karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

21 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

تاریخ یک ملت، سرشار از رمز و راز است و داستان های سر به مهر بسیاری را در دل خود جای می دهد. برای شناخت یک سرزمین، باید به اعماق تاریخ فرو رفته و پرده از اسرارِ سرنوشتِ مردمانش برداریم. ذهن همیشه کنجکاو انسان، همزمان که نقشه ی پیشرفت آینده اش را می کشد، در کاوش است تا از وقایع گذشته هم آگاه شود و برای رسیدن به این هدف، گاه به سراغ مطالعه می رود و گاه به تماشای تصاویر روی می آورد؛ چرا که نگاه به تاریخ از پنجره ی تصاویر لطف دیگری دارد. اگر به سفر در تاریخ و نگاه به گذشته از قاب تصاویر علاقه‌مند هستید، در ادامه همراه ما باشید، می خواهیم در گذشته ی کشور آمریکا گشتی بزنیم و تصاویری تاریخی از این کشور را به تماشا بنشینیم که تا به حال کمتر کسی آن ها را دیده است...

آمریکا، کشوری نوظهور است و تقریبا دو قرن پیش یعنی در سال 1776 به رسمیت شناخته شد؛ اگر چه انسان ها بسیار پیش از این، پا به خاک این سرزمین گذاشته و آن را به عنوان زیستگاهشان برگزیده بودند، اما سفر کریستف کلمب ایتالیایی، سبب کشف اتفاقی قاره ای شد که امروز، جهانیان آن را با عنوان آمریکا می شناسند.

با شناخته شدن آمریکا در دنیا، جهانیان و به ویژه اروپایی ها به سمت این کشور یورش بردند؛ بریتانیایی ها، ایالت ویرجینیای امروز را آباد کرده و هلندی ها در نیوآمستردام (نیویورک کنونی) سکنی گزیدند. فرانسوی ها و اسپانیایی ها هم از مهلکه عقب نماده و هر کدام قسمتی از خاک این کشور را تصاحب کردند. زمان گذشت و ساکنین اروپاییِ آمریکا، دیگر خود را اهل دیاری به نام آمریکا می دانستند، چرا که پدران و پسرانشان ساکن این سرزمین بودند و هم گذشته و هم آینده‌شان به خاک های این کشور گره خورده بود. اینگونه داستان ایالات متحده آمریکا آغاز شد، اما مردمان این سرزمین راه دشواری را برای رسیدن به سرزمین موعودشان در پیش رو داشتند.

آمریکا روزهای پر فراز و نشیبی را به خود دیده است، برای مثال می توان از جنگ داخلی این کشور یاد کرد؛ جدالی که بر سر آزادسازی برده ها درگرفت و روزهای بسیار تلخی را در تاریخ ایالات متحده به یادگار گذاشت. در حین این جنگ، رئیس جمهور وقت، آبراهام لینکن و شمال نشین‌ها، مخالف برده داری بودند و سنجیدن ارزش و منزلت انسانی با رنگ پوست را کاری قبیح و حیوانی می دانستند، اما جنوبی ها که برده های سیاه پوست بخشی از سرمایه‌شان به حساب می آمد، دست به مخالفت زده و راه خشونت را پیش گرفتند. در نهایت و در سال 1865، شمالی ها به قیمت جان بسیاری از انسان ها جنگ را با پیروزی به پایان رساندند و اینگونه قانون برده داری، لغو شد. سالیان سال از آن روزها می گذرد اما همچنان در تصاویر تاریخی این سرزمین، داستان های نژاد پرستی به وضوح دیده می شود.

امروزه زندگی به سبکِ آمریکایی، برای بسیاری از افراد وسوسه برانگیز و اغواگر می نماید؛ اما همیشه، همه چیز به این آسانی نبوده است. آمریکایی ها مصائب فراوانی را برای رسیدن به آرمان هایشان متحمل شده اند، در مقابل نژاد پرستی ها قد علم کرده و با آن ها به مقابله پرداختند. سازه ی اقتصادِ شکسته‌شان را خشت به خشت و دیوار به دیوار پایه ریزی کردند. درحقیقت، رویای آمریکایی به راحتی تحقق نیافته و کارگران بسیاری این رویا را بر دوش گرفته و آن را با خود حمل کرده اند.

همراهمان شوید، می خواهیم از رنج و مشقت آمریکایی ها پرده برداریم، اگرچه این دشواری ها در میانه ی قرن بیستم، کم فروغتر است اما بازهم مانند آیینه ای، تاریخچه ی پر فراز و نشیب آمریکا را برایمان منعکس می کنند.

در این میان تماشای شادی آمریکایی ها را نیز از قلم نمی اندازیم. جشن سال نو، هالوین اولین رئیس جمهور سیاه پوست، طرفداران پرشور گروه موسیقی بیتلز و ... همه و همه منتظرمان هستند.

پس کوله بارتان را آماده کنید و به ما در کارناوال بپیوندید تا تصاویری متفاوت از ایالات متحده آمریکا را شاهد باشیم...

عکس تاریخی از آمریکا

1- روزگاری که سخت می گذرد | نیویورک

تصویری که در سپتامبر سال 1930 به ثبت رسیده است و یکی از کارگرانِ ساختمان امپایر استیت (Empire State Building) در طبقه ی هشتاد و ششم این سازه را نشان می دهد. این کارگر زمان کوتاه استراحش را با تماشای مناظر نیویورک سپری می کند و چهره ی مستاصل و خسته‌اش خبر از سخت گذشتن زندگانی برای او دارد. در نمای دورتر تصویر، ساختمان کرایسلر (Chrysler Building) را نیز مشاهده می کنید. 

ساختمان امپایر نیویورک

2- مبارزه برای داشتن حق رای | واشینگتن دی سی

 این خانم ها، پانزده سال پیش از آن که حق رای برای تمامی زنان آمریکایی آزاد شود، یعنی در سال 1915، در خیابان های ایالت واشینگتن دی سی (Washington, D.C) در تجمعی اعتراضی و برای تبلیغ آزادسازی حق رای صف کشیده اند. در پایان قرن نوزدهم همهمه های بسیاری برای رسیدن خانم ها به حق رای درگرفت و به تدریج ایالت ها، این حق مهم بانوان را پذیرفتند تا اینکه در سال 1920 این گفتمان ها به پایان رسید و تمامی مردم آمریکا به مساوات از حقوق شهروندی برای رای دادن بهره مند شدند. 

اعتراض برای گرفتن حق رای واشینگتن دی سی

3- هالووین آقای رئیس جمهور | هاوایی

رئیس جمهور سابق آمریکا، باراک اوباما، به همراه مادرش، استنلی آن دانهام (Stanley Ann Dunham) در جشن هالووینی در جزیره ی هاوایی شرکت کرده و شبیه به دزدان دریایی لباس پوشیده است. مادر باراک اوباما در زمینه ی مردم شناسی تحصیل کرده بود و شخص آگاهی نسبت به مسائل جامعه به شمار می آمده است. جالب است که با نشستن پسرش در جایگاه شخص اول آمریکا، کارهای تحقیقاتی این زن دوباره مورد توجه دانشگاه های آمریکایی قرار گرفت.

4- انفجار بمب اتم، منظره ای عادی در لاس وگاس | نوادا

 سال 1953 است و مادری به همراه فرزندش، انفجار امتحانی بمب اتم در لاس وگاس را تماشا می کند.

لاس وگاس-انفجار بمب اتم

5- سرزنش دختر پانزده ساله | کالیفرنیای شمالی

این دخترک سیاه پوست که در تصویر مشاهده‌اش می کنید، دوروتی کانت (Dorothy Counts) نام دارد. او اولین سیاه پوستی است که در دبیرستان هاردینگ نام نویسی کرده و به همراه دوست خانوادگیشان، دکتر ادوین تامپکینز (Edwin Tompkins) برای اولین بار وارد این مدرسه می شود. با تماشای دانش آموزانی که در پشت این دخترک پانزده ساله صف بسته اند به وضوح می بینید که در سپتامبر 1957 همچنان رفتار نژادپرستانه با رنگین پوستان از دغدغه های جامعه به شمار می آمده است.

دبیرستان هاردینگ در شهر شارلوتِ کالیفرنیای شمالی (Charlotte, North Carolina) و کشور آمریکا قرار گرفته است.

شهر شارلوت ایالت کالیفرنیای شمالی آمریکا

شهر شارلوت ایالت کالیفرنیای شمالی آمریکا

6- یک طرفدار عادی | شهر ایندیانا

تصویر زیر به چهارم سپتامبر 1964 تعلق دارد؛ روزی که گروه موسیقی پرطرفدار بیتلز در کشور آمریکا و شهر ایندیانا اجرا داشتند. جمعیت بسیاری برای شنیدن آهنگ های این گروه به سمت سالن کنسرت یورش بردند و همانگونه که مشاهده می کنید عده ای هم در پشت درها جا مانده و از نگهبانان برای ورود به سالن، خواهش و تمنا می کردند. این گروه موسیقی در کشور انگلستان شکل گرفت و برای یک دهه به کارش ادامه داد. جوانان انگلیسی زبان در دهه ی شصت، خاطرات بسیاری با این گروه موسیقی داشته اند. 

طرفدار بیتلز شهر ایندیاناپلیس ایالت ایندیانا آمریکا

7- به دنبال پناهگاهی برای زندگی | بندر نیویورک

آقا و خانم پاول قوقیش اهل ایالت بایرن (Bavaria) در کشور آلمان هستند که برای پناهندگی رهسپار ایالات متحده آمریکا شده اند. این تصویر در 28 اکتبر 1956، هنگامی که این دو نفر و به همراه دیگر پناهنده‌ها با قایقی به بندر نیویورک وارد می شدند به ثبت رسیده است. بندر نیویورک از بزرگترین بنادر جهان به شمار می آید و مجسمه ی آزادی نیز در این بندر قرار گرفته که در نمای پشتی، تصویری از آن را مشاهده می‌کنید.

بندر نیویورک آمریکا

8- جشن سال نو | نیویورک

خیل عظیمی از مردم آمریکا برای جشن سال نوی میلادی در تاریخ اول ژانویه ی 1938 در خیابان هفتم (Seventh Avenue) و برادوی (Broadway) به گرد هم آمده اند. جشنی که همه ساله در شهر نیویورک برگزار می شود و دولت برنامه های بسیاری هم برای سرگرمی مردم در این روز تدارک می بیند.

شب سال نو نیویورک آمریکا

9- روش های نه چندان نوین تعلیم و تربیت | کارولینای جنوبی

معلم نظامی، سرباز تازه وارد نیروی دریایی را به باد فحش و ناسزا گرفته و اینگونه سعی در تعلیم او دارد. این تصویر بیستم اکتبر 1971 در کمپ آموزشی نیروی دریایی در شهرک پاریس آیلند (Parris Island) واقع در کارولینای جنوبی (South Carolina) به ثبت رسیده است. 

شهرک پاریس آیلند کالیفرنیای جنوبی

10- فروشگاه مواد غذایی قدیمی | ویرجینیا

خواروبار فروشی های سال 1924 در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا (Richmond, Virginia) به این شکل بوده اند.

شهر ریچموند ایالت ویرجینا

سخن آخر

به گذشته‌ی آمریکا سفر کردیم و تصاویری را به تماشا نشستیم که هرکدامشان بخشی از تاریخ ایالات متحده را پررنگ تر نشان می داد. نژادپرستی، عشق پرشور جوانان به موسیقی راک، جشن های سال نو و ... . البته در این بین نیم نگاهی هم به مردمان اروپایی داشتیم.

کدامیک از این تصاویر را جالب تر می دانستید؟ و کدامیک برایتان عجیب تر بود؟

در این بین تصویری وجود داشت که در وقایع آن روزها اغراق کرده باشد؟

ما را از نظر و پیشنهادهایتان بی‌خبر نگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.