karnaval.ir

مهدیه اکبری پارسا

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

06 بهمن 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

در سفری متفاوت همراه با کارناوال می خواهیم راهی کشور همسایه شمالی مان شویم و با تماشای تصاویری از عشق آباد، پایتخت ترکمنستان، چهره متفاوت این شهر را برای تان به نمایش بگذاریم. قصد داریم همراه با آموس چاپلِ عکاس که در سفری سه روزه راهی این دیار شده بود، تعدادی از جاذبه های گردشگری عشق آباد را به تماشا بنشینیم و با زندگی مردم ترکمنستان بیشتر آشنا شویم. به دیاری می رویم که به شهر مرمرهای سفید شهرت دارد و دلیل آن ساختمان های متعدد مرمرین سفیدی ست که در این شهر به چشم می خورند. تعداد ساختمان های مرمرین سفید در این شهر به 543 ساختمان می رسد که در مجموع 4.5 میلیون مترمربع از مساحت این شهر را شامل می شوند. رکوردی که حتا در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده است و عشق آباد، عنوان شهری با بیشترین ساختمان مرمرین سفید در دنیا را در اختیار دارد.

1- یک زوج جوان، در حال بیرون آمدن از مرکز سرگرمی عالم (Alem Entertainment Center) در عشق آباد هستند.

رئیس جمهور فعلی، تاریخچه ای از شکستن رکوردهای مبهم و عجیب و غریب دارد. در سال 2012، چرخ بالای این مجموعه به عنوان بزرگترین چرخ و فلک محصور در دنیا در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است. ساخت این بنا هزینه 90 میلیون دلاری در بر داشت.

مرکز سرگرمی عالم

Amos Chapple

2- بنای یادبود  182.88 متری در عشق آباد، که مرکز رادیو تلویزیون نیز در پیش زمینه آن به چشم می خورد.

عشق آباد ترکمنستان

Amos Chapple

3- یکی از چندین مجسمه های طلای صفرمراد نیازف، رئیس جمهور مادام العمر سابق ترکمنستان، را همراه با اسب های آخال تکه می بینید. بناهای یادبودی که به مناسبت دهمین سال استقلال ترکمنستان ساخته شده اند. اسب های آخال تکه، نماد ترکمنستان به شمار می آیند و مورد علاقه رئیس جمهور فعلی این کشور، قربان‌قلی بردی محمدف هستند. 

مجسمه طلای صفرمراد نیازف

Amos Chapple

4- مسیر سلامتی سردار (Serdar Health Path)، با پیچ و خم های بسیار، به سمت تپه های جنوبی عشق آباد کشیده شده است؛ مسیری 8 کیلومتری که در رویداد سالانه هفته بهداشت این کشور اهمیت پیدا می کند. در سال 2000، صفرمراد نیازف، رئیس جمهور سابق، از کابینه اش خواست تا این مسیر پرپیچ و خم را بالا بروند و الگویی برای دیگر مردم باشند در حالیکه خود او با هیلکوپتر به بخش بالایی جاده رسید!

جاده سلامتی

Amos Chapple

5- در سمت چپ، مرکز رادیو-تلویزیون به عشق آباد را می بینید که بر روی تپه ها واقع شده است و بر تمام شهر اشراف دارد. در سمت راست، یک مجسمه از رئیس جمهور سابق، صفرمراد نیازف را مشاهده می کنید. صفرمراد نیازف بازمانده دوره جماهیر شوروی (ترکمنستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شد) بود و بعد از فروپاشی این اتحاد، او خود را سکان دار ملت مستقل ترکمنستان برشمرد. درآمدی که او توانست از صادرات گاز به دست بیاورد قدرت او را به عنوان یک دیکتاتوری عجیب و غریب افزایش داد؛ به طوری که در کشورش، سگ ها ممنوع شدند، درِ بیمارستان ها و کتابخانه های داخل پایتخت بسته شد و ماه های سال نیز از روی اعضای خانواده او نام گذاری شدند!

عشق آباد ترکمنستان

Amos Chapple

6- درون هتل اوگوزکنت (Oguzkent Hotel) در مرکز شهر عشق آباد

هتل اوگوزکنت

Amos Chapple

7- سمت چپ، مادر و کودک ترکمنستانی را می بینید که در حین یک بارش سنگین در پایتخت در پناهگاهی، پناه گرفته اند. تقریبا تمام زنان ترکمن در مکان های عمومی لباس های سنتی ترکمنی می پوشند. در سمت راست یک غرفه تلفن عمومی در مرکز شهر به چشم می خورد. 

عشق آباد ترکمنستان

Amos Chapple

8- گرمای هوا به 42 درجه سانتی گراد می رسد و این پسر لیوان آبی را می نوشد که مادربزرگش به او داده است. بر اساس یک کتاب راهنما، تنها دیوانه ها یا افراد خیلی بدشانس در گرم ترین ماه های سال، یعنی جولای و آگوست، به عشق آباد می روند. 

عشق آباد ترکمنستان

Amos Chapple

9- سربازان به صورت خبردار در پایین بنای یادبود قانون اساسی (Constitution Monument) در عشق آباد ایستاده اند. 

بنای یادبود قانون اساسی

Amos Chapple

10- نوشیدنی های انباشته شده در یک فروشگاه در مرکز شهر عشق آباد

خیابان اصلی پایتخت مرکز فروشگاه های باشکوهی ست که بخشی از طرح بزرگ معماری این شهر محسوب می شوند اما مردم محلی به ندرت از آنها استفاده می کنند. زندگی روزمره با وجود رئیس جمهور جدید نسبت به زندگی تحت حکومت رئیس جمهور قبلی، زمانی که کمبود مواد غذایی امری بسیار عادی بود، خیلی آسان تر شده است. یکی از دانشجوبان در این مورد می گوید:

ممکن است نتوانیم در خیلی از موارد، این غذاها را بخریم اما حداقل مطمئن هستیم که در این فروشگاه ها غذا وجود دارد.

عشق آباد ترکمنستان

Amos Chapple

11- این دو زن جوان در حال بازی با ماشین های برقی در مرکز سرگرمی عالم هستند. 

مرکز سرگرمی عالم

Amos Chapple

12- یک دماسنج غول آسا و یک صفحه نمایش که بخشی از اجزای برگزاری مراسم رسمی در مرکز شهر عشق آباد به شمار می آیند. 

عشق آباد ترکمسنتان

Amos Chapple

13- این باغبان صورت خود را در دمای 40 درجه نور خورشید عشق آباد پوشانده است. علی رغم ثروتی در این کشور وجود دارد، تنها بخش کوچکی از درآمد اقتصادی نصیب مردم عادی این کشور می شود. کارگران مانند این باغبان برای نگهداری از شهر عشق آباد، ماهانه 150 دلار دریافت می کنند. 

عشق آباد ترکمنستان

Amos Chapple

14- بنای یادبود بی طرفی (Monument to Neutrality) را می بینید که وجهه ای از صفرمراد نیازف را نشان می دهد و توسط خود او ساخته شده است. بازدیدکنندگان می توانند با استفاده از اتوبوس های عمومی از این بنا دیدن کنند؛ هرچند، این بنا بیشتر مواقع سال بازدیدکننده ای ندارد. در ضمن در طول روز سربازان به صورت خبردار از این بنا نگهبانی می کنند. 

بنای یادبود بی طرفی

Amos Chapple

15- لاشه جنگنده میگ 15 که در بیایان قره قوم (Karakum desert) رها شده است. بر خلاف بیشتر جمهوری های آسیای مرکزی، آثار باقی مانده از اتحاد جماهیر شوروی در شهرهای ترکمنستان از بین رفته اند. 

لاشه جنگنده میگ 15

Amos Chapple

16- پرتره ای از رئیس جمهور فعلی ترکمنستان، قربان‌قلی بردی‌محمدف بر روی داشبورد یک تاکسی

این دندانپزشک سابق، پس از مرگ نیازف در سال 2006 رئیس جمهوری این کشور را بر عهده گرفت. بسیاری از دستورهای عجیب و غریب رئیس جمهور قبلی با آمدن او، از میان برداشته شده اند اما او در مورد رسیدن به آزادی های مدنی و حقوق بشر چندان عجله ای ندارد. او در مصاحبه ای با یک خبرنگار در این زمینه گفته است:

هیچ گاه زمانی که می توانی پیاده به مقصد برسی، ندو.

پرتره ای از قربان‌قلی بردی‌محمدف

Amos Chapple

17- 193 کیلومتر دورتر از ثروتی که در عشق آباد وجود دارد، روستای اربن (village of Erbent) واقع شده است. در سال 2004 رئیس جمهور نیازف، از ظاهر روستای دروازه (Village of Derweze) ،که در 418 کیلومتری پایتخت قرار دارد، با عنوان زشت یاد کرد و به همین دلیل دستور داد تا سه هفته بعد ساکنان این روستا آنجا را تخلیه کنند و روستا تخریب شود. بسیاری از مردم روستای دروازه اکنون در چادرهایی در روستای اربن زندگی می کنند. روستای تخریب شده دروازه، اکنون یک منطقه رنگ پریده و رها شده است. 

روستای اربن

Amos Chapple

18- نمایشی زنده از ذخایر بزرگ گاز در دهانه گاز دروازه (Darvaza gas crater)

در دهه 1970، مهندسان اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که در کویر قره قوم به دنبال گاز بودند، به طور اتفاقی این حفره زیرزمینی را در 260 کیلومتری عشق آباد، پیدا کردند. 

دهانه گاز دروازه

Amos Chapple

19- نیازف، خود را به عنوان رهبر ترکمن ها معرفی کرد و شروع دوره حکمرانی خود در ترکمنستان را دوره طلایی این کشور دانست. دادن یارانه به گاز، آب و بنزین به روشی برای تسکین مردم این کشور تبدیل شد (در سال 2005 هر لیتر بنزین 2 سنت می ارزید) اما همان طور که شهر مرمرین او از میانه کویر ظهور پیدا می کرد، بودجه آموزش کاهش پیدا کرد و یک سوم حقوق بازنشستگی حذف شد. 

عشق آباد ترکمنستان

Amos Chapple

20- یک کارگر خدماتی مقابل کاخ شادی عشق آباد (Palace of Happiness)

تالار برگزاری مراسم عروسی، اتاقی را در اختیارتان قرار می دهد تا عروس و دامادها بتوانند در مقابل پرتره رئیس جمهور عکس بگیرند. گرفتن این عکس الزامی ست و رادیو آزاد اروپا، به همین دلیل از بردی‌محمدف به عنوان رئیسِ عکس آزارها (1) (Photobomber-in-Chief) یاد کرده است.

 

پاورقی


1- عکس‌آزاری (Photobombing) به حرکت افرادی گفته می شود که در زمان گرفتن عکس به طور غیرمنتظره و ناگهانی در قاب تصویر می آید و عکس را خراب می کند.

کاخ شادی عشق آباد

Amos Chapple

سخن آخر

امروز به همراه شما سفری به کشور همسایه شمالی مان داشتیم و با چهره های متفاوت پایتخت این کشور و زندگی مردم آن بیشتر آشنا شدیم.

نظر شما در مورد عکاسی امروزمان چه بود؟

آیا تصاویری که به شما نشان دادیم با تصویری که از ترکمنستان داشتید یکی بود؟ 

نظرها و پیشنهادهای تان را در این زمنیه با ما و دوستان کارناوالی تان در میان بگذارید. منتظرتان هستیم. 

خاطرات خوبم از زندگی بین سبزی جنگل و کوه، آبی دریا، سپیدی عطر بهارنارنج، قرمزی تمشک‌های وحشی، نارنجی پرتقالها، بارانهای گاه و بی‌گاه و تاب خوردن بر درخت گردوی مهربان حیاط خانه‌مان در رامسر زیبا چرخ می خورد و روحم را سیراب می کند. تمام

...

آیا این مطلب مفید بود؟

2 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.