karnaval.ir

پرستو مقدم

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

30 آبان 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

روش های بسیاری وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانیم سفری به گذشته داشته باشیم و پیرامون سرگذشت آدمی اطلاعاتی به دست آوریم؛ گاه باستان شناسان با کمک طرحی ابتدایی بر دیواره ی یک غار، به نتایجی مهم دست می یابند و گاهی مورخین از چند کلمه ی کوتاه بر کتیبه ای، داستان ها نقل می کنند. با گذر زمان اما ابزار انسان برای مکتوب نمودن تاریخ نیز پیشرفت کرد؛ تا جایی که امروزه می توانیم با انواع دوربین های مدرن لحظات خود را به صورت فیلم و عکس هایی با کیفیت ثبت و ضبط کنیم. شاید آیندگان با بررسی این فیلم ها و تصاویر به راحتی دریابند که چه بر ما گذشته است...

جالب است بدانید که در دنیا موسسات و سازمان هایی وجود دارند که به طور اختصاصی از اسناد تاریخی نگهداری می کنند. از میان اماکنی که در آن عکس ها، مدارک و اسناد تاریخی برای تحقیق و بررسی و ارائه به علاقمندان این حوزه ها نگهداری می شود، می توان به موسسه ی بیشاپزگِیت (Bishopsgate Institute)، واقع در شهر لندن اشاره کرد که از سال 1895 تا کنون در زمینه ی تاریخ و آثار باستانی در حال پژوهش، تحقیق و برگزاری کلاس های آموزشی است.

در ماه اکتبر سال 2017، وبسایتِ خبرگزاریِ بریتانیاییِ گاردین (The Guardian)، اقدام به نشر مجموعه ای از تصاویر موجود در موسسه ی بیشاپزگیت نمود؛ تصاویری که ما را با خود به گذشته و تاریخ لندن می برند. این مجموعه "بازارهای لندن در 100 سال گذشته" نام دارد و همانطور که از نامش برمی آید، عکس هایی از بازارهای قدیمی این شهر را به نمایش می گذارد که برخی از آن ها هنوز هم سرپا هستند و فعالیت می کنند. این تصاویر تا حد زیادی توانستند حال و هوای قدیم لندن و گوشه ای از فرهنگ انگلستان را برای مخاطبان به نمایش بگذارند؛ پس کارناوال نیز تصمیم گرفت تا همراهانش را به دیدن این تصاویر دعوت کند و دقایقی آن ها را در تاریخ معاصر انگلستان بگرداند.

اگر آماده ی این سفر تاریخی هستید، با ما همراه شوید و نگاهی به بازارهای شهر لندن، در 100 سال اخیر بیاندازید.

عکس قدیمی از برج پل لندن

Stefan Asmus

1- بازار کلیر | 1900

بازار فراموش شده ی کلِیر (Clare Market) یکی از قدیمی ترین بازاهای محلی لندن به شمار می رود. از عمده محصولاتی که در این گوشه از شهر به فروش می رفتند، می توان به گوشت سفید و قرمز و سبزیجات اشاره کرد. کمدین معروف انگلستانی، جوزف گریمالدی (Joseph Grimaldi) نیز در همین محله چشم به جهان گشود.

در حال حاضر این عکس یکی از معدود تصاویر به جای مانده از کلیر مارکت یا بازار کلیر به حساب می آید. هرچند که این محله هنوز به حیات خود ادامه می دهد؛ اما خبری از فعالیت فروشنده های قدیمی نیست.

بازار کلیر لندن

2- بازار ماهی فروشان لندن | 1900

در شهر لندن بازارها نقش مهمی در روابط اجتماعی مردم بازی می کردند و هریک متناسب با محله ای که در آن قرار داشتند، محصولاتشان و حتی ساعات شبانه روز، حالتی متفاوت به خود می گرفتند. در این تصویر بازار بیلینگزگیت (Billingsgate Market) یا بازار ماهی فروشان لندن را می بینیم که از قرن شانزدهم میلادی پابرجاست.

بازار ماهی فروشان

3- مردم و فروشندگان در بازار ماهی فروشان | 1900

بازار ماهی فروشان

4- محل خرید و فروش علوفه | 1900

بازار وایت‌چپل های (Whitechapel hay market) نام یکی از مهم ترین بازارهای علوفه ی لندن است. این بازار در روزهایی که اسب ها نقشی مهم در صنعت لندن ایفا می کردند، محل مناسبی برای گردهمایی روستاییان بوده است.

بازار وایت‌چپل های لندن

5- روزهای پایانی بازار علوفه | 1920

این بازار در سال 1930 با روی کار آمدن موتورها، به دست فراموشی سپرده شد.

بازار فروش علوفه

6- بازار عمده فروشی شهر | 1920

تصویری از باربران در بازار اسمیت‌فیلد (Smithfield Market) را تماشا می کنید؛ قدیمی ترین بازار عمده فروشی لندن که هنوز هم تجارت در آن جریان دارد.

بازار اسمیت‌فیلد

7- بازار متروپولیتن کتل | 1910

در سال 1855، بازاری با نام متروپولیتن کتل (Metropolitan Cattle) در نزدیکی ایستگاه راه آهن کینگز کراس (Kings Cross) ساخته شد تا محلی برای خرید و فروش حیوانات باشد. امروزه این مکان با نام کالدونین (Caledonian) شناخته می شود.

بازارهای قدیمی لندن

8- کتاب به جای حیوانات! | 1910

در قرن بیستم فروش حیوانات منسوخ گشت و بازار کالدونین به بازاری برای کتاب فروشان مبدل شد. نام دیگر این بازر برموندزی (Bermondsey) است.

بازار فروش حیوانات در لندن

9- روزهای پر رونق بازار کالدونین | 1910

در روزهای اوج این بازار، بیش از 15000 راس حیوان در آن سلاخی می شدند.

بازار فروش حیوانات در لندن

10- خیل جمعیت در کالدونین | 1910

کالدونین در سال 1963 به فعالیت خود پایان داد.

جمعیت در بازار کالدونین لندن

11- بازار کاونت گاردن | 1920

بازاری که از سال 1654 در بخش مرکزی لندن، وست‌مینستر (Westminster)، با نام کاونت گاردن (Covent Garden) فعالیت داشته است.

بازار کاونت گاردن

Bishopsgate Institute

12- شلوغی خیابان های اطراف بازار کاونت گاردن | 1910

ترافیک و شلوغی حمل و نقل بار در خیابان راسل (Russel) و حوالی بازار کاونت گاردن.

بازار کاونت گاردن

Bishopsgate Institute

13- کاونت گاردن | 1910

بخشی از بازار که قدمت آن به 1830 بازمی گردد.

بازار کاونت گاردن

14- ساختمان قدیمی بازار کاونت گاردن | 1925

در سال 1974، بازار کاونت به مکانی جدید در منطقه واکسول (Vauxhall) منتقل شد. ساختمان قدیمی این بازار در حال حاضر یک مرکز خرید است.

ساختمان قدیمی بازار کاونت گاردن

15- گل فروش های کاونت | 1910

گل فروش های لندن در کونونت

16- کریسمس در بازار  | 1935

لِدن هال (Leadenhall) نام بازاری در لندن است که پیشینه ی آن به قرن 14 میلادی باز می گردد. در این بازار انواع طیور و گوشت شکار به فروش می رسیده است. آخرین مغازه این بازار در سال 2016 کسب و کار خود را تعطیل کرد و به این شهرت پایان داد. در حال حاضر مغازه های گوناگونی در این بازار به چشم می خورند.

کریسمس در بازار لدن هال

17- بازار لدن هال | 1920

این بازار در ساختمانی متعلق به روم باستان، که زمانی بزرگترین سازه ی ساخت دست انسان در شمال آلپ بود، قرار دارد.

بازار لدن هال لندن

18- بازار خیابان شرقی | 1910

حضور فروشندگان آفریقایی-کارائیبی که از قرن 16 در این مکان به فروش محصولاتی چون سبزیجات، میوه و وسایل خانه مشغولند، سبب ازدحام جمعیت در بازار خیابان شرقی (East Street Market) شده است.

بازار خیابان شرقی لندن

19- بازار  400 ساله شهر | 1936

در حال حاضر بازار چرم لین (Leather Lane) که در منطقه هولبرن (Holborn) لندن قرار دارد، طرفدارن بسیاری به خصوص در میان کارمندان این منطقه دارد. 

بازار چرم لین لندن

20- بازار هوکستون | 1910

با فعالیت بی وقفه از سال 1687 میلادی تاکنون، هوکستون (Hoxton) عنوان قدیمی ترین بازار منطقه ی هاکنی (Hackney) لندن را یدک می کشد.

بازار هوکستون

سخن آخر

عکس هایی که با هم دیدیم نه تنها جلوه ای از لندن قدیم را به ما نشان دادند، بلکه خود نیز آثاری هنری-تاریخی و با ارزش به شمار می روند.

در میان بازارهایی که از شهر لندن دیدیم، کدام یک توجه شما را بیشتر جلب کرد؟

چه عکسی را بیش از باقی تصاویر پسندیدید؟

ما را از نظرات و دیدگاه های خود با خبر کنید.

آیا این مطلب مفید بود؟

3 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

بازار ۴۰۰ ساله شاد وشلوغ

انتشار:22 خرداد 1399

آیا این دیدگاه مفید بود؟

ناشناس

هنوز هم خیلی از  ساختمانها به همین شکل در حال استفاده  است

انتشار:05 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

سالبا

برادر خوشکل من اگه بعضی مردان و زنان بزرگ در سالهای قبل نبودن من و تو  از افغانیها هم بدتر بودیم 

خدمات ۵۰ ساله رژیم پهلوی که اینگونه عاشقم کرد: ساخت دانشگاه سیستم های اداری وارتش به سبک غرب حتی ایجاد پوشش غربی ایجاد کلی صنایع مونتاژی و... تا قبل از تاج گذاری رضاشاه کبیر ودوران قاجار کشورهای دنیا از نظر تکنولوژی وعلوم بنیادین؛ تفاوت چندانی نداشتند وجهان اول وجهان سوم یعنی یک جهان فاصله وجود نداشت به همت رضاشاه کبیر وشاهنشاه سال ۵۷ فهمیدیم جهان سومی شدیم! پس اینهمه زرق وبرق وظواهر چه شدفارغ تحصیل های دانشگاه فقط بدرد کار وادامه تحصیل در غرب میخوردن صنایع فقط در حد مونتاژی ومصرفی بود تنها صنعت بنیادین آن دوران= ذوب آهن را از روسیه بدست آوردیم نه از پدر خوانده مان غرب وآمریکا غرب ،بهترین جنگنده وتانک آن دورا را به ما می فروخت ولی حتی یک پیچ تولید نمی کردیم امام ورهبری به دانشمندان ما پرو بال دادن در علوم ممنوعه وبنیادین ورود کردیم بزرگترین دانشمندان دنیا در علوم هسته ای وفضایی و سلول های بنیادین ونانو از ایران سر بر آوردن که عده ای از این عزیزان توسط آمریکای ترقی خواه و دموکرات ترور شدن ولی همچنان در لبه تکنولوژی وعلوم حرف برای گفتن داریم واینگونه عاشق امام ورهبری شدم

13 اسفند 1402

ناموصا الان چه ربطی داشت ها

12 اردیبهشت 1402

مهدی

انسانیت به فهم صحیح از جهان و تلاش جهت بهتر  و زیباتر  شدن و همبستگی آدمهاست نه فخر نژادی

05 آذر 1396

انتشار:05 آذر 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.