karnaval.ir

سحر بحیرائی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

11 آبان 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در ماه مارس 2011 بود که سوریه درگیر آتش جنگ داخلی شد و زبانه هایش دامن شهر حلب را گرفت. این جنگ، شهر را به یک میدان جنگ تبدیل کرد و چهره آن را به کل دگرگون ساخت. این جنگ میان شورشیان سوری و ارتش دولت سوریه درگرفت که در آن هزاران نفر کشته و آواره شدند. در اواخر سال 2016 میلادی دولت روسیه و سوریه تصمیم گرفتند تا اقداماتی برای آتش بس در این زمینه انجام دهند که طی آن شبه نظامیان سوری در مکان های امنی قرار می گرفتند اما شورشیان مانع خروج آن ها از شهر حلب شدند. پس از این اقدام، دولت روسیه و سوریه جنگ را از سر گرفتند و شهر را بمباران کردند که این بمباران در 6 سال جنگ سوریه بی سابقه بود. متاسفانه در تمام درگیری ها و جنگ هایی که در طول تاریخ اتفاق می افتد بیشترین آسیب را زنان و کودکانی می بینند که کاملا بی دفاع هستند که کشور سوریه هم از این قائده مستثنی نبوده است.

حلب همچنان در جنگ است، حلبی که سال ها پیش شهر زیبا و آبادی بود و مردمانی شاد در آن زندگی می کردند اما اکنون بعد از گذشت 6 سال از جنگ، به ویرانه ای آباد نشدنی می ماند.

این بار با کارناوال همراه شوید تا نگاهی به تصاویر شهر حلب قبل و بعد از جنگ بیندازیم.

1- تصاویر زیر، مسجد جامع حلب را نشان می دهند. تصویر سمت چپ مربوط 6 اکتبر 2016 و پیش از جنگ داخلی سوریه و آسیب های وارده بر آن است و تصویر سمت راست به تاریخ 16 دسامبر 2016 و زمان جنگ داخلی سوریه تعلق دارد.

این مسجد حدود 724 سال پیش به دست حسن ابن مفرح السرمانی ساخته شد و معماری آن از سبک سلجوقی و مملوک تاثیر گرفته است.

مسجد اموی حلب

Omar Sanadiki, Khalil Ashawi| Reuters

2- تصویر مسجد جامع حلب که در تاریخ 12 مارس 2009 و قبل از شروع جنگ گرفته شده است.

مسجد اموی حلب

Omar sanadiki| Reuters

3- مسجد جامع حلب بعد آسیب هایی که در جنگ بر آن وارد شد، 13 دسامبر 2016.

مسجد اموی حلب

Omar sanadiki| Reuters

4- تصویر زیر مربوط به یکی از حمام های قدیمی شهر حلب به نام حمام النحاسین (Hammam al-Nahhasin) است که به سبک ترکی ساخته شده و در بخش قدیمی شهر حلب قرار دارد، 6 اکتبر 2010.

حمام النحاسین

Omar sanadiki| Reuters

5- تصویر بخش داخلی حمام النحاسین پس از جنگ، 17 دسامبر 2016

حمام النحاسین

Khalil Ashawi| Reuters

6- قلعه تاریخی شهر حلب، 9 آگوست 2010

با توجه به آثار به دست آمده از این قلعه، به احتمال زیاد کاربری دینی داشته اما در مورد تاریخ احداث آن اطلاعات دقیقی در دست نیست.

قلعه تاریخی حلب

Sandra Auger| Reuters

7- تصویر قلعه تاریخی حلب بعد از جنگ و آسیب هایی که به آن وارد شد، 13 دسامبر 2016

قلعه تاریخی حلب

Omar sanadiki| Reuters

8- دو تصویر زیر مربوط به یکی از بزرگترین مراکز تجاری سوریه به نام شهباء مول (Shahba Mall) است. تصویر سمت چپ در 12 دسامبر 2009 و تصویر سمت راست بعد از جنگ و در تاریخ 16 اکتبر 2014 گرفته شده است.

مرکز خریدی در سوریه

Khalil Ashawi, Abdalrhman Ismail | Reuters

9- دو تصویر زیر مربوط به مسجد جامع حلب است. تصویر بالا قبل از جنگ در تاریخ 12 مارس 2009 و تصویر پایین بعد از جنگ و در تاریخ 13 دسامبر 2016 گرفته شده است.

مسجد اموی حلب

Omar sanadiki| Reuters

10- تصویر زیر مربوط به قسمت ورودی بازار الضراب (Al-Zarab souk) است که در بخش قدیمی شهر حلب قرار دارد، 24 نوامبر 2008.

بازار الضراب

Omar sanadiki| Reuters

11- بخش ورودی بازار الضراب بعد از آسیب های جنگ داخلی سوریه، 13 دسامبر 2016

بازار الضراب

Omar sanadiki| Reuters

12- تصویر بخش قدیمی شهر حلب، 24 نوامبر 2008

بخش قدیمی حلب

Omar sanadiki| Reuters

13-  نمایی از بخش قدیمی شهر حلب پس از خسارت های وارد شده در جنگ داخلی سوریه؛ 13 دسامبر 2016

بخش قدیمی حلب

Omar sanadiki| Reuters

14- تصویری از بازدیدکنندگانی که در محوطه مسجد اموی حلب قدم می زنند، 6 اکتبر 2010.

مسجد اموی حلب

Khalil Ashawi | Reuters

15- طلوع آفتاب در شهر حلب

حلب در کنار دو شهر دمشق و صنعا از قدیمی ترین اماکن سکونت بشر در تاریخ هستند. این شهر ویران در جنگ از جمله میراث جهانی است که در سال 1986 در یونسکو به ثبت رسید.

غروب آفتاب شهر حلب

Khaled Al Hariri| Reuters

سخن آخر

با کارناوال نگاهی به دو دنیای متفاوت از شهر حلب داشتیم، حلب قبل از جنگ و حلب پس از جنگ! دو دنیای کاملا متفاوت در پس هر کدام داستان هایی نهفته است، از مردمانی که آن روزها را سپری کردند و کودکانی که وقتی چشم گشودند جز صدای گلوله چیزی نشنیده اند. شهر حلب در طی این جنگ چند ساله چیزهای زیادی از دست داد و در آینده از آن سخن های زیادی به میان خواهد آمد. 

نظر خود را درباره این شهر تاریخی و ارزشمند با ما به اشتراک بگذارید.

در دنیای آبی رنگ کاشی های فیروزه ای سفر می کنم تا بیابم راز این خاک مقدس را

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.