارک ملی نامیب ناکلاف است و گردشگران را به سوی این ناحیه جذب می کند. از جمله دیگر جانداران موجود در پارک ملی نامیب ناکلافت سوسک، جیرجیرک، عقرب، عنکبوت و مارمولک هستند که غذاهای خوبی برای مارها و دیگر خزندگان صحرا هستند. حتی نوعی موش کور هم در نامیب وجود دارد که برای مارهای زنگی بهترین خوراکی به حساب می آیند.

همه ی این موارد تنها گوشه ای از زندگی جانداران در این سرزمین پهناور بود و حتما اگر کمی ریزتر بنگریم جانوران کوچکتری را هم خواهیم دید.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

بررسی زمین شناسی پارک ملی نامیب ناکلافت

زمین شناسی خاص این ناحیه کاملا مدیون موقعیت جغرافیایی آن است، آب و هوای گرم و خشک و بارش باران بسیار کم باعث به وجود آمدن تپه های شنی شیب دار و صخره هایی با اشکال متنوع شده است. این صخره ها گاهی آن قدر بلند هستند که به آن ها نام فلات ناکلافت را می دهند.

جنس صخره های موجود در این پارک ملی صحرایی گرانیت، دولومین و شیل هستند و قسمت اعظمی از آن ها را هم سنگ آهک تیره رنگ تشکیل داده است که به مرور زمان ضخامت آن هم رو به افزایش می گذارد. حتی دیده شده که حدودا دو متر از صخره ها را آهک فراگرفته باشد، گاها و به مرور ایام قسمتی از سنگ ها توسط باد و آب کنده شده و دره ها را با شیب های گوناگون تشکیل می دهند.

به صورت کلی از نظر زمین شناسی پارک ملی نامیب ناکلافت و صحرای نامیبیا شباهت زیادی به دیگر صحراهای موجود در آفریقا دارد اما با این تفاوت که دارای تپه های شنی بسیار غول پیکری است.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

تاریخچه پارک ملی نامیب ناکلافت

پارک زیبا و منحصر به فرد نامیب ناکلافت در سال 1907 میلادی برای اولین بار تاسیس شد. سپس در سال 1941 میلادی بندرگاهی به نام ساندویچ (Sandwich Harbour) را به پارک افزودند اما تا این زمان هم این پارک ملی با نام نامیب ناکلافت شناخته نمی شد بلکه تنها به عنوان منطقه ای حفاظت شده می شناختندش تا این که در سال 1968 میلادی نام نامیب ناکلافت را روی آن نهادند و منطقه ای به نام الماس 2 را نیز به محدوده ی این پارک ملی اضافه کردند.

با احتساب همه ی تغییرات جغرافیایی و مرزی پارک نامیب ناکلافت هم اکنون این پارک از جنوب دقیقا تا جاده ی اصلی (Luderitz) ادامه دارد.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

بهترین فصل سفر به پارک ملی نامیب ناکلافت

شما در همه ی فصول سال می توانید برای بازدید از پارک ملی نامیب ناکلافت اقدام نمایید اما بهترین زمان سفر به این مکان ماه اکتبر ( مهر و ابان ماه ) می باشد.

اما اگر علاقمند هستید که در سفرتان شاهد بارش باران در صحرا باشید باید بگوییم که بیشترین میزان بارش باران در صحرای نامیبیا و پارک ملی نامیب ناکلافت در ماه های نوامبر، مارس و آوریل ( آبان، اسفند و فروردین یا اردیبهشت ) می باشد، اما اصلا تصور نکنید که در پارک ملی نامیب ناکلافت شدت گرما در آن ماه ها کاسته می شود بلکه در طی این ماه ها هم صحرا به شدت گرم است.

ضمنا توجه داشته باشید که شب هنگام در پارک ملی نامیب ناکلافت هوا به شدت سرد می شود بنابر این لباس مناسب برای شب های سرد این ناحیه را هم با خود به همراه داشته باشید.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

نکات ضروری در سفر به پارک ملی نامیب ناکلافت

در اینجا به چند نکته ی کوتاه که می تواند در سفر شما به پارک ملی نامیب ناکلافت مفید باشد اشاره می کنیم:

- بنزین در این پارک وجود دارد و از این لحاظ برای اتومبیل های شما مکشلی به وجود نمی آید.

- اگر علاقمند به تماشای غروب و طلوع خورشید در این صحرا هستید بهترین مکان برای لذت بردن از این پدیده ی زیبا فراز تپه های شنی سرخ رنگ نامیب ناکلافت می باشد.

- پیش از شروع رانندگی در صحرا باید مسئولین پارک را در جریان قرار دهید و در قسمت های مشخص شده از پیش شروع به رانندگی نمایید.

- وزش باد در این پارک سبب می شود که چهره ی تپه های شنی مدام در حال تغییر باشند بنابراین امکان دارد طی چند ساعت چهره ی صحرا کاملا متفاوت شود.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

کجا بمونیم؟

اگر علاقمند باشید هتل های زیادی هم در این پارک ملی وجود دارند که می توانید با اقامت در آن ها شبی به یادماندنی را رقم بزنید از جمله ی این هتل ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- لو میریج ریزورت | Le Mirage Resort & Spa : ( چهار ستاره ) یکی از بهترین هتل ها است که در منطقه ی Sossusvlei و در صحرای نامیبیا واقع شده که با پارک ملی نامیب ناکلافت فاصله ی کمی دارد، این هتل دارای امکانات رفاهی بسیار زیادی می باشد، لازم به ذکر است که کارناوال در آینده به صورت مفصل به بررسی این هتل خواهد پرداخت اما هم اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی آن می توانید روی لینک مقابل کلیک نمایید: لینک 

2- اقامتگاه مون مونتین | Moon Mountain Lodge : اقامتگاهی چهار ستاره با ساختمانی مستقل است که برای رزرو آن می توانید روی لینک مقابل کلیک کنید: لینک

3- اقامتگاه روستوک ریتز | Rostock Ritz Desert : اقامتگاهی چهار ستاره و لوکس در میان کویر که با کلیک روی لینک زیر می توانید آن را رزرو نمایید: لینک

4- اقامتگاه سالیتر فارم | Solitaire Desert Farm : اقامتگاهی 3 ستاره اما زیبا و دوست داشتنی، با کلیک روی لینک مقابل می توانید آن را رزرو نمایید: لینک

اقامتگاه سالیتر فارم

هتل نامیب ناکلافت

اقامتگاه روستوک ریتز

هتل نامیب ناکلافت

دسترسی و هزینه

مبحث چگونگی دسترسی به پارک ملی نامیب ناکلافت کمی گسترده است، برای اولین گام شما باید به قاره ی آفریقا بروید و از طریق کشورهای جنوب غربی آفریقا خود را به صحرای نامیبیا برسانید، به دلیل گستردگی این پارک ملی راه های زیادی از طریق کشورهای گوناگون برای رسیدن به این پارک ملی وجود دارد، با کمک نقشه ی کارناوال می توانید دقیق و آسان تر پارک ملی نامیب ناکلافت را بیابید.

البته بهترین، آسان ترین و امن ترین راه برای رفتن به پارک ملی نامیب ناکلافت خرید تورهای گردشگری می باشد که با پرداخت هزینه های گوناگون ( بنابر خدماتی که دریافت می کنید ) می توانید به پارک ملی نامیب ناکلافت بروید. هزینه ی این طور ها به شرح زیر می باشد.

هزینه:

از 52 دلار ( حدود 200 هزار تومان ) تا 5,880.00 دلار ( حدود 19 میلیون تومان ) هزینه ها متفاوت است، برای اطلاع دقیق از همه ی تورهای گردشگری و ریز قیمت آن ها روی لینک مقابل کلیک نمایید: لینک

آدرس: آفریقا، نامیبیا، پارک ملی نامیب ناکلافت.

.Address: C28, Namibia

پارک ملی نامیب ناکلافت را در نقشه کارناوال بیابید

توصیه کارناوال

توصیه می کنیم که حتما بیمه ی مسافرتی تهیه نمایید. این بیمه ها شما را در مقابل سرقت، بیماری و یا حوادث غیر مترقبه تحت پوشش قرار می دهند. شاید شما در طول سفرتان علاقمند شوید فعالیت های خطرناکی چون موتور سواری در شن و ماسه انجام دهید که احتمال وقوع حادثه در آن زیاد است، این بیمه ها امنیت و سلامت شما را تضمین می کنند. اگر موفق به تامین بیمه از طریق آژانس مسافرتی نشدید نگران نباشید، امکان تهیه ی بیمه ی مسافرتی از فرودگاه ها نیز وجود دارد.

همچنین پیشنهاد می کنیم یک بار پیش از حرکت همه ی مدارکی که ممکن است در طول سفر نیاز داشته باشید را مرور کنید زیرا اگر مدارک مهم خود از جمله کارت شناسایی و کارت اعتباریتان را فراموش کنید حتما دچار مشکلات زیادی خواهید شد.

پارک ملی نامیب ناکلافت
پارک ملی نامیب ناکلافت

سخن آخر

آیا تا به حال به آفریقا سفر کرده اید؟

آیا به گشت و گذار در صحراهای آفریقا فکر کرده بودید؟

چقدر به کویرنوردی علاقه دارید؟

نر و پیشنهاداتتان را با ما در میان گذارید.

 

زمانی موفق خواهی شد که شوقت به موفقیت، بیشتر از تَرست از شکست باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

قیمتارا ک دیدم حسرت خوردم.دلار اون موقع نگارش متن 3هزار و خردی بود الان اخرای سال99دلار شده24هزار.حالانگا میصرفه یا ن ک براتفریح ب ی کشورفقیر افریقای بری

انتشار:11 بهمن 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.