karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

28 آذر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

امروز می خواهیم سفری متفاوت و جذاب در تاریخ کشورمان داشته باشیم و در یک ماجراجویی هیجان انگیز، تصاویر قدیمی زنان ایرانی در 120 سال پیش را با هم مرور کنیم. قصد داریم عکس های کمیاب از ایران قدیم را به تماشا بنشینیم و با جنبه هایی تازه از فرهنگ و مردم کشورمان در دوران قاجار آشنا شویم. عکس های قدیمی از زنان ایرانی که در این مطلب به آن می پردازیم، بخش کمتر پرداخته شده اجتماعی ایران است که می تواند دنیایی تازه از گذشته را در برابرمان قرار دهد و دانش مان نسبت به فرهنگ عامه دوره قاجار را بیشتر سازد. این عکس ها توسط آنتوان سوریوگین (Antoin Sevruguin)، پدر عکاسی اجتماعی ایران، گرفته شده است. تصاویری که پرتره هایی از زنان ایران در اوایل قرن بیستم را نشان می دهد؛ از زنان معروف دربار تا زنان عشایر مختلف در جای جای کشور. 

کارناوال را در این سفر متفاوت همراهی کنید. 

1- سوریوگین، عکاس ایرانی-ارمنی، در میانه قرن نوزدهم میلادی (در دوره قاجار) در تهران به دنیا آمد. او دوره های عکاسی و نقاشی را در تفلیس گرجستان گذراند و در دوره ناصرالدین شاه به عنوان عکاس رسمی دربار منصوب شد. 

آنتوان سوریوگین

1- عکسی از یک زن دوره قاجار، که به وسیله آنتوان سوریوگین عکاس پیشرو ایران در ابتدای قرن بیستم گرفته شده است. 

عکس های قدیمی از زنان ایران

Antoin Sevruguin

3- یکی از موضوع های مورد علاقه سوریوگین عکاسی پرتره از مردم عادی بود. این عکس، تصویری از دو زن عشایر ایرانی را نشان می دهد که کنار کرسی نشسته اند. 

زنان عشایر

Antoin Sevruguin

4- سوریوگین این عکس از یک مادر ایرانی با فرزندانش را بیش از 100 سال پیش به ثبت رسانده است. با کمک افسران ارتش ایران، آنتوان سوریوگین در سرتاسر کشور سفر می کرد و گوناگونی اقوام ایرانی را با عکس هایش مستند می ساخت. 

تصویر قدیمی زنان ایرانی

Antoin Sevruguin

5- این پرتره از زن روستایی که در حال شیردادن به بچه اش است یکی از شاهکارهای سوریوگین به حساب می آید.

پرتره زن روستایی

Antoin Sevruguin

6- دو دختر ایل شاهسونی، از منطقه ای که امروزه به عنوان کشور جمهوری آذربایجان شناخته می شود. شاهسون در لغت به معنی هواداران و علاقه‌مندان شاه است.

دختران شاهسونی

Antoin Sevruguin

7- بسیاری از دختران و زنان ایلاتی در دوران قاجار در صنعت تولید فرش مشغول به کار بودند. سه شاه قاجاری، فتحعلی شاه، ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه تلاش ویژه ای به خرج دادند تا این سنت را دوباره زنده کنند. 

زنان ایرانی در حال بافت فرش

Antoin Sevruguin

8- عکاس اجتماعی سوریوگین همچنین به مردمی که از نظر اجتماعی پایین تر از او بودند نیز علاقه نشان می داد. این عکس پنج زن گدا را به تصویر کشیده است. 

عکس قدیمی از زنان ایرانی

Antoin Sevruguin

9- دختران کرد در دوره قاجار

سفر سوریوگین در ایران او را به مناطق شمال غربی کشور برد، جایی که کردها در آن زندگی می کنند. 

زنان کرد دوره قاجار

Antoin Sevruguin

10- این سه زن قاجاری با ابروهای پیوسته و سبیل شان، تجسمی از نهایت زیبایی زنان در آن دوره به شمار می آیند. زنانی که این المان های زیبایی را نداشتند به وسیله وسایل آرایشی، آنها را بر روی صورت شان می کشیدند. 

تصاویر تاریخی از زنان ایران

Antoin Sevruguin

11- در این عکس سه دختر را با کوزه های آب می بینید که در قاب عکاس قرار گرفته اند. اسلام شیعی، در این دوره (قرن نوزدهم) در بسیاری از بخش های جامعه قاجاری گسترده شده بود. پوشش سر دختران نمونه ای از مذهبی بودن اجتماع و مردم به شمار می آمد.

تصاویر قدیمی از دختران ایران

Antoin Sevruguin

12- رقاصان و نوازندگان کردی در دوره قاجار

عکاس ایرانی-ارمنی سوریوگین نه تنها به بخش های مختلف ایران سفر کرد بلکه چندین سفر به اروپا داشت تا با تکنیک ها و تجهیزات روز عکاسی آشنا شود. 

نوازندگان کرد دوره قاجار

Antoin Sevruguin

13- این پوشش سنتی که در عکس به نمایش گذاشته شده است یکی از مهمترین مشخصه های لباس زن عشایر ایرانی ست. سوریوگین از بخش های زیادی از جمعیت ایرانی عکس های پرتره گرفته است، اما بیشتر آثار او در سال 1908 میلادی زمانی که در ایران فرمان سلطنت مشروطه به امضا رسید از میان رفتند.

پرتره ای از زن عشایر ایران

Antoin Sevruguin

سخن آخر 

امروز به همراه شما در تاریخ سفر کردیم و به تماشای تصاویری از زنان ایرانی در 120 سال پیش نشستیم. عکس هایی که ما را با جنبه های تازه ای از ایران قدیم آشنا کرد و شکل متفاوتی از زن ایرانی را به نمایش گذاشت. 

نظر شما در مورد این عکس ها چه بود؟

شما کدام یک از این تصاویر را بیشتر دوست داشتید؟

از دید شما عکس هایی از این دست چگونه می تواند به شناخت ایران کمک کند؟ 

دیدگاه ها، پیشنهادها و انتقادهای تان را با ما و دوستان کارناوالی تان به اشتراک بگذارید. منتظرتان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

تیپ الان منم همین طوریه

انتشار:09 فروردین 1401

آیا این دیدگاه مفید بود؟

مهرام

بسیارجالب بودن.ممنون

انتشار:07 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

بسیارجالب بودن.ممنون

ن

عالی بود

21 فروردین 1398

انتشار:07 دی 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.