karnaval.ir

شیرین کیاسروش

انتشار

14 مرداد 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

این روزها هر جا که می رویم همه مشغول عکاسی هستند! با فشار دادن یک دکمه یا ضربه زدن به یک صفحه، لحظه ها به راحتی ثبت می شوند.

زمانی عکاسی نیاز به دوربین و تجهیزاتی حرفه ای داشت که کسانی که شغل شان این بود یا علاقه خاصی به عکاسی داشتند آن ها را خریداری می کردند. هر کسی برای انجام کار عکاسی باید به یک عکاس حرفه ای مراجعه می کرد؛ اما امروز وضع فرق می کند. هر روز به راحتی میلیون ها عکس در سرتاسر دنیا گرفته می شود. در این روزها که گوشی های همراه، تبلت ها و برنامه های مختلف عکاسی، امکان گرفتن تصاویر خوش رنگ و لعاب را برای همه فراهم کرده اند، لازم است که آدم ها ذوق و توانایی ویژه ای در عکاسی داشته باشند تا تصاویرشان متفاوت و ارزشمند باشد. در واقع برای این که یک نفر عکاس حرفه ای و متمایزی باشد، کارش خیلی سخت تر از قبل است! 

وارد دنیای حرفه ای عکاسی که بشویم، همه چیز فرق می کند؛ بعضی عکس ها چنان با مهارت گرفته شده اند که ما را به تحسین وا می دارند. با دیدن عکس های حرفه ای متوجه می شویم که تمام پیشرفت های تکنولوژی را هم که یکجا داشته باشیم، برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای هنوز راه زیادی در پیش داریم. هنر واقعی عکاسی چیزی بیشتر از فشار دادن یک دکمه یا استفاده از یک برنامه است. سال ها مطالعه و تمرین و تجربه می خواهد و البته انگیزه ای که به شما کمک کند تا به دنبال سوژه های تازه و ناب بروید.

وب سایت بریتانیایی گاردین، هر ماه یک مسابقه عکاسی با موضوع "عکاسی در سفر" برگزار می کند؛ رقابتی که در آن مجموعه ای از بهترین تصاویر را از سراسر دنیا جمع آوری و از میان آن ها چند عکس برتر را اعلام می کند. داور این مسابقه میک رایان (Mick Ryan) یکی از عکاسان برجسته در زمینه عکاسی منظره (Landscape Photography) است. رایان فعالیت های درخشان زیادی در زمینه عکاسی منظره و طبیعت داشته و دارد و یکی از گردانندگان اصلی یک مجله اینترنتی معتبر عکاسی به نام فوتو وو (fotovue) است.

برنده هر ماه این مسابقه مبلغ 200 یورو برای سفر با موسسه گردشگری آی اسکیب هالیدیز (i-escapeholidays) را از آن خود خواهد کرد. برنده نهایی سال 2018 نیز یک سفر عکاسی هیجان انگیز به جزیره گرینلند (Greenland) - یک ناحیه خودگردان در کشور دانمارک - خواهد داشت. گرینلند در آب های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و به جز در چند نقطه محدود که محل سکونت است، سایر مناطق آن یخ‌زده و بطور کامل خالی از سکنه ست. عکاسی از این فضای بکر حتما تجربه ای منحصر به فرد خواهد بود. 

 با هم عکس های برگزیده مسابقه عکاسی جولای 2018 گاردین را می بینیم و سری به گوشه های خوش نقش و نگار دنیا می زنیم. عکس شماره 14 عکس برگزیده مسابقه است و عکس های شماره 12 و 13 رتبه دوم را به طور مشترک کسب کرده اند.

با کارناوال همراه شوید تا دریا و خشکی، ساکنان جنگل و دریا، شهری شلوغ و عبادتگاهی آرام و دوستی انسان با پرندگان را ببینیم. سفر خوبی داشته باشید!

کاپادوکیه ترکیه

Kiera Cavanagh

1- آرامش یک عبادتگاه

عکس متعلق به معبد زیبای من مو (Man Mo Temple) در هنگ کنگ است. ناتانیل جونز (Nathaniel Jones) عکاس این تصویر می گوید:

  • این جا معبد کوچک و ساده ای بود؛ اما این گوشه آرام که در فاصله 5 دقیقه ای از محل سکونت من قرار داشت، جایی بود که در طول سفرم هر صبح را در آن جا سپری می کردم. یاد این مکان هنوز با من هست، محل زیبایی که دلم برایش تنگ شده است!

معبد هنگ کنگ

Nathaniel Jones

2- باران بر رنگ ها می بارد

دهلی قدیم در هند، بعد از چند هفته بارانی شده است.

دهلی قدیم

Jake Davies

3- حیوانات منظم و مودب! 

عکس را ویل کلارک (Will Clarke) در پارک ملی کروگر (Kruger National Park) در آمریکای جنوبی گرفته است. صحنه عکس شبیه تصویرهای کتاب های داستان است! یک بابون (گونه ای میمون آفریقایی)، یک ایمپالا (حیوانی از خانواده گاوسانان با جثه ای متوسط) و یک فیل در یک ردیف و به صورت منظم با هم از عرض جاده عبور می کنند.

پارک ملی کروگر

Will Clarke

4- زیبایی برای بانوی صلح

کلیسای بانوی صلح ما (Our Lady Of Peace) در جزیره سائو میگوئل (São Miguel) در مجمع الجزایر آزور (Azores) کشور پرتغال.

جالب است بدانید که "مادر صلح ما"، "مادر صلح" ، "ملکه صلح" یا "ملکه صلح ما"  نامی هایی برای مریم مقدس در کلیسای کاتولیک روم هستند. سمبل آن، آن تصویری از مریم مقدس است در حالی که یک پرنده در دست و یک تاج زیتون بر سر دارد.

کلیسای بانوی صلح ما پرتغال

Alex Forbes

5- دستفروشیِ رنگارنگ

عکس را ایان وب (Ian Webb) در یکی از خیابان های هانوی (Hanoi)، پایتخت ویتنام، گرفته است. این خیابان محل فروش میوه و سبزی ست.

دیوار زرد پشت سر این زن جلوه خاصی به عکس داده است.

هانوی ویتنام

Ian Webb

6- دست خورشید در صومعه

تابش نور خورشید به درون صومعه نوسپاسکی (Novospassky Monastery) مسکو، تصویری زیبا و مقدس به وجود آورده است. باربارا فوربز (Barbara Forbes) عکاس این عکس می گوید:

  • تا جایی که من متوجه شدم معمولا غیر روس ها از این صومعه دیدن نمی کنند. این جا فضای خیلی خاصی داشت.

صومعه نوسپاسکی مسکو

Barbara Forbes

7- قایقرانی روی یخ!

ماه مارس، زمان فوق العاده ای برای رفتن به مجمع الجزایر نروژی سوالبار (Norwegian archipelago of Svalbard) است. خورشید برگشته اما هنوز به ارتفاعات قطبی تابستانی اش نرسیده است و در بیشتر ساعت های روز نور ملایمی را می تاباند. کلی ندروود (Kellie Netherwood) این عکس را حین قایقرانی از میان اولین مراحل شکل گیری یخ دریا به نام یخ پنکیک (pancake ice) گرفته است.

 یخ دریا یا دریایخ، آب یخ بسته دریا است. از آن جا که چگالی یخ کمتر از آب است، این یخ ها روی سطح آب شناور می‌مانند. یخ پنکیک نوعی یخ دریا است که با توجه به شرایط محیطی، با قطر 30 سانتی متر الی 3 متر بر روی دریا تشکیل می شود. ضخامت بعضی از این تکه های یخ ممکن است به 10 سانتی متر هم برسد. علت این نام گذاری شباهت ظاهری این یخ ها با نوعی کیک به نام پنکیک است که لایه ای نازک دارد و در ماهیتابه درست می شود.

مجمع الجزایر نروژی سوالبار

Kellie Netherwood

8- عظیم الجثه ولی بی آزار

در خلیج کالیفرنیا -که در غرب کشور مکزیک واقع است و به نام دریای کورتز (Cortez) نیز شناخته می شود- می توان کوسه نهنگ های خالدار را در آب تماشا کرد. بعضی از دوستان کلر وارینگ (Claire Waring) در کنار این کوسه نهنگ ها شنا کردند. اما وارینگ در قایق مانده تا این آبزیان بزرگ را از بالا تماشا و از آن ها عکاسی کند. او می گوید تماشای آن ها از بالا بزرگی و قدرت آن ها را نشان می دهد.

کوسه نهنگ گونه ای کوسه است که به خاطر جثه بزرگش به این نام خوانده می شود و جزو کوسه هایی ست که به انسان حمله نمی کند.

خلیج کالیفرنیا

Claire Waring

9- اینجا جای خوبی برای تفکر است!

لوئیس هانسون (Lewis Hanson)، عکاس این لحظه بعد از پایان عکاسی از طلوع خورشید در صخره های بیچی هد (Beachy Head) در ایست بورن (Eastbourne) انگلیس، آماده رفتن می شود؛ اما دوربینش را در دستش نگه می دارد؛ تصمیمی که از گرفتن آن راضی و خوشحال شد چرا که دوستش را می بیند که رو به منظره خورشید و دریا، در حال تفکر است و این صحنه زیبا را برای همیشه ثبت می کند.

صخره بیچی هد انگلیس

Lewis Hanson

10- لطفا از من عکس بگیر!

این عکس را هری هانت (Harry Hunt) در یک سفر سافاری (وحش‌گشت) در کشور نامیبیا (Namibia) در جنوب آفریقا گرفته است. هوا در حال تاریک شدن است که هانت و دوستانش این پلنگ را در میان بوته ها پیدا می کنند و به دنبالش راه می افتند. پلنگ به سمت یک درخت که روی زمین افتاده است می رود، روی درخت دراز می کشد، سپس می نشیند و بعد می ایستد و مستقیم به لنز دوربین نگاه می کند.

طبیعت نامیبیا

Harry Hunt

11- سایه ها در گذر

در لحظه ای که عکاس در حال عکس گرفتن از یک مرد پیرو آیین سیکیسم است، سایه دو مرد در حال عبور روی دیوار می افتد. این عکس می تواند به عنوان جلوه ای از تفکر آیین سیکیسم تفسیر شود. در آیین سیکیسم ارتباط فرد با سه زمان گذشته، حال و آینده اش مطرح است.

خوب است بدانید که آیین سیکیسم یک آیین یکتاپرستی است که در سده پانزدهم میلادی در شبه قاره هند بنا شد. این عکس هم در شهرستان امریتسار (Amritsar) در ایالت پنجاب هند گرفته شده است.

هند

Serge Bouvet

12- جایی که زندگی واقعی جریان دارد

عکس را پیتر سوان (Peter Swan) از خیابان پاسکوال اسکورا (Via pasquale Scura) در شهر ناپل ایتالیا گرفته است. سوان می گوید:

  • این جا یک شهر خیلی شلوغ است با تاریخچه ای غنی و ساکنانی که گاهی بسیار صمیمی هستند. 

نظر میک رایان (داور مسابقه عکاسی گاردین) درباره این عکس جالب است:

  • همه شهرها نشانه های اختصاصی خودشان را دارند و همه ما هم دوست داریم که تصاویری از مناظر زیبا را با خودمان به سوغات ببریم؛ اما جاهایی که مردم کمتر برای عکاسی به آن جا می روند، همان جایی ست که اتفاق واقعی رخ می دهد: جایی که می توانید آشفتگی زندگی انسانی که باعث می شود یک شهر محل زندگی یا محل کار خوانده شود را ببینید. این عکس یک مثال عالی از این مساله است. به علاوه، انتخاب قالب عکاسی پرتره به چشم بیننده اجازه می دهد مسیری که در عکس وجود دارد را دنبال کند.

شهر ناپل ایتالیا

Peter Swan

13- غبارآلود و رویایی

طلوع خورشید در وال دورچا (Val d’Orcia) در ناحیه توسکانی (Tuscany) ایتالیا

پل میلر (Paul Miller) عکاس این تصویر می گوید:

  • من حالت ایستادن این خانه در برابر غبار صبحگاهی را دوست دارم!

داور مسابقه در مورد این عکس می گوید:

  • هیچ صحنه ای خیال انگیزتر از غبار و تپه هایی در دوردست نیست؛ تپه هایی که انگار به صورت لایه هایی روی هم قرار گرفته اند. این صحنه وقتی دیدنی تر می شود که یک پیش زمینه، جزییات کوچکی در دوردست و رنگ های پاستلی هم در آن وجود داشته باشد. این عکس همه این خصوصیات را دارد و به طرز فوق العاده ای آن ها را با هم ترکیب کرده است. یک عکس کلاسیک از یک منظره در سفر!

توسکانی ایتالیا

Paul Miller

 14- عکس برنده ماه جولای 2018

خانمی در پمبروکشر (Pembrokeshire) در ولز (‎(Wales انگلستان هر روز در یک نقطه مشخص به پرندگان آن محل غذا می دهد. عکاس، کتی بریدگستوک (Katy Bridgestock) می گوید:

  • من عاشق پرندگان هستم و تماشا کردن رابطه ای که این زن با این دوستانِ پوشیده از پر به وجود آورده، تجربه ای فوق العاده است.

و اما نظر مک رایان به عنوان داور هم خواندنی است:

  • این عکس برنده مشخص این ماه است: یک عکس دوست داشتنی از تعطیلات که به صورت لحظه ای گرفته می شود. هر کسی در هر منطقه تفریحی ساحلی در هر کجای دنیا ممکن است این عکس را بگیرد. این عکس بامزه و پر از هیجان‌ست و توانسته لحظه را به دام بیاندازد. عکس گرفتن از مرغ های دریایی که همه جا به دنبال غذا هستند سخت تر از چیزی ست که به نظر می رسد. در عین حال اصلا مهم نیست که یک پا یا یک بال پرنده در گوشه ای از عکس شما حضور داشته باشد!

ولز انگلستان

Katy Bridgestock

سخن آخر

امروز با هم برترین عکس های مسابقه عکاسی در سفر جولای 2018 وب سایت گاردین را دیدیم. عکس هایی که هر یک در نقطه ای از کره زمین گرفته شده اند. با هم به جاهای مختلفی سر زدیم و جلوه های متفاوتی از زندگی طبیعی و انسانی را دیدیم.

این عکس ها چه اطلاعاتی را راجع به مناطق مختلف به شما منتقل کردند؟

کدام یک از این عکس ها شما را بیش تر تحت تاثیر قرار داد؟

از نظر شما عکس برنده مسابقه چه ویژگی های برتری نسبت به عکس های دیگر داشت؟

نظرات خود را با کارناوال در میان بگذارید.

زندگی برای من یعنی کتاب هایم و سفرهایم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.