karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

02 شهریور 1396

به روز رسانی

15 شهریور 1398

هنگامی که سخن از پرواز انسان به میان می آید، بی درنگ نام برادران رایت در ذهن نقش می بندد. اما جالب است بدانید که این تصور عمومی، خیلی هم درست نیست و تاریخچه پرواز انسان به سال ها قبل تر از این دو برادر باز می گردد. حتی در تاریخچه پرواز بشر، نام لئوناردو داوینچی، نقاش، موسیقی دان، دانشمند، معمار و مهندس ایتالیاییِ دوره رنسانس هم به چشم می خورد.

شاید بتوان تاریخچه پرواز انسان را این طور توجیه کرد: از روزی که بشر پرندگان را دید به فکر پرواز بر فراز آسمان ها افتاد، تا جاییکه شایعاتی دهان به دهان شده که در حدود 400 سال پیش از میلاد، اَرخوطَس (خیام دوران باستان یونان)، اولین دستگاه پرنده ی مصنوعی که به صورت خودکار پرواز می‌کرد را ساخته است. نقل شده که این دستگاه تا 200 متر هم پرواز میکرده است.

بعد از آن می توان نگاهی به قرن نهم و یازدهم میلادی داشت؛ در تاریخ ساخت هواپیما نشانه هایی از پرواز با گلایدر در قرن نهم توسط عباس بن فرناس (Abbas ibn Firnas) و اِلمر (Eilmer of Malmesbury)، راهب قرن یازدهم دیده می‌شود که گویا هر دو آنها در این راه دچار صدماتی هم شده اند. حتی برخی از عباس بن فرنانس به عنوان اولین انسانی که رویای پرواز را محقق کرده نیز نام برده اند. در قرن پانزدهم، این بار نوبت به داوینچی رسید با اختراع و ابداع دستگاه هایی نوین، که دو بال به سان پرندگان داشت و می توانست مسافتی را هر چند کوتاه، پرواز کند. جالب است که داوینچی، بعد از اختراع این دستگاه، بر آن شد تا شکل قوی تر و پیشرفته تری از دستگاه پرنده ارائه دهد اما مخالفان او باز هم در کارش سنگ انداختند و مانع او شدند. هر چند او دیگر قدمی برای تحقق این رویای بلندپروازانه برنداشت اما نام خود را به عنوان پدر پرواز در تاریخ ماندگار کرد.

کشف گاز هیدروژن در قرن هجدهم میلادی به اختراع بالون هیدروژن منجر شد، انسان با اختراع بالون کمی به آسمان نزدیک تر شد. بالون سواری تجربه ای جالب بود، اما مناسب حمل و نقل و استفاده ی دائمی نبود، چرا که بالون ها به کنترل باد در می آمدند. پس باید راهی دیگر پیدا می شد... .

این بار در قرن نوزدهم این برادران رایت بودند که رویای پرواز را به مرحله جدیدی رساندند و توانستند کمی بیش از قبل به آسمان نزدیک تر شوند. ابداعات این دو برادر گویی راه آسمان را برای انسان سهل کرد. از آن به بعد بود که دیگر پرواز رویایی دست نیافتنی نبود... و حالا در اوایل قرن بیستم، پیشرفت در فناوری موتور و آیرودینامیک سبب ساخت هواپیماهایی بسیار مدرن تر شده است.

به معنای واقعی کلمه این صنعت حاصل سالهای سال تکامل است تا حضور برادران رایت. از ابتدای قرن 19 تاکنون سرعت رشد صنعت هواپیمایی چنان زیاد بوده که امروزه، پدیده ای ساده و پیش پا افتاده و به طور کل امن به حساب می آید. از استرالیا تا قطب شمال، سالانه بیش از 3 بیلیون نفر در سراسر کره ی خاکی با فراغ خاطر به سفر های هوایی می پردازند. همه روزه وسایل حمل و نقل هوایی، در حال بروزرسانی امکانات خود از جمله وای فای و کابینهای با تخت خواب می باشند و طراحان به صیقلی تر بودن هواپیماهایشان در ارتفاع 12 کیلومتری فکر می کنند. حتی از سال 2016 با اعلام شرکت «ریچارد برانسون» صحبت از پرواز با سرعت صوت، دوباره بر سر زبان ها افتاده، هواپیماهایی که می خواهند جایگزینی مناسب برای هواپیماهای کنکورد باشند. کنکورد هواپیمایی قادر به پرواز با دو برابر سرعت صوت بود؛ اما طی جریان سقوط یکی از آن ها در سال 2000 تولیدشان متوقف شد.

 امروز در کارناوال نگاهی به تصاویر اوایل قرن 19می اندازیم، تا شناختی از  پیشگامان این صنعت داشته باشیم و ببینیم که چگونه با انواع مختلف هواپیما و با دینامیک های مختلف به آزمایش و خطا پرداختند تا به نوع مطلوب هواپیماهای امروزی برسند.

با کارناوال در سفری به تاریخِ پرواز همراه باشید.  

تاریخچه پرواز-برادران رایت

1- مردشجاع!

در این تصویر فرانسوا بادو، یکی از مهندسین پروژه های لویی بلریو را مشاهده می کنید. لویی بلریو مهندس، خلبان، مخترع فرانسوی و از پیشگامان شاخص عرصه هواپیمایی بود که فرانسوا برای او کار می کرد. در تصویر زیر متعلق به اوایل دهه ی 1900، فرانسوا بادو مشغول آزمایش مقدماتی با هواپیمای چرخدار خود است.

فرانسوا بادو-هواپیمای چرخدار

2- دو بال برای پرواز کافی نیست! | سال 1910

پروفسور جِی اِس زِرب (Prof JS Zerbe) در کنار هواپیمای چند پَرِ خود! این هواپیما از هشت سیلندر، خنک کننده، پنج پر و دو حائل تشکیل شده است. 

پروفسور جِی اِس زِرب-هواپیمای چند پَر

3- شروع در نقاط پست

لوییس پالهان (Louis Paulhan)، در حال پرواز با هواپیمای دوبال و کایتی شکلِ فارمن (Farman)، که نام لو جیپایت شماره شش (Le Gypaete No 6) نام دارد بر فراز بلکپول (شهرکی در بریتانیا) در انگلستان!

پرواز لوییس پالهان

4- پیش قدم بودن | سال 1909

از اولین هواپیماهایی که توسط یک انگلیسی در سال 1909 به پرواز در آمد، طراحی شده توسط سِر الیوت وردون رو (Sir Edwin Alliott Verdon Roe).

سِر الیوت وردون رو

5- ما به پرواز در آمدیم 

خلبان فرانسوی، لویی بلریو (Louis Bleriot) که برای اولین توانست در سال 1909 بر فراز کانال مانش با هواپیما، به پرواز در آید.  وی با یکی از هواپیماهای ساخت خود از بندر کالا (Calais) در فرانسه اوج گرفت و در شهر دور (Dover) در بریتانیا فرود آمد. این پرواز او 27 دقیقه به طول انجامید. در تصویر پایین بلریو را در حال پرواز با هواپیمای تک بال خود می بینید.

لویی بلریو

6- پروازی وحشتناک | ژانویه 1910

از اولین خلبانان جهان، لوییس پالهَن (Louis Paulhan) بر فراز آسمان لس آنجلس. او در این پرواز رکورد 1.2 کیلومتر (4164 پا) و همینطور مدت زمان یک ساعت و 40 دقیقه و 40 ثانیه ای را ثبت کرد.

لوییس پالهَن

7- اولین پرواز در آسمان انگلستان | سال 1910

ساموئل کُدی (Samuel Codyََ)، اولین فردی که بر آسمان انگلستان پرواز کرد، درحال راه اندازی هواپیمای آزمایشی خود برای اختراعی تازه، هواپیمای آبی.

ساموئل کُدی

8-آسمان درنده | سال 1910

 تعدادی هواپیما که اهمیت و قدرت خود را در آسمان لس آنجلس به نمایش گذاشته اند. 

مانور هوایی

9- اولین هواپیمای نیروی دریایی آمریکا

گلن کورتیس (Glenn Curtiss) در سمت چپ تصویر و تئودور اِلیسون (Theodore Ellyson) سوار بر هواپیمایی به نام  Curtiss A-1 Triad amphibian، اولین هواپیمای نیروی دریایی آمریکا.

گلن کورتیس-تئودور اِلیسون

10 - رفتن به حداکثر ارتفاع، واشنگتن دی سی | سال 1921

این سه مرد قصد به پرواز در آوردن هواپیمایی با شش جفت بال را برای رسیدن به بیشترین ارتفاع دارند. 

واشینگتون دی سی-هواپیما دوازده بال

11- پیش به سوی آسمان

خلبان حرفه ای، جان هیوز (Joan Hughes) در حال پرواز با دِموآزِل (Demoiselle)، نسخه ی بدل از هواپیماهای 1909-1910. لندن- پیش از جنگ جهانی دوم.

جان هیوز

12- تماشای اولین پرواز | سال 1903

اورویل رایت (Orville Wright)، در حال کنترل هواپیمای رایت فلایِر و برادرش ویلبر رایت (Wilbur Wright) که به تماشای اولین پرواز هواپیما در کیتی هاوک (شهری در شمال کارولاینا) ایستاده است.

برادران رایت

سخن آخر 

زمانی آرزوی پرواز هم حرفی خنده دار محسوب می شد، اما همیشه آدم هایی وجود دارند که معنای کلمه ی نه و نمی شود را نمی دانند. آن ها هستند که دنیا را دگرگون کنند. 

به نظر شما در حال حاضر چه وسیله ی اختراع نشده ای وجود دارد که می تواند مانند هواپیما، بشر را به چالش بکشاند؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

ترسو

اولین کسی که رویای پرواز را عملی کرد کیکاووس شاه بود که 4 بره را بر سر 4 نیزه در 4 طرف تخت خود بست و سپس 4 باز قوی هیکل را پائین تر بست باز ها برای رسیدن به بره ها پر گشودند و کیکاووس شاه موفق به پرواز شد .

کاملا درسته البته این یکی از داستان‌های شاهنامه فردوسی است و ای کاش ذکر میکردین . مرسی از اطلاعاتتون

11 تیر 1402

واضحه که این ادعا دروغین و غیر عقلانی هست دوره این مهملات ، دیر زمانیست که رد شده

11 مهر 1401

شما این اطلاعات را از منبع موتبری دارید ؟ عقلانی به نظر نمی رسد که با چهار باز یک تخت را بلند کرد

13 فروردین 1399

انتشار:09 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

علیرضا

بسیار عالی بود

انتشار:05 شهریور 1396

آیا این دیدگاه مفید بود؟

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.