karnaval.ir

نسیم امینی

نویسنده ارشد کارناوال

انتشار

26 تیر 1397

به روز رسانی

15 شهریور 1398

از دیرباز پرنده‌نگری یکی از سرگرمی های محبوب انسان ها شمرده می شد و افراد بسیاری از تماشای پرندگان و رفتار آن ها لذت می بردند. علاقه به شناخت این موجودات بالدار باعث شده است تا بشر، به تقلید از آن ها بپردازد و ایده هایی همچون پرواز را به اجرا در آورد؛ یا از پرندگان، برای رسیدن به اهداف و خواسته هایی مانند رساندن نامه ها و شکار کمک گیرد. پرنده‌نگری چنان میان انسان ها محبوب است که سبب شده تاکنون بالغ بر صدهزار گونه از این موجودات نامگذاری و ثبت بشوند و در رفتار هرکدام، زیستگاه ها، علایق، نوع خوراک و ... آن ها کندوکاو صورت گیرد.

گفته می شود که بهترین زمان برای تماشای پرندگان کوچ بهاره و کوچ پاییزه است. زمانی که می توان تعدادی از این موجودات زیبا و باشکوه را به تماشا نشست که از سویی به سوی دیگر این کره خاکی رهسپار می شوند. اما زمان ایده آل دیگری نیز برای پرنده نگری وجود دارد؛ وقتی که نتایج مسابقه عکاسی اودوبان (Audubon Photography Awards) منتشر می شود. این مسابقه هر ساله توسط سازمان ملی اودوبان صورت می گیرد. این نهاد زیست محیطی، یک سازمان غیر دولتی ست که در سال 1905 در کشور آمریکا تاسیس شد. به جرات می توان گفت که این مجموعه از قدیمی ترین سازمان هایی ست که از دانش، آگاهی سازی و حمایت های مردمی برای پیشبرد اهدافش بهره می گیرد. بد نیست بدانید که این سازمان، به افتخار جان جیمز اودوبان (John James Audubon)، پرنده شناس، طبیعت‌گرا، شکارچی و نقاش آمریکایی چنین نامگذاری شده است. از  شناخته شده ترین آثار جیمز اودوبان می توان به کتاب پرندگان آمریکا اشاره کرد که در سال ۱۸۲۷ میلادی در بریتانیا چاپ شد. 

متاسفانه این روزها، پرندگان نیز مانند دیگر جانوران، روزهای خوشی را سپری نمی کنند و گونه های بسیاری در آن ها در معرض انقراض قرار دارند. از بال و پر پرندگان در صنعت پوشاک بهره می برند و جسم خشک شده شان را به عنوان وسایل تزیینی استفاده می کنند. شکار آن ها نیز، از خطرهایی ست که این موجودات بیچاره را تهدید می کند. برای همین  نهاد اودوبان، از همان آغاز با هدف حمایت از پرندگان و آگاهی رسانی های درباره آن ها تاسیس شده است و یکی از روش های آن، برای معرفی گونه های مختلف پرنده، برگزاری مسابقه عکاسی ست که هرساله انجام می گیرد.

در رقابت عکاسی امسال اودوبان، بیش از 8 هزار تصویر از پنجاه ایالت کشورهایی همچون مکزیک، یونان، آمریکا و ... و البته ده استانِ کشور کانادا به این سازمان فرستاده شده است. این تصاویر فرستاده شده در سه بخش حرفه ای، آماتور و عکاسان جوان به داوری گذاشته شده اند. در ادامه، تعدادی از تصاویر برنده و برگزیده رقابت را می بینیم. خوبست این را نیز ذکر کنیم که سال 2018 سالگرد اتفاق مهمی در دنیای پرندگان است. در سال 1918، یعنی دقیقا یک سده پیش، معاهده کوچ پرندگان (Migratory Bird Treaty Act) در آمریکا به تصویب رسید؛ با توجه به این معاهده، شکار، خرید، فروش، تعقیب و ... پرندگانی که در فهرست کوچ پرندگان قرار گرفته اند غیر قانونی ست. تاکنون 800 نوع پرنده به این فهرست اضافه شده اند. سازمان اودوبان حین برگزاری رقابت های عکاسی امسال، این رویداد مهم را نیز یادآور شد و جشن گرفت.

در ادامه به تماشای چندی از بهترین های تصاویر مسابقه عکاسی اودوبان می نشینیم.

در این پرنده نگری مجازی با کارناوال همراه شوید. 

1- صدف‌خوار آمریکایی

این تصویر زیبا از صدف‌خوار آمریکایی و فرزندش در شهر نیویورک و در پارک ساحلی نیکرسون (Nickerson Beach Park) به ثبت رسیده است.

صدف‌خوار آمریکایی نیویورک

Raymond Hennessy

2- برنده جایزه اصلی مسابقه

تصویر یک جغد خاکسترپوش را می بینید که در یکی از شهرستان های ایالت وایومینگ به نام تتون (Teton County) ثبت شده است. عکس پیش رو، جایزه اصلی رقابت ادوبون در سال 2018 را از آن عکاسش کرد.

جغد خاکسترپوش ایالت وایومینگ آمریکا

Steve Mattheis

3- شبهی از طوطی ها

کبالت وینگد پاراکیتس (Cobalt-winged Parakeets) نوعی طوطی ست که در مناطق غربی حوضه آمازون یافت می شود. در تصویر تعداد بی شماری از این گونه پرنده را در یکی از پارک های ملی اکوادور به نام یاسونی (Yasuní National Park) می بینید. خوبست بگوییم که عکس مقابل، برنده بخش عکاسان جوان شده است.

نوعی طوطی در یکی از پارک های ملی اکوادور

Liron Gertsman

4- مرغ مگس در هاله ای از تاریکی

در تصویر مقابل نوعی مرغ مگس به نام Fawn-breasted brilliant را می بینید. این عکس نیز در کشور اکوادور ثبت شده و جایزه افتخاری عکاسان جوان را از آن خود کرده است.

نوعی مرغ مگس اکوادور

Liron Gertsman

5- نمایی نزدیک از پاهای چنگر آمریکایی

تصویر پیش رو در مرکز نگه داری از پرندگان Leonabelle Turnbull عکاسی شده است. این مرکز پرندگان در شهر پورت آرانساس (Port Aransas)، ایالت تگزاس قرار دارد.

چنگر آمریکایی تگزاس

Kevin Malo

6- پنگوئن پادشاه

عکاس هنرمند، تصویر این پنگوئن پادشاه را در خلیج سنت اندروز (St Andrews Bay) ثبت کرده است. خلیجی که در یکی از قلمروهای فرادریایی بریتانیا به نام جزیره جورجیای جنوبی قرار دارد.

پنگوئن پادشاه جزیره جورجیای جنوبی

7- سنقر خاکستری

سنقر خاکستری (Northern Harrier) در تیره عقابیان قرار دارد و در مناطق آمریکای شمالی و همچنین شمال اوراسیا دیده می شود. این پرنده در کنار تالاب ها، نیزارها، سواحل و ... روزگار می گذراند.

سنقر خاکستری منطقه مسکونی والکیل نیویورک

Scott Joshua Dere

8- از جغدهای بومی آمریکا

وسترن اسکریچ اول (Western Screech-Owl) نوعی جغد کوچک است که بومی شمال و مرکز آمریکا محسوب می شود.

جغد بومی آمریکای مرکزی و شمالی

Joe Galkowski

9- ماجرای گربه و اردک

گربه دم کوتاه در کمین اردک سرسبز نشسته است و در نهایت، بعد از پنج ساعت کمین کردن، این پرنده را به چنگ می آورد. تمام این وقایع در پارک ملی یلواستون (Yellowstone National Park) آمریکا روی داده است.

گربه دم کوتاه و اردک سرسبز پارک ملی یلواستون آمریکا

Cindy Goeddel

10- بال های درخشان مرغ مگس

پیش از این گونه ای مرغ مگس را در میان تصاویر دیدیم، در عکس مقابل هم نمایی نزدیک از نوع دیگری مرغ مگس به نام باف-تیلد کورنت (Buff-tailed coronet) را شاهد هستیم. رنگ های درخشانی که باب این پرنده را مزین کرده اند حقیقتا قابل تحسین هستند. تصویر پیش رو در کشور اکوادور عکاسی شده است اما این گونه، در کشورهای ونزوئلا و کلمبیا نیز دیده می شود.

بال نوعی مرغ مگس اکوادور

Liron Gertsman

11- قار قرمز

این قار قرمز (Reddish Egret) در شهر سن پترزبورگ عکاسی شده است. البته منظور یکی از شهرهای معروف روسیه نیست و این نام اشاره به شهری در ایالت فلوریدای آمریکا دارد.

قار قرمز ایالت فلوریدای آمریکا

Peter Brannon

12- جغد شاهینی شمالی

جغدهای شاهینی شمالی (Northern Hawk Owls) را می بینید که غذای شان را تقسیم می کنند. این تصویر در کشور آلاسکا ثبت شده است.

جغد شاهینی شمالی آلاسکا

Sam Wilson

13- لحظه شکار

یک شاهین معمولی (Peregrine Falcon) به شکار کبوترهای چاهی آمده است. این تصویر را در کلیولندِ اهایو (Cleveland, Ohio) عکاسی کرده اند.

شاهین معمولی و کبوترهای چاهی ایالت اوهایو

Chris Saladin

14- پرستوی دریایی کمینه

پرستوی دریایی کمینه ویرجینیا آمریکا

Carolina Fraser

15- از پرنده های آوازخوان

نوعی پرنده آوازخوان به نام کاردینال صحرایی (desert cardinal) را می بینید که تصویرش در ایالت تگزاس ثبت شده است.

پرنده کاردینال صحرایی تگزاس آمریکا

Judy Lynn Malloch

16- آبچلیک غربی

تصویر هنرمندانه این پرنده که آبچلیک غربی (Western Sandpiper) نام دارد، در ایالت نایاریت (Nayarit) مکزیک عکاسی شده است.

آبچلیک غربی ایالت نایاریت مکزیک

Liron Gertsman

17- دسته ای از دُرناهای شنزار

درنای شنزار شهر مرسد ایالت کالیفرنیا

Gary Zahm

18- جغد انبار

می توان گفت که جغد انبار به غیر از مناطق قطبی و بیابان ها در همه جا یافت می‌شود؛ تصویر زیبای مقابل در ونکوورِ کانادا ثبت شده است.

جغد انبار ونکوور کانادا

Gail Bisson

19- جغد راه‌راه

جغد راه‌راه (Barred Owl) از سرده جغدهای بی گوش به حساب می آید. در تصویر یکی از این جغدها را می بینید که در مناطق محافظت شده Circle B Bar Reserve در ایالت فلوریدا روزگار می گذراند. 

جغد راه راه لیک لند فلوریدا

20- پلیکان پاخاکستری

این پلیکان بر روی یکی از دریاچه های کشور یونان به نام دریاچه کرکینی (Lake Kerkini) فرود می آید.

پلیکان پاخاکستری دریاچه کرکینی یونان

Christina Sautter

سخن آخر

به بهانه اعلام نتایج رقابت عکاسی اودوبان، به تماشای برترین تصاویر پرندگان در سال 2018 نشستیم و با گونه های مختلف این موجودات بالدار بیشتر آشنا شدیم.

از تصاویر این رقابت عکاسی لذت بردید؟

کدامیک از این پرندگان، بیشتر نظر شما را جلب کرد؟

آیا به پرنده‌نگری علاقه دارید؟

دیدگاه خود را با ما شریک شوید.

اون بیرون پر از شگفتیه و من می خوام گوشه ای از این شگفتی ها رو بهتون نشون بدم.

آیا این مطلب مفید بود؟

0 دیدگاه

جدید ترین دیدگاه

اپلیکیشن کارناوال

با نصب اپلیکیشن کارناوال، کنترل سفر را این بار شما به دست بگیرید. در این اپلیکیشن شما دنیایی از امکانات و خدمات را همیشه و همه جا در جیب خود دارید؛ آشنایی با جاذبه ها و فرهنگ شهرها و کشورهای مختلف، رزرو آنلاین بلیت هواپیما و یا حتی رزرو انواع اقامت بسته به سلیقه و بودجه ای که دارید. اپلیکیشن کارناوال یعنی کنترل سفر در دست شما.

Android

IOS

مجوزها و نمادها

هدف اصلی کارناوال این است که بهترین خدمات گردشگری را به صورت آنلاین به کاربران خود ارائه دهد. هر آن چیزی که برای سفر خود نیاز دارید را از کارناوال بخواهید؛ از آشنایی با جاذبه ها، سوغات و غذاهای محلی تا رزرو آنلاین بلیت هواپیما و انواع اقامتگاه. در هر جا و در هر ساعت از شبانه روز، می توانید به صورت آنلاین خدمات سفر خود را رزرو کنید و یا هر سوالی دارید از ما بپرسید. کارناوال کنترل سفر شماست!

کلیه حقوق مادی و معنوی کارناوال برای شرکت کاروان سفر های هیرمان محفوظ است. استفاده از محتوای سایت تنها در صورت پذیرش شرایط و ضوابط امکان پذیر است.