karnaval.ir

زينب شيرازی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

16 خرداد 1395

به روز رسانی

15 شهریور 1398

شاید در میان دیدن تصاویر روز دنیا ، تصاویر شگفت انگیزی از ستارگان و آسمان شب دیده باشید .

ردهایی سپیدگون و درخشان که حاصل  ثبت ستارگان در طی شب است .

به این تکنیک از #عکاسی «استار تریل» می‌گویند.

در گذشته کارناوال به صورت تخصصی به آموزش اصول اولیه عکاسی و اصول عکاسی در شب پرداخته بود .

حال نوبت هیجان و تکنیک بیش‌تر است !

امروز به صورت تخصصی به آموزش ثبت عکس‌های #استار تریل  می‌پردازیم . باید بدانید گردش زمین به دور خودش 24 ساعت طول می‌کشد و به سبب همین گردش وضعی زمین، در طی روز ستاره‌ها را در موقعیت‌های مختلفی از آسمان مشاهده می‌کنیم . حال اگر از تکنیک عکاسی استارتریل استفاده کنیم، می‌توانیم رد ستارگان در آسمان را به صورت پیوسته ببینیم. بسیاری با دیدن عکس‌های استار تریل به قدری به وجد می‌آیند که دلشان می‌خواهد خود نیز ثبتی این چنینی را تجربه کنند و مشتاق دانستن بیش‌تر از نکات و راه‌های استفاده از این تکنیک اند.

همراه با کارناوال دوربین‌تان را به دست بگیرید و زیبایی‌ها را متفاوت ثبت کنید .

استار تریل
استار تریل
استار تریل

آن‌چه برای عکاسی استار تریل نیاز دارید

قبل از هر چیز بدانیم که برای عکاسی استار تریل به چه چیزهایی نیاز داریم .

این لیست را تهیه کنید :

دوربین (البته!)

ریموت کنترل شاتر دوربین یا وای‌فای دوربین

سه پایه

آسمان تمیز

نرم‌افزار‌های بریج (ضروری نیست اما بسیار پیشنهاد می‌شود ) و فتوشاپ

زمان و صبر و حوصله .

استار تریل
استار تریل
استار تریل

آمادگی جهت عکاسی از رد ستارگان

پیش از آن‌که به شرح تکنیک و نکات لازم استار تریل و انجام آن بپردازیم ، نیاز است تا ستارگان و آسمانی تمیز بیابیم .

برای این کار لازم است تا جای ممکن از آلودگی نوری دور شوید و این یعنی اگر ساکن کلان‌شهر دوست داشتنی #تهران هستید ، تا شعاع 100 کیلومتری باید از شهر فاصله بگیرید . به طور مثال جاده #فیروزکوه ، تهران-فشم و یا در نزدیکی #قم قلعه سنگی و کاروانسرای دیرگچین مکان‌های مناسبی برای عکاسی از آسمان شب اند.

اما سکونت در سایر کلان‌شهرها دردسرهای کمتری دارد و به طور مثال اگر در #مشهد زندگی می‌کنید، فاصله 14 تا 15 کیلومتری از شهر نیز برای عکاسی از آسمان شب و استار تریل کافیست .

برای انتخاب مکان مناسب جهت استار تریل ، داشتن بک گراند یا پس زمینه چشم گیر را نیز در نظر داشته باشید . بک گراند متفاوت نقطه قوت عکس شما خواهد بود .

بعد از این که نقطه دنج و تاریک مورد نظر خودتان را یافتید ، میزان تمیزی هوای منطقه و میزان تابش ماه را نیز باید در نظر داشته باشید . جهت ثبت بهتر ستارگان در عکس ، لازم است که در شبی با حداقل نور ماه به عکاسی بپردازید و این یعنی برای روزهای اول و یا روزهای پایانی ماه قمری برنامه ریزی کنید .

نکته دیگر عکاسی آسمان شب و ثبت رد ستارگان ، وجود آسمانی عاری از ابر است . بنابراین پیش از برنامه ریزی حتما وضعیت آب و هوایی منطقه را کنترل کنید .

 رعایت نکردن هر کدام از نکات بالا به قدری تأثیرگذار است که حتی اگر بهترین دوربین را داشته باشید و مکانی چشم‌گیر را یافته باشید ، اثری از ستاره‌ها در آسمان نخواهید یافت.

استار تریل
استار تریل
استار تریل

استار تریل یا ثبت رد ستارگان

حالا نوبت به خود عکاسی می‌رسد . برای ثبت استار تریل بسیار مهم است که در طی مدت عکاسی سه پایه بدون هیچ تغییری باقی بماند . پس سه پایه خود را در یک وضعیت مطمئن و پایدار ثابت کنید ، به گونه‌ای که در طی عکاسی بر اثر باد یا لغزش تکان نخورد .

اگر می‌خواهید رد ستارگان را به صورت دوایری با مرکزی یکسان به دست آورید ، ستاره قطبی را پیدا کنید و عکس را با توجه به آن ترکیب بندی نمایید .

ثبت رد ستارگان با تنظیمات دستی دوربین ممکن است ، پس ابتدا دوربین را روی تنظیمات دستی یا مود manual بگذارید . در هنگام عکاسی تنظیمات را تغییری نمی‌دهید و از ابتدا تا انتها ثابت خواهد بود .

جهت استار تریل دو راه  دارید : ترکیب مجموعه‌ای از عکس‌های ستارگان که هر سی ثانیه یک بار گرفته می‌شود و یا استفاده از نوردهی طولانی و ثبت یک عکس .

برای راه اول بسته به نوع لنز مورد استفاده ، تنظیمات دوربین متفاوتی را لازم دارید .

f/1.4 و ISO 400 = 30s
f/2.8 و ISO 1600 = 30s
f/4.0 و ISO 3200 = 30s
f/5.6 و ISO 6400 = 30s

گرچه این‌ها تنها پیشنهاداتی چند هستند و لازم است تا در موقعیت چند عکس امتحانی بگیرید و به بهترین تنطیمات و میزان ISO برسید .

پس از آن مطمئن شوید که دوربین روی مود Drive یا عکاسی متوالیست . سپس ریموت کنترل شاتر را متصل کنید و بسته به حوصله و توانایی از نیم ساعت تا هر چند ساعت ، هر سی ثانیه یک عکس بگیرید .

اگر دوربین شما مجهز به وای‌فای است، احتیاجی به تهیه کردن ریموت کنترل شاتر ندارید. کافیست تا اپلیکیشن مربوط را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید و با استفاده از آن و بدون فشار دادن دکمه دکلانشور عکاسی کنید. 

راه دوم راهیست که خیلی توصیه نمی‌شود ، چرا که اگر اشتباهی روی دهد ، تمام تلاش و زحمات نیم ساعته یا چند ساعته شما هدر می‌رود . علاوه بر این باز ماندن طولانی مدت شاتر، باعث داغ شدن سنسور و افزایش احتمال سوختن سنسور می‌شود. همچنین زمان طولانی نوردهی بر نویز عکس می‌افزاید. البته با همه این‌ها حُسنی که در این روش وجود دارد ، زحمت کم‌تر در فرآیند پس از عکاسی و پردازش است .

برای تنظیم دوربین در این روش ، کم‌ترین میزان حساسیت به نوردهی یا ISO را انتخاب کنید ، سرعت شاتر را روی حالت B بگذارید و کوچک ترین عدد دیاف را انتخاب کنید . ریموت کنترل شاتر را متصل کنید و دکلانشور را فعال کنید . پس از گذشت زمان مورد نظر که کاملا به شما بستگی دارد ، دکلانشور را به حالت اول برگردانید .

استار تریل
استار تریل
استار تریل

پردازش عکس

اگر از راه اول جهت ثبت استار تریل استفاده کردید ، حال پردازش نقش مهمی در خروجی اصلی و پدید آوردن رد ستارگان شما دارد .

نرم افزار بریج

تمام عکس‌ها را در بریج باز کنید و به انتخاب خودتان یکی از عکس‌ها را از طریق نرم افزار آدوب راو ( Adobe Camera Raw ) پردازش کنید . حالا تمام عکس‌ها را انتخاب کرده ، کلیک راست کنید و از طریق“ Develop Settings > Previous Conversion ” پردازش عکستان روی تمام عکس‌ها اعمال می‌شود .

حالا از طریق “Tools > Photoshop > Load files into Photoshop layers” تمام عکس‌ها را در فتوشاپ باز کنید .

نرم‌افزار فتوشاپ

حال تعداد زیادی لایه در فتوشاپ دارید ، مطمئن شوید که هیچ کدام به غیر از لایه اول ویزیبل نیستند ( علامت چشم سمت چپ لایه‌ها نباشد .) حالا از پایین ترین لایه شروع کنید . بر روی گزینه “ Layer blending options ” کلیک کنید و “ Lighten ” را انتخاب کنید . بدین طریق تنها قسمت‌های روشن هر عکس را برای دیده شدن انتخاب می‌کنید . همین کار رابرای تمام لایه‌ها انجام دهید . اگر رد هواپیمایی در این میان دیده می‌شود کافیست تا با گزینه براش (brush) آن را محو کنید . به تدریج که این تنظیمات را روی لایه‌ها ایجاد می‌کنید ، رد ستارگان نیز پدید می‌آید .

 در پایان کار می‌توانید عکس‌تان را Flatten نموده و در هر فرمتی ذخیره کنید . 

تبریک می‌گویم. عکس استار تریل شما آماده‌ست!

استار تریل
استار تریل
استار تریل

سخن کارناوال

نظراتان در مورد این آموزش تخصصی چیست ؟

تا به حال تجربه‌ای از عکاسی شب داشته‌اید ؟

عکس‌ها و نظرات خود را با کارناوال در میان بگذارید .

چند سالی است که با کارناوال، هر روز دست به قلم می شوم و نوشتن، گاه چالشی روزانه است و گاه، شربت بهار نارنج تگری که در یک روز داغ تابستانی به جانم می نشیند... و این چیزی است که آن را خوش حالی

...

آیا این مطلب مفید بود؟

8 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

فرهاد

عالی بود ممنون

انتشار:22 فروردین 1398

آیا این دیدگاه مفید بود؟

Mohsen

مربوط به کامنت قبلیم. این نرم افزار باعث صرفه جویی مالی هم میشه .چون نیاز به خرید ریموت تایم لپس که حداقل قیمت ۲۰۰ تومنی داره رو دیکه از بین میبره

انتشار:17 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

Mohsen

سلام. میخواستم ببینم که شما اطلاع دارید که نرم افزار مخصوصی موجود هست که شما میتونید به اون زمان باز موندن لنز و تنظیمات ایزو و فاصله ی بین دو عکس و تعداد شات رو بدید. و با یک بار فشردن دکمه استارت از روی موبایل (که با وای فای به دوربین متصل شده) خودش به تعداد تنظیم شده متوالی بدون اینکه دوباره دست به گوشیتون ببرید عکس بگیره.
این نرم افزار دیگه نیاز به ریموت و دکلانشور و یا اینتروالومتر رو از بین میبره.

زينب شيرازی

سلام دوست عزیز کارناوالی

خیر متاسفانه چنین اپی وجود ندارد و حتا اگر باشد برای عکاسی استار تریل به کار نمی آید چرا که استفاده از وایفای دوربین به سرعت باتری گوشی را خالی می کند. .

با سپاس از همراهی شما

02 تیر 1397

انتشار:17 اردیبهشت 1397

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.