karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

10 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در عکاسی در سفر امروز، به انگلستان می رویم و زمان را به دو قرن پیش باز می گردانیم. این بار نمی خواهیم به سراغ بناهای تاریخی برویم و حال و روز دیروز و امروزشان را از نظر بگذرانیم، نمی خواهیم شهر را در گذر زمان به نظاره بنشینیم، این بار مقصدمان مردمان این دیار هستند. به دو سده پیش می رویم و یک تعطیلات دلچسب را در انگلستان تجربه می کنیم. می خواهیم ببینیم که تفریحات آن روزهای مردم انگلستان چه بوده، چگونه اوقات خود را می گذراندند و برای تعطیلات چه جاهایی را انتخاب می کردند؟ عصر ویکتوریایی و لباس های مرسوم آن دوران را نیز به تماشا می نشینیم و نگاهی به غذاهایی که در پیک نیک می خورند می اندازیم. شاید اگر کمی با دقت نگاه کنیم بر سر میزشان چیپس و ماهی (یکی از غذاهای سنتی انگلیس) و فنجان های چای انگلیسی (ترکیبی از شیر و چای سیاه) هم چیده شده باشد. مطمئن باشید همیشه شناختن آداب و فرهنگ های تازه جذابیت خودش را دارد.

جالب است از منظر برخی عکس ها، گویی زمان هیچ تغییری نداشته ولی از برخی جهات همه چیز تغییر کرده، مثلا در رابطه با ارتباطات حیوان و انسان، نحوه ی پوشش و ... تغییراتی اساسی را شاهد هستیم اما علاقه به گذراندن تعطیلات در کنار ساحل، پیگیری مسابقات تنیس و به طرز باور نکردنی ماشین های در ترافیک، همچنان پابرجا هستند، گویی این صف های طولانی و ترافیک در زمان کِش آمده اند.

تصاویری که تاریخ بعضی از آن ها به نیمه ی قرن 18 بر می گردد، توسط فرانسیس فریت (Francis Frith) عکسبرداری شده اند. عکاس شناخته شده ای که در سال 1822 در انگلستان متولد شد و در سال 1850 استودیوی عکاسی خود را در لیورپول راه اندازی کرد. اگرچه استودیوی او بسیار موفق بود، اما در 1855 آن را فروخت تا خود را وقف عکاسی کند. پس بار خود را بست و سفری دشوار به شرق را آغاز کرد و در اولین سفر خود با دوربینی بسیار بزرگ به مصر رفت، عمده شهرت او هم به خاطر عکس های نابش از شرق و خاورمیانه می باشد. اما در مجموعه ی امروز، هنر عکاسی او از بریتانیا را به نمایش می گذاریم. تصاویری که شاید عکسبرداری یکی از آن ها با دوربین ها و امکانات کم آن زمان، ساعت ها زمان برده باشد.

در ادامه همراه و همسفر کارناوال به انگلستانِ دو قرن پیش بیایید و تعطیلاتی متفاوت برای خود رقم بزنید.

نورفولک-انگلستان

1- فیل سواری در باغ وحش نایب السطنه | 1913

چند کودک را سوار بر فیلی در باغ وحش لندن، یکی از قدیمی ترین باغ وحش های علمی جهان، می بینید. عکس زیر متعلق به سال 1913 می باشد، در آن دوران صحبتی از حقوق حیوانات نبوده و حتی در باغ وحش ها هم اصول اولیه ی نگه داری حیوانات رعایت نمی شده. همانطور که می دانید، امروزه نمی توان به همین سادگی در باغ وحش ها فیل سواری کرد!  

باغ وحش نایب السلطنه-لندن-انگلیس

2- کالسکه سواری در دریا | ساحل بلکپول

بله! درست می بینید، اسب ها در حال کشیدن کالسکه ها به داخل دریا هستند! اما چرا؟ در گذشته مرسوم بوده که خانم ها با لباس شنا سوار بر این کالسکه می شدند و کالسکه ی شنای سیار آن ها را به داخل دریا می کشانده تا در پشت کالسکه به شنا مشغول شوند. تاریخ عکسبرداری نامشخص است اما می دانیم که این کالسکه های شنا در عصر ویکتوریا مرسوم بوده اند و در آن دوران آلوده شدن دریا به وسیله ی اسب ها مسئله ی جالب توجهی نبوده است. 

بلک پول-انگلستان-عصر ویکتوریایی

3- هفتاد سال پیش و باز هم ترافیک | سال 1955

کلافگی و انتظار در ترافیک های طولانی برای گذراندن تعطیلات در کناره ی دریا مسئله ی تازه ای نیست و حتی در دهه ی پنجاه و در شهر تورپوینت (Torpoint) هم مردم انتظار صف های طولانی را داشته اند و زودتر شال و کلاه می کردند، بلکه ساعاتی را در ساحل بگذرانند. 

تورپوینت-انگلستان-دهه پنجاه

 4- تنیس، این ورزش محبوب انگلیسی ها | سال 1892

اگرچه تاریخچه ی بازی تنیس به قرن دوازدهم و شمال فرانسه بر می گردد، اما این بازی در انگلستان شکوفا شده و در گذشته، بیشتر اشراف انگلیسی به این بازی می پرداختند. هنوز هم مهمترین مسابقات در این رشته، یعنی تنیس ویمبلدون در این کشور برگزار می شود. در زیر برگزاری مسابقات قهرمانی این ورزش محبوب میان انگلیسی ها در سال 1892، در اسکاتلند به تصویر کشیده شده است. جالب است بدانید که همیشه و حتی امروزه هم حضار برای شرکت در این مسابقات لباس هایی بسیار فاخر تهیه می کنند و شاید یک سال تمام طرح و نقشه بریزند که در رقابت های تنیس چه لباسی بپوشند! 

مسابقات تنیس-اسکاتلند-بریتانیا

5- الاغ سواری سنتی از دوران ویکتوریایی | سال 1960

الاغ سواری در کنار ساحل از عصر ویکتوریا به عنوان یکی از تفریحات سنتی انگلستان شناخته می شده و تصور بر این است که این سنت از جایی آغاز شده که الاغی در ساحل مشغول کار بوده و عده ای از صاحبش تقاضای سواری کرده اند و در ازای این الاغ سواری مبلغی پرداخته اند. البته در این روزگار، از سنت الاغ سواری در ساحل استقبال زیادی نمی شود. در تصویر پایین الاغی از شهرستان دِووُن در انگلستان گلویی تازه می کند تا برای ادامه ی روز، آماده ی کار باشد.

دوون- انگلستان

6- شکل و شمایل پیک نیک در  اوایل قرن نوزدهم | سال 1906

پیک نیک همیشه یک انتخاب مناسب برای گذراندن تعطیلات در روزهای آفتابی بوده و هست و این بانوان محترم هم حتما با این تصمیم درست، اوقات خوشی را در مناظر باکس هیل (Box Hill)، تپه ای در شهر ساری (Surrey) گذرانده اند.

اوایل قرن نوزده-باکس هیل-انگلستان

 7- دخترک دوچرخه سوار | سال 1906

دختر خانمی مشغول یادگیری دوچرخه سواری در برنتوود (Brentwood) و شاید مادرش، که در گوشه ی تصویر با دل نگرانی به نظاره ی او ایستاده است.

برنتوود- اسکس-انگلستان

8- آرامش پیش از طوفان | سال 1890

گروهی از آقایان و پسران از ماهیگیری در کنار پر آب ترین رودخانه ی انگلستان در کینگستون آپون تیمز (Kingston Upon Thames) لذت می برند، امیدواریم ماهی های درشتی صید کرده باشند. 

کینگستون آپون تیمز-انگلستان

9- چند نفر در رکاب؟ | سال 1955  

سه خانمی که از دوچرخه سواری گروهی در نوفک (Norfolk) شهری در ایالت ویرجینیا (Virginia) نهایت لذت را می برند. 

نوفک-انگلستان

10- کایاک سواری کودکان | سال 1925

گروهی از کودکان که بر روی قایقی در وودبریج (Woodbridge)، شهری در ایالت ویرجینیا نشسته و برای عکاس ژست گرفته اند.

وودبریج-ویرجینیا-انگلستان

11- هنرمندی از قرن هجده | 1886

مردی که برای نقاشی زیبایش از مناظر بولتُن اَبی (Bolton Abbey) در یورکشایر دیلز (Yorkshire Dales) مورد تشویق همسرش قرار گرفته است.

بولتن ابی-یورکشایر دیلز-انگلستان

سخن آخر

نکته ی جالب این عکس ها شباهتشان به تفریحات و سرگرمی های ما ایرانی هاست. پیک نیک، سفرهای آخر هفته به شمال و مسدود کردن جاده چالوس، به تماشای مسابقات نشستن (اگرچه تنیس برای ما جذابیت زیادی ندارد و سرمان را با مسابقات دیگر گرم می کنیم)، حتی الاغ ها و اسب های کرایه ای در شمال و ... .  به نظر شما چه شباهت ها و تفاوت هایی دیگری وجود دارد؟

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

1 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ما چقد از اونا عقب ترینم ما الان داریم ادای صد سال اونارا در میاریم

انتشار:16 مرداد 1400

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.