تصاویر قدیمی از سفر با قطار

در این پست نگاهی به تصاویر قدیمی از سفر با قطار خواهیم انداخت و با حال و هوای سفر با قطار در گذشته آشنا خواهیم شد. این مجموعه تصاویر در اصل آرشیوی از عکس های قدیمی از راه آهن در نقاط مختلف دنیا از جمله اسکاتلند، برزیل، انگلستان و ... است که به نوعی تاریخچه سفر ریلی در برخی از بخش های دنیا را نشان می دهد، پس این بار با کارناوال همراه شوید تا نگاهی به عکس های تاریخی از مسافرت با قطار در کشور های مختلف دنیا بیندازیم.

1-  این تصویر مربوط به خط راه آهن مِدی را ماموره (The Madeira-Mamoré Railroad) است که با نام راه آهن شیطان هم شناخته می شود. ساخت این خط راه آهن از کشور برزیل و در دوران شکوفایی و رونق ساخت لاستیک که یک برهه رونق اقتصادی- تاریخی در مسیر جنگل های آمازون بود، شروع شد. به خاطر سختی مسیر، تعدادی زیادی جان خود را در زمان ساخت و ساز راه آهن از دست دادند. عکس زیر مربوط به یک گروه از مقامات مهم در کنار اولین لوکوموتیو است. آنها کنار خط راه آهنی ایستاده اند که پیش از این در میان جنگل های انبوه و مخوف آمازون مدفون مانده بود.

راه آهن شیطان | Photo by : National Archive of Brazil
Photo by : National Archive of Brazil

2- خط راه آهن سابق «Salzkammergut-Lokalbahn» بین دو شهر سالزبورگ (Salzburg) و باد ایشل (Bad Ischl) در کشور اتریش قرار دارد و بین سال های 1890 تا 1957 فعال بوده است. این قطار بعد از عبور از شهر سالزبورگ از میان چمن زار ها می گذشت و در مکانی که با یک پرچم قرمز مشخص شده بود و نشان دهنده مسافران منتظر بود، توقف می کرد. عکس در سال 1965 گرفته شده و مربوط به مسافرانی است که در ایستگاه پلومبرگ (Plomberg) ایستاده و در حال صحبت کردن هستند.

قطار خط سالزبورگ- بادایشل | Photo by : Alfred Luft
Photo by : Alfred Luft

3- این آخرین لوکوموتیوی است که توسط شرکت راه آهن و واگن های حمل و نقل ویرجینیا و تراکی (Virginia & Truckee Railroad) خریداری شد. این لوکوموتیو که اکنون در موزه راه آهن ایالت نوادا در شهر کارسون نگه داری می شود؛ در اول اکتبر سال 1948 از حرکت باز ایستاد و دیگر کار نکرد. مسیر حرکت قطار از رینو به مرکز ایالت نوادا یعنی کارسون بود. 

خط آهن ویرجینیای تراکی | Photo by : University of Nevada, Reno libraries
Photo by : University of Nevada, Reno libraries

4- قطاری در حال عبور از پل اسماردیل گیل ویاداکت (Smardale Gill Viaduct) در کشور انگلستان است و مسیر سابق راه آهن ترنس پناین دارلینگتون (Trans-Pennine Darlington) به مسیر تی بی (Tebay route) را می پیماید. تنها یک خط آهن روی این پل 14 قوسی ساخته شد که کل مسیر (Smardale Gill) را طی می کرد. این خط توسط شرکت نورثن وایاداکت تراست (the Northern Viaduct Trust ) بازسازی شد و در حال حاضر یک مسیر پیاده روی به سمت یک ذخیره گاه طبیعی است.

قطاری روی پل اسمار دیل | Photo by : Cecil ord/rail Archive Stephenson
Photo by : Cecil ord/rail Archive Stephenson

5- عکس مربوط به دوک و دوشس های اعضای حزب سلطنتی یورک است که در سال 1901 در گلیشر (Glacier) کانادا ثبت شده است. آنها کنار یکی از قطار های شرکت راه آهن کانادا پسیفیک (Canada Pacific Railway) در امتداد مسیر تخریب شده بیگ هیلز (Big hills) هستند. این قسمت از مسیر راه آهن بسیار سخت و چالش انگیز بود چرا که شیب بسیار تندی داشت.

دوک و دوشس های کانادایی | Photo by : Library and Archive  Canada /tolpy studio fonds
Photo by : Library and Archive Canada /tolpy studio fonds

6- در این تصویر گروهی از مردان و زنان شجاع و سر سخت را می بینید که بر روی سپر یکی از قطارهای خط راه آهن کانادا پسیفیک نشسته اند. این عکس در تقاطع یکی از راه های فرعی در خط بیگ هیلز ثبت شده است.

راه آهن کانادا پاسیفیک | Photo by : William Noteman | Vancouver library
Photo by : William Noteman | Vancouver library

7-  قطاری در مسیر سابق ویورلی ادینبرگ (Waverley Edinburgh) به کارلایل لاین (Carlisle line) که در ایستگاه سنت بوسول (St Boswell)  که در مرزهای اسکاتلند قرار دارد، ایستاده است. می توان در عکس بسته های پستی را هم دید که بارگیری می شوند.

قطار ادینبورگ به کارلایل لاین | Photo by : T.G Hupburn | Archive Stephenson
Photo by : T.G Hupburn | Archive Stephenson

8- یکی دیگر از قطار های مسیر ویورلی (Waverley) که صدا کنان از مسیر ویتروپ سادینیگ (Whitrope Siding) می گذرد. در حالی که برای عبور از یک تونل راه آهن در هاوک (Hawick) در نزدیکی مرز های اسکاتلند آماده می شود.

قطار  مسیر ویورلی | Photo by : T.G Hupburn | Archive Stephenson
Photo by : T.G Hupburn | Archive Stephenson

9- تصویر مربوط به راه آهن مرکزی استرالیا است؛ که در بخش رد سنتر(Red center)، مرکز استرالیا گسترده شده است و از داروین (Darwin) در شمال به سمت آدلاید (Adelaide) در جنوب می رود. عکس مربوط به یکی از اولین قطار ها در ایستگاه «Woolshed Flat» بین بندر آگوستا (Augusta) و کورون (Quorn) در شمال آدلاید است.

راه آهن مرکزی استرالیا | Photo by : State library of south Australia
Photo by : State library of south Australia

10- کارگرانی که در حال ریختن ذغال سنگ درون موتور لوکوموتیو هستند. این کار بسیار دشوار و سخت بود چرا که در آن زمان برای حمل سنگ ها از جرثقیل استفاده نمی شد.

کارگران در حال ریختن ذغال سنگ | Photo by : State library of south Australia
Photo by : State library of south Australia

11- راه آهن کتل ولی (Kettle valley) که دو قسمت هوپ (Hope) و میدوی (Midway) در بریتیش کلمبیا در کانادا را به هم وصل می کرد و در سال 1989 تعطیل شد. تصویر، مربوط به سال 1918 و مربوط به قطاری است که رو به شرق حرکت می کند و در حال عبور از وست فورک کنیون کریک (West Fork Canyon Creek) است.

راه آهن کتل وی | Photo by : Vancouver public library
Photo by : Vancouver public library

12- تصویر مربوط به راه آهن وال هالا (Walhalla) در ویکتوریا استرالیا است که در دهه های 1860 و در دوران تب طلای استرالیا (1) گرفته شده است. تصویر مربوط به مردان خوش پوشی است که برای ثبت تصویر روی یکی از اولین پل های راه آهن ژست گرفته اند.

 

پاورقی


1- تب طلای استرالیا  مربوط به دورانی است که معادن طلا در استرالیا کشف شدند و کارگران معادن به سمت معادن طلا هجوم بردند. طوفان مهاجرتی برای به دست آوردن طلا در این دوران آغاز شد و نتایجی چون کاهش نیروی کار و بی ثباتی اقتصاد را به بار آورد.

راه آهن والا هالا | Photo by : William Harrison lee | wikimedia
Photo by : William Harrison lee | wikimedia

13- قطاری در حال حرکت در شهر انکارانسیون (Encarnación) در پاراگوئه است که در خط آهن پیشین آسونسیون (Asunción) به انکارانسیون (Encarnación) قرار دارد. اکنون بحث هایی در رابطه با بازگردانی این خط راه آهن در جریان است.

قطار شهر پاراگوئه | Photo by : Donald H. wilson
Photo by : Donald H. wilson

14- تراموای بخار سورابایا (Surabaya) در جزیره جاوه اندونزی در حال عبور کردن از خیابان های شلوغ است. به خاطر عبور این تراموا در شهر مسیر ها مسدود می شد و عابران پیاده و ماشین ها مجبور به توقف می شدند. این سرویس در سال 1987 تعطیل شد.

تراموای استیم جاوه | Photo by : Anthoy j  lambert
Photo by : Anthoy j lambert

15- بخاری از موتور قطار در حال بیرون آمدن است؛ قطاری که از مسیر ناهموار بین افغانستان و پاکستان عبور می کند. خط راه آهن سابق بوستان (Bostan) به فورت سندمن (Fort Sandeman) در سال های 1917 تا 1985 بین پاکستان و هند جابه جا می شد. طی کردن مسافت بین 19ساعت طول می کشید چون قطار فقط با سرعت 14.48 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد. 

قطار فورت سندمن | Photo by : Anthoy j  lambert
Photo by : Anthoy j lambert

16- سفر های ریلی از دست رفته (Lost Railway Journeys) که توسط آنتونی لمبرت (Anthony Lambert) توسط انتشارات شیر سفید (White Lion Publishing) منتشر شد و به قیمت 25 پوند به فروش می رسید.

 

سفر های گمشده با قطار | Photo by : Wite Lion Publishing
Photo by : Wite Lion Publishing

سخن آخر

گشتی در دنیای قطار های قدیمی و اولین خطوط راه آهن در کشور های مختلف زدیم. 

نظر شما در باره سفر با قطار و امنیت آن چیست؟ 

اولین بار راه آهن چه زمانی وارد ایران شد؟

از تجارب خود درباره سفر با قطار برای ما بگویید.

دیدگاه ها : 0
account_circle
email

لطفا منتظر بمانید ....

X