karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 مهر 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

جنگ، فاجعه ای وحشتناک و خانمان سوز است که همواره ضررهای اقتصادی بسیاری به کشورهای مداخله کننده وارد می کند و جان هزاران انسان بی گناه را می ستاند. با شروع جنگ، کشورها به جوش و خروش افتاده و سربازان وطن، جانشان را کف دست می گیرند و برای دفاع از سرزمینشان به جبهه های جنگ عزیمت می کنند و زنانی که مردهایشان را به گذرگاه مرگ راهی کرده اند، باید بیش از پیش تلاش کرده تا قلب کشور را حافظ باشند. اما جنگ است و هر طرف ماجرا، تمام تلاش و قوای خود را به کار می بندد تا پیروز میدان باشد و شاید برای رسیدن به این پیروزی تمام چهارچوب ها و قوانینی که پیش از این خود را ملزم به رعایت آن ها می دیده زیر پا بگذارد. این دقیقا همان اتفاقی است که در دیترویت (Detroit)، بزرگ‌ترین شهر ایالت میشیگانِ آمریکا و در خلال جنگ جهانی دوم رخ داد...

دیترویت شهری مرزی در ایالات متحده آمریکا است که همجواریش با کشور کانادا، اهمیت آن را دو چندان کرده. در حین جنگ جهانی دوم (بین سال های 1939 تا 1945)، این شهر هم به نحوی درگیر جنگ شده و وقت آن رسیده بود که از نیرو و امکاناتش برای کم کردن آسیب به تمامی کشور استفاده کند. چیزی که در این جنگ به دیترویت قدرت می داد، حضور پررنگ زنان و سیاه پوستان بود. دولت آمریکا، که تا پیش از جنگ جهانی دوم، همواره در مجادله ها جانب سفیدپوستان را می گرفت، حالا محتاج رنگین پوستان سرزمینش شده بود. مردان سفید به خط جبهه رفته بودند و نیروی کار بسیار کم بود، باید زنان بیشتری وارد عرصه ی تجارت می شدند، ولی کمک بیشتر خانم ها به تنهایی اکتفا نمی کرد و نیروی سیاه باید از تباهی خاک های آمریکا جلوگیری می کرد. 

پس محدودیت های کاری و رفاهی سیاه پوستان، بیش از پیش از میان برداشته شد. طی یک اقدام پرخطر نیروی فدرال آمریکا، پروژه ای را برای سکونت دادن به سیاهان در دل اقامتگاه سفیدپوستان کلید زد. هدف از این کار به وجود آوردن روابط مسالمت آمیز بین سفیدها و سیاهان بود. اما رسیدن به مقصد راهی پر پیچ و خم مطالبه می کرد، چرا که سفیدپوستان بسیاری با این حرکت دولت مخالفت کرده و دست به شورش های اعتراضی و نژادپرستانه زدند. 

شهر دیترویت از لحاظ رساندن خدمات و محموله های جنگی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار بود به طوری که گوشه گوشه ی این شهر را به اسلحه خانه تبدیل کرده بودند و زن و مرد ملزومات کشتار جمعی دشمنانش را تدارک می دیدند. اهمیت اسلحه خانه ها به حدی بود که حتی در مواقع قطعی برق، این مکان ها مثل همیشه درخشنده و پر نور به کارشان ادامه می دادند. 

همه ی این ها داستان دیترویت در خلال جنگ جهانی دوم است؛ دیترویتی که از یک طرف درگیر جنگ جهانی دوم بود و از طرف دیگر آشوب های داخلی اوضاع نابسامانش را تشدید می کرد. با کارناوال همراه شوید تا ادامه ی این داستان را با دیدن تصاویر دنبال کنیم و ببینیم که چگونه دود جنگ جهانی دوم به چشم مردمانی با هزاران کیلومتر فاصله از جبهه های جنگ رفته است. 

ورود به صفحه اختصاصی مطالب جنگ جهانی دوم

شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا

1- اسلحه سازی، مهمترین ارگان شهر دیترویت

درماه می سال 1942، سراسر شهر دیترویت برای پانزده دقیقه در تاریکی فرو رفت و این فرصت را به عکاس تصویر هدیه کرد تا این لحظه را به ثبت برساند. البته نبض حیاتی شهر، یعنی چراغ های خیابان و کارخانه های اسلحه سازی روشن باقی ماندند.

رفتن برق در شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا

2- نمایی از مد روز آن روزها در دیترویت | بهار 1942

زن آمریکایی دیترویت ایالت میشیگان

3- فوتبال آمریکایی | آگوست 1942

جوانان و نوجوانانی که یکی از مسابقات فوتبال آن روزهای شهر دیترویت را در استادیوم تایگر (Tiger Stadium) به تماشا نشسته اند. مانند سراسر ایالات متحده، در ایالت میشیگان نیز فوتبال آمریکا اهمیت و محبوبیت بسیاری داشته و دارد.

تماشای فوتبال دیترویت میشیگان آمریکا

4- کشتی عجیب و غریب نیروی دریایی

شناور عجیب و غیر معمولی که ملاحظه می کنید، نوعی کشتی نیروی دریایی است و وظیفه ی حمل و نقل اژدرها را در اقیانوس ها به عهده دارد. این اژدربر نسبت به دیگر کشتی ها سایزی کوچک تر و سرعت بیشتری داشته و با هدف رسیدن به سرعت 483 کیلومتر بر ساعت (300 مایل بر ساعت) طراحی شده بود.

اژدربر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا

5- مارش نظامی دانشجویان

در دانشگاه شهر دیترویت و اردوی آموزشی ماه جون سال 1942، گویی دختران در حال یک مارش (رژه) نظامی هستند؛ آن ها باید صورتشان را برای مدتی با ماسک های گاز بپوشانند تا با نحوه ی استفاده از ماسک ها آشنا شده و استفاده از این پوشش برایشان عادی شود.  

دختران دانشجو دیترویت میشیگان آمریکا

6- پایانی برای شروع دوباره | ژانویه 1942

به روی تابلویی که در جلوی تصویر دیده می شود، متن، روزهای فعالیت من به پایان رسیده و حالا وظیفه ی دیگری دارم، نوشته شده است؛ سخنی که دیترویتی ها از زبان ماشین های اوراقی‌شان به قلم آورده اند و حالا بدنه ی این خودروها را می سوزانند تا آهنشان را برای اهداف دیگر، بازیافت کنند. 

اوراقی ماشین ها دیترویت ایالت میشیگان آمریکا

7- آماده برای نبرد 

در جولای سال 1942، تعدادی تانک جنگی که آن ها را به نام هجدهمین رئیس جمهورشان، ژنرال گرانت (General Grants) نامیده بودند برای جنگ های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و بر علیه کشور مصر ساخته می شد. این تصویر در کارخانه ی کرایسلر (Chrysler) به ثبت رسیده است.

کارخانه کرایسلر شهر دیترویت کشور آمریکا

8- بانوان نظامی دیترویت

تصویری از خانم هایی که در نیروی دریایی اوردنانس پلنت (Ordnance Plant)، تحت آموزش نظامی هستند. این مکان توسط شرکت خودروسازی هادسون موتور (Hudson Motor) اداره می شود. در تصویر پیش رو، زنان ردیف جلوتر پیستول به دست گرفته و در ردیف عقبی از تفنگ های چخماقی استفاده می کنند. اگرچه این خانم ها تنها برای همراهی و اسکورت اشخاص وارد نیروی دریایی شده اند، اما یادگیری استفاده از اسلحه برایشان خالی از لطف نخواهد بود. 

آموزش نظامی نیروی دریایی شهر دیترویت آمریکا

9- استراحت به وقت جنگ 

خانم هایی که برای خرید به فروشگاه کراولی میلنر (Crowley-Milner) آمده اند، ناهارشان را نیز در غذاخوری های این مرکز خرید صرف می کنند. 

فروشگاه کراولی میلنر دیترویت آمریکا

10- واگن های وارداتی سیاه پوستان

ون های باربری تحت پوشش 1500 سرباز و پلیس ایالتی، کالاهای متعلق به خانواده های سیاه پوست را به ناحیه ی سوجرنر تروث در دل مناطق سفیدپوست نشین منتقل می کنند. این ناحیه به عنوان یک پروژه ی فدرالی ایجاد شده و هدفش همکاری و همراه شدن رنگ ها در بحبوحه ی جنگ بوده، چرا که مردان سفیدپوست در جنگ بودند و حالا آمریکا به سیاه پوستانش احتیاج دوچندان پیدا کرده بود. 

با همه ی این ها و وضعیت نابسامان کشور، در این دوره خون سفیدمردمان دیترویتی به جوش آمده و برای مدت ها علیه این اقدام دولت دست به طغیان و شورش زدند. 

دیترویت ایالت میشیگان آمریکا

11- مقابله با نژادپرستان | آپریل 1942

پلیس، جمعیتی را که به پروژه ی مسکن دادن به سیاهان در مناطق سفیدپوست نشین متعرض هستند را پراکنده می کند.

نژادپرستی دیترویت آمریکا

12- سنگ پرانی نژادپرستانه | فوریه 1942

سفید پوستان برای آن که به سیاه پوستان در شهرشان اجازه اقامت داده شده بود، تا چندین ماه دست به شورش زده بودند. حتی با وجود زد و خورد و صدمات بسیار، پایانی برای این آشوب ها وجود نداشت. 

شورش نژادپرستان دیترویت آمریکا

13- رنگ جنگ به در و دیوار شهر

خانمی که مشغول وصله و پینه ی دهانه ی ماسک های گاز است. کارخانه ی ایروکا وکیوم (Eureka Vacuum) نیز مانند بسیاری از تولیدی ها در ادوار جنگ تبدیل به کارخانه ی تولید محصولات جنگی شده بود. 

کارخانه ایروکا وکیوم ماسک های گاز دیترویت آمریکا

14- گویا اتوبوس جای هیچ سیاه پوستی نیست! | جون 1943

اتوبوسی که عده ای سیاه پوست را در خود جای داده، با خشم و غیظ شورشیان سفیدپوست مواجه می شود که سعی در توقف این وسیله ی نقیله و خارج کردن سیاهان از آن را دارند.  

نژادپرستی دیترویت آمریکا

15- کتک خوردن به گناه تیره رنگی

پلیس برای خاتمه دادن به اعتراضات نژادپرستانه در تلاش است، اما شورشیان از کنترل خارج شده اند و یکی از دولت مردان ایالت میشیگان به نام هری کلی (Harry Kelly) تقاضای نیروی کمکی از خارج شهر کرده است. 

نژادپرستی دیترویت آمریکا

16- روشهایی برای پول به جیب زدن در ایام جنگ

فِرِدی حقه باز، پسری 21 ساله از شهر لویی ویل کنتاکی (Louisville,Kentucky) است که با راننده های ماشین شرط می بندد که با پریدن از روی خودروهای در حال حرکتشان، می توند کاپوت ماشینشان را تمیز کند. 

دیترویت ایالت میشیگان آمریکا

17- سرباز دیترویتی به دور از خانه | مارچ 1944

گروهی از سربازان جنگ جهانی دوم، که در سفرشان با قطار به سمت انگلستان، شادانه قهوه می نوشند و دونات نوش جان می کنند. همه ی این سربازان آمریکایی اند و شخصی که در چپ تصویر نشسته، از ایالت میشیگان و شهر دیترویت به جنگ اعزام شده است.  

قطار در ایستگاه انگلستان جنگ جهانی دوم

18- نگاهی به دیترویت پس از جنگ | جولای 1947 

نمایی از شهر دیترویت که به وسیله ی کشتی هوایی بادکنکی شرکت فورد موتور (Ford Motor) به ثبت رسیده است. 

شهر دیترویت ایالت میشیگان آمریکا

19- برگزاری مراسم عجیب شعبده بازها | هالووین 1946

در ابتدا برایتان سوال می شود که این مردان با قیافه های جدی و گرفته مشغول چه کاری هستند. این ها سیزده شعبده بازند که برای مراسم هالووین در شهر دیترویتِ ایالت میشیگان گرد هم آمده و بر روی صندلی تصویر هری هودینی (Harry Houdini)، یکی از مطرح‌ترین شعبده بازان جهان به همراه دو شمع و یک دستبند قرار داده اند. 

جمعی از شعبده بازان هالووین شهر دیترویت آمریکا

20- دست به دامان گاز اشک آور | جون 1943

پلیس در خیابان اصلی دیترویت، از گاز اشک آور برای متفرق کردن شورشیانِ نژادپرست استفاده می کند. 

گاز اشک آور اعتراضات نژادپرستانه شهر دیترویت

سخن آخر

سفر تصویری مان به جنگ جهانی دوم و شهر دیترویت به پایان رسید. در این مجموعه ی تصویری به مسائلی پرداخته شد که امروزه نیز جوامع با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، از قبیل اشتغال خانم ها و مسائل نژادپرستی. دیدگاه شما درباره ی این ها چیست؟ دیترویت آن زمان ها را چگونه دیدید؟ و تاثیر این شهر مرزی را در جنگ جهانی دوم چگونه ارزیابی می کنید؟ 

منتظر نظرات و دیدگاه هایتان هستیم. 

 

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.